6 انیمه تماشایی که اگر «پسر و مرغ ماهی‌خوار» را دوست داشتید باید تماشا کنید

پسر و مرغ ماهی‌خوار (The Boy and the Heron) به احتمال زیاد آخرین فیلم هایائو میازاکی برای استودیو جیبلی خواهد بود. ساختن آن بیش از یک دهه طول کشید و میازاکی دیگر پا به سن گذاشته است و برای صرف چنین زمانی شاید دیگر فرصتی نداشته نباشد. این انیمه احتمالا آخرین کار میازاکی است اما نباید به خاطرش ناراحت بود. «پسر و مرغ ماهی‌خوار» اثر قدرتمندی برای پایان فعالیت این استاد انیمه است، که تمام عناصری را که او در طول زندگی حرفه‌ای خود به آن‌ها پرداخته بود در خود دارد.

بسیاری از کارگردانان دیگر هم می‌توان نام برد که در زمینه انیمه‌های پرمعنا و تماشایی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. انیمه‌هایی که در ادامه نام بردیم همگی ماجراهای دوران کودکی، پیوندهای خانوادگی، دنیای دیگر و رویاها را به سبک و سیاق خودشان به تصویر می‌کشند. تمام موضوعات مهم و بنیادی را که در «پسر و مرغ ماهی‌خوار» هم شاهدش بودیم می‌توانید در این فیلم‌ها هم بیابید.

6. پرونده بسته شد: شبح خیابان بیکر (Case Closed: The Phantom Of Baker Street)

انیمه پرونده بسته شد: شبح خیابان بیکر

  • محصول: 2002
  • کارگردان: کنجی کوداما
  • صداپیشه‌ها: مینامی کاتایاما، کاپی یاماگوچی، آکیرا کامیا
  • امتیاز راتن تومیتوز: 91 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.8 از 10

«پرونده بسته شد: شبح خیابان بیکر» یکی از فیلم‌هایی است که بر اساس انیمه محبوب «پرونده بسته شد» یا «کارآگاه کونان» ساخته شده. انیمه اصلی کارآگاه نوجوانی به نام شینیچی کودو را دنبال می‌کند که پس از اینکه یک سازمان مرموز به او یک ماده مخدر می‌دهد تبدیل به یک بچه می‌شود. با کمک یک پروفسور محلی، او هنوز هم می‌تواند پرونده‌هایی را در پوشش کونان ادوگاوا که به عنوان یکی از بستگان جعلی شینیچی معرفی می‌شود، حل کند.

این فیلم پس از دعوت کانن و دوستانش به یک کنوانسیون بازی که در آن یک پوسته واقعیت مجازی جدید در حال نمایش است، دنبال می‌شود. پس از وارد شدن به محفظه، مشخص می‌شود که شخصی عمدا آن‌ها را در آنجا به دام انداخته است، و آن‌ها نمی‌توانند فرار کنند تا زمانی که معمایی را که در انگلستان در زمان شرلوک هلمز اتفاق می‌افتد، حل کنند. در حالی که این فقط واقعیت مجازی است، اما بیشتر از هر ماجراجویی دیگر کونان، مربوط به دنیای موازی است.

5. نمو کوچولو: ماجراجویی در سرزمین خواب (Little Nemo: Adventures In Slumberland)

انیمه نمو کوچولو: ماجراجویی در سرزمین خواب

  • محصول: 1989
  • کارگردان: ماسامی هاتا، ویلیام هرتز
  • صداپیشه‌ها: میکی رونی، رنه آبرجونیوس، گابرلی دیمن
  • امتیاز راتن تومیتوز: 55 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.1 از 10

«نمو کوچولو: ماجراجویی در سرزمین خواب» فقط عنوان یک بازی نیست. یک فیلم انیمیشنی هم هست که بر اساس یک کمیک استریپ ساخته شده. این فیلم پسربچه‌ای به نام نمو را در سرزمین خواب و در یک منظره رویایی دنبال می‌کند، جایی که او به ماجراجویی‌های مختلفی می‌پردازد. «پسر و مرغ ماهی‌خوار» یک رویا است، بنابراین منطقی است که این انیمه را توصیه کنیم. «نمو کوچولو: ماجراجویی در سرزمین خواب» یک فیلم نشاط‌آور و پر از شگفتی است، به همین خاطر طرفداران انیمه‌های استودیو جیبلی نباید از دستش بدهند.

کمی قبل‌تر از ساخته شدن این انیمه، کپ‌کام (Capcom) دو بازی از این سری ساخت. بازی NES یک پلتفرمر بود که در آن بازیکنان می‌توانستند مانند حیوانات مختلف لباس بپوشند و قدرت‌های خاصی به دست بیاورند. بازی آرکید بیشتر مبتنی بر اکشن و خطی بود. یک بازی کیک‌استار هم با نام «نمو کوچولو و نگهبانان سرزمین خواب» (Little Nemo and the Guardians of Slumberland) در دست ساخت است، اما هیچ ربطی به کپ‌کام ندارد.

4. پاپریکا (Paprika)

انیمه پاپریکا

  • محصول: 2006
  • کارگردان: ساتوشی کن
  • صداپیشه‌ها: مگ.می هایشی بارا، تورو اموری، کاتسونوسوکه هوری
  • امتیاز راتن تومیتوز: 86 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.7 از 10

«پاپریکا» یکی دیگر از انیمه‌های رویایی است، اما بسیار بالغ‌تر و عجیب‌تر از «نمو کوچولو: ماجراجویی در سرزمین خواب» است. این فیلم پاپریکا، درمانگری را دنبال می‌کند که از یک شکل آزمایشی درمان برای بیمارانش استفاده می‌کند. ابزاری وجود دارد که می‌تواند ذهن‌ها را در هم آمیخته و به یک نفر اجازه دهد تا به رویاهای دیگری وارد شود. همچنین، پاپریکا از این دستگاه برای ضبط رویاها استفاده می‌کند، که به کمک آن به بیمارانش این امکان را می‌دهد که تروماهای مختلف خود را کنار بگذارند.

این فیلم پاپریکا را نشان می‌دهد که به یک کارآگاه در حل پرونده قتل کمک می‌کند. اما طرح اصلی فیلم کم‌کم به این سمت پیش می‌رود که افرادی سعی می‌کنند واقعیت را به کمک رویا تغییر بدهند. طرفداران فیلم «تلقین» (Inception) و «پسر و مرغ ماهی‌خوار» که به دنبال داستان بالغ‌تری هستند، واقعا از این انیمه لذت زیادی خواهند برد. این فیلمی است که نشان می‌دهد ساتوشی کن که متاسفانه سال‌ها پیش درگذشت، چه کارگردان مبتکری بود.

3. شهر اشباح (Spirited Away)

انیمه شهر اشباح

  • محصول: 2002
  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • صداپیشه‌ها: رومی هیراگی، میو ایرینو، ماری ناتسوکی
  • امتیاز راتن تومیتوز: 96 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.6 از 10

«شهر اشباح» فیلمی محصول استودیو جیبلی است که اکثر طرفداران «پسر و مرغ ماهی‌خوار» باید آن را ببینند. داستان دختر جوانی به نام چیهیرو را دنبال می‌کند که با خانواده‌اش در راه خانه جدیدی است. در طول راه، آن‌ها گم می‌شوند و سر از دهکده‌ای متروکه درمی‌آورند. والدین او تبدیل به خوک می‌شوند و چیهیرو باید سعی کند راهی برای بازگرداندن آن‌ها پیدا کند آن هم در حالی که وارد یک دنیای خیالی شده است.

جادوگران شرور، دوده‌های کوچک زیبا، موجودات جادویی و عناصر خارق‌العاده فراوانی در این انیمه وجود دارد. این یکی از مشهورترین انیمه‌های تمام دوران است، اما ممکن است هنوز کسانی باشند که آن را تماشا نکرده‌اند. این یک فیلم عالی برای طرفداران «پسر و مرغ ماهی‌خوار» است؛ یک داستان که همان حس را کمی آرام‌تر و نه‌چندان ناراحت‌کننده‌تر تداعی می‌کند.

آیکون فیلم شهر اشباح Sen to Chihiro no kamikakushi
فیلم

شهر اشباح

Sen to Chihiro no kamikakushi

تماشای فیلم شهر اشباح

2. جنگ‌های تابستانی (Summer Wars)

انیمه جنگ‌های تابستانی

  • محصول: 2012
  • کارگردان: مامورو هوسودا
  • صداپیشه‌ها: ریونوسوکه کامیکی، نانامی ساکورابا، میتسوکی تانیمورا
  • امتیاز راتن تومیتوز: 79 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.4 از 10

«جنگ‌های تابستانی» یک ماجراجویی دیجیتالی در دنیای آنلاین آز است. کنجی یک پسر جوان، کاربر و ناظر مکرر آز است. او به خانه یکی از دوستانش دعوت می‌شود، جایی که تولد مهمی را برای مادربزرگشان جشن می‌گیرد. فیلمی که به عنوان یک داستان صمیمانه درباره اهمیت خانواده شروع شده بود چیزی نمی‌گذرد که به یک ماجراجویی جالب تبدیل می‌شود.

یک هوش مصنوعی سرکش ژاپن را در داخل آز تهدید می‌کند و کنجی در قلب همه چیز قرار دارد. او باید در یک بازی عقلانی با هوش مصنوعی مبارزه کند. آثار مامورو هوسودا، کارگردان این انیمه شباهت‌های زیادی با دیدگاه‌های هایائو میازاکی و دیگر فیلم‌های استودیو جیبلی دارد. علاوه بر «جنگ‌های تابستانی»، طرفداران انیمیشن ممکن است از «پسر و دیو» (The Boy and the Beast) که یکی دیگر از آثار هوسودا است هم لذت ببرند.

1. نام تو (Your Name)

انیمه نام تو

  • محصول: 2017
  • کارگردان: ماکوتو شینکای
  • صداپیشه‌ها: ریونوسوکه کامیکی، مونه کامیشیرایشی، ماسامی ناگاساوا
  • امتیاز راتن تومیتوز: 98 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.4 از 10

«نام تو» به نوعی ایسکای (ژانری از انیمه که شخصیت‌هایش وارد دنیای دیگری می‌شوند) است، اما تفسیر متفاوتی از این مفهوم را پوشش می‌دهد. یک روز دو نوجوان دبیرستانی، میتسوها میامیزو و تاکی تاچیبانا، به صورت ناگهانی بدنشان با هم عوض می‌شود. فیلم به عنوان یک کمدی رمانتیک شیرین شروع می‌شود که در آن این دو در حال کشف جنسیت مخالف هستند. همانطور که آن‌ها بدن خود را کشف می‌کنند، در تلاش هستند تا ارتباط برقرار کنند و بفهمند که چرا این اتفاق افتاده است.

دلیل این اتفاق یکی از بزرگ‌ترین غافل‌گیری‌های فیلم است و ما اینجا آن را لو نمی‌دهیم. امیدواریم که پایان داستان برای بینندگان از قبل فاش نشده باشد چون چند سالی از انتشار آن می‌گذرد. آنقدر این فیلم محبوب بود که حتی در یک بازی یاکوزا هم از آن تقلید شد.

منبع: gamerant

1 دیدگاه

  1. چه فیلمای بدی معرفی کردین من که به شخصه خیلی انیمه دیدم میتونم (هاول) (فرزند آب و هوا)رو پیشنهاد کنم
    البته شهر اشباح و نام تو هم توی این لیست خیلی خوبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماشای رایگان ×