15 تئوری تاریک انیمیشنهای دیزنی که شما را غافلگیر میکند
تاریکی پنهان در داستانهای جاودانه دیزنی
برای مدتها تماشاگران کنجکاو بودند که در پشت صحنه فیلمهای دیزنی مورد علاقهشان چه میگذرد، اما چند تئوری تاریک درباره انیمیشنهای دیزنی بهویژه ممکن است تصور مخاطبان را از انیمیشنهای محبوب خراب کند و حتی آنها را به وحشت بیاندازند. در قلمرو جادویی انیمیشنهای دیزنی، رویاها به حقیقت میپیوندند، تخیل هیچ حد و مرزی نمیشناسد، و شخصیتهای ارزشمند و داستانهای جذاب، تا ابد در ذهن مخاطب باقی میماند. در حالی که این فیلمها به واسطهی پیامهای ماندگارشان درباره عشق، دوستی و شجاعت از آزمون زمان سربلند بیرون آمدهاند، اما تمام آنها پایان خوشی ندارند.
در زیر پوستهی این داستانهای به ظاهر معصومانه، جریانی تاریک وجود دارد (حداقل برای سینماروهایی که به دنبال پیدا کردن حقیقت میروند.) پنهان از نگاه بیننده معمولی، مجموعهای از تئوریهای تاریک و ناراحتکننده در میان طرفداران دیزنی پدیدار شده است. این تئوریها روایتهای ایدهآلی را که مخاطبان میشناسند و دوست دارند به چالش میکشند و آنها را مجبور میکنند تا احتمالات کمتر جادویی درباره روان شخصیتها، داستانهای پسزمینه و کنشهای داستانهای جاودانه دیزنی را کشف کنند. در ادامه 15 تئوری تاریک انیمیشنهای دیزنی را نام بردیم.
- جذابترین پرنسسهای دیزنی؛ زیباییهای دردسرساز
- 8 رفاقت جذاب و ماندگار فیلمهای دیزنی
- 10 شرور انیمیشنهای دیزنی که باید فیلم اختصاصی خودشان را داشته باشند
15. کاپیتان هوک مادر آریل را به قتل رساند
«پری دریایی کوچولو» (The Little Mermaid) برای مدتها موضوع گمانهزنیهای کوچک و بزرگ بوده است. یکی از معماها به مادر آریل مربوط میشود که به طور مشخص در داستان غایب است. با این حال، در فیلم پیشدرآمد «پری دریایی کوچولو: آغاز آریل» (The Little Mermaid: Ariel’s Beginning)، دیزنی فاش میکند که ملکه آتنا به طرز غمانگیزی توسط دزدان دریایی کشته شده است.
قابل توجه است که آتنا و آریل هر دو شباهت زیادی به پری دریایی نشان داده شده در پیتر پن دارند. با توجه به این رابطه، شخصیت کاپیتان هوک حتی تاریکتر به نظر میرسد. کاپیتان هوک، یک دزد دریایی بیرحم که به خاطر غلبه بر دشمنانش شناخته میشود، ممکن است مادر آریل را به قتل رسانده باشد که ترس پری دریایی پیتر پن از دزدان دریایی را توجیه میکند.
14. پیتر پن یک قاتل مخفی است
رمان اصلی که فیلم «پیتر پن» دیزنی از آن اقتباس شد، نظریه تاریک قاتل بودن پیتر پن را تایید میکند؛ تعداد پسران گمشده در جزیره گهگاه به خاطر کارهای پیتر کاهش مییابد. این تئوری نشان میدهد که پیتر پن پسرها را زمانی که تعداد آنها زیاد میشود حذف میکند. ظاهرا او همچنین از شر افرادی که دلتنگ، مشتاق بزرگ شدن یا سرکش به نظر میرسند خلاص میشود.
این نظریه همچنین پیشنهاد میکند که کاپیتان هوک، که زمانی خود یک پسر گمشده بود، توانست از چنگ پیتر بگریزد. قابل توجه است که این روایت در اقتباسهایی مثل «روزی روزگاری» (Once Upon a Time) و «پیتر پن و وندی» (Peter Pan & Wendy) تقویت شده است و با ترسیم پیتر پن به شکل یک شرور قاتل، پیچشی شوم به داستان کلاسیک اضافه میکند.
13. نمو تجلی غم مارلین است
بر اساس یک نظریه تاریک دیزنی، نمو از حمله باراکودا در ابتدای انیمیشن «در جستوجوی نمو» (Finding Nemo) محصول پیکسار جان سالم به در نمیبرد و به این ترتیب، نمو در واقع وجود ندارد. در عوض، مارلین پسرش را به عنوان یک مکانیسم مقابلهای برای تسکین تنهایی طاقتفرسای خود تصور میکند.
برخی از طرفداران این نظریه آن را بیشتر گسترش میدهند و معتقدند که کل فیلم شامل پنج مرحله غم و اندوه است؛ انکار، خشم، بهانهجویی، افسردگی و پذیرش. برای مثال، مارلین عصبانی میشود که نمو خیلی از او فاصله میگیرد و سعی میکند نمو را متقاعد کند تا در خانهشان محبوس بماند. ناامیدی مارلین زمانی که از پسرش جدا میشود محسوس است، اما در نهایت، نمو را میپذیرد.
12. موانا در واقع در طوفان میمیرد
در ابتدای انیمیشن «موانا» (Moana)، یک طوفان شخصیت اصلی را درست قبل از اینکه در جزیره مائویی به ساحل برسد تقریبا غرق میکند. با این حال، یک نظریه نشان میدهد که او در واقع غرق شده است. از لحظهای که به آن جزیره میرسد تا زمانی که تهفیتی او را به خانوادهاش باز میگرداند، موانا فقط با مائویی، هیولاهای موجود در قلمروی زیرزمینی و روح مادربزرگش ارتباط برقرار میکند و حتی قادر است با روح مادربزرگش به مدت طولانی صحبت کند. این تئوری همچنین روشن میکند که چرا مادربزرگ موانا به خاطر قرار دادن او در این مسیر خطرناک عذرخواهی میکند.
11. ایور یکی از کودکانی است که در داستان «پینوکیو» (Pinocchio) به خر تبدیل شده است
یکی از تئوریها درباره انیمیشن «وینی پو» (Winnie the Pooh) که به قصد توجیه رفتار غمانگیز ایور مطرح شده این است که او یکی از پسرانی است که در جزیره لذت پینوکیو به الاغ تبدیل شده است. این تئوری فراتر میرود و اشاره میکند که ایور دم خود را حین فرار از دست میدهد. با اینکه ایور میداند که جایش در جنگل امن است، نمیتواند به خاطر از دست دادن زندگی انسانیاش ناراحتیاش را پنهان کند. این حس عمیق اشتیاق او را از ارتباط کامل با شخصیتهای دیگر باز میدارد و او را منزوی و افسرده میکند.
10. انیمیشن «علاالدین» (Aladdin) در یک سرزمین بایر پساآخرالزمانی میگذرد
یک تئوری جذاب درباره دنیای انیمیشن «علاالدین» نشان میدهد که داستان فیلم در گذشته اتفاق نمیافتد، بلکه در آیندهای پساآخرالزمانی رخ میدهد. جن دوستداشتنی به خاطر ارجاعات طنزش به فرهنگ عامه دهه 90 معروف است، در حالی که بازی ویدیویی «علاالدین» دارای آیتمهای امروزی مثل تابلوهای توقف است.
نکته قابل توجه دیگر این است که یکی از تاجران علاالدین ظروف کمیاب نگهدارنده میفروشد. با در نظر گرفتن این نظریه، جادویی که در داستان وجود دارد، از جمله فرش پرنده، به عنوان فناوری پیشرفتهای معرفی میشود که در طول زمان منسوخ شده است. فروریختن غار شگفتیها با این تصور همسو است؛ مثل یک گاوصندوق با فناوری پیشرفته، سعی میکند مزاحمانی را که سیستم امنیتی آن را سرکوب میکنند، نابود کند.
9. گستون مادر بامبی را کشت
یک نظریه تاریک در انیمیشن «دیو و دلبر» (Beauty and the Beast) این است که گستون همان شکارچی است که مادر بامبی را کشت. در حالی که گستون درباره هیبت بیرقیب خود آواز میخواند، صحنه با نماهایی از گوزنها تداعی میشود که یادآور جنگلی آرام است که بامبی آن را خانه مینامد.
علاوه بر این، یک سر گوزن تاکسیدرمیشده روی دیوار پشت سر گستون بسیار شبیه مادر بامبی است. طبیعت سنگدل گستون و بیتوجهی به هیچ چیز جز خودش این نظریه را قابل قبول میکند. این ادای احترام ظریف به «بامبی» (Bambi)، طرفداران را دعوت میکند تا به موضوعات اساسی که این داستانهای به ظاهر متفاوت را به هم متصل میکند فکر کنند.
8. کالهون مجبور شد شوهرش را بکشد
در دنیای پر اکشن «رالف خرابکار» (Wreck-It Ralph)، کالهون به عنوان یک شخصیت تیرانداز خشن ظاهر میشود، اما در زیر پوسته به ظاهر سخت او گذشتهای تاریک و غمانگیز نهفته است. شوهرش قربانی سای باگهای بیرحم شد، موجوداتی که بعد از حمله به طعمههای خود به شکل آنها درمیآیند. وقتی این حمله در روز عروسی آنها اتفاق افتاد، کالهون مجبور شد بلافاصله به دشمن شلیک کند که شکل شوهرش را به خود گرفته بود. برخورد دلخراش با سای باگ رفتار تسلیمناپذیر او را شکل میدهد و کالهون را به یک نیروی مهیب در بازی تبدیل میکند.
7. سفید برفی هرگز بعد از خوردن سیب بیدار نشد
یک تئوری جذاب نشان میدهد که شاهزاده فلوریان در انیمیشن «سفید برفی» (Snow White) ممکن است چیزی بیش از یک شاهزاده جذاب باشد. برخی از تفاسیر نشان میدهند که او در واقع فرشته مرگ است که سفید برفی را به زندگی پس از مرگ هدایت میکند. قلعهای که در انتها به سمت آن میروند در میان ابرها قرار دارد و به این ترتیب برای کوتولهها غیرقابل دسترس است.
به طرز شگفتانگیزی، به نظر میرسد سفید برفی تنها کسی است که متوجه حضور شاهزاده میشود، درباره فلوریان صحبت میکند یا میخواند، و این اتفاقات یک معمای جذاب به رابطه آنها اضافه میکند. این تئوری عنصری تلخ و شیرین را به افسانه محبوب اضافه میکند و دیدگاهی منحصربهفرد از نقش شاهزاده ارائه میدهد.
6. در انیمیشن «دیو و دلبر»، ساحر معشوق سابق دیو بود
این تئوری حاکی از آن است که ساحر در انیمیشن «دیو ودلبر» معشوق سابق دیو بود. این تئوری به این دلیل کار میکند که او ممکن است در هنگام نفرین کردن، 21 سال سن داشته باشد. این نظریه تا حد زیادی توسط رمان تطبیقی دیزنی به نام «هیولای درون» (The Beast Within) تایید شده است. علاوه بر این، تئوری جالب دیگری نشان میدهد که چیپ، فنجان چای، پسر دیو و ساحر است. این با توجه به سن خانم قوری منطقی به نظر میرسد. این تئوری همچنین بیان میکند که طلسم، گذر زمان در قلعه را تغییر میدهد و همه را در یک سن نگه می دارد.
5. در انیمیشن «یخزده» (Frozen) لباسهای کریستوف از مادر اسون ساخته شدهاند
یک تئوری غمانگیز پیوند بین کریستوف و همراه وفادارش، اسون را تحت تاثیر قرار داده است. این دو به عنوان یتیم با هم آشنا شدند و ارتباط عمیقی با هم شکل دادند که در سرتاسر فیلمهای «یخزده» پایدار است. با این حال، یک جزئیات ظریف اما قابل توجه نشان میدهد که کریستوف لباسی از پوست گوزن شمالی پوشیده است و به این احتمال اشاره میکند که او مادر اسون را کشته و از بقایای او لباس درست کرده است.
محبت اسون به کریستوف میتواند به خاطر بوی آشنای مادرش باشد. این تئوری لایهای تلخ به دوستی گرم آنها اضافه میکند و بینندگان را دعوت میکند تا در فجایع ناگفتهی زیربنای این داستان افسونکننده تامل کنند.
4. در انیمیشن «بالا» (Up) کارل در تمام طول مدت فیلم مرده است
یک تئوری جالب در مورد انیمیشن «بالا» محصول پیکسار وجود دارد که میگوید بعد از اینکه کارل همسر محبوبش الی را از دست میدهد، خودش هم میمیرد. در این تئوری، راسل پیشاهنگ مشتاق نقش یک فرشته نگهبان کارآموز را بر عهده میگیرد. او با راهنمایی کارل به بهشت آبشار، بالهای خود را به دست میآورد، سفر آنها نماد مسیر زندگی پس از مرگ است.
این تئوری زمانی منطقی است که بینندگان فکر کنند که کارل برای بلند کردن خانه به حدود 100000 بادکنک و نوعی انفجار برای جدا کردن خانه از پایه آن نیاز دارد. همچنین این واقعیت وجود دارد که سگ میتواند از طریق یک قلاده ترجمه با فناوری پیشرفته صحبت کند که در جای دیگری در دنیای پیکسار وجود ندارد.
3. دانلد داک به خاطر ابتلا به سندروم PTSD نمیتواند خشم خود را کنترل کند
دانلد داک در طول زندگی انیمیشنی خود دستخوش تغییرات زیادی شده است. در دهه 1930، او به طور مشخص مانند تکرارهای بعدی، همیشه عصبانی بود. در برخی از کارتونهای اولیه، او بهعنوان یک ملوان به تصویر کشیده شد که شجاعانه بهعنوان بخشی از فیلمهای تبلیغاتی دیزنی در جنگ جهانی دوم، با چتر نجات وارد میشود. با این حال، تغییر قابل توجهی در کارتونهای بعدی اتفاق میافتد؛ دانلد به طور مداوم کنترل خشم خود را از دست میدهد و برخی را به این تئوری میرساند که او به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) ناشی از تجربیات دوران جنگش مبتلا است.
2. والدین لیلو و نانی به این دلیل کشته شدند که از اعضای سیا (CIA) بودند
این تئوری میگوید که والدین لیلو و نانی در انیمیشن «لیلو و استیچ» (Lilo & Stitch) ممکن است ماموران مخفی سیا بوده باشند که در باران رانندگی میکردند و سرنوشتشان به شکل غمانگیزی به پایان رسید. شاید حتی به دلیل نوع کارشان مجبور شده بودند در شرایط خطرناک در جاده باشند. از طرف دیگر، ممکن است این حادثه اصلا تصادفی نبوده باشد. این تئوری جالب، عادات عجیب لیلو، مثل عکس گرفتن از گردشگران غیرهاوایی را توضیح میدهد. بعلاوه، نظارت مامور سابق سیا کبرا بابلز بر خانواده اهمیت تازهای پیدا میکند که شاید قبلا با والدین لیلو و نانی کار میکرد.
1. مادرخواندههای زیبای خفته شرورهای پنهانی هستند
یک تئوری درباره انیمیشن «زیبای خفته» (Sleeping Beauty) دیزنی انگیزههای مادرخواندههای پری و نحوه محافظت آنها از آرورا را زیر سوال میبرد. پریها به جای اینکه منتظر بمانند تا روز سرنوشتساز شانزدهمین سالگرد تولد آرورا از راه برسد، آگاهانه او را در معرض خطر قرار میدهند.
پریها ممکن است با تظاهر به محافظت از آرورا، برای محافظت از خو مخفیانه با ملیفیسنت همکاری کنند. از طرف دیگر، آنها ممکن است ماموران دوگانهای باشند که واقعا در تلاش برای نجات آرورا هستند، در حالی که اذعان میکنند که شکست ملیفیسنت به مجموعهای از رویدادها بستگی دارد. در هر صورت، این نظریه از فتنههای جدیدی از داستان جاودانه دیزنی پرده برمیدارد.
منبع: screenrant