اکتیویژن بلیزارد تصمیم داشته فروشگاه بازیهای اندرویدی خودش را راهاندازی کند
اسناد دادگاه نشان میدهند که اکتیویژن بلیزارد، یکی از غولهای صنعت بازیهای ویدیویی، برای ورود به عرصه بازیهای موبایل برنامههایی داشته است. در ادامه این خبر با مایکت همراه باشید.
تا به حال نام پروژه بوستون را کسی نشنیده بود. این پروژه در واقع برنامه بزرگ اکتیویژن بلیزارد کینگ بود که قصد داشت به کمک آن و با تغییر نوع روابطاش با گوگل، از بخش بازیهای موبایل درآمد هنگفتی را کسب کند. در واقع اگر شرایط به شکل دیگری پیش میرفت، احتمالا میتوانستیم شاهد فروشگاه اپلیکیشن مختص اکتیویژن بلیزارد روی اندروید باشیم.
- تمام بازیهای اکتیویژن بلیزارد تا 10 سال آینده روی نینتندو سوییچ عرضه میشوند
- کالاف دیوتی به زودی به ایکس باکس گیم پس میآید؟
- مایکروسافت قصد داشته نینتندو را هم بخرد
اخیرا در دادگاهی که مربوط به اختلافات اپیک و گوگل بود اسناد و ایمیلهایی به اشتراک گذاشته شد که مربوط به اواخر سال 2019 بودهاند. در این اسناد طرحهایی مطرح شده که به نظر میرسد برای اکتیویژن بلیزارد بسیار حائز اهمیت بودهاند.
اولین برنامه مربوط به ساخت یک فروشگاه اخصاصی برای بازیهای موبایل بوده است. در واقع این شرکت قصد داشته این فروشگاه را با همکاری اپیک گیمز یا سوپرسل، ناشر کلش آف کلنز بسازد؛ هرچند ساخت آن بدون کمک دیگر شرکتها هم جزو گزینههای این کمپانی بوده است. در واقع هدف اکتیویژن بلیزارد این بود که فروشگاه گوگل پلی را دور بزند. در واقع کاربران باید این برنامه را از یک سایت مخصوص دانلود میکردند تا پس از نصب آن بتوانند دست به خرید و دانلود بازیهایی نظیر Candy Crush، Call of Duty: Mobile و Diablo Immortal بزنند.
آرمین زرزا، مدیر ارشد بخش مالی اکتیویژن بلیزارد، در یک ایمیل شخصی به تیم سوینی، مدیرعامل اجرایی اپیک، این ایده را با عنوان «استیم دنیای موبایل» مطرح کرده بوده و گفته که میخواهد برنامهای خلق کند که در آن بتوان بازیهای موبایل را خرید و با یک سیستم پرداختی واحد کار کرد. این اسناد نشان میدهند که این فروشگاه قرار بوده 10 تا 12 درصد کارمزد از معاملات مربوط به بازیها بگیرد که از 30 درصد دریافتی توسط گوگل (و نینتندو، سونی، مایکروسافت و استیم) بسیار پایینتر است.
اکتیویژن بلیزارد نوشته بود که اگر این اقدام عملی شود، همین برنامه را روی آیفون هم پیاده خواهد کرد. بر اساس این اسناد در واقع هدف نهایی این بوده که بازیهای اکتیویژن، بلیزارد و کینگ و احتمالا آثار تردپارتی ابتدا روی اندروید و سپس روی iOS اپل عرضه شوند.
اما اکتیویژن بلیزارد حاضر بوده که اگر ایده پروژه بوستوناش عملی شود، به سرعت این اقدامات را رها کند. این شرکت همزمان در حال مذاکره با گوگل بوده و قصد داشته قراردادی 100 میلیون دلاری را به ثبت برساند. قراردادی که به موجب آن قرار بوده وضعیت مالی مربوط به ABK روی موبایل، یوتیوب، تبلیغات، مخارج رسانه و فضای ابری بهبود یابد.
در واقع هر دو روش موجب میشود که اکتیویژن بلیزارد در مقایسه با پرداخت کارمزد 30 درصد به وضعیت بهتری دست پیدا کند.
در اسناد مربوط به دسامبر 2019 پروژه بوستون آمده که اکتیویژن بلیزارد فقط قصد داشته به سراغ یکی از این دو برنامه برود. این شرکت با فونت درشت نوشته که: «اگر بتوانیم در پرداختی به گوگل صرفهجویی قابلتوجهی داشته باشیم، پلن 2 را کنار میگذاریم». پلن 2 که به آن اشاره شده در واقع همان ساخت فروشگاه اختصاصی توسط کمپانی است.
اگر اکتیویژن بلیزارد به سراغ پلن 2 میرفت، احتمالا فروشگاه اختصاصی این شرکت در سال 2019 یا 2020 راهاندازی میشود و در ابتدا قائدتا قرار بود کاربران کمی داشته باشد. این پلن برای کمپانی یک پروژه کوچک بوده که ظاهرا فقط قرار بوده 70 نفر در سال 2021 روی آن کار کنند.
ایده اصلی این بوده که ابتدا بدون بازاریابی یا تبلیغات خاصی فروشگاه راهاندازی شود و در سال 2019 شرکت فقط دست به کار روی حداثل محصولات ارزشمندی قابلدوام (MVP) بزند. در این صورت قرار بوده ما در آمریکا فقط شاهد بازیهای کینگ مثل کندی کراش باشیم که توسط توسعهدهندگان همین استودیو باید مدیریت میشدند (صفحه خرید بازی کندی کراش که مربوط به همین اپ اختصاصی بوده در دادگاه نمایش داده شد).
با خوشبینی انتظار میرفته که پنج توسعهدهنده اکتیویژن و بلیزارد و سه توسعهدهنده Battle.net هم با بازیهایشان به سرویس اضافه شوند.
برنامه این بوده که تا سال 2020 روند رشد ادامه یابد و سپس قابلیتهای اضافی مثل پشتیبانی از چندین حساب کاربری و ویژگیهای مربوط به بخش اعلانها به آن اضافه شود و در نهایت برنامه در بازارهای مختلف با ابزارها و پشتیبانیهای بیشتری در دسترس قرار گیرد. این شرکت امیدوار بوده که تا سال 2021 بتواند حسابی سرویس خود را توسعه دهد و همهی کمپانیهای بازیسازی را جذب کند.
اما این فروشگاه اصلا خلق نشد، چرا که اکتیویژن بلیزارد قراردادی به ارزش بیش از 100 میلیون دلار را با گوگل امضا کرد. در ژانویه 2020 این قرارداد امضا شد و بر اساس گفته دن هریسون، رئیس بخش شرکای گوگل، حالا این بدان معناست که میلیاردها دلار بین این دو شرکت در حال جابهجایی است.
اپیک مدعی است که گوگل در معاملهای تحت عنوان پروژه هاگ عمدا به اکتیویژن بلیزارد پول داده تا مانع از راهاندازی فروشگاه اختصاصیاش شود. گفته میشود که این یکی از چندین قراردادی است که گوگل برای مقابله با «اثر سرایت» به سراغشان رفته است. این اصطلاحی است که در اسناد داخلی گوگل به آن اشاره شده و مربوط به این موضوع است که این شرکت از این ترس دارد که تمامی استودیوهای بازیسازی برتر بخواهند با رفتن به سراغ اپیک گیمز، موجب افت سطح گوگل پلی شوند و در نتیجه به درآمد گوگل آسیب شدیدی وارد کنند.
اما در دادگاه متخصصان، شاهدین و وکلای اپیک و گوگل بحث زیادی کردند و موضوع اصلی هم این بود که آیا واقعا اکتیویژن بلیزارد برنامهای برای راهاندازی چنین فروشگاهی داشته یا نه.
با این که با توجه به چندین شهادت از سوی گوگل مشخص است این شرکت چنین اقدامی را یک تهدید واقعی میدانسته، اما مشخصا احتمال میرود که هدف اکتیویژن بلیزارد صرفا کسب منفعت از این قضیه بوده است.
برای مثال یکی از اهداف اکتیویژن بلیزارد این بوده که گوگل را تحت فشار بگذارد (در جریان مذاکرات). مدیر ارشد بخش مالی خود ABK هم در دادگاه اظهار کرد که 45 تا 70 کارمند برای چنین پروژهای به نظر کم است و ABK برای چنین پروژههایی حداقل چند صد نفر را به کار میگیرد.
زرزا هم طی شهادت خود اعلام کرد که ایده ساخت اپ صرفا یک بحث اولیه بوده و چندان جلو نرفته بوده است. او گفت: «مشخصا ما هرگز دنبالاش نرفتیم، چون واسمون جذابیت مالی نداشت». گوگل به اکتیویژن بلیزارد قرارداد بهتری را پیشنهاد داده بود و ظاهرا این تمام چیزی بوده که آنها میخواستهاند.
این بود خبر مربوط به برنامههای اکتیویژن بلیزارد برای ساخت یک فروشگاه بازی موبایل اختصاصی. نظر شما درباره این خبرها چیست؟ فکر میکنید اگر این اتفاق رخ میداد این شرکت میتوانست گوگل را کاملا کنار بزند؟ نظرات خود را در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: TheVerge