معرفی و نقد مسابقهی چیدمانه ؛ برنامهای با ادعای نو بودن
نگاهی به جدیدترین دستپخت نمایش خانگی
این روزها بازار تولید محتوا برای شبکهی نمایش خانگی حسابی داغ است و هرکس با ادعای داشتن ایدهای نو وارد برنامهسازی در این عرصه میشود. یکی از آخرین تولیدات این مدیوم مسابقهی چیدمانه است که به گفتهی سازندگانش ایدهای کاملا نو و بکر را پرورش داده و در تولید آن از هیچ برنامهی داخلی و یا خارجی الگوبرداری نشده است. چیدمانه اولین مسابقهی طراحی داخلی و دکوراسیون ایران است که تهیه کنندگی آن را هنرمند پرکار این روزها سید جواد هاشمی بر عهده دارد و با اجرای لیلا اوتادی و حضور مجتبی شفیعی به عنوان کمدین از 7 شهریور 1402 روی پلتفرم مایکت در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.
هر قسمت چیدمانه میزبان دو هنرمند است که با انجام قرعهکشی روبروی هم قرار میگیرند. تاکنون حضور 20 هنرمند در این برنامه قطعی شده که مخاطب میتواند در انتهای هر برنامه با حدس زدن نام درست آن دو هنرمندی که قرار است در قسمت آینده با یکدیگر به رقابت بپردازند برندهی یکی از سه بن اهدایی خرید لوازم خانگی به ارزش بیست میلیون تومان شود. همچنین برای جذب مخاطب بیشتر آن دسته از بینندگانی که بیشترین مشارکت را در مسابقهی پیامکی برنامهی چیدمانه داشته باشند در قرعهکشی دو دستگاه آپارتمان اهدایی برنامه نیز شرکت داده خواهند شد.
تعداد قسمتها و مهمانان مسابقهی چیدمانه
فصل اول مسابقهی «چیدمانه» 10 قسمت دارد که طبق گفتهی تهیه کننده پس از اتمام آن بلافاصله به سراغ پخش فصل دوم خواهند رفت. تاکنون 5 قسمت از این با حضور تعدادی از هنرمندان محبوب تلویزیون، سینما و شبکه های اجتماعی پخش شده که ساختار و روند متفاوت آن روزگار جولان مافیاها مورد توجه بینندگان قرار گرفته است.
در این پنج قسمت مریم مومن و یوسف تیموری، کمند و سپند امیرسلیمانی، پژمان بازغی و صحرا اسداللهی، سرنا امینی و نیما شاهرخشاهی و نیوشا ضیغمی و ارسلان قاسمی باهم رقابت کردهاند و در ادامه هم قرار است پنج قسمت دیگر با حضور الهام حمیدی، محمد نادری، آشا محرابی، شکیب شجره، حدیث میرامینی، باربد بابایی، میثم درویشانپور، متین ستوده، عیدالله روا و محیا دهقانی ساخته شود که ترکیب مسابقه دهندگان هر قسمت در ادامه و همانطور که گفتیم با قرعهکشی مشخص خواهد شد. در انتها باید اشاره کنیم که برخی از نامها در میان بیست مهمان فصل اول کمی عجیب و نامانوس هستند. انگار برای این انتخاب شدهاند که فقط تعداد تکمیل شود.
عوامل و زمان پخش مسابقهی چیدمانه
کارگردانی مسابقهی «چیدمانه» را ایرج طایفه بر عهده دارد و رحیم بهبودیفر نیز نویسندهی آیتمها و قسمتهای مختلف آن است. این رئالیتی شو روزهای دوشنبه ساعت 8 صبح از طریق پلتفرم نماوا به صورت هفتگی منتشر میشود. از حواشی ایجاد شده پیرامون این برنامه حذف آن از پلفرم فیلم نت است. همچنین نام این مسابقه یادآور عنوان یکی از سایتهای مشهور و معتبر در حوزهی چیدمان و دکوراسیون داخلی است.
در مسابقهی چیدمانه چه اتفاقاتی میافتد؟
در معرفی مسابقهی «چیدمانه» آمده است: «مسابقهی چیدمانه برنامهای در سبک رئالیتی شو با اجرای لیلا اوتادی و حضور چهره های محبوب مردم است که از نماوا پخش میشود. این برنامهی جذاب میکوشد ضمن ساخت مجموعهای مفرح و مخاطبپسند، هم در مسیر ارتقا سلیقهی مخاطب در طراحی منزل و فضاهای شخصی حرکت کند و هم گامی کوچک در جهت رونق اقتصادی کشور در شرایط دشوار کنونی بردارد».
«چیدمانه» در واقع اولین برنامهی تخصصی چیدمان و دکوراسیون داخلی است که علیرغم تمام کمبودهایش اولین قدم از یک مسیر طولانی را برداشته و در قالب مسابقهای تماشایی به یکی از مباحث مورد علاقهی بسیاری از مردم میپردازد.روند برنامه به این صورت است که در هر قسمت دو هنرمند با انجام قرعهکشی برای مسابقه دادن با یکدیگر انتخاب میشوند. به هریک از شرکت کنندهها در همان ابتدای کار 500 امتیاز داده میشود و آنها باید مرحله به مرحله چالشهایی را اجرا کنند که موفقیت در چالشها برایشان امتیاز میآورد. در حقیقت این امتیازها باعث ذخیرهی همان 500 امتیاز اولیهی آنها میشود و در انتها کسی که امتیاز بیشتری ذخیره کرده باشد حق انتخاب بیشتری برای خرید خواهد داشت و با چیدمان بهتر برندهی مسابقه میشود. مهمترین چالش این مسابقه هم چیدمان خانهی خالی و خامی است که در اختیار شرکت کننده قرار میگیرد. آنها با توجه به امتیازات خود باید از شوروم مسابقه خرید کنند و کار دکوراسیون خانهی خود را به پایان برسانند. قطعا یکی از ضعفهای برنامه حضور گستردهی تبلیغات در لحظه لحظهی برنامه است که کمی توی ذوق میزند.
معرفی مجریان و داوران مسابقهی چیدمانه
لیلا اوتادی، مجری اصلی مسابقهی «چیدمانه» است. او از سال 1381 و با فیلم «چشمان سیاه» وارد دنیای سینما شد. این هنرپیشهی 39 ساله که اغلب او را در نقشهای فرعی و مکمل آثار مختلف دیدهایم در اولین تجربهی مجریگری خود حرف زیادی برای گفتن ندارد و در پنج قسمت اول مسابقهی «چیدمانه» عملکردی متوسط و رو به پایین دارد. او از دایرهی لغات محدودش رنج میبرد و کلمات تکراری زیادی از او میشنویم؛ در رویارویی با مهمانانش اعتمادبهنفس لازم را ندارد و تپق زدنهایش یکی دیگر از مهمترین ضعفهای او در اجرا به شمار میرود.
مجری بعدی مسابقهی «چیدمانه» یکی از مشهورترین چهرههای فضای مجازی و اینستاگرام است. مجتبی شفیعی بازیگر و کمدین بااستعدادی که با آن سابقهی تئاتریاش یک تنه فضای برنامه را از یکنواختی و کسالت ناشی از اجرای اوتادی نجات میدهد. او مجری کمدینی است که در قسمتهای مختلف برنامه با گریمهای متفاوت به عنوان کاراکتری که عاشق اوتادی است در برنامه حضور پیدا میکند تا هرطور که شده دل او را به دست آورد. شفیعی اجرای سطح بالایی دارد و تمام انرژیاش را میگذارد تا مخاطب را بخنداند و فضای مفرحی برای او بسازد.
داوران مسابقهی «چیدمانه» نیز سه نفر از فعالان صنعت ساختمان و دکوراسیون داخلی هستند که با تجربهی سالها فعالیت در حوزهی تخصصی خود قضاوت قابل قبولی را ارائه میدهند. «صمد سلیمان زاده» سازندهی بنام پروژههای ساختمانی، «سروناز شریفی» مهندس معمار و «بهار ضیا» طراح داخلی دربارهی چیدمان آنها قضاوت میکنند. همچنین مردم نیز دیگر داور برنامه هستند و میتوانند با امتیازهای نهاییشان به برنده شدن هنرمند محبوب خودشان کمک کنند. با این کار در قرعهکشی سه بن خرید مبلمان و لوازم خانگی به ارزش بیست میلیون تومان نیز شرکت داده میشوند و شانس بردن یک دستگاه آپارتمان را نیز به دست میآورند.
در کل مسابقهی «چیدمانه» برنامهایست که راه زیادی تا تبدیل شدن به یک رئالیتی شوی تخصصی درجه یک دارد اما تا همینجا هم تلاش تمام عوامل آن قابل تقدیر است و چه چیزی بهتر از اینکه در ساعات فراغت و تفریحمان با تماشای این برنامه مطالبی هم دربارهی دکوراسیون منزلمان بیاموزیم.