نقد مینی‌ سریال انیمیشنی تولیدات رویایی (Dream Productions)

اسپین آف درون و بیرون

مینی‌سریال تازه کمپانی پیکسار تولیدات رویایی (Dream Productions)، بخشی از دنیای درون و بیرون یا به‌عبارتی اسپین‌آف این فرنچایز درخشان است. این مینی‌سریال انیمیشنی چهار قسمتی، به‌طور مستقیم به دنیای جادویی و گهگاهی پر هرج‌و‌مرج چگونگی تحقق رویاهای رایلی، شخصیت محوری درون و بیرون می‌پردازد. باید همین ابتدای امر اعتراف کنیم که تولیدات رویایی، به همان اندازه دو فیلم درون و بیرون 1 و 2؛ عجیب، احساسی و خنده‌دار است؛ همانطور که همه طرفداران دیزنی و پیکسار امیدوار بوده‌اند.

این انیمیشن زیبا در هر لحظه نظر مخاطب را جلب می‌کند. هر شوخی و هر لحظه صمیمانه‌ در این اثر، برای دستیابی به هدفی ایجاد می‌شود، و همه آن‌ها در انیمیشنی بسیار خلاقانه پیچیده شده‌است، که نسبت به دیگر اسپین‌آف‌های تلویزیونی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. مشکل بسیاری از فیلم‌ها به‌ویژه فیلم‌های تلویزیونی این است که اغلب، با چشم‌پوشی از جزییات بسیار خاص، کیفیت را از دست می‌دهند، اما دقیقا ویژگی مثبت تولیدات رویایی این است که، حتی کوچکترین جزییات را هم در نظر می‌گیرد، درست مانند دو فیلم درون و بیرون 1 و 2.  تولیدات رویایی می‌تواند به‌راحتی ذهن مخاطب را روشن کند، احساساتی که در اساس مونولوگ‌های درونی هستند را تفکیک کند و همچنین؛ مبارزات آشفته، زیبا و دردناک انسان بودن را به‌تصویر بکشد. و چه کسی بهتر از شخصیت منحصربه‌فرد پایولا با صداپیشگی پایولا پل ما را در این انیمیشن سریالی لذت‌بخش هدایت می‌کند؟ چیزی که زمانی در درون و بیرون فقط یک تصویر کوچک بود، اکنون ستون‌فقرات یک مجموعه کامل است، و تولیدات رویایی بدون‌شک از پس این کار برآمده‌است. با این وجود می‌توان ایرادهایی هم بر این مینی‌سریال انیمیشنی وارد کرد.

تولیدات رویایی یک مجموعه‌ انیمیشن چهار اپیزودی و اسپین‌آفی از فرنچایز درون و بیرون است، که شامل اپیزودهای ۲۰ دقیقه‌ای است و یکی از جاه‌طلبانه‌ترین تلاش‌های پیکسار روی صفحه‌نمایش تلویزیون محسوب می‌شود. در اینجا قرار است به معرفی و بررسی مینی‌سریال انیمیشنی تولیدات رویایی بپردازیم.

مشخصات انیمیشن سریالی تولیدات رویایی
کارگردان مایک جونز
نویسنده مایک جونز
بازیگران کنسینگتون تالمن، امی پولر، فیلیس اسمیت، تونی هیل، لیزا لاپیرا، پایولا پل، ریچارد آیوادی
تاریخ انتشار 2024


داستان تولیدات رویایی

داستان تولیدات رویایی

داستان مینی‌سریال انیمیشنی تولیدات رویایی باز هم درباره رایلی شخصیت اصلی فیلم‌های درون و بیرون 1 و 2 است. در این اسپین‌آف، زندگی و روان رایلی بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۴ یعنی حدفاصل فیلم اول و دوم بررسی می‌شود. در این مینی‌سریال استودیویی به تصویر کشیده می‌شود که در آن، رویاها و کابوس‌های رایلی ساخته می‌شود. این استودیو در ذهن رایلی است. در حقیقت هر شب یک فیلم تازه براساس خاطرات و احساسات رایلی ساخته شده و به عنوان رویا یا کابوس وارد خواب او می‌شود. اما شخصیت‌های فیلم درون و بیرون مانند شادی و غم هم در این جریان نقش دارند. آنها باید خاطرات رایلی را برای پردازش، به استودیوی رویاسازی هدایت کنند. در این مینی‌سریال جذاب، تمرکز داستان بیشتر روی شخصیتی به نام پایولا است. پایولا کارگردانی در استودیوی رویاسازی رایلی است، که باید با چالش‌های مختلف فیلمسازی و احساسات و خاطرات رایلی دست‌وپنجه نرم کند. او که سنت‌گرا است دوست دارد رویایی درخشان برای رایلی بسازد اما، کابوس‌ها دست از سرش برنمی‌دارند. ازطرفی کارگردانی تازه‌کار به نام زنی هم پیدا می‌شود، که علاقه دارد روش خود را در رویاسازی برای رایلی پیش بگیرد.

با نزدیک شدن به بلوغ برای رایلی، موقعیت پایولا در دنیای رویا به سرعت در معرض خطر قرار می‌گیرد. این خطر ابتدا توسط دستیار کارگردان و سپس توسط کارگردان دمدمی‌مزاج که به‌طرز خنده‌داری به نظر می‌رسد در حال بازی یک کپی دقیق از او است، ایجاد می‌شود. به نظر می‌رسد که همرمان با بلوغ رایلی، سوالات وجودی اساسی در تولیدات رویایی پرسیده می‌شود. مثل همیشه، این سریال برای گسترش جهان‌بینی خود، با جوک‌های مفهومی شادی‌بخش که فقط بزرگسالان آن را درک می‌کنند، پیش می‌رود. هرج‌ومرج خود داستان، بدون‌شک، به‌اندازه فیلم‌های درون و بیرون احساسی یا عمیق نیست. در حقیقت این سریال یک پرداخت سبک‌تر است؛ اما به همان اندازه خنده‌دار و عجیب است.  در حقیقت تولیدات رویایی یک ضمیمه کوچک با شکوه و سرگرم‌کننده است، که اثبات می‌کند درون و بیرون در حال‌حاضر بهترین فرنچایز پیکسار است.

آیکون سریال تولیدات رویایی Dream Productions
سریال

تولیدات رویایی

Dream Productions

تماشای انیمیشن تولیدات رویایی

فضای روانشناختی غنی و کمدی منحصربه‌فرد مغز یک نوجوان

تولیدات رویایی

خوشبختانه، اسپین‌آف تولیدات رویایی هم مانند فیلم‌های درون و بیرون، مانند یک جلسه روان‌درمانی است، که فضای روانشناختی غنی و کمدی خاص مغز یک نوجوان را به روش‌های بسیار رضایت‌بخش گسترش می‌دهد. رویاها به‌عنوان یک مفهوم قبلا به‌طور خلاصه در دو فیلم درون و بیرون مورد بررسی قرار گرفته‌اند. سوژه‌ای که از همان فیلم اول در سال 2015 شروع شد و با دنباله درخشان آن ادامه یافت. این بار سریال وسیله‌ای برای کندوکاو در خاطرات پردازش‌نشده است و رویاها و کابوس‌های یک نوجوان را کنکاش می‌کند. این سریال همان لحنی را دنبال می‌کند، که دو فیلم اول را در میان بهترین آثار پیکسار قرار داده‌است: شوخی، صراحت و کیفیت. این سریال توسط چهره‌های احساسی آشنا مانند شادی و غم جریان می‌یابد، اما تمرکز در اینجا بر روی استودیوی هالیوودی تولیدات رویایی است. این ارجاع درحقیقت یک استعاره سرگرم‌کننده برای خود صنعت فیلمسازی است: یک صنعت خلاق که در آن کارگردانان، تهیه‌کنندگان و فیلمنامه‌نویسان یک مخاطب دارند. آن‌ها در تلاشند تا رویاهایی بیابند که مخاطب 12 ساله‌شان رایلی را، تحت‌تاثیر قرار دهند؛ درست مانند لیوناردو دی‌. کاپریو در فیلم تلقین. درحقیقت این استودیو تلاش می‌کند تا ایده‌هایی را در سر این دختر جوان بکارد، تا زندگی او را به راه‌های مثبت هدایت کند. درضمن همانطور که ممکن است از پیکسار انتظار داشته‌باشید، برای کسانی که علاقه‌مند به نگاه کردن هستند، تصاویر بصری جذابی در سریال وجود دارد.

بعد تازه‌ای از انیمیشن درون و بیرون

بعد تازه‌ای از انیمیشن درون و بیرون

پایولا جادوگر پشت‌صحنه رویاهای رایلی است، حتی زمانی که هیچ‌چیز طبق برنامه پیش نمی‌روند. تلاش‌های پایولا واقعی به‌نظر می‌رسد، پیروزی‌های او دستاورد بزرگی است، و او نسبت به بسیاری از قهرمانان فیلم‌های لایواکشن، احساسات بیشتری از خود نشان می‌دهد. دیدن اینکه چگونه تولیدات رویایی روی روند ساخت رویا و کابوس کار می‌کند، شگفت‌انگیز است و به بینندگان بعد کاملا جدیدی از آنچه می‌تواند روان رایلی را فراتر از احساسات اصلی‌اش ببرد، نشان می‌دهد. تولیدات رویایی به چیزی دست می‌یابد که درون و بیرون 1 و 2 هرگز به آن دست نیافته‌اند. در حالیکه دوربین‌ها بیشتر روی پایولا تمرکز دارند، این اثر شخصیتی را در مرکز قرار می‌دهد، که می‌توانست به‌عنوان شخصیت پس‌زمینه اصلی حفظ شود و او را به ستاره‌ای در ناخودآگاه رایلی تبدیل کند. این اسپین‌آف به رایلی این فرصت را می‌دهد تا کاری را انجام دهد که واقعا می‌خواهد و احساسات تاثیر خود را بر آن اضافه نکنند. البته دو فیلم نیازی به انجام این کار نداشتند، زیرا تمرکز اصلی آنها بر سفری است، که احساسات از سر می‌گذرانند و آنها هیچ راهی برای اجازه دادن به رایلی برای انتخاب مسیر خود بدون تاثیر احساسات ندارند.

برخلاف فیلم‌های درون و بیرون، که رایلی بیشتر یک پس‌زمینه روایی است، تولیدات رویایی او را در محور قرار می‌دهد. رایلی دیگر بوم نقاشی برای احساسات اصلی نیست، او اکنون شخص خودش است، نوجوانی که در انتخاب‌ها و خصلت‌های خودش کنکاش می‌کند. او خیلی زنده درباره اینکه چگونه برای مراسم رقص مدرسه لباس بپوشد و حتی اینکه آیا باید در این مراسم شرکت کند یا نه، تصمیم می‌گیرد. نگاه گزیده، نادر و زیبای سریال به اینکه چگونه دنیای درونی رایلی کامل می‌شود، و همچنین یادآوری تکان‌دهنده این موضوع که درک او به چه میزان از رشد نیاز دارد، بسیار جذاب است.

آیکون فیلم درون و بیرون ۲ Inside Out 2
فیلم

درون و بیرون ۲

Inside Out 2

تماشای فیلم درون و بیرون 2

اما نکته اینجاست. به همان اندازه که این فرمت در قالب مینی‌سریال محبوب و رضایت‌بخش است، به احتمال زیاد به‌عنوان یک فیلم جواب نمی‌دهد. در حقیقت ترکیب قسمت‌ها در یک فیلم، موفق نخواهدشد. اپیزودهای تلویزیونی، مطمینا به بینندگان آزادی بیشتری می‌دهند، اما در عین‌حال خطر از دست دادن آن شتاب احساسی بسیار مهم که در فیلم‌های درون و بیرون هست را هم، دارند. اگر کسی این سریال را نبیند و با همان فیلم‌ها ادامه دهد؛ قوس‌های شخصیت‌ها بیشتر ضربه می‌خورند، ریسک‌ها بیشتر احساس می‌شوند، و بازده احساسی بسیار شیرین‌تر است. یک فیلم ممکن است همه اینها را تقویت کرده‌باشد و تولیدات رویایی را حتی بیشتر به یک افت‌وخیز احساسی تبدیل کند. تولیدات رویایی سزاوار همه بازبینی‌هایی است، که می‌تواند دریافت کند. درحقیقت بهترین راه برای پایان دادن به سال 2024، دیدن سریال کتولیدات رویایی است.

البته، هیچ اسپین‌آف تلویزیونی از درون و بیرون، بدون ارایه جزییات جدیدی که ممکن است به‌راحتی از قلم افتاده‌باشد، کامل نخواهدشد، اما سوژه‌های زیادی را به همراه دارد. مثلا برخورد پایولا و زینی، سوژه‌ای است، که قبلا هرگز دیده نشده‌است. یا سخنان طعنه‌آمیز رییس استودیو درباره استودیوهای دیگر، نشان از نقد یا هجو دنیای فیلمسازی در هالیوود دارد. در این اثر که به‌طور مشابه استودیوهای فیلمسازی نشان داده شده‌اند، نقدهای خنده‌دار زیادی درباره صنعت فیلمسازی در امریکا مطرح می‌شود.

Dream Productions

آیا احساسات افراد مختلف واقعا می‌توانند ارتباط برقرار کنند؟ اگر چنین است، چه معنایی برای جهان درون و بیرون دارد؟ بیایید امیدوار باشیم که این مجموعه فقط به یک سریال کوتاه محدود نشود. امیدواریم با موفقیت آن، قسمت‌های بیشتری برای کاوش کردن در این مفهوم ذهنی وجود داشته‌باشد. اگرچه تولیدات رویایی یک سریال کوتاه است، اما برای فصل دوم تمدید خواهدشد. با توجه به درون و بیرون 2، که بسیار درخشیده‌است، پتانسیل بسیار زیادی برای وارد کردن احساسات اصلی جدید و کشف اینکه چگونه آنها با خدمه تولیدات رویایی همراه هستند، وجود دارد. آیا آنها به شادی با صدای امی پولر و غم با صدای فیلیس اسمیت، برای تماشا و سرمایه‌گذاری روی رویاها می‌پیوندند؟ یا اصلا، چگونه آنها از یک بحران رویایی احتمالی دیگر عبور خواهندکرد؟ به‌هرحال امکانات این فرنچایز بی‌پایان است و راه رفتن در خواب باید فقط شروع ماجرا باشد. این نمایش التماس می‌کند که ادامه‌اش دهند. در پایان، تولیدات رویایی نامه‌ای عاشقانه به جهان درون و بیرون است. این مینی‌سریال انیمیشنی؛ خنده‌دار، صمیمانه، از نظر بصری خیره‌کننده و سرشار از جذابیت است، که بینندگان می‌خواهند آن را حتی بیشتر از یکبار تماشا کنند. چه از طرفداران سرسخت فیلم اصلی باشید یا فقط کسی که به دنبال سریالی با فضای خوب با عمق احساسی است، این رویایی است که نمی‌خواهید از آن بیدار شوید.

نقاط قوت:

  • دارای ایده‌های نو 
  • فیلمنامه بی‌نقص
  • پرکشش 

نقاط ضعف:

  • افت شوخی‌ها در بعضی سکانس‌ها
  • ریتم کندتر از فیلم‌های درون و بیرون

امتیاز فیلم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماشای رایگان ×