10 سریال تماشایی شبیه «بی گناه فرضی» (Presumed Innocent)

سریال‌های جنایی پرطرف‌دار با محوریت روابط شخصی

بی‌گناه فرضی (Presumed Innocent) یک درام جنایی – پلیسی – معمایی خوش‌ساخت محصول اپل تی‌وی پلاس است که تا این لحظه نظرات مثبت زیادی را به خود جلب کرده است. داستان این سریال، جذاب و پرکشش است و تیم ساخت و بازیگران آن نیز بسیار حرفه‌ای هستند. بی‌گناه فرضی داستان “راستی سبچ” یک بازپرس جنایی عالی‌رتبه را روایت می‌کند که متهم به قتل شده. داستان فیلم سوالات عمیقی در ارتباط با عدالت، شفافیت و کارایی سیستم قضایی در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند و بر اساس کتابی به همین نام نوشته‌ی “اسکات تورو” ساخته شده است.

در حین تماشای این سریال مخاطب مدام در این فکر است که حرف چه کسی را باید باور کند و به چه کسی می‌توان اعتماد کرد و این یک عنصر ضروری در هر درام جنایی خوب و تاثیرگذار است. معماها و پیچش‌های داستان به‌قدری است که مخاطب را کاملا درگیر کند اما درعین‌حال خسته‌کننده یا بسیار دورازذهن نباشد. همچنین حضور عوامل و بازیگران حرفه‌ای یکی دیگر از دلایلی است که این فیلم تا این اندازه دیده شده است.

10.لوتر (Luther)

سریال لوتر

  • محصول: 2019_2010
  • امتیاز IMDb فیلم:8.4 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم:88 از 100

فیلم‌های جنایی باکیفیت ساخته شده توسط بریتانیا را می‌توان یکی از محصولات مهم این کشور دانست. به دلیل روش‌های منحصربه‌فرد روایتگری و ساخت فیلم، مخاطبان از سراسر دنیا همواره مشتاق دیدن فیلم‌های جدید ساخته شده توسط بریتانیا در این ژانر هستند. درحالی‌که بی “گناه فرضی” بر روی تجربیات یک متهم تمرکز دارد، سریال لوتر درباره‌ی تجربیات یک کارآگاه ماهر در پیداکردن متهمان است. درست مانند “بی‌گناه فرضی”، سریال لوتر نیز با تمرکز بر روان‌شناسی جرم و جنایت ساخته شده است و به بررسی رابطه‌ی بین مظنون و افرادی که به دنبال دستگیری او هستند می‌پردازد.

یکی از بهترین ویژگی‌های سریال لوتر بازی خوب “ادریس آلبا” در نقش “کارآگاه لوتر” است که به‌خوبی در هر فصل می‌درخشد و یک شخصیت گیرا و دوست‌داشتنی و درعین‌حال بسیار باهوش را به نمایش می‌گذارد. در طول این سریال می‌بینیم که چطور رابطه ی پیچیده‌ی لوتر با مقتول پرونده درست مانند راستی سبچ در بی‌گناه فرضی، در نهایت او را به دردسر می‌اندازد.

9.دفاع از جیکوب (Defending Jacob)

سریال دفاع از جیکوب

  • محصول:2020
  • امتیاز IMDb فیلم:7.8 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم:70 از 100

کریس ایوانز و جیدن مارتل پیش‌تر و در سری فیلم‌های اسرارآمیز چاقوکشی (Knives Out) تجربه‌ی همکاری داشته‌اند اما این بار در درام تلویزیونی اپل، کریس ایوانز در نقش پدر مارتل و در کنار میشل داکری در نقش مادر مارتل به ایفای نقش می‌پردازند. شخصیت ایوان، اندی، مانند “راستی”، وکیل دولت است و به درجه دستیار دادستان رسیده است. بااین‌حال، زمانی که جیک (مارتل) به قتل متهم می‌شود، زندگی او زیر و رو می‌شود.

مانند بی‌گناه فرضی، این سریال نیز بر اساس یک کتاب ساخته شده است ویک منبع کامل برای به‌تصویرکشیدن جزییات دارد اما هر دوی این فیلم‌ها داستان را به‌خوبی با فضای مدرن امروز هماهنگ کرده‌اند و با تغییرات محتاطانه داستان را برای مخاطبان مدرن جذاب‌تر کرده‌اند. تضادی که بین خواسته‌های یک وکیل زمانی که خود در معرض اتهام قرار می‌گیرد وجود دارد، اساس داستان بی‌گناه فرضی و دفاع از جیکوب را شکل می‌دهد. اگر چه که چنین داستان‌هایی در دنیای واقعی قدری بعید به نظر می‌رسند و کمتر اتفاق می‌افتند، اما موضوعی جذاب و تماشایی برای سریال‌های تلویزیونی هستند.

8.گلایث (Goliath)

سریال گلایث

  • محصول:2021_2016
  • امتیاز IMDb فیلم:8.1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم:86 از 100

این سریال در مورد یک وکیل است که گذشته‌اش، هر روز زندگی او را تهدید می‌کند. موضوع اصلی این سریال پیامدهای اخلاقی دفاع از افراد متهم به جنایات خشونت‌بار، چیزی است که درام‌های حقوقی گاها به بررسی آن می‌پردازند. گلایث یک مجموعه‌ی تلویزیونی در سبک درام حقوقی، ساخته شده توسط آمازون استودیوز است و در مورد یک وکیل معروف است که از کارش اخراج شده اما فرصتی دوباره پیدا می‌کند که خود را اثبات کند. او قبول می‌کند که یک پرونده‌ی قتل غیرعمد را علیه یکی از بزرگ‌ترین مشتریان شرکت قبلی‌اش وکالت کند.

مانند متهم فرضی این سریال نیز سرشار از لحظات شوکه‌کننده‌ای است که برای مخاطبان این ژانر جذاب و آشناست. بیلی باب تورن بازیگر اصلی این سریال، با بازی در این نقش جانی دوباره به زندگی حرفه‌ای‌اش بخشید. او در هفتاد و چهارمین مراسم گلدن‌گلوب برای بازی در این سریال جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد در مجموعه‌ی تلویزیونی درام را از آن خود کرده است.

7.پری میسون (Perry Mason)

سریال پری میسون

  • محصول:2023_2020
  • امتیاز IMDb فیلم:7.6 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم:75 از 100

متیو ریس بازیگر اصلی این سریال برای بازی در نقش فیلیپ در درام جاسوسی – هیجانی «آمریکایی‌ها» (The Americans) شناخته می‌شود اما می‌توان گفت که او کاراکتر قوی‌تری در پری میسون ساخته است. پری میسون یک وکیل‌مدافع پرونده‌های جنایی و یک شخصیت برجسته و باهوش است که در لس‌آنجلس، کالیفرنیا مشغول به کار است. اکثر موکلان میسون افرادی هستند که به‌اشتباه به قتل متهم شده‌اند. منشی رازدار او “دلا استریت” و بازپرس خصوصی “پل دریک” افرادی هستند که در حل این پرونده‌ها به او کمک می‌کنند. در این سریال نیز مانند بی‌گناه فرضی می‌بینیم که پری در هر فصل تنها تعداد محدودی پرونده‌ی جنایی  را دنبال می‌کند و ارتباط بین زندگی شخصی‌اش با مسایل کاری دردسرهای متعددی را برای او ایجاد می‌کند.

6.خسارت (Damages)

سریال خسارت

  • محصول:2012_2007
  • امتیاز IMDb فیلم:8.1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم:91 از 100

برای مخاطبانی که از فضای مردانه‌ی حاکم بر درام‌های جنایی حقوقی خسته شده‌اند، سریال خسارت یک سریال ایده آل برای تماشاست. گلن کلوز (پتی) و رز برن (الن) به ترتیب نقش یک وکیل خانم توانمند ویک زن جوان بااستعداد را بازی می‌کنند. کشمکش و درامای سریال با پایان هر فصل افزایش می‌یابد و پرونده‌های حقوقی که در دل داستان آشکار می‌شوند داستانی جذاب و قدرتمند می‌سازند.

پتی و الن هرچقدر در ارتباط با پرونده‌ها محتاط عمل می‌کنند باز هم در نهایت از نظر شخصی درگیر می‌شوند و این نقطه‌ی مشترک سریال خسارت با سریال گناه فرضی است. در این سریال از فلاش‌بک‌های متعدد و روش داستان‌گویی غیرخطی استفاده می‌کند. این مساله در کنار سبک درام داستان، آن را به سریالی متمایز تبدیل می‌کند. بی‌گناه فرضی نیز صحنه‌هایی از گذشته را در خلال داستان به نمایش می‌گذارد تا یک دید کلی از گذشته راستی ارائه دهد و فضای مناسبی برای پیشرفت داستان ارائه کند. در طول داستان پتی و الن با پرونده‌هایی با مضامین قتل، تصادف، رسوایی و…درگیر می‌شوند و وظیفه دارند از مهارت‌های قانونی خود برای حل این پرونده‌ها استفاده کنند.

5.بهتراست با سال تماس بگیری (Better Call Saul)

بهتر است با سال تماس بگیری

  • محصول:2022_2015
  • امتیاز IMDb فیلم:9 از10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم:98 از 100

“باب اودنکرک” یکی از بهترین بازی‌های دوران حرفه‌ای خود را در پیش‌درآمد سریال «بریکینگ بد» (Breaking Bad) یعنی “بهتر است با سال تماس بگیری” انجام داده است. بهترین نقل‌قول‌های او در نقش سال گودمن در سریال بهتر است با سال تماس بگیری نشان می‌دهد که سریال چقدر کار قانونی و لحظات دادگاه را خوب  به تصویر می‌کشد. همچنین این سریال برای نشان‌دادن پرونده‌هایی که بسیار به واقعیت نزدیک هستند و نشان‌دادن اینکه چطور سال، بار کاری فشرده‌ی خود را درست مانند یک وکیل واقعی مدیریت می‌کند مورد تحسین جهانی قرار گرفت. هرچند که سال نیز مانند راستی در بی‌گناه فرضی، خیلی زود به دردسر می‌افتد و پس از آن مجبور می‌شود به مجرمان در فرار از جرم مشاوره دهد. چیزی که در بریکینگ بد هم شاهدش هستیم.

به‌هرحال او مانند راستی متهم ردیف اول یک پرونده‌ی قتل نمی‌شود، اما طولی نمی‌کشد که خود را در مواجهه با مسایل حقوقی خطرناک احساس می‌کند و پس از آن مرز بین درست و غلط رفته‌رفته برای او کم‌رنگ‌تر می‌شود و این دقیقاً شبیه روند تبدیل راستی از یک شخصیت آرام و موقر به یک شخصیت مضطرب و عصبانی در خلال روزهای پس از دستگیری اوست. بررسی  واقع‌گرایانه‌ی ناعدالتی‌هایی که در پشت پرده‌ی  دستگاه‌های قضایی صورت می‌گیرد نکته‌ی جذاب هر دو سریال بی‌گناه فرضی و بهتره با کال تماس بگیری است.

آیکون سریال بهتره با سال تماس بگیری Better Call Saul
سریال

بهتره با سال تماس بگیری

Better Call Saul

تماشای سریال سریال بهتره با سال تماس بگیری

4.چگونه از مجازات قتل فرار کنیم (How to Get Away with Murder)

سریال چگونه از قتل فرار کنیم

  • محصول:2020_2014
  • امتیاز IMDb فیلم:8.1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم:88 از 100

در این سریال “ویولا دیویس” نقش یک استاد حقوق را بازی می‌کند که عمیقا درگیر یک توطئه می‌شود. مانند بی‌گناه فرضی و هر درام حقوقی تأثیرگذار دیگر در “چگونه از مجازات قتل فرار کنیم” نیز از فلاش‌بک‌های متعدد در طول داستان برای فراهم‌کردن اطلاعات کلیدی و ایجاد پرسش درباره ی هویت قاتل استفاده می‌شود. اگرچه سریال با جرایم خشونت‌بار و قتل و تحقیقات منظم در مورد ارتباط شخصیت‌ها با اعمال خشونت‌آمیز شروع می‌شود، اما با نزدیک‌شدن به پایان سریال به‌آرامی از آن دور می‌شود.

3.شوگر (Sugar)

سریال شوگر

  • محصول: _ 2024
  • امتیاز IMDb فیلم:7.5 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم:82 از 100

چرخش داستانی عجیب در سریال شوگر در کنار محتوای علمی تخیلی در یک درام جنایی برخلاف انتظارها خوب از آب درمی‌آید و شوگر را به یک سریال پرطرف‌دار تبدیل می‌کند. درست مانند بی‌گناه فرضی، زیبایی‌های بصری و فضای کلی داستان در بالاترین سطح قرار دارد و شاهد یک فیلم خوش‌ساخت با داستانی کامل و پرجزییات هستیم که هر دوی آن‌ها توسط اپل تی‌وی پلاس ساخته شده‌اند. نقش اول هر دو سریال ضدقهرمان‌هایی با رازهای جالب‌توجه هستند و همان‌طور که شیکاگو در قلب فیلم بی‌گناه فرضی قرار دارد و برای روایت آن حیاتی است، همین امر در مورد لس‌آنجلس در شوگر نیز صدق می‌کند، زیرا فیلم‌های قدیمی هالیوود نقش کلیدی در تحقیقات شوگر دارند.

2.برادچرچ (Broadchurch)

سریال برادچرچ

  • محصول:2017_2013
  • امتیاز IMDb فیلم:8.4 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم:92 از 100

در یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های دیوید تنانت به جز دکتر در «دکتر هو»( Doctor Who)، او نقش “دی الک هاردی ” را بازی می‌کند که به دهکده دورافتاده برادچرچ می‌آید و در آنجا با دی اس الی میلر ملاقات می‌کند. “الی” در ابتدا از او برای گرفتن پستی که لایق خود می‌دانست آزرده است اما به‌سرعت و در پی کشته‌شدن یک پسربچه، این دو تصمیم می‌گیرند برای حل پرونده همکاری کنند. همان‌طور که میلر و هاردی به‌آرامی در فصل 1 به قاتل نزدیک می‌شوند، پیچش‌ها و چرخش‌های فیلمنامه باعث می‌شود تا افشای نهایی غیرقابل‌باور باشد.

با جلو رفتن فصل‌ها رابطه ی میلر با مقتول به نقطه اصلی اختلاف تبدیل می‌شود و منعکس‌کننده درگیری ذاتی بین راستی و همسرش در بی‌گناه فرضی است. این سوال که یک فرد تا چه اندازه می‌تواند همسرش را بشناسد و رازهایی که افراد حتی از نزدیک‌ترین افراد زندگی خود مخفی می‌کنند موضوعاتی هستند که به طور دائم در درام‌های جنایی مورد بررسی قرار می‌گیرند. تأثیر عاطفی دروغ و تأثیرات طولانی‌مدت فریب و غم و اندوه ناشی از آن بر روابط بین‌فردی و اجتماعی، مضامین مهم و مورد بررسی در برادچرچ و بی‌گناه فرضی هستند.

1.کشتن (The Killing)

سریال کشتن

  • محصول:2014_2011
  • امتیاز IMDb فیلم:8.3 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم:68 از 100

«کشتن» (The Killing) یک سریال دانمارکی بود که با استقبال زیادی روبرو شد، بنابراین نسخه آمریکایی آن برای مخاطبان آمریکایی با این پیش‌فرض که از نظر فضا و ساختار مانند نسخه‌ی قبلی آن باشد ساخته شد. سریال در سیاتل ساخته شد و کارگردان به‌خوبی از فضای غمگین و بارانی و تاریک این شهر برای روایت یک درام دلهره‌آور و نمایش این ترس که چه چیزی ممکن است در تاریکی رخ دهد بهره جست. مانند بی‌گناه فرضی، کشتن نیز به بررسی پیامدهای درگیرشدن شخصی کارکنان سیستم قضایی در پرونده‌هایی که مسوول حل‌کردن آنها هستند می‌پردازد و نشان می‌دهد این امر تا چه اندازه می‌تواند باعث نگرانی آنها برای حفاظت از عزیزانشان شود.

منبع: Screenrant

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماشای رایگان ×