بازیهایی که پایان خوشی ندارند
وقتی سرنوشت، جز تراژدی نمینویسد
در طول تاریخ، داستانها معمولاً به پایانی رضایتبخش میرسند و شخصیتهای داستان در انتها به خوبی و خوشی در کنار هم زندگی میکنند. به طور سنتی، این پایانهای خوش چیزی بوده که مخاطبان انتظار داشتهاند. اما در سوی دیگر، داستانهایی بودهاند که پایان خوشی نداشتهاند و مخاطبان در پایان با چیزی مواجه شدهاند که اصلاً انتظارش را نداشتند یا نمیخواستند داستان آنگونه به اتمام برسد. دنیای بازیهای ویدیویی نیز از این الگو پیروی کرده و در بسیاری از مواقع در روایت خود پایانهای غمگین و ناراحتکننده را رقم زده است. در این مطلب مایکت ده بازی را معرفی میکنیم که پایان خوشی ندارند.
بازیهایی که پایان خوشی ندارند
در اغلب بازیها، بازیکنان این امکان را دارند که بین یک پایان خوب یا بد انتخاب کنند. این انتخابها معمولاً از طریق چالشها، تصمیمات داستانی و مکانیکهای مختلف به دست میآیند. اما برخی بازیها اصلاً اجازه نمیدهند بازیکن به یک پایان خوش برسد. حتی اگر بازی چندین انتخاب و در اختیارتان بگذارد، باز هم هیچ کدام به پایان خوشی نمیرسند.
Dark Souls 3
- سبک اکشن-نقشآفرینی، سولزلایک
- پلتفرمها PC، PlayStation 4، Xbox One
- سال عرضه 2016
- توسعهدهنده (ناشر) FromSoftware (Bandai Namco Entertainment)
سری Dark Souls هیچگاه فضای شاد و دلگرمکنندهای نداشته، بنابراین بازیکنان از همان ابتدا انتظار دنیایی تاریک و بیرحم را دارند. سرزمین Lothric پر از رنج و عذاب بیپایان است؛ پر از فرقههای آدمخوار، مردگان متحرک و کرمهایی که خدایان را میبلعند. در این دنیای پر از وحشت، بازیکنان تلاش دارند تا شعله را دوباره پیوند دهند و از فرا رسیدن عصر تاریکی جلوگیری کنند، اما اوضاع از همان ابتدا ناامیدکننده به نظر میرسد.
بازی Dark Souls 3 پایانهای مختلفی دارد و هیچکدام از آنها فرصتی برای رهایی و امید باقی نمیگذارند. در نبرد نهایی، بازیکنان با شخصیت اصلی اولین Dark Souls روبهرو میشوند. اگر تصمیم بگیرند شعله را دوباره پیوند بزنند، خودشان به همان پوستهی خشکیدهای تبدیل خواهند شد که لحظاتی قبل شکست دادهاند. گزینههای دیگر هم چندان بهتر نیستند؛ یا باید عصر تاریکی را رقم زد، یا چرخهی نور و تاریکی را شکست و خود را به عنوان یک حاکم مستبد در تاریخ ثبت کرد.
Red Dead Redemption 2
- سبک اکشن-ماجراجویی
- پلتفرمها: PC، PlayStation 4، PlayStation 5 Xbox One، Xbox Series X/S
- سال عرضه 2018
- توسعهدهنده Rockstar Games
بازی Red Dead Redemption 2 از نظر روایت و داستان به عنوان یک شاهکار شناخته میشود. داستان بازی از جایی شروع میشود که دار و دسته وندر لیند پس از یک حمله ناموفق در بلکواتر، تحت تعقیب هستند. از طرفی، یک تاجر ثروتمند نیز به دنبال گرفتن انتقام است. دار و دستهی Van Der Linde فراریاند؛ پس از یک حملهی ناموفق در Blackwater و دشمنی یک تاجر ثروتمند که به دنبال انتقام است، اوضاع وخیمتر میشود. اعضای گروه یکی پس از دیگری از بین میروند و گروه هر لحظه ضعیف و ضعیفتر میشود.
در میانهی داستان و با بیماری آرتور مورگان، بازیکن رفتهرفته انتظار یک پایان غمانگیز را میکشد. آرتور مورگان در هر چهار پایان ممکن جان خود را از دست میدهد و این مرگ، بسته به انتخابهای شما در بازی و سطح شرافتتان، میتواند غمانگیزتر هم باشد. اگرچه بازی فرصتی برای انتقام از دشمنان آرتور فراهم میکند، اما مرگ آرتور همچنان پایانی تلخ و گزنده برای داستان احساسی Red Dead Redemption 2 در نظر گرفته میشود، بهخصوص زمانی که پایان نسخهی قبلی را -که از نظر زمانی پس از اتفاقات نسخهی دوم رخ داده- در نظر بگیریم. انگار که غم سایهی خود را همچنان حفظ کرده است.
The Walking Dead
- سبک ماجراجویی، اشاره و کلیک
- پلتفرمها PC، PlayStation 3، Xbox 360، macOS، iOS، Android
- سال عرضه 2012
- توسعهدهنده Telltale Games
بازی The Walking Dead فضایی کاملاً ناامیدکننده دارد. آخرالزمان شده، زامبیها جهان را تسخیر کردهاند، بیشتر جمعیت جهان یا مردهاند یا به زامبی تبدیل شدهاند و اندک بازماندگانی که صرفاً برای بقا میجنگند، هیچ امیدی به تغییر وضعیت ندارند. در این میان، لی اورت، شخصیت اصلی داستان، به شکلی ناگهانی وارد این دنیای کابوسوار میشود. او که یک مجرم است، پس از واژگون شدن خودروی پلیسی که او را به زندان میبرد، سر از یک خانهی متروکه درمیآورد و با دختری کوچک به نام کلمنتاین آشنا میشود. این دختر خانوادهی خود را از دست داده و او تصمیم میگیرد از این کودک معصوم محافظت کند.
در طول بازی، اتفاقات زیادی رخ میدهد و تصمیمات مختلف شما مسیر داستان را شکل میدهند، اما در پایان، لی توسط یک زامبی گزیده میشود و جان خود را از دست میدهد. نکتهی غمانگیز داستان اینجاست که نحوهی مرگ لی به عهدهی بازیکن است. در این لحظه، بازیکن کنترل کلمنتاین را به دست میگیرد و دو انتخاب دارد؛ یا به لی شلیک کند و او را بکشد، یا اجازه دهد او به یک زامبی تبدیل شود. برای بازیکن و کلمنتاین چه چیزی بدتر از این است که مرگ کسی را به چشم ببیند که با او ارتباط عمیقی داشته است؟
Fallout 4
- سبک اکشن-نقشآفرینی
- پلتفرمها PC، PlayStation 4، Xbox One
- سال عرضه 2015
- توسعهدهنده (ناشر) Bethesda Game Studios (Bethesda Softworks)
در Fallout 4، بازیکن در نقش Sole Survivor ظاهر میشود؛ قربانی یک آزمایش کرایوژنیک که پس از دهها سال از خواب بیدار میشود. او در دنیای نابودشدهی Wasteland به دنبال انتقام از قاتلان همسرش و نجات پسر ربودهشدهاش میگردد. در این مسیر، قدرتی عظیم به دست میآورد و با گروههای مختلفی روبهرو میشود.
اما همهچیز آنطور که به نظر میرسد نیست. در میانهی بازی، Sole Survivor به مؤسسهی مرموز Institute میرسد و متوجه میشود که نه فقط یک دهه، بلکه سالهاست که از قتل همسرش و ربوده شدن پسرش گذشته است. بخش شوکهکنندهی داستان اینجاست که رهبر این سازمان، پسر خودش است که سالهاست به ربودن و قتل مردم مشغول است و به عمد Wasteland را در ویرانی نگه داشته است. از این لحظه، دو انتخاب پیش روی بازیکن است؛ یا به Institute ملحق شوند و از پسرشان حمایت کنند، یا علیه آن بجنگند، با این آگاهی که هرگونه سرنگونی این گروه به مرگ پسرشان ختم خواهد شد.
در هر دو حالت، پایان بازی تلخ است؛ یا باید از حقیقت دردناک چشمپوشی کرد و در کنار فرزندی که دیگر همان کودک بیگناه گذشته نیست ایستاد، یا برای نجات دنیا، آخرین بازماندهی خانوادهی خود را از دست بدهیم.
Dying Light: The Following
- سبک اکشن-ماجراجویی، ترس و بقا
- پلتفرمها PC، PlayStation 4، Xbox One، macOS، Linux
- سال عرضه 2016
- توسعهدهنده (ناشر) Techland (Techland Publishing)
Dying Light: The Following یک اکسپنشن برای نسخهی اول بازی Dying Light بود. قهرمان اصلی بازی، کایل کرین است؛ کسی که برای یافتن درمانی برای ویروسی که شهر Harran را به نابودی کشانده، از شهر خارج میشود و به دل خطر میزند. سرنخها او را به سمت یک فرقهی اسرارآمیز هدایت میکنند که پیرو فردی به نام The Mother هستند؛ شخصی که ظاهراً کلید درمان را در اختیار دارد.
اما واقعیت این است که The Mother پیشتر به خاطر استفاده از اکسیری که تصور میشد کلید درمان است، آلوده شده، با این تفاوت که تنها در شبها به هیولا تبدیل میشود و دیگر کنترلی روی خود ندارد، تا حدی که ناآگاهانه فرزندان خود را به قتل رسانده است.
در مواجههی پایانی، The Mother به کرین میگوید که تنها راه نجات، نابودی کامل شهر Harran با یک شلیک هستهای است تا از انتشار ویروس جلوگیری شود. اگر کرین از حرف The Mother سرپیچی کند، در یک درگیری او را میکشد، اما در نهایت خودش نیز به یک هیولا تبدیل میشود. اما اگر مطابق خواست The Mother عمل کند، یک بمب اتم را فعال میکند که همهچیز، از جمله خودشان را نابود میکند. مسلماً هیچکدام از اینها آن پایان خوشی نیست که بازیکن انتظارش را دارد.
Far Cry 4
- سبک شوتر اول شخص، اکشن-ماجراجویی
- پلتفرمها PC، PlayStation 4، Xbox One، PlayStation 3، Xbox 360
- سال عرضه 2014
- توسعهدهنده (ناشر) Ubisoft Montreal (Ubisoft)
با وجود شخصیتهای عجیب و NPCهای بامزه، Far Cry 4 برخلاف انتظار، داستانی بهشدت تلخ را روایت میکند. قهرمان بازی، Ajay Ghale، برای عمل به آخرین خواستهی مادرش به سرزمین مادریاش، Kyrat، بازمیگردد. اما در بدو ورود، توسط Pagan Min، پادشاه مستبد این کشور، دستگیر میشود. او از چنگال پادشاه فرار میکند و به گروه شورشی Golden Path میپیوندد؛ جنبشی که پدرش آن را تأسیس کرده بود.
این گروه در نگاه اول، گروهی با اهداف درست به نظر میرسد، اما به مرور چهرهی واقعی آنها نمایان میشود. این گروه دو جناح دارد؛ یکی از آنها غرق در بنیادگرایی مذهبی و دیگری معتقد به نظامیگری افراطی است. هر دو جناح برنامههایی دارند که میتوانند حتی از حکومت Pagan Min مخربتر باشند. بازی چندین پایان دارد که هیچکدام به نتیجهی خوب و مطلوبی ختم نمیشود. شاید بهترین انتخاب، پایان مخفی بازی باشد؛ در ابتدای بازی، اگر بازیکن سر میز شام Pagan منتظر بماند، بازی خیلی زود به پایان میرسد و او همچنان بر کشور حکومت میکند—و شاید این بهترین گزینهی ممکن باشد.
Hotline Miami
- سبک شوتر
- پلتفرمها PC، PlayStation 3، PlayStation 4، PlayStation Vita, Switch
- سال عرضه 2012
- توسعهدهنده (ناشر) Dennaton Games (Devolver Digital)
Hotline Miami اوایل دههی ۲۰۱۰ دنیای بازیهای مستقل را متحول کرد و الهامبخش بسیاری از توسعهدهندگان شد. این بازی در یک نسخهی خیالی از شهر میامی در سال ۱۹۹۰ جریان دارد و در آن، میامی به جهنمی از جنایت تبدیل شده است. شخصیت اصلی بازی، مردی است که به نام Jacket شناخته میشود. بعداً شخصیت دیگری به نام Biker نیز به بازی اضافه میشود. این دو توسط سازمانی ناشناس مجبور به انجام قتلهای وحشیانه میشوند.
داستان در ظاهر ساده است، اما زاویهی دید دو شخصیت باعث پیچیدگی آن میشود. بسته به اینکه کدام مرحله را بازی میکنید، Jacket یا Biker یکدیگر را به قتل میرسانند. بازیکنان میتوانند با تلاش بیشتر، پایان مخفی بازی را باز کنند و هویت سازمان پشت این قتلها را کشف کنند، اما حتی دانستن حقیقت هم تغییری در سرنوشت میامی ایجاد نمیکند و صرفنظر از پایان انتخابی، خشونت در شهر ادامه مییابد.
Spec Ops: The Line
- سبک شوتر سوم شخص
- پلتفرمها PC، PlayStation 3، Xbox 360
- سال عرضه 2012
- توسعهدهنده (ناشر) Yager Development (2K Games)
در نگاه اول، Spec Ops: The Line شبیه یک شوتر نظامی معمولی به نظر میرسد. بازیکنان در نقش کاپیتان مارتین واکر وارد دبی میشوند؛ شهری که پس از طوفان شن عظیمی به ویرانهای تبدیل شده و ارتباط با آن قطع شده است. مأموریت واکر و تیمش، یافتن بازماندگان است، اما خیلی زود اوضاع از کنترل خارج میشود.
مشخص میشود که شهر در دستان واحدی یاغی از ارتش آمریکا به نام The 33rd است. واکر مداخله میکند و سعی دارد یک مأمور CIA را نجات دهد، اما این تلاش به زنجیرهای از جنایات جنگی منتهی میشود که واکر آنها را با این توجیه که برای رسیدن به هدفی بزرگتر لازم است، انجام میدهد. در نهایت، حقیقتی هولناک آشکار میشود: رهبر 33rd، کنراد، مدتهاست که مرده است و تمام اعمال وحشتناکی که بازیکنان مرتکب شدهاند، نتیجهی صدایی در ذهن واکر بوده است.
در پایان، بازیکن با سه انتخاب روبهرو میشود؛ واکر میتواند خود را بکشد، یا اجازه دهد او را نجات دهند و جنایاتش برای همیشه مخفی بماند، یا اینکه تیم نجات خود را قتلعام کند. در هر صورت، حقیقتی انکارناپذیر باقی میماند؛ واکر از یک قهرمان به هیولایی تبدیل شده و هیچ پایانی برای او خوشایند نخواهد بود.
Pathologic
- سبک ترس و بقا، ماجراجویی
- پلتفرمها PC، macOS، Linux
- سال عرضه 2005
- توسعهدهنده (ناشر) Ice-Pick Lodge (1C Company)
Pathologic در دنیایی پر از یأس و ناامیدی جریان دارد؛ شهری کوچک درگیر یک طاعون مرگبار شده است. سه درمانگر با انتخابهای متفاوت وظیفه دارند تا پیش از آنکه بیماری گسترش یابد یا جان همه را بگیرد، درمانی پیدا کنند. بازیکنان میتوانند یکی از این درمانگران را برای بازی انتخاب کنند و در طول بازی با سایر شخصیتها که در دسترس نیستند، تعامل داشته باشند.
بسته به انتخاب شخصیت و تعداد بیمارانی که از مرگ نجات مییابند، یکی از سه پایان تلخ در انتظار بازیکن خواهد بود. اگر بازیکن Bachelor را انتخاب کند، شهر تخلیه و در نهایت نابود خواهد شد. Haruspex تصمیم میگیرد ساختمان جادویی و شاید زندهای به نام Polyhedron را از بین ببرد. Changeling برای ساختن درمان، بیماران خود را قربانی کرده و از نابودی شهر جلوگیری میکند، اما به قیمت جان کسانی که در آنجا زندگی میکنند. اگر بازیکن نتواند در پیدا کردن درمان موفق شود، تمام مردم شهر خواهند مرد. در نهایت، هر تصمیمی که گرفته شود، هیچ عاقبت خوشی انتظار این شهر را نمیکشد.
Cyberpunk 2077
- سبک اکشن-نقشآفرینی
- پلتفرمها PC، PlayStation 4، PlayStation 5، Xbox One، Xbox Series X/S، Stadia
- سال عرضه 2020
- توسعهدهنده (ناشر) CD Projekt Red (CD Projekt)
بازی Cyberpunk 2077 را میتوان یکی از بهترین بازیهای جهانباز نسل هشتم دانست. شخصیت اصلی این بازی، یعنی V، یک مزدور سایبورگ در Night City است که پس از یک سرقت نافرجام، خود را به طور تصادفی به یک ایمپلنت مغزی آلوده میکند که به تدریج ذهن او را از بین میبرد. حال V در بحبوحهی تلاش برای پیدا کردن درمان، باید برای بقا در این دنیای تاریک نیز تلاش کند.
بازی چندین پایان مختلف دارد که در هیچکدام از آنها، V سرنوشت خوبی ندارد. یکی از پایانها این است که V از شدت ناامیدی خودکشی میکند. پایانهای دیگر شامل درخواست کمک از گروه Aldecaldos است که به قیمت جان بسیاری از اعضای آنها تمام میشود، یا رفتن به یک مأموریت خودکشی که در آن همهی دوستانش را از دست میدهد. حتی تنها پایانی که در آن V زنده میماند، تلخ است، چرا که پس از فرو رفتن در کما، دوستانش او را ترک میکنند. ظاهراً V به مرگ یا حداقل رنج طولانی محکوم است.
نظر شما دربارهی این مطلب چه بود؟ شما کدامیک از بازیهای این لیست را تجربه کردهاید؟ شما چه بازیای را میشناسید که پایان خوشی ندارد؟ آن را در بخش کامنتها به ما معرفی کنید.
منبع: Gamerant