سامسونگ لپ‌تاپ‌های مبتنی بر هوش مصنوعی اینتل و اسنپدراگون را روانه بازار می‌کند

به تازگی رویداد IFA 2024 آغاز شده و هر روز اطلاعات فراوانی در دنیای تکنولوژی منتشر می‌شود. یکی از این خبرها مربوط به ساخت کامپیوترهای مبتنی بر هوش مصنوعی توسط شرکت‌های بزرگ است. یکی از این کمپانی‌ها سامسونگ است که می‌خواهد دو محصول جدید مبتنی بر AI خود را تحت برند گلکسی روانه بازار کند. در ادامه این خبر با مایکت همراه باشید.

اولین مورد از لپ‌تاپ‌های سامسونگ، Galaxy Book5 Pro 360 است که مجهز به Intel Core Ultra CPU (Series 2) و یک NPU با مجموع 47 TOPs است. همچنین این محصول دارای پردازنده گرافیکی Intel Arc بوده و از رزولوشن 3K، نمایشگر Dynamic AMOLED 2X با نرخ به‌روزرسانی 120 هرتز و Vision Booster (بازتاب را کاهش می‌دهد) بهره می‌برد. علاوه بر این، این غول دنیای تکنولوژی ادعا می‌کند که باتری لپ‌تاپ‌اش می‌تواند به کاربران اجازه دهد تا 25 ساعت به تماشای ویدیو مشغول شوند. از دیگر مشخصات فنی این دستگاه می‌توان به 16 گیگابایت رم و حافظه داخلی که قابل ارتقا تا 1 ترابایت است، اشاره کرد.

دومین لپ‌تاپ شرکت سامسونگ، Galaxy Book4 Edge نام دارد که از پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای Snapdragon X Plus از کمپانی کوالکام بهره می‌برد و دارای یک NPU با مجموع 45 TOPs است. این لپ‌تاپ دارای نمایشگر 15.6 اینچی با رزولوشن FHD و فناوری anti-glare بوده که در رنگ آبی یاقوتی روانه بازار می‌شود. علی‌رغم طراحی باریک و سبک این محصول، درگاه‌های اتصال به تعداد کافی وجود دارند و کاربران می‌توانند از پورت‌های UBS Type-C، USB Type-A، HDMI و جک کومبو و اسلات میکرو SD استفاده کنند. 16 گیگابایت رم و حافظه داخلی قابل ارتقا تا 512 گیگابایت از دیگر مشخصات فنی این دستگاه به حساب می‌آیند.

Book5 Pro 360 و Book4 Edge درست مثل دیگر کامپیوترهای ویندوزی مبتنی بر هوش مصنوعی از Copilot+ AI و برنامه‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی مربوط به خود شرکت استفاده می‌کنند. لپ‌تاپ سامسونگ بوک 5 پرو 360 در حال حاضر با قیمت 1699 پوند در انگستان به فروش می‌رود و این محصول در تاریخ 3 مهر ماه (24 سپتامبر) در سایر نقاط دنیا عرضه خواهد شد. مدل بوک 4 اج هم از 19 مهر ماه (10 اکتبر) در آمریکا، انگلستان و سایر کشورها در دسترس قرار می‌گیرد.

آیکون برنامه Samsung Members

Samsung Members

حجم:۳۸ مگابایت

دانلود برنامه Samsung Members

چه آینده‌ای انتظار پردازنده‌های مرکزی مبتنی بر هوش مصنوعی را می‌کشد؟

سامسونگ لپ‌تاپ‌های مبتنی بر هوش مصنوعی اینتل و اسنپدراگون را تحت برند گلکسی راهی بازار می‌کند

سامسونگ هم مثل سایر شرکت‌هایی که کامپیوترهای مبتنی بر هوش مصنوعی می‌سازند، از پردازنده‌های مرکزی مبتنی بر AI در مدل‌های مختلف لپ‌تاپ‌هایش استفاده می‌کند. این اقدام نه تنها باعث می‌شود دست کاربران در انتخاب مدل‌های مختلف بر اساس سلیقه شخصی‌شان باز شود، بلکه به شرکت‌ها هم اجازه می‌دهد آزمون و خطا کنند تا متوجه شوند کدام CPUها پاسخ نیازهایشان را می‌دهند.

البته باید تست‌های زیادی پیش از عرضه پشت سر گذاشته شود تا شرکت‌ها مطمئن شوند که بهترین محصول ممکن در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. هرچند مطمئن‌ترین راه برای اطلاع از عملکرد واقعی و محدودیت‌های این دستگاه‌ها، چیزی نیست جز منتظر ماندن برای بنچمارک‌های رسمی مربوط به پردازنده‌های مرکزی مبتنی بر هوش مصنوعی و NPUهای آن‌ها. این تست‌ها توسط متخصصان مربوط به حوزه تکنولوژی انجام می‌شود و بسیار قابل اتکا هستند.

کانسپت وجود کامپیوترهای مبتنی بر هوش مصنوعی بسیار جدید است و ما فعلا دقیق نمی‌دانیم چه کارهایی از دست این CPUها برمی‌آید. حال باید صبر کنیم تا ببینیم در این زمینه کدام برند و قطعه می‌تواند مچ رقبا را بخواباند. با این حال ما حداقل عملکرد تراشه‌های اول اسنپدراگون را دیده‌ایم و تا به این جای کار این چیپست‌ها بسیار امیدوارکننده بوده‌اند. این تراشه‌ها در محصولاتی نظیر Dell XPS 13 (محصول سال 2024) و Microsoft Surface Laptop 7 به کار رفته‌اند.

این بود خبر عرضه لپ‌تاپ‌های مبتنی بر هوش مصنوعی سامسونگ. نظر شما درباره این محصولات چیست؟ فکر می‌کنید AI دنیای تکنولوژی را به چه سمت و سویی می‌کشاند؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: TechRadar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دانلود مایکت ×