رئیس سابق پلی استیشن میگوید انحصارطلبی به بازیهای پرخرج ضرر میزند
رئیس سابق پلی استیشن اخیرا درباره وضعیت بازیهای انحصاری صحبت کرده و گفته که امیدوار است در آینده بازیهای AA بیشتری روانه بازار شود. در ادامه این خبر با مایکت همراه باشید.
کنسولهای بازی و آثار انحصاری یکی از بحثهای داغ در سال 2024 بودهاند؛ مخصوصا پس از این که خبرهایی درباره تصمیم مایکروسافت برای عرضه بازیهایش روی پلتفرمهای رقیب به اشتراک گذاشته شد.
در حالی که نینتندو هنوز با همان فرمان سابق پیش میرود، پلی استیشن اخیرا تصمیم به عرضه بازی موفق Helldivers 2 روی پی سی و PS5 گرفته و به نظر میرود در آینده هم قرار است تمرکز بیشتری روی انتشار بازیها روی کامپیوترهای شخصی بگذارد.
- خالق بازی Gears of War دوست دارد این مجموعه روی پلی استیشن منتشر شود
- عرضه همزمان انحصاریهای پلی استیشن روی پی سی اجتنابناپذیر است
- کدام بازیهای پلی استیشن در ماه ژانویه بیشترین دانلود را داشتند؟
به نظر میرسد شان لیدن، رئیس سابق پلی استیشن، هم با این رویکرد موافق است و میگوید که بازیهایی که با بودجههای 200 تا 250 میلیون دلاری ساخته میشوند، اگر به صورت انحصاری در دسترس قرار بگیرند احتمالا نمیتوانند از تمام پتانسیل خود در امر سوددهی استفاده کنند.
انحصارطلبی همیشه اساس کنسولهای خانگی بوده و شرکتهای مختلف معمولا برای کشیدن گیمرها به سمت خود دست به عرضه آثاری میزنند که کاربر فقط روی یک محصول خاص میتواند آن را تجربه کند.
در گفتگو با Venture Beat از شان لیدن درباره خبرهای اعلام شده اخیر از سوی مایکروسافت سوال شد و او هم نظراتاش را در این خصوص بیان کرد.
چند وقت پیش بود که فیل اسپنسر درباره ضرورت توسعه یک اکوسیستم صحبت کرد. این امر فقط با تکیه بر کنسولهای خانگی محقق نمیشود، چون 2 دهه میشود که تعداد کاربران این بازار تغییری به خود ندیده است.
شان لیدن با تاکید بر همین نکته درباره این صحبت میکند که انحصاری کردن بازیهای AAA که با بودجه کلان ساخته میشوند، ایدهی بدی است. بر اساس گفتههای مدیرعامل سابق پلی استیشن، شرکتها باید از تک تک فرصتهای برای سودآوری از این آثار استفاده کنند. او در این رابطه میگوید: «وقتی هزینه یه بازی از 200 میلیون دلار بیشتر میشه، انحصاریطلبی میشه پاشنه آشیلاش».
لیدن میگوید این موضوع هم خصوص بازیهای تکنفره صدق میکنند و هم آثار لایو سرویس. حتی اگر یک پلتفرم جدید تعداد گیمرها را 10 درصد افزایش دهد هم باید به آن توجه شود و ناشرها بهتر است از چنین فرصتهایی نهایت بهره را ببرند.
اطلاعات لو رفته اخیر از استودیو اینسامنیاک گیمز نشان میدهد که پلی استیشن چیزی بیش از 300 میلیون دلار برای ساخت بازی Marve’s Spider-Man 2 هزینه کرده است. با این که این اثر توانسته با فروش 10 میلیون واحدیاش تا به این جا آمار خیرهکنندهای به جا بگذارد، اما چنین بودجههایی باعث میشود که آثار AAA به این راحتیها نتوانند به سوددهی مناسب برسند.
شان لیدن تمرکز روی ساخت بازیهای AA را راه حلی مناسب برای این مشکل میداند. او که در زمان فعالیت خود در پلی استیشن هم بیشتر از بازیهای خاص و پروژههای منحصربهفرد حمایت میکرد، میگوید که امیدوار است آثار بیشتری را در این سبک در آینده صنعت گیم ببیند.
این صحبتها به این موضوع اشاره دارند که شاید خواه ناخواه به زودی در صنعت بازیهای ویدیویی شاهد گذار از پروژههای AAA و بازیهای انحصاری باشیم. در خصوص پلی استیشن واضح است که آینده این شرکت با عرضه بازیهای مختلف روی پی سی گره خورده است. همین چند روز پیش بود که سیستم مورد نیاز بازی Horizon Forbidden West اعلام شد و همچنین سونی اعلام کرد که نسخه پی سی Ghost of Tsushima در دست ساخت قرار دارد.
این غول صنعت بازیهای ویدیویی قرار است در آینده با سرعت بیشتری بازیهایش را روی پی سی عرضه کند و شاید کم کم همه آثار در همان روز اول روی این پلتفرم در دسترس قرار بگیرند.
این بود صحبتهای رئیس سابق پلی استیشن درباره انحصارطلبی در بازیهای ویدیویی. نظر شما درباره این اظهارات چیست؟ دوست دارید بازیهای بیشتری از حالت انحصاری خارج شوند؟ نظرات خود را در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: Tech4Gamers