10 پاورآپ‌ برتر مجموعه بازی برادران سوپر ماریو

قدرت‌های استثنایی به سبک بازی قارچ خور

بازی‌های سوپر ماریو از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین فرنچایزهای تاریخ بازی‌های ویدیویی هستند که تا به امروز، با قدرت در این صنعت حضور دارند و سازنده این فرنچایز یعنی کمپانی نینتندو بازی‌هایی را در این سری منتشر می‌کند که نظر خیلی‌ها را به خود جلب کرده و رکورد فروش را یکی پس از دیگری جابه‌جا می‌کنند.

خیلی از المان‌های گیمپلی این فرنچایز را به خوبی می‌شناسیم، اما المانی که امروز قرار است راجع به آن صحبت کنیم، در حقیقت Power-Up است. پاور‌آپ‌ها همان قدرت‌های استثنایی هستند که در مراحل مختلف توسط کاراکترهای دنیای سوپرماریو فعال می‌شوند و پس از فعال شدن این قدرت‌های استثنایی، کاراکترها می‌توانند با قدرت بیشتری به مسیر خودشان ادامه دهند.

پاورآپ‌ها از قسمت‌های اولیه فرنچایز سوپر ماریو همراه این سری بوده‌اند و با انتشار هر قسمت جدید، سازندگان سعی می‌کنند که پاورآپ‌های جدیدی را به بازی اضافه کنند که مورد توجه طرفداران قدیمی این سری هم قرار می‌گیرد و گیمپلی را بسیار جذاب‌تر می‌کند.

در این مقاله قصد داریم که لیستی از بهترین پاورآپ‌هایی که تا به حال در فرنچایز سوپرماریو قرار داشته است را ذکر کنیم. این لیست شامل قسمت‌های مختلف این فرنچایز است و حتی از قسمت‌های فرعی این سری هم پاورآپ‌هایی قرار دارد. پس با این لیست در بلاگ مایکت همراه باشید.

10- لاک آبی

لاک آبی

حالا که صحبت از آیتم‌های قدرتمند شد، نباید لاک آبی را فراموش نکنیم. البته منظور ما از لاک در اینجا، قسمت سخت بدن یک لاک پشت است که ماریو می‌تواند از یک لاک آبی رنگ در طول گیمپلی بازی استفاده کند و قدرت بسیار زیادی به او می‌دهد.

درست مثل کفش گومبا، لاک آبی هم می‌تواند از ماریو محافظت کند. البته لاک آبی تفاوت‌هایی هم با کفش گومبا دارد. مثلا اگر ماریو خود را در محیط‌های خطرناک قرار دهد صدمه می‌بیند و لاک آبی تنها ماریو را در مقابل حملات دشمن‌هایش مصون نگه‌میدارد.

البته این بدین معنا نیست که تنها با داشتن این لاک آبی می‌توانید ماریو را از حملات دشمن امن نگه‌دارید. زمانی که این لاک آبی را در اختیار دارید، باید روی زمین بنشینید تا حملات دشمن در مقابل این لاک آبی ناکارآمد باشد.

در حقیقت زمانی که شما دکمه پایین را می‌گیرید و روی زمین می‌نشینید، ماریو این لاک آبی را روی خودش می‌کشد و این باعث می‌شود که حملات دشمن هیچ‌ فایده و اثری روی ماریو نداشته باشد و او در امان باشد.

نکته جالب این است که بعدها، نینتندو این آیتم را به بازی‌های محبوب سوپر ماریو کارت هم اضافه کرد که در صورت مجهز کردن کاراکترتان به این آیتم، می‌توانستید از آن به عنوان محافظ استفاده کنید و جلوی یکی از حملات دشمن را بگیرید.

بدون شک لاک آبی یکی از بهترین پاورآپ‌هایی است که در دنیای سوپر ماریو ظاهر شده است اما متاسفانه درست مثل کفش گومبا، لاک آبی هم از آن دسته آیتم‌هایی است که تا به امروز چندان آن را در بازی‌های مختلف ماریو ندیده‌ایم و دلیل اصلی‌ هم این است که سازندگان اعتقاد دارند که این لاک قدرت زیادی به پلیرها در طول بازی می‌دهد و بازی را آسان‌تر می‌کند.

آیکون فیلم برادران سوپر ماریو The Super Mario Bros. Movie
فیلم

برادران سوپر ماریو

The Super Mario Bros. Movie

تماشای فیلم برادران سوپر ماریو

9- سوپر قارچ‌

از همین ابتدا باید گفت که جدا کردن بهترین پاورآپ‌های داخل فرنچایز سوپرماریو و قرار دادن آن‌ها در یک لیست شامل بهترینشان کار بسیار سخت و دشواری است. نینتندو همیشه در این زمینه نوآوری‌های قابل تحسینی داشته است و نمی‌توان به خوبی آن‌ها را بدون هیچ سختی رتبه‌بندی کرد.

اما ابرقارچ‌ها جز پاورآپ‌هایی است که حتی اگر به اندازه دیگر پاورآپ‌های این سری جذاب نباشد، نمی‌توان آن را در لیست بهترین‌ها قرار نداد. بدین خاطر که ابرقارچ‌ها جز اولین پاورآپ‌هایی هستند که در بازی‌های سوپرماریو پدیدار شد و به نوعی سمبل گیمپلی این بازی محسوب می‌شود.

این ابرقارچ‌ها را معمولا با شکوندن بلاک‌های مختلف به دست می‌آورید که بعد از ظاهر شدن در محیط می‌چرخند و باید هر چه زودتر آن‌ را به دست آورید؛‌ اگر نتوانید در زمان مناسب این ابرقارچ‌ها را بخورید،‌ خیلی زود این آیتم از دسترس شما خارج می‌شود.

ابرقارچ‌ها یک عملکرد خیلی راحت و ساده دارند اما در طول بازی به شما کمک می‌کنند. شما بازی را با ماریو و با سایز معمولی این کاراکتر آغاز می‌کنید. اما زمانی که یکی از این ابرقارچ‌ها را می‌خورید، متوجه می‌شوید که سایز ماریو کمی از حالت عادی بیشتر می‌شود.

این سایز بیشتری که از ابرقارچ‌ها به دست می‌آورید، در حقیقت به شما کمک می‌کنند که یک جان اضافه در طول گیمپلی بازی داشته باشید. چون اگر توسط خطری تهدید شوید و ضربه بخورید و در حالت عادی باشید، ماریو جان خود را از دست می‌دهد اما اگر یک ابرقارچ خورده باشید و در سایز بزرگ‌تر قرار داشته باشید، ماریو تنها به سایز عادی خود باز می‌گردد و یک فرصت دیگر را در اختیار خواهید داشت.

با این که شاید پاورآپ‌های بسیار بهتری را بتوانیم در دنیای سوپرماریو پیدا کنیم، اما نمی‌توان کتمان کرد که ابرقارچ‌ها یا همان قارچ‌های جادویی شروع‌کننده این المان دوست‌داشتنی در فرنچایز سوپر ماریو بوده‌اند و نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت.

8- لباس چکشی

لباس چکشی در برادران سوپر ماریو

مطمئن نیستم که چند نفر از شمات تا به امروز Super Mario Bros. 3 را تجربه کرده باشید اما این بازی یکی از مهم‌ترین نسخه‌های تمام فرنچایز سوپر ماریو است. از لحاظ جلوه‌های بصری این بازی یک پیشرفت محسوب می‌شد و از لحاظ گیمپلی هم برتری‌های قابل لمسی را در مقایسه با قسمت‌های قبلی داشت.

در قسمت سوم دشمن‌هایی در بازی وجود دارند که به آن‌ها برادران چکشی می‌گویند و به معنای واقعی کلمه، از رواعصاب‌ترین دشمن‌هایی هستند که می‌توانید در تاریخ بازی‌های ویدیویی پیدا کنید و شکست دادن آن‌ها بسیار سخت است. اگر هم که برای اولین بار این بازی را تجربه کنید، مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا قلق نحوه شکست دادن این کاراکترها را به دست آورید.

جا خالی دادن چکش‌هایی که به سمت شما پرتاب می‌شود، رسیدن به محل استقرار برادارن چکشی و پریدن روی سر آن‌ها جهت شکست دادنشان به اندازه‌ای طاقت‌فرسا است که از آن زمان تا به حال برادران چکشی به یکی از معروف‌ترین دشمن‌های فرنچایز سوپرماریو بدل شده‌اند.

اما در یکی از قسمت‌های سوپر ماریو، می‌توانید لباس این دشمن‌ها را به تن کنید و این بار شما باشید که چکش را به سمت دشمن‌هایتان پرتاب کنید. حتی در طول گیمپلی بازی هم باید به جای پیدا کردن قارچ و سکه، چکش‌های در طول مسیر را به دست آورید و از آن‌ها برای شکست دادن دشمن‌هایتان استفاده کنید.

به محض این که لباس چکشی را بر تن می‌کنید، می‌توانید خودتان را شکست‌ناپذیر تصور کنید و با پرتاب کردن چکش از راه دور، به راحتی دشمن‌هایتان را یکی پس از دیگری شکست دهید. قطعا لباس چکشی یکی از بهترین پاورآپ‌های فرنچایز سوپر ماریو است که از تجربه کردن گیمپلی با پوشیدن این لباس خسته نخواهید شد.

آیکون بازی بازی قارچ خور قدیمی اصلی سوپر ماریو

بازی قارچ خور قدیمی اصلی سوپر ماریو

حجم:۷.۹ مگابایت

دانلود بازی قارچ خور کلاسیک

7- شنل پردار

شنل پردار

تا به حال قدرت‌های بسیار عجیبی را در دنیای سوپر ماریو معرفی کرده‌ایم و همه این پاورآپ‌ها به شکل خاص خودشان در جریان گیمپلی بازی تاثیرشان را می‌گذارند. اما اگر فکر کرده‌اید که این قدرت‌ها قرار نیست که عجیب‌تر شوند، باید بگویم که سخت در اشتباه هستید.

پاورآپی که قرار است راجع به آن صحبت کنیم، قدرت غیرقابل باوری به ماریو نمی‌دهد و شاید حتی برای طی کردن گیمپلی بازی ساخته نشده باشد اما از پاورآپ‌های بسیار محبوبی است که مشابه آن را تا به حال زیاد در دنیای سوپر ماریو دیده‌ایم، اما این پاورآپ یعنی Cape Feather یا شنل پردار بدون شک قدرتمندترین این پاورآپ‌ها محسوب می‌شود.

پاورآپ شنل پردار به ماریو کمک می‌کند که در دنیای بازی پرواز کند. همانطور که گفتیم، پرواز کردن اولین بار نیست که در دنیای سوپر ماریو وارد شده و حتی در قسمت‌های اولیه هم می‌توانستید با به دست آوردن پر در بازی، به راحتی پرواز کنید.

اما شنل پردار قطعا بهترین پیاده‌سازی را در بین این پاورآپ‌ها داشته است. به خاطر این که کنترل کردن پرواز ماریو توسط این آیتم بسیار بهتر از دیگر آیتم‌هایی است که قدرت مشابه را به میان می‌آورند.

بیشترین باری که شنل پردار مورد توجه پلیرها قرار گرفت، در بازی ‌Super Mario World بود که پلیرهای این بازی اغلب اوقات از این پاورآپ استفاده می‌کردند و بازخوردهای بسیار مثبتی را به دست آورده بود.

البته این موضوع باعث شد تا خیلی‌ها ادعا کنند که بازی Super Mario World با وجود این پاورآپ بسیار راحت است. البته سازندگان هم مدعی هستند که پاورآپ شنل پردار، آیتمی نیست که گیمپلی بازی را برای کاربرها راحت کند. این آیتم برای کسانی ساخته شده است که دوست دارند در میحط بازی بدون هیچ چالشی گشت و گذار کنند و باید اعتراف کرد که دیدگاه سازندگان بازی هم اشتباه نیست.

6- کفش گومبا

کفش گومبا برادران سوپر ماریو

حتی اگر طرفدار دو آتیشه سوپر ماریو باشید و تمام قسمت‌های این بازی را تجربه کرده باشید، احتمال زیادی وجود دارد که تا به امروز یک بار هم آیتم کفش گومبا را در این سری ندیده باشید یا به راحتی از کنار آن گذشته باشید.

اما به راحتی می‌توان گفت که کفش گومبا یکی از سرسخت‌ترین و بهترین آیتم‌هایی است که در دنیای سوپر ماریو پیدا شده است. قدرتی که این کفش به ماریو می‌دهد به اندازه‌ای زیاد است که شاید به همین خاطر تا به حال این آیتم را در بازی‌های زیادی ندیده‌ایم.

این آیتم برای اولین بار در بازی Super Mario Bros. 3 ظاهر شد و بعد از آن تنها یک بار دیگر این آیتم را در بازی Super Mario Maker مشاهده کرده‌ایم. به جز این دو بازی، نینتندو هیچ‌وقت دیگر از این آیتم قدرتمند استفاده نکرده است و اگر قدرت این کفش را بدانید، برای خودتان هم سوال می‌شود که چرا باید چنین آیتم قدرتمندی در یک بازی وجود داشته باشد.

این کفش سبز رنگ بزرگ، در حقیقت یک محافظ است. ماریو می‌تواند وارد این کفش بشود؛ تا حدی که در بازی‌هایی که تا به امروز دیده‌ایم، تنها سر ماریو از این کفش سبز رنگ بیرون می‌آید. اما این کفش دقیقا چطور از ماریو محافظت می‌کند؟

زمانی کهد ماریو در این کفش ظاهر می‌شود، می‌تواند به راحتی از روی موانع خطرناک و صدمه‌زن بگذرد و هیچ صدمه‌ای را از سوی این موانع دریافت نکند. این آیتم به اندازه‌ای قدرتمند بود و باعث راحت‌تر شدن بازی می‌شد که نینتندو هیچ زمان دیگر آن را در بازی‌های سوپرماریو قرار نداد.

در بازی‌های سوپر ماریو میکر هم این نینتندو نبود که کفش گومبا را در بازی قرار داد و این خود پلیرها بودند که با ساختن مرحله‌های شخصی‌سازی شده، از این کفش استفاده می‌کردند و یک ارجاع خاطره‌انگیز برای طرفداران این سری بود.

5- ستاره جادویی

ستاره جادویی

زمانی که برای اولین بار مشغول تجربه بازی سوپر ماریو آن هم قسمت‌های ابتدایی این فرنچایز بودیم و یک ستاره پیدا کردیم، شاید برایمان در ابتدا عجیب بود که این آیتم چه کاری می‌تواند انجام دهد و چرا با همه آیتم‌های درون بازی تفاوت دارد؟

زمانی که برای اولین بار به این آیتم مجهز می‌شدیم، موضوعی نظرمان را درجا به خود جلب می‌کرد. درست بعد از مجهز شدن به این آیتم، متوجه می‌شدیم که موسیقی بازی هم تغییر می‌کند و یک موسیقی پرانرژی پلی می‌شود که مارا مجبور می‌کنید که با شخصیت ماریو شروع به دویدن کنیم.

درست زمانی که شروع به دویدن می‌کردیم، متوجه می‌شدیم که با برخورد کردن با دشمن‌های بازی که به صورت معمول باعث باختن بازی و از بین رفتن ماریو می‌شد، حالا نتیجه برعکس شده و دشمن‌های ماریو هستند که روی زمین می‌افتند. 

ستاره جادویی آتشی به جان و بدن ماریو می‌انداخت که خود ماریو به این آتش مصون بود اما هر کسی که جلوی راهش قرار داشت را از بین می‌برد. هر چند که این آتش هم محدودیت زمانی دارد و نمی‌توانید برای کل مرحله از آن استفاده کنید.

به جز مواردی که ممکن بود با ماریو به داخل چاله‌ها پرتاد شوید و بازی را ببازید،ِ تقریبا هیچ مورد دیگری را پیدا نمی‌:نید که ماریو زمانی که به ستاره جادویی مجهز باشد، جان خود را از دست بدهد و دشمنی نبود که بتواند در مقابل این ستاره جادویی دوام بیاورد.

یکی از آیتم‌های بسیار جذاب، قدرتمند و نوستالژیک سری ماریو که تا همین امروز یکی از موردعلاقه‌های طرفداران این سری محسوب می‌شود و نینتندو هم آن را در تمام قسمت‌های ماریو قرار می‌دهد.

آیکون بازی Super Mario Run

Super Mario Run

حجم:۸۰.۲ مگابایت

دانلود بازی سوپر ماریو ران

4- مگا قارچ

مگا قارچ برادران سوپر ماریو

یکی از پاور‌آپ‌های قدرتمندی که در فرنچایز سوپر ماریو قرار دارد، پاورآپ مگا ماشروم یا قارچ بسیار بزرگ است که به ماریو یک قدرت بسیار عجیب می‌دهد و می‌تواند او را به یکی از قدرتمندترین کاراکترهای تاریخ بازی‌های ویدیویی بدل کند.

البته مگا قارچ‌ها قدرتشان  را در زمان محدودی نشان می‌دهند. یعنی زمانی که ماریو از این مگا قارچ استفاده می‌کند، تنها مدت زمان محدودی این قدرت را دارد و نمی‌توانید برای کل مرحله از این قدرت استفاده کنید.

زمانی که یک مگا قارچ را مصرف می‌کنید، قدرت و سایز ماریو چندین برابر می‌شود. می‌توانید تصور کنید که با قدرت و سایز چند برابر، او حتی با حرکت کردن هم می‌تواند تمام موانع و دشمن‌هایی که سر راهش قرار گرفته‌اند را زیر پایش بگذارد و آن‌ها را نابود کند.

با توجه به این که این قدرت تنها برای مدت زمان محدودی در دسترس قرار دارد، یکی از قدرت‌های بالانس ماریو محسوب می‌شود و از این قدرت می‌توانید زمانی استفاده کنید که احساس می‌کنید نمی‌توانید از بخشی از مرحله عبور کنید.

به همین خاطر نینتندو تا به امروز بارها از این قدرت در بازی‌های مختلف ماریو استفاده کرده و رسانه‌های مختلف تا به امروز از مگا قارچ به عنوان یکی از بهترین پاورآپ‌های دنیای سوپر ماریو یاد کرده‌اند.

این پاورآپ حاوی جلوه‌های بصری بسیار جذابی است که طبق گفته سازندگان بازی، خیلی وقت بود که در ذهنشان داشته‌اند اما به خاطر محدودیت‌های نرم‌افزاری و سخت افزاری توانایی پیاده‌سازی آن را نداشته‌اند.

اما به لطف پیشرفت‌هایی که در بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار کنسول‌های نینتندو به وجود آمده است، حالا انجام دادن این کار بسیار راحت‌تر شده و احتمالا در آینده قرار است این آیتم را در بازی‌های سوپر ماریوی بیشتری ببینیم و از قدرت بالای آن برای از میان بردن دشمنان و موانع سخت موجود در بازی استفاده کنیم.

3- گل آتشین

گل آتشین

مهم نیست که تا به حال چند قسمت از بازی‌های سوپر ماریو را تجربه کرده باشید. حتی اگر هم قسمت اول این فرنچایز یعنی عنوان Super Mario Bros. را هم بازی کرده باشید، حتما یک بار با این پاورآپ جذاب و دوست‌داشتنی در دنیای سوپر ماریو رو‌به‌رو شده‌اید. 

این پاورآپ از قسمت اول این فرنچایز همراه پلیرها بوده و حتی اگر روی باکس آرت اولیه Super Mario Bros را تماشا کنید، متوجه می‌شوید که در این باکس آرت، سوپر ماریو به آیتم گل آتشین مجهز شده است.

گل آتشین را بعضی اوقات می‌توانید در طول بازی به دست آورید و نکته جالب توجه این است که گل آتشین در بعضی از بازی‌ها محدودیت زمانی دارد اما در بعضی بازی‌ها محدودیت زمانی ندارد و تا زمانی می‌توانید از آن استفاده کنید که توسط دشمنانتان صدمه ندیده باشید.

زمانی که به آیتم گل آتشین مجهز می‌شوید، می‌توانید از دستان خود توپ‌های اتشینی پرت کنید که در حقیقت این توپ‌ها، گل‌های آتش گرفته‌ای هستند که به محض برخورد کردن با دشمنانتان، آن‌ها را از سر راه شما برمی‌دارند و نابود می‌کنند.

این آیتم در دنیای سوپر ماریو یکی از سمبلیک‌ترین آیتم‌های فرنچایز محسوب می‌شود. سوپر ماریو قدرت‌های دائمی زیادی را به همراه خود ندارد اما گل آتشین همیشه جز سلاح‌هایی بودی که ماریو در طی بازی می‌تواند از آن استفاده کند.

آیکون بازی قارچ خور

قارچ خور

حجم:۴۶.۶ مگابایت

دانلود بازی سوپر ماریو

2- گل یخ

گل یخ

با این که گل آتشین بسیار قدرتمند است و می‌تواند قدرت زیاتدی را به ماریو برای شکست دادن دشمن‌هایش بدهد، اما گل یخ به این اندازه قدرتمند نیست. البته گل یخ به جز کاربردی که در مقابل دشمن‌ها اراسه می‌دهد، یک کاربرد بسیار مهم دیگر هم دارد که این آیتم را بسیار جذاب و خواستنی‌تر می‌کند.

درست مثل گل آتش که باعث می‌شود ماریو بتواند از داخل دست‌هایش یک توپ آتشین به سمت دشمن‌ها پرت کند، گل یخ هم به ماریو کمک می‌کند تا بتواند یک توپ یخی از دستانش به سمت دشمن‌ها پرت کند که این موضوع باعث می‌شود که دشمن‌ها یخ بزنند.

اما موضوع دیگری که در گل یخ بسیار حائز اهمیت است، درست کردن بلوک‌های یخی محسوب می‌شود. یعنی اگر از این آیتم استفاده کنید، می‌توانید به راحتی بلوک‌های یخی درست کنید که باعث می‌شود بتوانید از خیلی از موانع عبور کنید یا به آیتم‌هایی که به صورت عادی به آن‌ها دسترسی ندارید،‌ دسترسی پیدا کنید.

آین آیتم قطعا یکی از بهترین آیتم‌های دنیای سوپر ماریو محسوب می‌شود.

1- لباس تانوکی

لباس تانوکی

به آخرین و تقریبا می‌توان گفت بهترین آیتم و پاورآپ در دنیای سوپر ماریو رسیده‌ایم که حتی اگر آن را تجربه نکرده باشید، در خیلی از ویدیوهای مربوط به سوپر ماریو دیده‌اید. اما اگر راجع به آن چیزی نمی‌دانید، پس ادامه این متن را مطالعه کنید.

لباس‌های حیوانات یکی از آیتم‌های معمول در دنیای سوپر ماریو است. تا به حال لباس‌های زیادی در دنیای سوپر ماریو ظاهر شده که مربوط به حیوان‌های مختلف است. لباس‌هایی مانند لباس قورباغه یا سنجاب که هر کدام از آن‌ها قدرت‌های مخصوص به خود را ارائه می‌دهند.

اما لباس تانوکی یک سر و گردن از تمام قدرت‌هایی که ماریو در اختیار دارد، بیشتر و عجیب‌تر است. تا حدی که تا همین امروز پلیرهای سوپر ماریو به قصد به دست آوردن این آیتم بازی را تجربه می‌کنند.

این آیتم که در حقیقت لباس یک راکون است، قدرت‌های مختلفی به ماریو می‌دهد. قدرت اول دم راکون است که ماریو می‌تواند با این دم به دشمنانش ضربه بزند. هم‌چنین صدمه خوردن ماریو زمانی که این لباس را به تن دارد تقریبا غیرممکن است و به سختی می‌توان ماریو را در حالی که لباس تانوکی را به تن دارد، از پا در آورد.

قابلیت آخری که این لباس با خود به همراه دارد، قابلیت پرواز کردن است. ماریو با این لباس می‌تواند دم راکون را تکان دهد و با تکان دادن این دم، ماریو می‌تواند به پرواز در بیاید که قابلیت بسیار جالبی است.

قطعا لباس تانوکی بهترین آیتمی است که می‌توانید رد بین پاورآپ‌های ماریو پیدا کنید و امیدواریم که این لباس را بار دیگر در قسمت‌های بعدی سوپر ماریو مشاهده کنیم. 

منبع: screenrant

دکمه بازگشت به بالا
دانلود مایکت ×