سریال ایرانی چی ببینیم؟

تماشای سریال یکی از ساده‌ترین و گاهی جذاب‌ترین سرگرمی‌های خانوادگی و انفرادی است. از سریال‌های به اصطلاح خیابان خلوت‌کن همه‌پسند تلویزیون تا مجموعه‌های طولانی که در ژانرهای مختلف و فصل‌های مجزا این روزها شبکه نمایش خانگی را حسابی رونق بخشیده‌اند، دست مخاطب سریال‌بین برای انتخاب کاملا باز است. تا جایی که با یک جستجوی کوتاه و مقایسه در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و گپی با دوستان و آشنایان پیدا کردن یک سریال ایرانی خوب و تماشایی دیگر کار سختی نیست. در سال‌های اخیر شاهد ساخته شدن سریال‌های خوب با کارگردان‌ها و هنرپیشه‌های درخشان بودیم اما اگر می‌خواهید بدانید پرمخاطب‌ترین سریال‌های ایرانی کدامند و چه مجموعه‌هایی به عنوان سریال‌های محبوب شناخته می‌شوند، با ادامه مطلب همراه باشید.

1. پایتخت

capital

  • کارگردان: سیروس مقدم
  • بازیگران اصلی: محسن تنابنده، احمد مهرانفر، ریما رامین‌فر

شاید به جرات بتوان «پایتخت» را یکی از پرمخاطب‌ترین سریال‌های سال‌های اخیر تلویزیون معرفی کرد. مجموعه‌ای درباره یک خانواده مازندرانی به نام معمولی (به معنای واقعی کلمه معمولی!) که ماجراهای روزمره و زندگی عادیشان دستخوش اتفاقات و حواشی خنده‌داری می‌شود. این سریال که به فصل هفتم آن در حال ساخت است، از سفر این خانواده یعنی پدر، مادر، دو فرزند دختر، پسرخاله و پدربزرگ به تهران آغاز می‌شود، در فصل‌های بعد به شهرهای جنوب و حتی ترکیه و سوریه ادامه پیدا می‌کند و در نهایت به مازندران ختم می‌شود.

محسن تنابنده که علاوه بر بازیگری، نویسندگی و تهیه‌کنندگی این سریال را هم برعهده دارد، ستاره‌ی سریال است و نقش نقی معمولی، همسر هما سعادت (با بازی ریما رامین‌فر) را بازی می‌کند. معرفی تمام کاراکترهای این سریال یک مطلب مجزا می‌طلبد اما این سریال با تمام شخصیت‌هایش (که تقریبا هیچکدام اصالتا مازندرانی نیستند) توانست با تعهد به لهجه و فرهنگ مازندران، کارگردانی درست و داستان‌ها و ماجراهای خنده‌دار مخاطبان زیادی برای خودش دست و پا کند.

2. لیسانسه‌ها

lisanse-ha

  • کارگردان: سروش صحت
  • بازیگران اصلی: هوتن شکیبا، امیرحسین رستمی، امیر کاظمی

سروش صحت به واسطه برنامه‌های پرمخاطبی چون «کتاب‌باز» و فیلم‌های محبوبی مثل «جهان با من برقص» یکی از چهره‌های شناخته‌شده‌ی سینما و تلویزیون است. سریال «لیسلانسه‌ها» ششمین تجربه کارگردانی صحت برای تلویزیون و مثل اکثر آثار او یک کمدی اجتماعی است. سریال «لیسانسه‌ها» که در سه فصل ساخته و پخش شد و در فصل سوم به «فوق لیسانسه‌ها» تغییر نام داد، داستان سه دوست به نام‌های مسعود (امیرحسن رستمی)، حبیب (هوتن شکیبا) و مازیار (امیر کاظمی) را به همراه خانواده‌هایشان دنبال می‌کند.

این سه دوست بعد از فارغ‌التحصیلی به دنبال شغل و تشکیل خانواده هستند و در این راه اتفاقات خنده‌دار و جذاب زیادی برایشان پیش می‌آید. ویژگی متمایز این سریال طنز ابزورد آن است که قسمت‌هایی از آن حتی بعد از اتمام این مجموعه هنوز بین مخاطبان به اشتراک گذاشته می‌شود؛ بخش‌های کمدی که بین خیال و واقعیت ذهن شخصیت‌ها در نوسان است و با موسیقی و اشارات پیدا و پنهان به آثار مطرح سینمای ایران و جهان رنگ متفاوتی می‌گیرد. از این گذشته شخصیت حبیب که هوتن شکیبا به زیبایی و شیرینی آن را به تصویر می‌کشد، به یکی از کارکترهای ماندگار سریال‌های تلویزیونی بدل شده است.

3. دودکش

doodkesh

  • کارگردان: محمدحسین لطیفی
  • بازیگران اصلی: هومن برق‌نورد، سیما تیرانداز، بهنام تشکر

برای مدت‌ها سریال‌های ایرانی که در ماه رمضان پخش می‌شدند، طرفداران زیادی داشتند. سریال «دودکش» یکی از عناوینی بود که در این ایام مخاطبان را پای تلویزیون می‌نشاند. این سریال کمدی یک خانواده کم‌درآمد را دنبال می‌کند که با همکاری هم یک قالیشویی را اداره می‌کنند. ماجراها و اتفاقات عموما طنز این سریال حول مشکلات و گرفتاری‌ها و دردسرهای این قالیشویی و خانواده‌ی مشتاق و سوزنچیان می‌چرخد. زوج برق‌نورد و تشکر که در چند سریال بازی‌های خوبی در کنار هم ایفا کردند، در این سریال هم بهانه‌ی لحظات طنز و تماشایی بسیاری هستند. سریال «دودکش» بعد از جلب نظر مخاطبان درقالب یک اسپین‌آف به نام «پادری» و یک فصل دیگر به نام «دودکش 2» دوباره در ماه‌های رمضان سال‌های بعد به تلویزیون بازگشت. در تمام این سریال‌ها بازیگران نقش اصلی به شخصیت‌های خود برگشتند و دردسرهای تازه‌ای را در دل داستان‌هایی تلخ و شیرین تجربه کردند.

4. شمعدونی

shamdoni

  • کارگردان: سروش صحت
  • بازیگران اصلی: محمد نادری، آتنه فقیه‌نصیری، حسن معجونی

سریال «شمعدونی» محصول سال 1394 و یک مجموعه‌ی تک‌فصلی است و یکی دیگر از تلاش‌های کارگردانی سروش صحت برای تلویزیون محسوب می‌شود. این سریال هم که حال و هوایی شبیه به دیگر آثار صحت دارد، یک کمدی خانوادگی است که شخصیت‌هایش نقش پررنگی در پیشبرد داستان برعهده دارند. داستان این سریال ایرانی حول خانواده‌ی سعادتی و مظاهری می‌چرخد؛ خانواده‌ای از قشر متوسط شامل پدری که کارش را از دست داده (محمد نادری)، مادری که کارمند بانک است (آتنه فقیه‌نصیری)، دو فرزند دختر و پسری که درسشان تمام شده و هرکدام به نوعی درگیر پیدا کردن شغل هستند و دیگر اعضای کوچک و بزرگ فامیل. یکی از شخصیت‌های جذاب این سریال پسربچه‌ای به نام عرشیا (عرفان برزین) است که با شیطنت‌، خبرچینی و شیرین‌زبانی بهانه‌ی اتفاقات خنده‌دار می‌شود.

5. نون خ

noon-khe

  • کارگردان: سعید آقاخانی
  • بازیگران اصلی: سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، سیروس میمنت

نمونه‌های کمی از سریال‌های ایرانی را می‌توان مثال زد که به استان یا قوم خاصی بپردازد و بتواند توجه مخاطب زیادی را به خود جلب کند. اما درست مثل سریال «پایتخت»، مجموعه‌ی «نون خ» هم که در یکی از استان‌های خاص ایران و این بار کرمانشاه اتفاق می‌افتد در جذب مخاطب موفق بود. سریال «نون خ» از این جهت متمایز است که از بازیگران بومی و اصالتا کرمانشاهی برای پیشبرد داستانش استفاده کرده. داستان سریال «نون خ» درباره نورالدین خانزاده (سعید آقاخانی) و خانواده‌ی او و مردم روستایش است. سعید آقاخانی که در این مجموعه کارگردانی و بازی در نقش اصلی را بعهده دارد مرد معتمد و ساده‌ی روستا و یا بهتر بگوییم کلید حل مشکلات است که همیشه مجبور می‌شود با افرادی سر و کله بزند که مدام دردسر و مشکل درست می‌کنند؛ از دامادها تا فامیل و همسایه.

از شیرین و روژان دختران نورالدین تا خلیل پسرعمویش و کیوان، عمو کاووس و سلمان، هرکدام از این شخصیت‌ها نقش پررنگی در سریال دارند که با لهجه‌ی شیرین کرمانشاهی و لباس‌های چشم‌نواز نظر مخاطب را به خود جلب می‌کنند. از ویژگی‌های مهم دیگر این سریال پرداختن به معضلات اجتماعی مخصوصا مشکلات خاص استان کرمانشاه است که تماما در پوششی از طنز بیان می‌شود. سریال «نون خ» تا کنون در پنج فصل ساخته شده است و احتمال ادامه‌دار بودنش وجود دارد.

6. یوسف پیامبر

prophet-joseph

  • کارگردان: فرج‌الله سلحشور
  • بازیگران اصلی: مصطفی زمانی، محمود پاک‌نیت، کتایون ریاحی

«یوسف پیامبر» یکی از سریال‌های تاریخی پرطرفدار و محبوب ایرانی است که در سال 1387 و با حضور جمعی از ستارگان سینما و تلویزیون ساخته شد. این سریال تاریخی همانطور که از نامش پیدا است به سرگذشت حضرت یوسف (با بازی مصطفی زمانی) می‌پردازد و با جزییات فراوان داستان زندگی این پیامبر را از دوران رسالت پدرش حضرت یعقوب تا خود او را روایت می‌کند. این سریال به واسطه داستانی که در دیگر ادیان هم به آن پرداخته شده است، در کشورهای دیگر و به زبان‌های انگلیسی و عربی پخش شد و مورد استقبال قرار گرفت.

آیکون سریال یوسف پیامبر Yousuf e Payambar
سریال

یوسف پیامبر

Yousuf e Payambar

تماشای سریال یوسف پیامبر

7. شب‌های برره

barareh-nights

  • کارگردان: مهران مدیری
  • بازیگران اصلی: مهران مدیری، سیامک انصاری، سعید پیردوست

مهران مدیری سابقه طولانی در ساخت سریال‌های طنز 90 قسمتی، آنتولوژی و چند فصلی برای تلویزیون دارد. یکی از سریال‌های پرطرفدار و البته پرحاشیه‌ی این کارگردان، مجموعه «شب‌های برره» محصول سال 1384 است. این سریال به کارگردانی و بازی مدیری داستان یک روزنامه‌نگار جوان در دوران پهلوی را روایت می‌کند که به روستایی خیالی به نام برره تبعید می‌شود و در این روستای عجیب که همه چیزش برعکس و مردمش به معنای واقعی دیوانه‌اند سعی دارد کار و زندگی جدیدی برای خود تدارک ببیند.

سیامک انصاری در بیشتر پروژه‌هایی که با مهران مدیری همکاری داشت یک نقش مشابه را برعهده می‌گرفت؛ مردی تحصیل‌کرده و باشخصیت که گیر عده‌ای ابله افتاده و قصد دارد آن‌ها را با راه و روش درست زندگی آشنا کند. در سریال «شب‌های برره» هم این داستان تکرار می‌شود با این تفاوت که مردم روستای برره زبان و فرهنگ و تاریخ خاص خودشان را دارند که در هیچ‌جای دنیا نظیرش پیدا نمی‌شود!

آیکون سریال شب‌های برره Barareh Nights
سریال

شب‌های برره

Barareh Nights

تماشای سریال شب‌های برره

8. مختارنامه

mokhtarnameh

  • کارگردان: داوود میرباقری
  • بازیگران اصلی: فربیرز عرب‌نیا، مهدی فخیم‌زاده، فرهاد اصلانی

«مختارنامه» یکی دیگر از سریال‌های تاریخی ایرانی محبوبی است که از زمان پخشش در سال 1389 تا کنون بارها از شبکه‌ها و پلتفرم‌های مختلف پخش شده است. داستان این سریال درباره شخصیت مختار ثقفی است و به قیام او بعد از حادثه‌ی عاشورا می‌پردازد. فریبرز عرب‌نیا در این سریال نقش اصلی یعنی ابواسحاق (کنیه‌ی مختار ثقفی) را در کنار هنرپیشه‌های مطرحی چون زنده‌یاد داوود رشیدی، رضا کیانیان، ژاله علو و جمع بزرگی از هنرمندان  ایفا می‌کند. این سریال پرهزینه یک پروژه عظیم بود که ساختش حدود پنج سال به طول انجامید.

9. افعی تهران

viper-of-tehran

  • کارگردان: سامان مقدم
  • بازیگران اصلی: پیمان معادی، سحر دولتشاهی، آزاده صمدی

چند سالی است که شبکه نمایش خانگی به خوبی توانسته جای تلویزیون را پر کند. نماوا، فیلم‌نت و فیلیمو از پلتفرم‌های پرمخاطبی هستند که با کنار گذاشتن محدودیت‌های صدا و سیما، سریال‌ها و فیلم‌های زیادی را در دسترس مخاطب قرار می‌دهند. «افعی تهران» یکی از سریال‌های پرمخاطب چند وقت اخیر است که در یک فصل 14 قسمتی از شبکه نمایش خانگی فیلم‌نت پخش شد.

همکاری سامان مقدم و پیمان معادی به عنوان کارگردان و نویسنده از دلایل اشتیاق بسیاری برای تماشای این سریال بود. «افعی تهران» درباره کارگردانی به نام آرمان بیانی (با بازی پیمان معادی) است که قصد دارد فیلمی درباره یک قاتل زنجیره‌ای بسازد که روش خاصی برای پیدا کردن سوژه‌هایش دارد. تلاش این شخصیت برای ساخت اولین فیلم بلندش که مدام به در بسته می‌خورد و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات شخصی در نهایت او را به سمت یک روانشناس (با بازی سحر دولت‌شاهی) هدایت می‌کند و این‌ها تماما بن‌مایه‌ی اصلی سریال را شکل می‌دهند.

خوشبختانه پلتفرم‌های نمایش خانگی این امکان را برای نویسندگان و کارگردان‌های زیادی فراهم کرده است تا پا را فراتر از چهارچوب‌های ژانرهای تکراری و همیشگی درام و کمدی بگذارند و با ساخت آثار متنوع سلایق بیشتری را هدف قرار بدهند. یکی از دلایل محبوبیت سریال «افعی تهران» هم همین ژانر متفاوتش یعنی جنایی و رازآلود است که پیش از این نمونه‌های موفق کم‌تری از آن را در تلویزیون و سایر پلتفرم‌ها شاهد بودیم.

آیکون برنامه فیلم‌نت - تماشای فیلم و سریال

فیلم‌نت – تماشای فیلم و سریال

حجم:۱۹.۴ مگابایت

دانلود برنامه فیلم نت

10. در انتهای شب

at-the-end-of-the-night

  • کارگردان: آیدا پناهنده
  • بازیگران اصلی: پارسا پیروزفر، هدی ذین‌العابدینی، پدرام شریفی

آیادا پناهنده فیلمساز جوان و باهوشی است که در کارنامه کوچک حرفه‌ای‌اش آثار درخشان و موفقی دارد. سریال «در انتهای شب»، یکی از عناوین محبوب شبکه نمایش خانگی است. این سریال که در همان قسمت‌های اول نقدهای مثبتی دریافت کرد، جدیدترین اثر این خانم کارگردان است. «در انتهای شب» با بازی پارسا پیروزفر و هدی زین‌العابدینی داستان یک زوج از طبقه متوسط را روایت می‌کند که به واسطه فشار اقتصادی و مشکلات فرزندشان که بیش‌فعال است تصمیم به جدایی می‌گیرند.

این سریال که می‌تواند درام، عاشقانه، معمایی و حتی جنایی باشد، تا کنون توانسته است مخاطبان سریال‌بین از هر قشری را راضی کند. سریال ایرانی «در انتهای شب» که در نه قسمت از پلتفرم فیلیمو پخش می‌شود بعد از «تی‌تی» و «زاوالا» بهترین اثر پناهنده است. «در انتهای شب» با بازی درخشان بازیگرانش به خوبی یک داستان ساده‌ی طلاق و معضلات آن را در قالبی متفاوت و تماشایی به تصویر می‌کشد.

11. زخم کاری

mortal-wound

  • کارگردان: محمدحسین مهدویان
  • بازیگران اصلی: جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، الهه حصاری

ساخت سریال اقتباسی اتفاق تازه‌ای در ایران نیست، اما سریال اقتباسی موفق کم پیدا می‌شود. این را می‌توان درباره فصل اول سریال «زخم کاری» (بله تنها فصل اول!) ساخته‌ی مهمدحسین مهدویان گفت. سریالی که بر اساس کتابی به نام «بیست زخم کاری» نوشته‌ی محمود حسینی‌زاد ساخته شد. خود این کتاب هم با الهام از نمایشنامه‌ی مکبث شکسپیر نوشته شده است. تا کنون دو فصل از سریال «زخم کاری» با درخشش بازیگرانی چون جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور و هنرمندان دیگر به اتمام رسیده است. فصل سوم آن هم از پلتفرم فیلیمو در حال پخش است.

داستان سریال «زخم کاری» حول خانواده‌های متمولی به نام ریزآبادی و مالکی می‌چرخد. قصه‌ی این سریال از رقابت بر سر رسیدن به تاج و تخت یک تجارت بزرگ به داستانی پر از خشم، قتل و خونریزی تبدیل می‌شود. همانطور که پیش از این گفتیم فصل اول این سریال ایرانی بسیار موفق بود و بسیار هم مورد تحسین و تشویق قرار گرفت. اما فصل دوم با عنوان کامل «زخم کاری: بازگشت» (با الهام از نمایشنامه  هملت) به شکل ناباورانه‌ای نتوانست موفقیت فصل اولش را تکرار کند. با این وجود مهدویان تمام نقدهای فصل دوم را نادیده گرفت و فصل سوم را با نام «انتقام» ساخت. این بار او سریالش را با نگاهی به نمایشنامه شاه لیر ساخته است و فعلا باید منتظر واکنش‌ها نسبت به آن باشیم.

آیکون سریال زخم کاری ۳ Mortal Wound 3
سریال

زخم کاری ۳

Mortal Wound 3

تماشای سریال زخم کاری

12. دفتر یادداشت

the-notebook

  • کارگردان: کیارش اسدی‌زاده
  • بازیگران اصلی: رضا عطاران، حسن معجونی، مینا ساداتی

رضا عطاران از کارگردان‌های موفق سریال‌های محبوب تلویزیونی و از بازیگران طناز سینما است. حضور او در کمدی جنایی «دفتر یادداشت» ساخته‌ی کیارش اسدی‌زاده در کنار حسن معجونی، یکی از دلایل موفقیت این سریال ایرانی است. «دفتر یادداشت» که در یک قصل 16 قسمتی از شبکه نمایش خانگی فیلم‌نت پخش شد داستان ایرج مجد (عطاران) را دنبال می‌کند. ایرج دچار زوال عقل شده است و حالا با آمدن دوستش حمید (معجونی) و حل یک پرونده سعی در به خاطر آوردن گذشته و اطرافیانش دارد. عطاران در این سریال از همان سبک همیشگی بازی‌های خودش استفاده و در کنار حسن معجونی نقش پررنگ و تاثیرگذاری را ایفا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماشای رایگان ×