بهترین اپیزودهای ورزشی انیمیشن باب اسفنجی شلوار مکعبی

بازی‌های المپیک پاریس به تازگی به کار خود پایان داده است و چه بهانه‌ای بهتر از این برای بازبینی اپیزودهای ورزشی یکی از بهترین مجموعه‌های نیکلودئون یعنی کارتون باب اسفنجی شلوار مکعبی (SpongeBob SquarePants)؟ این سریال انیمیشنی توانسته است بسیاری از پایه‌های فرهنگی را به شیوه‌ی جذاب خودش بازسازی کند که شامل ورزش نیز می‌شود. این رویدادهای ورزشی چه کاملا ساختگی، وارونه، اغراق‌آمیز یا هر چیز دیگری باشند، چون در شهر بیکینی باتم و با دوستان باب اسفنجی انجام می‌شوند، هم خنده‌دار و هم تماشایی‌اند.

بهترین اپیزودهای ورزشی کارتون سیمپسون‌ها (The Simpsons) به اندازه کافی ثابت می‌کنند که سریال‌های انیمیشنی می‌توانند ورزش را به خوبی (اگر نگوییم بهتر از) هر رسانه‌ی دیگری نمایش دهند. به همین ترتیب، باب اسفنجی (تام کنی) و همراهانش تمام خلاقیت خود را در داستان‌هایی خرج می‌کنند که باعث می‌شود مخاطب بعد از پایان هر قسمت، خودش هم دست به کار شود. در ادامه امیدواریم بعد از تماشای اپیزودهای ورزشی کارتون باب اسفنجی شما هم مشتاق ورزش شوید.

10. بازنده‌ی صورتی بزرگ – فصل 2، اپیزود 3

big-pink-loser

باب اسفنجی موجود صبوری است و به این راحتی‌ها هم خسته نمی‌شود، اما پاتریک (بیل فاگرباکی) آنقدر دست‌وپاچلفتی است که می‌تواند هر کسی را کلافه کند. بعد از اینکه پاتریک تصادفا یکی از جام‌های باب اسفنجی را از طریق پست دریافت می‌کند، مشتاق می‌شود یکی هم برای خودش داشته باشد. پاتریک بیچاره به کمی اعتماد‌به‌نفس نیاز دارد، اما همچنین باید یاد بگیرد که اول کارهای ساده را درست انجام دهد. این تضاد، طرح داستان بازنده‌ی صورتی بزرگ، یکی از بهترین اپیزودهای ورزشی کارتون باب اسفنجی با محوریت پاتریک را شکل می‌دهد.

برای این ستاره دریایی، انجام کارهای مفید به شکل عجیبی سخت است. برای مثال، شیفت تلفنی او در رستوران خرچنگ به یک فاجعه ختم می‌شود. یا بعد از تقلای فراوان برای باز کردن یک شیشه، شروع به تقلید از بهترین دوستش می‌کند. بعد از آن کل زندگی پاتریک تبدیل به یک رقابت می‌شود تا بیشتر از خود باب اسفنجی شبیه او باشد. این واقعیت که پاتریک به نوعی می‌تواند ذهن‌ها را بخواند اما هنوز هم برای موفق بودن خیلی سخت تلاش می‌کند، فقط باعث می‌شود بیننده بیشتر دوستش داشته باشد. در نهایت، اپیزود بازنده صورتی بزرگ نشان می‌دهد که یک برنده واقعی کسی است که کل زندگی‌اش را یک رقابت در نظر نمی‌گیرد.

آیکون سریال باب اسفنجی SpongeBob SquarePants
سریال

باب اسفنجی

SpongeBob SquarePants

تماشای انیمیشن باب اسفنجی

9. جایگاه حباب‌سازی- فصل1، اپیزود 2

bubblestand

در یکی از اولین قسمت‌های سریال، باب اسفنجی یک جایگاه حباب‌سازی می‌سازد. او برای فوت کردن حباب‌ها 25 سنت می‌گیرد که این موضوع توجه پاتریک را جلب می‌کند. بدین ترتیب بدترین نمایش فوت کردن حباب در تاریخ بیکینی باتم آغاز می‌شود. در واقع، پاتریک آنقدر بد است که باب اسفنجی قبل از اینکه دوستش حتی کارش را تمام کند، بی‌سروصدا یک تابلو جدید برای آموزش (با مبلغ 25 سنت) می‌گذارد. مشخص می‌شود که فوت کردن حباب یک مهارت است و این اسفنج خاص در این زمینه تخصص دارد.

وقتی باب اسفنجی تکنیک صحیح را برای ساختن حباب نشان می‌دهد، متوجه می‌شویم که کار بسیار پرزحمتی است. سپس وقتی نمایش استادانه باب اسفنجی (از جمله ساخت یک قایق) را تماشا می‌کنیم، مشخص می‌شود که این یک هنر واقعی است. این عناصر را که با هم ترکیب کنید به یک رویداد ژیمناستیک نمایشی می‌رسید. حتی اختاپوس (راجر بامپاس) که در ابتدا از این ایده متنفر بود، مجذوب فوت کردن و ساختن یک حباب خوب می‌شود. بعد از خرج کردن چندین سکه، عملکرد خشمگین اختاپوس نشان می‌دهد که این فعالیت نه چندان تفریحی می‌تواند جمعیت زیادی را جذب کند.

8. حرکات کاراته- فصل 1، اپیزود 14

karate-choppers

باب اسفنجی و سندی (کارولین لارنس) در اپیزود پرانرژی حرکات کاراته درگیر یک نبرد دائمی هستند. آن‌ها با پوشیدن برخی از تجهیزات ایمنی عجیب و غریب، در خانه باب اسفنجی، سوپرمارکت، خیابان، پارک و حتی از طریق تلفن با هم مبارزه می‌کنند. ضربات اسلوموشن باب اسفنجی در ابتدا عالی است، همچنین زمانی که او برای جلوگیری از ضربه به دو قسمت تقسیم می‌شود. با تمام این حرکات، این قسمت پر از اکشن بدون شک یکی از بهترین اپیزودهای ورزشی باب اسفنجی با محوریت سندی است.

لحظات عالی شامل سس تند شیطانی، تکه موی اختاپوس و تقلید باب اسفنجی از یک گیاه است. باب اسفنجی آنقدر دچار توهم می‌شود که فرد (یکی از کم‌اهمیت‌ترین شخصیت‌های سریال) را به جای سندی مخفی‌شده اشتباه می‌گیرد و آقای خرچنگ (کلنسی براون) تهدید می‌کند که اسفنج پرنده را به خاطر هنرهای رزمی بیش از حد اخراج می‌کند. پایان خلاقانه این داستان نشان می‌دهد که چگونه تماشای ورزش‌های رقابتی می‌تواند روشی برای کسب سود باشد.

7. کفگیر نپتون- فصل 1، اپیزود 19

neptunes-spatula

در اپیزود کفگیر نپتون باب اسفنجی جام مقدس سیب زمینی سرخ‌کرده را بیرون می‌کشد؛ کفگیر طلایی. در نتیجه، خود پادشاه نپتون (جان اوهارلی فوق‌العاده) به شیوه‌ای بسیار دراماتیک ظاهر می‌شود. او باور نمی‌کند که باب اسفنجی و نه، مثلا لری خرچنگ آن را از روغن باستانی بیرون کشیده باشند. نپتون که متکبرترین پادشاه زیر دریا است، پاتریک را شوکه و باب اسفنجی را به نبرد آشپزی نهایی دعوت می‌کند.

رقابت در یک سالن بزرگ است، جایی که دوئل جذاب در یک رینگ بوکس برگزار می‌شود. هیچ مشت واقعی زده نمی‌شود، اما هنوز هم اکشن زیادی وجود دارد (به لطف نمایش آشپزی مجلل پادشاه). این رقابت یک شرط حیاتی هم دارد؛ اگر باب اسفنجی برنده شود، می‌تواند شخصا برای نپتون آشپزی کند و خدا شود. اگر ببازد، باید برای همیشه سرخ کردن سیب زمینی را کنار بگذارد. سبک‌های متضاد بین این دو رقیب نشان می‌دهد که کیفیت در هر کاری بسیار مهم‌تر از کمیت است.

آیکون فیلم فیلم باب‌ اسفنجی: اسفنج بیرون از آب The SpongeBob Movie: Sponge Out of Water
فیلم

فیلم باب‌ اسفنجی: اسفنج بیرون از آب

The SpongeBob Movie: Sponge Out of Water

تماشای فیلم باب‌ اسفنجی: اسفنج بیرون از آب

6. گروه پر از احمق- فصل2، اپیزود 15

band-geeks

یکی از تحسین‌شده‌ترین اپیزودهای کارتون باب اسفنجی در تمام دوران، غیرمستقیم در مورد ورزش اما مستقیما در مورد تماشاگران در یک رویداد ورزشی پر سر و صدا است. دشمن بسیار موفق اختاپوس از کلاس گروه موسیقی با او تماس می‌گیرد تا کمک بخواهد. اگرچه بعدا مشخص می‌شود که اسکویلیام فقط می‌خواسته پز بدهد. در هر صورت، اختاپوس باید هر چه سریع‌تر یک گروه تشکیل دهد تا هفته آینده در رقابت فوتبال حبابی  شرکت کند.

اگرچه گروه پر از احمق درگیر بازی واقعی شب سرنوشت‌ساز بازی فوتبال حبابی  نیست، اما مفهوم آن مطمئنا شبیه سوپر بول به نظر می‌رسد. طرفداران هم با این رویداد بزرگ آشنا هستند. تنها تفاوت این است که نمایش بین‌بازی توسط گروهی از ماهی‌ها اجرا می‌شود. گیجی کامل گروه در مورد اینکه کجا هستند بی‌نظیر است، اما هر صحنه‌ای به همان اندازه درجه یک است. این شاهکار اگر ورزشی‌تر بود، رتبه بالاتری در این فهرست داشت، اما با این وجود نشان می‌دهد که تمرین یک گروه موسیقی می‌تواند به اندازه یک بازی فوتبال هیجان‌انگیز باشد.

5. باب اسفنجی عضلانی- فصل 1، اپیزود 11

musclebob-buffpants

باب اسفنجی اصلا قوی نیست و می‌خواهد این را تغییر دهد. بنابراین، مثل بسیاری از ما، او سراغ یک راه میانبر می‌رود؛ در این مورد، بازوهای بادی و به طور خاص، بازوهای لنگری، که فقط او را خیلی قوی‌تر نشان می‌دهند. باب اسفنجی با بازوهای جدیدش اعتمادبه‌نفس زیادی پیدا می‌کند. مثلا در مورد خوردن 20 تخم مرغ خام در روز حرف می‌زند و لری را مورد تمسخر قرار می‌دهد. این کارهای باب اسفنجی توجه همه را به خود جلب می‌کند. 

تمام اینها زمانی تغییر می‌کند که سندی باب اسفنجی را برای شرکت در مسابقه سالانه پرتاب لنگر ثبت نام می‌کند. اینجاست که تماشاچیان می‌بینند باب اسفنجی نه تنها نمی‌تواند هیچ لنگری را بلند کند بلکه مدام توسط آن‌ها ضربه می‌خورد. باب اسفنجی بعد از این مسابقه درس ارزشمندی در مورد صداقت می‌آموزد. او به خوبی می‌فهمد که نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود. نکات برجسته در این اپیزود ورزشی از کارتون باب اسفنجی شامل نمای نزدیک از بازوی او بعد از تمرین، یک تمرین غیرمعمول با استفاده از تلویزیون و خردکن بازو است.

4. هفته‌ی قبل از خواب زمستانی- فصل 2، اپیزود 7

pre-hibernation-week

سندی می‌خواهد نهایت استفاده را از آخرین روزهای قبل از خواب زمستانی خود ببرد، بنابراین برنامه‌ای می‌ریزد که ترس را به جان دوست زرد رنگش می‌اندازد. سندی باب اسفنجی را برای دوچرخه‌سواری در پارک صنعتی وحشتناک، شنا در شب آن هم موقع غذا خوردن صدف‌های غول‌پیکر، جستجوی یک تکه یونجه در یک انبار سوزن و موارد دیگر می‌برد. این کارها سخت، دردناک و تماشای آن واقعا لذت‌بخش است (لازم به ذکر نیست که باب اسفنجی هیچ یک از این چالش‌ها را نمی‌برد، که همین موضوع به تنهایی این اپیزود را تماشایی می‌کند.)

باب اسفنجی قبل از شروع خواب زمستانی سندی، صبر تحسین‌برانگیزی برای دل‌خوشی دوستش نشان می‌دهد. اما در یک پایان عالی وقتی پاتریک نیست در خانه او پنهان می‌شود. برخی افراد برای خوشحالی کسی که دوستش دارند، کارهای زیادی انجام می‌دهند، اما این یکی از بهترین اپیزود‌های کارتون باب اسفنجی است که با استفاده از رشته‌های ورزشی غیرواقعی ثابت می‌کند گاهی اوقات باید با تمام شجاعت نه بگویید.

آیکون سریال شوی پاتریک ستاره ای The Patrick Star Show
سریال

شوی پاتریک ستاره ای

The Patrick Star Show

تماشای انیمیشن شوی پاتریک ستاره‌ای

3. رقابت حلزونی بزرگ- فصل 3، اپیزود 15

the-great-snail-race

باب اسفنجی معمولا مهربان‌ترین پسر شهر است، اما در اپیزود مسابقه حلزونی بزرگ از فصل سوم روحیه‌ی رقابتی او ظاهر می‌شود. گری فقط می‌خواهد تلویزیون تماشا کند، اما این اتفاق نمی‌افتد. او باید چند تمرین انجام دهد که به دلایلی شامل خزیدن روی یک دسته لاستیک است که به طور واضح برای ورزشکارانی با پا در نظر گرفته شده است. این یکی از بهترین اپیزودهای ورزشی کارتون باب اسفنجی با محوریت گری و در عین حال بدترین اپیزود برای او است.

این اپیزود هم به طور کلی مختص حلزون‌ها است. با حلزون اختاپوس (اسنیلی) و لری رعدآسا لوچیانو که به طرز دردناکی کند است. سنگ خانگی پاتریک قطعا شگفتی‌ساز این مسابقه است، اما گری به خاطر تمرینات و فشارهای سخت باب اسفنجی اصلا خوب به نظر نمی‌رسد. این قسمت یک درس ارزشمند در مورد فشار بیش از حد به ورزشکاران و گرفتن حق استراحت از آن‌ها می‌دهد. مهم‌تر از آن، بیننده یاد می‌گیرد که نام خانوادگی اختاپوس را غلط ننویسد!

2. فشار- فصل 2، اپیزود 12

pressure

داستان این اپیزود از این قرار است که باب اسفنجی و سندی هر دو ادعا می‌کنند که در یک مسابقه کوهنوردی بر دیگری پیروز خواهند شد. بنابراین یک مسابقه تا رستوران خرچنگ منجر به یک دوئل حساس می‌شود. این دوئل در نهایت به بحث سندی با چند نفر دیگر در مورد این موضوه می‌شود که موجودات خشکی برترند یا موجودات دریایی. حتی اختاپوس هم به جمع آن‌ها می‌پیوندد و یک رقابت ناسالم بین نیمی از بهترین شخصیت‌های سریال شکل می‌گیرد.

سندی اعتراف می‌کند که موجودات دریایی بهتر شنا می‌کنند، اما وقتی می‌گوید موجودات خشکی در ماهیگیری بهتر هستند، خط قرمز را رد می‌کند. چه جسارتی! متاسفانه برای سنجاب، او نمی‌تواند با جوانه‌زنی یا هر چیز دیگری که حریفانش انجام می‌دهند تولید مثل کند. او آنقدر عصبانی می‌شود که کلاه ایمنی‌اش را برمی‌دارد و ساکنان اقیانوس آنقدر مغرور می‌شوند که قبول می‌کنند به خشکی بروند. آنچه بعدا اتفاق می‌افتد فوق‌العاده است. در پایان، همه می‌آموزند که تعصب چگونه می‌تواند منجر به حماقت، مشاجره بی‌مورد و خطرات جبران‌ناپذیر شود.

1. نبرد باب اسفنجی و پاتریک- فصل 2، اپیزود 19

the-fry-cook-games

چه چیزی می‌تواند هیجان‌انگیزتر از المپیک باشد؟ البته معادل فست فود آن؛ المپیک سرخ‌کردنی. از آنچایی که فقط دو فست فود در بیکینی باتم وجود دارد، هر سال فقط رقابت بین رستوران خرچنگ و چام باکت صورت می‌گیرد. امسال هم چیزی تغییر نکرده است، به جز شرکت‌کنندگان. به جای آقای خرچنگ در مقابل پلانگتون، این بار باب اسفنجی مقابل پاتریک قرار می‌گیرد. بحثی که منجر به این رقابت می‌شود حماسی است و رقابت بین بهترین دوستان سابق برای بردن مدال طلا هم همینطور.

رویدادهای جذاب این رقابت‌ها شامل پرش با نیزه، شیرجه از ارتفاع در اسخر شکلات و آن مسابقه کشتی جاودانه در اوج داستان است. حین کشتی باب اسفنجی بخشی از نام پاتریک را پاک می‌کند و پاتریک پای او را لیس می‌زند. اینها مطمئنا حرکات غیرمعمولی هستند، و یکی از منحصربه‌فردترین نمایش‌های کشتی‌ در تاریخ تلویزیون را می‌سازند. با یک پایان سالم، معرفی دراماتیک کارمند جدید پلانگتون و بهترین نمای نزدیک از یک لیمو که تا به حال ساخته شده است، این قسمت روحیه رقابت را بهتر (و بامزه‌تر) از هر اپیزود دیگری در کارتون باب اسفنجی نشان می‌دهد.

منبع: collider

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماشای رایگان ×