در کلینیک ترک اعتیاد به بازی‌های ویدیویی چه می‌گذرد؟

مقابله با خشونت، سرقت و فرار برای دسترسی به وای فای!

ما در این مقاله نگاهی انداخته‌ایم به یک کلینیک ترک اعتیاد به بازی‌های ویدیویی. به جایی که می‌بینیم چطور سرگرمی ممکن است به یک اعتیاد خطرناک تبدیل شود. در ادامه این مقاله با مایکت همراه باشید.

اعتیاد خطرناک به بازی‌های ویدیویی در بین نسل جوان می‌تواند به اندازه اعتیاد به چیزهای دیگر مخرب باشد. این موضوع موجب ساخت یک کلینیک مخصوص در بریتانیا شده تا در آن با اختلالات رفتاری مرتبط با بازی‌های ویدیویی مقابله شود؛ اختلالاتی که می‌توانند منجر به بروز خشونت، عدم تمایل به حضور در مدرسه و حتی فرار شبانه از خانه برای پیدا کردن محیطی جهت اتصال به وای فای شود.

پروفسور هنریتا بَودن-جونز وقتی وظیفه مدیریت کلینیک ملی اختلال قماربازی را برعهده داشت، برای کمک گرفتن با بستگان گیمرهای جوان در ارتباط بود. این موضوع او را به این باور رساند که افراد به شکلی مخرب و کنترل نشده هزینه زیادی را برای تهیه محصولات گیمینگ صرف می‌کنند.

این موضوع باعث شد که سازمان خدمات ملی بهداشت بریتانیا برای اولین بار دست به ساخت کلینیکی تحت عنوان مرکز ملی اختلالات گیمینگ بزند؛ کلینیکی که اولین بیمارش در سال 2020 در آن جا تحت درمان قرار گرفت. انتظار نمی‌رفت که تعداد مراجعه‌کنندگان به این کلینیک از 50 نفر در سال بیش‌تر باشد، اما حالا تقریبا سالانه 800 نفر به این کلینیک مراجعه می‌کنند.

بودن-جونز در مصاحبه با روزنامه The Guardian بخشی از آن چه در زمان ریاست‌اش در این کلینیک مشاهده کرده را بازگو کرده است. شوکه‌کننده‌ترین روایت‌ها در گفته‌های او مربوط به بچه‌هایی بود که در نیمه‌های شب پس از این که والدین‌شان اینترنت را قطع می‌کردند، از خانه بیرون زده و به دنبال خانه‌های دیگری می‌گشتند که بتوانند در نزدیکی آن‌ها از سیگنال وای فای‌شان استفاده کنند.

همچنین او از بچه‌هایی گفت که به والدین‌شان گفته بودند ترجیح می‌دهند بمیرند تا این که از بازی کردن منع شوند. همچنین برخی از آن‌ها با عصبانیت‌شان موجب آسیب رسیدن به دیگران شده بودند؛ چرا که آن‌ها کنترل خود را از دست داده و دست به شکستن وسایل مختلف خانه می‌زدند. دلیل عمده این درگیری‌ها در محیط خانه هم پول بود.

یک موضوع جالب که در این بین به آن اشاره شده این است که تقریبا هیچ یک از افرادی که به دنبال راهی برای کمک گرفتن می‌گردند، دچار اختلال گیمینگ یا قماربازی نیستند. علاوه بر این، مشخص شد که تقریبا یک سوم بیماران از والدین‌شان پول می‌گرفتند تا آن را صرف خرید لوت باکس (Loot Box) و دیگر آیتم‌های درون‌بازی کنند. اگر پولی در اختیارشان قرار نمی‌گرفت، گیمرهایی که واکنش‌های شدیدتری نشان می‌دادند، دست به سرقت از حساب‌های بانکی پدر و مادرشان می‌زدند.

بودن-جونز اشاره کرد که رقابت و توانایی‌های درون‌بازی برای بیماران اهمیت زیادی دارد، اما والدین این افراد تمایلی به این ندارند که پول‌های‌شان صرف خرید لوت باکس‌ها و آیتم‌های درون‌بازی شود.

نگاهی به کلینیک ترک اعتیاد به بازی‌های ویدیویی

وجود لوت باکس‌ها در بازی‌های ویدیویی همیشه موضوعی بحث‌برانگیز بوده است. اما از زمانی که شرکت الکترونیک آرتز (Electronic Arts) تصمیم گرفت در سال 2017 المان‌های Pay-to-Win را در بازی Battlefront 2 پیاده‌سازی کند، این موضوع حسابی جنجالی شده و مورد انتقاد قرار گرفت. این اقدام به دعاوی حقوقی کشیده شد و کشورها خواستار ممنوعیت این آثار شدند. اتحادیه اروپا هم در ماه ژاویه به اقدام علیه ارائه لوت باکس‌ها رای داد.

با این که جنسیت اکثر بیماران مذکر است و در بازه سنی 16 تا 17 سال هستند، اما گیمرهایی که در دهه 20 و 30 زندگی‌شان به سر می‌برد هم برخی اوقات به دنبال کمک گرفتن هستند تا از مشکلات ناشی از اعتیاد به بازی‌های ویدیویی رهایی پیدا کنند. مسن‌ترین بیمار در این کلینیک هم خانمی حدودا 70 ساله بوده است. افراد بالغی که به بازی‌های ویدیویی اعتیاد پیدا می‌کنند ممکن است روابط و موقعیت شغلی‌شان را به خطر بیندازند یا خودشان را در شرایط بدهکاری قرار دهند.

در سال 2018 سازمان سلامت جهانی (WHO) اختلال مربوط به بازی‌های ویدیویی را به عنوان یک وضعیت مربوط به سلامت روان تعریف کرد. از جمله مشخصه‌های این مشکل می‌توان به اختلالی که موجب می‌شود فرد در مواجهه با بازی‌های ویدیویی کنترلی بر خود نداشته باشد اشاره کرد. همچنین این افراد برای بازی‌ها در مقابل کارهای روزمره و دیگر علاقمندی‌های‌شان اولویت بالاتری درنظر می‌گیرند. علاوه بر این، آن‌ها علی‌رغم این که از تاثیر منفی این عادت خود آگاه هستند، نمی‌توانند آن را کنار بگذارند.

WHO می‌نویسد که اختلال گیمینگ باعث این می‌شود که افراد در زمینه‌های شخصی، خانوادگی، اجتماعی، تحصیلی، شغلی یا سایر حوزه‌های مهم می‌شود کنترل خود را به شدت از دست دهند؛ همچنین این سازمان اعلام کرده که افراد دچار این اختلال این شرایط را به صورت معمول حداقل طی 12 ماه نشان می‌دهند.

نگاهی به کلینیک ترک اعتیاد به بازی‌های ویدیویی

یکی از معروف‌ترین اتفاقاتی که در موضوع اعتیاد به بازی‌های ویدیویی می‌توان به آن اشاره کرد مربوط به سال 2018 است. در آن سال گزارش شد دختری 9 ساله آنقدر به بازی Fortnite اعتیاد داشته که باعث شده خودش را خیس کند. چرا که حاضر نبوده بازی را کنار بگذارد و به دستشویی برود. به همین دلیل هم والدین‌اش او را به یک مرکز بازپروری برده بودند تا اعتیادش را کنار بگذارد.

منبع: TechSpot

دکمه بازگشت به بالا
دانلود مایکت ×