11 فیلم اکشن که از جان ویک الهام‌ گرفته شدند

اولین جان ویک، کم‌فروش‌ترین فیلم در این فرنچایز محبوب باقی ماند، فیلمی که اگر آن را دیده‌باشید، شبیه به میلیون‌ها اکشن دیگر است. با اینحال، هر کسی که این فیلم را دیده‌، به این نتیجه رسیده که قرار است، فیلم‌های بسیار بیشتری از جان ویک در راه باشد، و همچنین فیلم‌های زیادی قرار است از جان ویک الهام بگیرند. همین اتفاق هم افتاد. همه مخاطبان و علاقمندان به جان ویک، داستان و پایه و اساس این فرنچایز را می‌دانند. یک قهرمان تنها با بازی محشر کیانو ریوز دوست‌داشتنی و جذاب، که گذشته‌ای خشونت‌آمیز داشته و در تلاش است، از این گذشته عبور کند. حادثه‌ای که در گذشته برای جان ویک اتفاق افتاده‌، باعث شده‌است که او و همسرش یا بهتر است بگوییم سگشان، مورد ظلم قرار گیرند. جان ویک با اکراه و به‌اجبار به دنبال انتقام می‌افتد. مجموعه بزرگی از شرورهای بی‌نام و نشان اما خطرناک که بیشترشان روسی هستند، به روش‌های پیچیده‌ توسط جان ویک می‌میرند. اسطوره‌ای منحصربه‌فرد که در طول فیلم آرام آرام خود را آشکار می‌کند، و البته، صحنه‌های اکشنی که این شخصیت می‌سازد، بسیار متفاوت از آن‌هایی است که در فیلم‌های اکشن قبل از آن دیده‌ایم. اگرچه پس از انتشار جان ویک، بسیاری از آن تقلید کرده و آثاری با اکشن مشابه جان ویک تولید شد. دنبال کردن جان ویک نزدیک به یک دهه است، که در صنعت سینمایی هالیوود ادامه دارد و موفقیت‌های متفاوتی ایجاد کرده‌است. نتفلیکس هم تا دلتان بخواهد، نسخه‌های کپی از این فیلم تولید کرده‌است. اما همچنان افرادی که پشت ساخت جان ویک هستند، به تلاش خود ادامه می‌دهند تا جان ویک بعدی را کشف کنند.

در اینجا، نگاهی به فیلم‌های الهام‌گرفته از جان ویک می‌اندازیم. فیلم‌هایی که به‌وضوح سعی می‌کنند روح جان ویک را تداعی کنند، یا حداقل مانند آن در گیشه بفروشند.

11. شیفت روز (Day Shift)

Day Shift

شیفت روز محصول سال 2022 نمونه‌ای از آثار الهام‌گرفته از جان ویک کیانو ریوز است. این کمدی اکشن ترسناک و غم‌انگیز، جیمی فاکس را در قالب جان ویک برای ساختن جهان این فیلم دنبال می‌کند. در این مورد، اتحادیه‌ای از شکارچیان خون‌آشام مخفی وجود دارد، که تنها هدفشان از بین بردن است. این فیلم توسط کارگردان جان ویک، چاد استاهلسکی تهیه شده‌است. همچنین فیلمنامه این فیلم توسط تایلر تیتس نوشته شده‌است. شیفت روز یک پیشنهاد معمولی نتفلیکس است، که شامل سکانس‌های اکشن فوق‌العاده در کنار کمدی است. اگرچه جیمی فاکس و شریک عصبی‌اش دیو فرانکو لحظات سرگرم‌کننده‌ای با هم دارند، این فیلم به نظر می‌رسد از هوش و خلاقیت جان ویک استفاده کرده تا تلنگری به ژانر اکشن بزند. درباره شیفت روز می‌گویند اسنوپ داگ، خواننده و بازیگر معروف که نقش یک شکارچی پر از تفنگ را بازی می‌کند، بهترین عملکرد فیلم را ارائه داده‌است.

10. مادر (The Mother)

The Mother

مادر فیلمی محصول سال 2023، با بازی جنیفر لوپز است. برای سال‌ها، نتفلیکس فیلم‌های اکشنی با حضور یک یا دو ستاره ساخته‌است، که کارهایی را انجام می‌دهند که در فیلم‌های معمولی می‌بینید و هیچ نوآوری یا جسارتی در آنها وجود ندارد. فیلم مادر به جنیفر لوپز اجازه می‌دهد، تا کیانو ریوز درون خود را در نقش یک قاتل سابق ناشناس نشان دهد. البته قبل از این، او یک مادر است، که در سرمای واقعی آلاسکا قرار است فرزند ربوده‌شده خود را که سال‌ها قبل برای حفظ او از آسیب‌ها به فرزندخواندگی رها کرده‌بود، نجات دهد. این ماموریت شامل تعقیب و گریزهای بی‌شماری با موتورسیکلت و مبارزاتی در برف است، که مدیون زبدگی بیش‌ازحد جان ویک است، اما بازی لوپز آن را جذاب کرده‌است. نیکی کارو، کارگردان نهنگ سوار، به‌عنوان کارگردان مادر این حقیقت را به تصویر می‌کشد، که هیچ‌کس جنگجوی خشن‌تر از مادری نیست، که باید از بچه‌هایش محافظت ‌کند. اما با این‌وجود، مادر یک فیلم الهام‌گرفته از جان ویک است، که تلاش می‌کند از سبک اکشن امروز سینما سود ببرد.

9. هتل آرتمیس (Hotel Artemis)

Hotel Artemis

هتل آرتمیس محصول سال 2018 به نویسندگی و کارگردانی درو پیرس که بعدها فیلمنامه فیلم فال گای به کارگردانی دیوید لیچ را نوشت، است. هتل آرتمیس به این سوال مطرح‌نشده پاسخ می‌دهد، که چه می‌شد اگر از اساطیر هتل کانتیننتال در جان ویک استفاده می‌کردیم، اما آن را به بیمارستان تبدیل می‌کردیم و البته صحنه‌های اکشن خوبی هم نداشتم. شما باید سخت کار کنید تا بازیگرانی با این میزان از استعداد مانند جودی فاستر، استرلینگ کی. براون، برایان تایری هنری، دیو باتیستا و حتی چارلی دی و جنی اسلیت به این اندازه در این فیلم سرگردان و ناامید به نظر برسند و کارگردان این اثر به این موقعیت دست یافته‌است! فقط عملکرد شخصیت جن‌زده و در عین‌حال پرانرژی فاستر در فیلم قابل‌ارزش است. هتل آرتمیس فکر می‌کند که ما به ساختن جهان جان ویک به همان اندازه اهمیت می‌دهیم، که مانند آن با خودمان مبارزه کنیم. اما بدون شک اینطور نیست و هتل آرتمیس آن را ثابت می‌کند.

آیکون فیلم هتل آرتمیس Hotel Artemis
فیلم

هتل آرتمیس

Hotel Artemis

تماشای فیلم هتل آرتمیس

8. شب آرام (Silent Night)

فیلم Silent Night

آیا جان ویک بدون او وجود داشت؟ جسی هاسنگر از رسانه GQ در سال 2023 درباره استاد تاثیرگذار اکشن هنگ‌کنگی، جان وو، که اولین فیلم آمریکایی خود را در 20 سال گذشته ساخته‌است، پرسید. شب آرام یک فیلم هیجان‌انگیز انتقامی مشابه جان ویک است، که جان وو در آن می‌درخشد. در این فیلم یوئل کینامن نقش برایان، مردی معمولی را بازی می‌کند که پس از اینکه اعضای گروهی به‌طور تصادفی پسرش را می‌کشند و برایان را برای همیشه لال می‌کنند، به یک جنگجوی ماهر بدل می‌شود. شب آرام محصول سال 2023 به اندازه‌ای اکشن است، که در آن تقریبا هیچ دیالوگی وجود ندارد. اما با تمام احترامی که برای جان ووی توانا قائل هستم، تماشاگران هرگز فیلم‌های او را به دلیل صحبت کردن ندیده‌اند. آنها بیشتر جذب تیراندازی متفاوت و اکشن موزون فیلم‌های او می‌شوند. اگرچه شب آرام برخی از این ویژگی‌ها را به‌نمایش می‌گذارد، اما به‌سختی به اندازه فیلم‌های کلاسیک قبلی او پیشگامانه است. شما با تماشای این فیلم آرزو می‌کنید که وو بتواند چنین حیله‌های تکراری را کنار بگذارد و درعوض اسپین‌آف جان ویک خودش را بسازد، که بدون شک بهترین هر دو دنیا خواهد‌بود.

7. قطار سریع‌السیر (Bullet Train)

Bullet Train

قطار سریع‌السیر محصول سال 2022 اثری است که در آن، دیوید لیچ کارگردان، با برد پیت، که برای اولین بار در باشگاه مشت‌زنی با او کار کرد، دوباره همکاری می‌کنند. در واقع، قطار سریع‌السیر شبیه‌به یک بررسی حساب‌شده از فرمول تارانتینو و ریچی است، که مجموعه‌ای بسیار رنگارنگ از آدم‌ها را گرد هم می‌آورد، که همگی سوار بر یک قطار هستند. در این میان دیالوگ‌های خنده‌دار که مانند گلوله‌ها دیوانه‌وار در حال پرواز هستند هم به چشم می‌خورد. برد پیت در این اثر، در کنار بازیگران خوبی مانند برایان تایری هنری، مایکل شانون، و دیگران، به طرز وحشتناکی تلاش می‌کند تا از هیجان بی‌دردسر باشگاه مشت‌زنی تقلید کند، اما حتی صحنه‌های مبارزه هم در این فیلم دست کم گرفته شده‌اند. لیچ ثابت می‌کند که سبک خاص خود را دارد، اما به دست آوردن جواهری مانند جان ویک، کار آسانی نیست.

6. کیت (Kate)

Kate

کیت محصول سال 2021 یکی دیگر از آثار الهام‌گرفته از جان ویک محسوب می‌شود. در این فیلم مری الیزابت وینستد با کمک این اکشن بسیار هیجان‌انگیز قالب ویک خود را به دست آورد. در این فیلم او یک قاتل شرور است، که متوجه می‌شود مسموم شده‌است و فقط 24 ساعت فرصت دارد تا فردی که او را مسموم کرده‌است، شکار کند. کارگردان این اثر سدریک نیکولاس ترویان، هنرمند جلوه‌های بصری است، که آثار بزرگ زیادی خلق کرده‌است. در حالیکه وینستد مبارزه تن به تن خود را با انرژی بالا انجام می‌دهد، به کیت فضای روشنی می‌دهد. قهرمان پولادین ما کیت در کنار یک زن جوان وحشی با بازی میکو مارتینو می‌درخشد. روند فیلم مطابق با سمی پیش می‌رود، که به‌آرامی قدرت او را تضعیف می‌کند. کیت هرگز چیزی بیش از یک اثر فرانکشتاینی با نقاط داستانی آشنا و پیچش‌های داستانی قابل پیش‌بینی نیست. درضمن یک بازیگر برجسته در یک نقش مکمل بسیار جزئی در این فیلم وجود دارد. این یعنی اشاره واضح به این نکته که او درواقع بیش از آنچه در ابتدا تصور می‌شود، برای روایت فیلم اهمیت دارد. توقعتان را برای دیدن این فیلم پایین بیاورید، تا ناامید نشوید.

5. مرد میمونی (Monkey Man)

Monkey Man

مرد میمونی محصول سال 2024 درباره مبارزی است، که خود را برای انتقام گرفتن از مردانی که اکنون در میان قدرتمندترین و فاسدترین افراد هند هستند و مادرش را در سنین کودکی به قتل رساندند و روستای او را به آتش کشیدند، آماده می‌کند. پاتل به عنوان یک ستاره اکشن چهره فوق‌العاده‌ای را نشان می‌دهد و این فیلم مهارت‌های او را به‌عنوان یک مرد پیشرو به نمایش می‌گذارد. اما به‌عنوان یک فیلم، به‌طور عجیبی مرد میمونی بی‌هویت است. برای شروع این فیلم زیادی طولش می‌دهد. درحقیقت داستان فیلم تا نیمی از راه شروع نمی‌شود و تکامل شخصیت پاتل از یک پسر کوچولو به یک ویرانگر دنیاها، بسیار ناگهانی است. اما به‌هرحال مرد میمونی یک تلاش صادقانه برای الهام گرفتن از جان ویک است. اما این فیلم هرگز به طور کامل ریشه‌های خود را نمی‌یابد.

4. شب خشونت‌آمیز (Violent Night)

Violent Night

ایده فیلم شب خشونت‌آمیز نمی‌تواند ساده‌تر از این باشد: بابانوئل را تبدیل به یک شرور کنید، سپس او را به یک فیلم اکشن وارد کنید، که در آن شخصی با ریش سفید خود را در خانه مجلل یک خانواده ثروتمند می‌بیند، که تسخیر شده‌است. این فیلم در شب کریسمس جنایتکاران را وارد خانه خانواده موردنظر کرده و حالا باید دیوید هاربر که مانند ترکیبی از جان ویک و جان مک‌کین است، وارد عمل شود. شب خشونت‌آمیز درنهایت توضیح می‌دهد که چرا بابانوئل یک ماشین جنگی از نوع نخبه‌اش است، که یکی از غافلگیری‌های رضایت‌بخش فیلم را می‌سازد. شب خشونت‌آمیز کمی بهتر از حد انتظار خوب است. این فیلم محصول سال 2022 است.

آیکون فیلم شب خشونت آمیز Violent Night
فیلم

شب خشونت آمیز

Violent Night

تماشای فیلم شب خشونت‌آمیز

3. هیچ‌کس (Nobody)

Nobody

 هیچ‌کس محصول سال 2021 نوشته درک کولستاد است. درک کولستاد از زمان اولین فیلم جان ویک در سال 2014، تمام فیلم‌های جان ویک و البته فقط فیلم‌های جان ویک را نوشته‌است. منصفانه است که بگوییم او، ممکن است بخواهد در فیلم هیچ‌کس تسویه حساب شخصی کند. البته مهم نیست، چون این اکشن سرگرم‌کننده جذاب است. در این فیلم باب اودنکرک در نقش پدری ملایم که مخفیانه یک قاتل بی‌رحم است، بازی می‌کند. در این فیلم ما هنوز به تماشای آدم‌های بد روسی، کشتار بی‌رحمانه، گروه‌های خشن، حتی یک مرد خوب می‌نشینیم که بیش‌از‌حد تحت‌فشار قرار گرفته‌است. شما به مدت دو ساعت بی‌وقفه با این فیلم سرگرم می‌شوید. درضمن نمی‌توانید چشم خود را از باب اودنکرک بردارید.

2. سیسو (Sisu)

Sisu

مهمترین نکته جالب جان ویک یک واقعیت اساسی است: او غیرقابل کشتن است. مهم نیست که با او چه کار می‌کنید، او به بازگشت و زنده ماندن ادامه می‌دهد. فیلم فنلاندی جنگ جهانی دوم، سیسو، این فرض را تا حد منطقی خود پیش می‌برد: اگر کشتن یک مرد غیرممکن باشد، چه؟ یورما تومیلا نقش شخصیت اصلی این فیلم را بازی می‌کند، یک کاوشگر فنلاندی که در روزهای پایانی جنگ سعی می‌کند به خانه برگردد، اما با چند نازی، و سپس چند نازی دیگر، و سپس چند نازی دیگر و … روبرو می‌شود. اینکه بگوییم در پایان فیلم تعداد نازی‌های زنده بسیار کمتر از ابتدای فیلم است، درست است. این فیلم به‌شکلی خشونت‌آمیز، نشان می‌دهد که شخصیت اصلی یک هواپیما آدم را می‌کشد. فیلم همه چیز را مانند یک وسترن قدیمی بازسازی می‌کند.

1. بلوند اتمی (Atomic Blonde)

Atomic Blonde

بلوند اتمی محصول سال 2017 با هنرنمایی شارلیز ترون است. این بازیگر یک ستاره اکشن طبیعی است و هم از نظر فیزیکی باشکوه و خیره‌کننده است. وقتی فیلم مکس دیوانه: جاده خشم با رهبری ترون درخشید، جان دوباره بخشیدن به جان ویک خودش قدم منطقی بعدی بود. توانایی ترون برای نشان دادن همزمان قلب یخی و قلب زخمی، در کنار مهارت قابل‌توجه او در مشت زدن به صورت آدم‌ها، بسیار عالی است. در این فیلم او یک جاسوس دوجانبه که باید برای خروج از انواع موقعیت‌های غیرممکن مبارزه کند. خود طرح در پس‌زمینه محو می‌شود، اما صحنه‌های مبارزه ترون در حافظه ماندگار می‌شود. این مبارزات هم سبک است و هم بی‌پروا، با شکوه طراحی شده‌اند و در عین‌حال غیرقابل پیش‌بینی هستند.

شما کدام فیلم را می‌شناسید که به نظر خودتان با الهام از جان ویک ساخته شده‌است؟

آیکون فیلم بلوند اتمی Atomic Blonde
فیلم

بلوند اتمی

Atomic Blonde

تماشای فیلم بلوند اتمی

منبع: vulture

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماشای رایگان ×