اطلاعات تازه‌ای درباره PS5 Pro لو رفت

همچنان اطلاعاتی جدیدی درباره PS5 Pro لو می‌رود و حالا به نظر می‌رسد که چیزهای جدیدی درباره GPU و قابلیت‌های جدید آن به اشتراک گذاشته شده است. در ادامه این خبر با مایکت همراه باشید.

جزئیات تازه‌ای در خصوص واحد پردازش گرافیکی (GPU) پلی استیشن 5 پرو به بیرون درز کرده است. مدتی پیش بود که مشخصات فنی نسخه ارتقا یافته میان‌نسلی PS5 لو رفت و مشخص شد که قرار است با محصولی خوب روبه‌رو شویم. اما حالا گزارش جدیدی منتشر شده که به جزئیات بیش‌تری در خصوص GPU این دستگاه اشاره دارد.

از نیمه دوم سال 2023 بود صحبت‌های بیش‌تری درباره عرضه نسخه قوی‌تر پلی استیشن 5 مطرح شد. اما در مارس امسال بود که با لو رفتن اسناد مربوط به پورتال رسمی شرکت سونی در دست ساخت بود PS5 Pro با اسم رمز Trinity به صورت غیررسمی تایید شد.  مشخصات درز کرده حاکی از این هستند که در این دستگاه قرار است شاهد یک GPU بسیار قوی‌تر نسبت به PS5 باشیم؛ پردازنده‌ای مرکزی و 33.5 ترافلاپی که از معماری جدیدتر AMD یعنی RDNA 3 استفاده می‌کند. با این حال در خصوص پردازنده مرکزی باید بگوییم که ما با همان معماری Zen 2 طرف هستیم که ظاهرا فقط 10 درصد بهبود عملکرد داشته است. علاوه بر این‌ها، اطلاعاتی هم در خصوص استفاده این دستگاه از تکنولوژی Image Upscaling با نام PlayStation Spectral Super Resolution در اسناد به چشم می‌خورد.

به لطف بررسی‌های انجام شده توسط Digital Foundry، حالا اطلاعات جدیدتری هم در خصوص واحد پردازش گرافیکی PS5 Pro به دست‌مان رسیده است. در اطلاعات لو رفته پیشین آمده بود که این کنسول دارای 30 WGP (یا همان Work Group Processors) خواهد بود و ما با پردازنده‌ای 33.5 ترافلاپی که نسبت به پردازنده 10.23 ترافلاپی پلی استیشن 5 حدودا 227 درصد بهبود یافته روبه‌رو هستیم. هرچند پیش‌بینی‌های خود سونی در اسنادش به پیشرفت 45 درصدی نسخه پرو اشاره دارد که موجب شده اطلاعات متناقض به نظر برسند. ولی حالا اطلاعات جدید درباره جدیدترین معماری به کار رفته در GPU پلی استیشن 5 پرو به اشتراک گذاشته شده که تا حدی همه چیز را روشن می‌کند؛ در این اطلاعات به اندازه‌گیری ترافلاپ‌ها هم اشاره شده است (پشتیبانی از Dual-issue FP32).

آیکون سریال استریم بازی‌ها با رایبد - پرهام گیم پلی The Games Stream by Parham Gameplay
سریال

استریم بازی‌ها با رایبد – پرهام گیم پلی

The Games Stream by Parham Gameplay

تماشای استریم بازی‌ها با رایبد

بخش زیادی از تمرکز سازندگان PS5 Pro معطوف تکنولوژی رهگیری پرتو بوده است

اطلاعات بیش‌تری از PS5 Pro لو رفت

 سرعت پایه کلاک در GPU استفاده شده در PS5 Pro معادل 2.18 گیگاهرتز است که می‌تواند تا 2.35 گیگاهرتز هم افزایش پیدا کند و این نشان از پیشرفت 8 درصد آن نسبت به پلی استیشن 5 دارد. علاوه بر این، واحد پردازش گرافیکی این دستگاه دارای یک ساختار حافظه پنهان بهبودیافته هم هست و کش L1 دو برابر شده و از 128 به 256 کیلوبایت رسیده است. همچنین سازندگان کش L0 را هم دو برابر کرده و از 16 به 32 کیلوبایت رسانده‌اند. این بهینه‌سازی‌ها ظاهرا با هدف استفاده حداکثر از قابلیت رهگیری پرتو پیاده‌سازی شده‌اند؛ تکنولوژی جذابی که ظاهرا بخش زیادی از تمرکز پلی استیشن 5 پرو روی آن است. در آخر هم باید بگوییم که قابلیت‌های DirectX 12 Ultimate مثل Mesh Shaders، Hybrid MSAA و پشتیبانی سخت‌افزاری برای Rate Shading که هیچ‌کدام در نسخه استاندارد PS5 وجود نداشتند، در PS5 Pro وجود خواهند داشت.

با وجود لو رفتن اطلاعات در این سطح این سوال پیش می‌آید که چرا سونی هنوز در خصوص PS5 Pro چیزی با طرفداران‌اش به اشتراک نگذاشته است. هرچند بعید نیست که در رویداد PlayStation Showcase که احتمالا طی همین ماه برگزار می‌شود، این سکوت شکسته شود. به هر حال علاوه بر ارتقا قابل توجه این دستگاه میان‌نسلی از نظر سخت‌افزاری، ما شاهد پیشرفت‌های دیگری هم در نسخه پرو خواهیم بود. مثلا تکنیک بازسازی مبتنی بر ماشین لرنینگ PSSR یک تکنولوژی باارزش است که می‌تواند راه پلی استیشن را برای ورود به نسل بعد هموار کند. همچنین با استفاده بیش‌تر از رزولوشن 4K و رفتن گام به گام به سمت 8K، کنسول‌هایی مثل محصول میان‌نسلی سونی قرار است حساب ویژه‌ای روی تکنیک‌های پیچیده Image Upscaling باز کنند.

این بود اطلاعات جدید درباره PS5 Pro. نظر شما درباره کنسول نسل نهمی سونی چیست؟ دوست دارید در این دستگاه میان‌نسلی شاهد چه تغییراتی باشید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: GameRant

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دانلود مایکت ×