چگونه سلامت باتری گوشی را بررسی کنیم؟

باتری، یکی از بخش‌های حیاتی تلفن‌های هوشمند است و چه از گوشی میانرده یا پرچمدار استفاده کنید، باتری در طول زمان ضعیف می‌شود و بررسی سلامت باتری گوشی از الزاماتی است که حین خرید و فروش به آن توجه می‌شود.  هر دفعه که باتری به‌طور کامل تخلیه و سپس دوباره تا ۱۰۰ درصد شارژ شود، یک چرخه‌ی کامل شکل می‌گیرد؛ به‌همین‌دلیل توصیه می‌شود که شارژ گوشی‌های هوشمند به کمتر از ۲۰ و بیشتر از ۸۰ درصد نرسد. این روش به کاهش تعداد چرخه‌های شارژ و در نهایت به افزایش طول عمر باتری کمک می‌کند.

در ادامه، روش‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که برای بررسی سلامت باتری گوشی، کاربردی هستند؛ از اینرو، اگر می‌خواهید توجه ویژه‌ای به گوشی خود داشته باشید و به شکل صحیح از آن استفاده کنید با ما همراه باشید.

چه تفاوتی بین چرخه باتری و سلامت باتری وجود دارد؟

سلامت باتری گوشی

سلامت باتری به این معنا است که تا چه مدت قبل از تعویض باتری، می‌توانید از آن استفاده کنید. سلامت باتری گوشی‌های نو 100 درصد است و در طی زمان و به دلیل استفاده روزانه، کاهش می‌یابد. عواملی مانند: زمان صرف شده برای استفاده از گوشی، دانلود برنامه‌ها و بازی کردن، بر سلامت باتری گوشی ما تاثیر می‌گذارد و باعث ضعیف شدن آن می‌شود.

در این بین،  هربار پر شدن باتری از ۰ تا ۱۰۰ درصد، چه یکسره باشه چه مقطعی، میشه به عنوان یک چرخه یا سایکل در نظر گرفته می‌شود.در واقع، اگر شما در یک چرخه از صددرصد قدرت باتری استفاده کنید می شود گفت که یک چرخه اتفاق افتاده است. تعداد سیکل‌های باتری، نشان‌دهنده‌ی عمر مفید آن است. به طور کلی، باتری‌های لیتیومی که در اکثر دستگاه‌های الکترونیکی امروزی مانند گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها استفاده می‌شوند، بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ چرخه شارژ دارند.

کاربران آیفون به سادگی می‌توانند سلامت باتری گوشی خود را بررسی کنند؛ در مقابل، برای اینکه بتوانید سلامت گوشی اندرویدی خود را بررسی کنید، باید از برنامه‌های جانبی استفاده کنید.

نحوه بررسی سلامت باتری گوشی های اندروید

در ادامه، 3 برنامه‌ی مرتبط به سخت‌افزار گوشی را برای بررسی سلامت باتری معرفی می‌کنیم که در کنار نمایش سلامت باتری، اطلاعات کاربردی دیگری را نیز درباره‌ی سخت‌افزار و نرم‌افزار گوشی به شما می‌دهند.

1. AccuBattery

سلامت باتری گوشی

برنامه AccuBattery گوشی شما را اسکن می‌کند و اطلاعاتی درباره‌ی شارژدهی باتری در حالت فعال و Sleep به شما می‌دهد. یکی از نکات مهم درباره‌ی این برنامه این است که در همان وهله اول، نمی‌تواند اطلاعات سلامت باتری را به شما به اشتراک بگذارد و باید چند روز نحوه استفاده شما از باتری را بررسی کند تا بتواند اطلاعات دقیق را منتشر کند.

پس از گذشت زمان مشخص شده، این برنامه ظرفیت باتری فعلی و  ظرفیت اصلی گوشی را به شما نشان می‌دهد تا نحوه استفاده از گوشی را تغییر دهید. علاوه‌بر موارد ذکر شده، این برنامه قابلیت‌های دیگر نیز دارد که شامل موارد زیر است.

  • در صورتیکه شارژ گوشی به 80 درصد برسد به شما اطلاع می‌دهد؛
  • میزان مصرف باتری برنامه‌ها و بازی‌ها را نشان می‌دهد؛
  • زمان باقی مانده تا خاموش شدن گوشی را نمایش می‌دهد؛
  • کابل شارژ مناسب را شناسایی می‌کند؛
  • رابط کاربری ساده و زیبا

این برنامه به شکل رایگان در دسترس کاربران اندروید قرار می‌گیرد و به لطف قابلیت‌های کاربردی برای بخش باتری، می‌تواند در استفاده صحیح از باتری کاربردی باشد.

آیکون برنامه Accu​Battery

Accu​Battery

حجم:۹ مگابایت

دانلود برنامه Accu​Battery

2. CPU-Z

سلامت باتری گوشی

CPU-Z یکی دیگر از تحلیلگرهای گوشی های هوشمند است که ویژگی های گسترده ای را ارائه می دهد و اطلاعاتی در مورد سلامت و عملکرد گوشی خود دریافت می کنید.  نسخه اندروید Cpu Z از 6 بخش تشکیل شده است که هرکدام، اطلاعات مهمی را درباره‌ی هر بخش از گوشی، در اختیارتان قرار می‌دهد.

  • بخش Soc، اطلاعاتی درباره‌ی نام گوشی، کد، معماری پردازنده، تعداد هسته‌های پردازنده، پردازشگر گرافیکی، لیتوگرافی و فرکانس پردازنده را در اختیار ما قرار می‌دهد.
  • بخش Device مربوط به اطلاعات کلی گوش شما از قبیل: نام گوشی هوشمند، بورد، سخت‌افزار، اندازه‌ی صفحه نمایش، وضوح صفحه‌نمایش، تراکم پیکسلی، حافظه رَم، رم در دسترس، حافظه‌ی داخلی و حافظه‌ی در دسترس است.
  • بخش System نیز به سیستم‌عامل، معماری هسته سیستم‌عامل، نسخه اندروید، سطح API و زمان روشن ماندن گوشی می‌پردازد.
  • منوی باتری، اطلاعات پایه درباره‌ی سلامت باتری، درصد باتری، ولتاژ، دما و همچنین فناوری باتری در اختیارتان قرار می‌دهد. نکته حائز اهمیت این است که CPU Z، سلامت باتری را با صفات تفضیلی بیان می‌کند و خبری از اعداد نیست.
  • بخش سنسور هم اطلاعاتی درباره‌ی سانسورهای ژیروسکوپ، مجاورت و غیره در اختیارتان قرار می‌دهد.
آیکون برنامه CPU-Z

CPU-Z

حجم:۶.۲ مگابایت

دانلود برنامه CPU-Z

3. samsung Members

سلامت باتری گوشی

Samsung Members یک برنامه اجتماعی است که از طریق ان با سایر کاربران ارتباط برقرار می‌کنید و آخرین اخبار و سایر محتواها را نمایش می‌دهد و شما را به امتیازات انحصاری سایر کاربران نزدیک‌تر می‌کند. همچنین، این برنامه دارای یک منوی تشخیص است که بخش‌های سخت‎‌افزاری گوش را بررسی می‌کند و در صورت وجود عیب، گزارش می‌دهد.. بررسی کننده وضعیت باتری گوشی‌های سامسونگ، سلامت باتری را بین خوب و ضعیف قرار می‌دهد.

Members روی اکثر گوشی های سامسونگ از پیش نصب شده است و یک برنامه انحصاری است. اگر این برنامه در گوشی شما نصب نشده است، می‌توانید آن را از Galaxy Store یا Google Play Store دانلود کنید. پس از انجام این کار، این مراحل را برای بررسی عمر باتری خود دنبال کنید:

  1. برنامه samsung Members app را باز کنید.
  2. به بخش Diagnostics و سپس Phone Diagnostic مراجعه کتید.
  3. روی گزینه Battery Status بزنید.

اگر وضعیت Normal را مشاهده کردید، باتری شما در وضعیت خوبی قرار دارد و عمر باتری در شرایط مطلوبی است. اگر عملکرد مورد نیاز و عمر باتری را بد یا ضعیف نشان داد، برای تعویض به تعمیرگاه مراجعه کنید. محافظ Samsung Care Plus باید این خدمات را پوشش دهد.

آیکون برنامه Samsung Members

Samsung Members

حجم:۳۸ مگابایت

دانلود برنامه Samsung Members

نحوه بررسی باتری آیفون

برای تست سلامت باتری آیفون مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا بخش تنظیمات را باز کنید.
  2. سپس گزینه «Battery» را انتخاب کنید.
  3. درنهایت روی گزینه «Battery Health» ضربه بزنید.

در این بخش گزارش باجزئیاتی در مورد درصد سلامتی باتری تلفن همراه و همچنین مراحل پیشنهادی جهت بهبود عملکرد تلفن مشاهده خواهید کرد. این بخش، ظرفیت باقیمانده باتری را به مخاطب یا کاربر نشان می‌دهد که هرچه به 100 درصد نزدیک‌تر باشد، نشان می‌دهد از سلامت بیشتری برخوردار است. اپل می‌گوید که باتری گوشی‌های آیفون طوری طراحی شده‌اند که پس از 500 بار شارژ کامل تا 80 درصد از ظرفیت اصلی خود را حفظ می‌کنند، این فرآیند برای اکثر گوشی‌ها، حدوداً دو سال طول می‌کشد. پس از اینکه وارد بخش تنظیمات شدید، مدتی بعد تعدادی نمودار نمایان شود که میزان فعالیت و باتری شما را در 10 روز گذشته یا 24 ساعت گذشته نشان می دهد.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی روش‌هایی برای بررسی سلامت باتری پرداختیم. به یاد داشته شاید که سلامت باتری از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر نخواهید گوشی خود را به شکل مداوم عوض کنید یا درگیر فرایند تعویض باتری نشوید، باید به سلامت باتری اهمیت دهید.

منبع: MUO

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دانلود مایکت ×