صنعت بازیهای ویدیویی و چالشی که تا دو سال دیگر هم ادامه خواهد داشت
در ماههای اخیر شاهد تعدیل نیروهای فراوانی در صنعت بازیهای ویدیویی بودهایم و استودیوهای بازیسازی چالشهای زیادی را تجربه کردند. وضعیتی که ظاهرا در سال جاری میلادی هم ادامه خواهد داشت. در ادامه این مقاله با مایکت همراه باشید.
بر اساس ادعای چند تن از افراد مهم در صنعت گیم در گفتگو با GamesIndustry.biz، ظاهرا وضعیت متشنج صنعت بازیهای ویدیویی امسال هم ادامهدار خواهد بود و احتمالا همین شرایط را در سال 2025 نیز خواهیم دید.
- بخش اعظم تعدیل نیروی مایکروسافت به بخش سرویس مشتریان بلیزارد مربوط میشود
- بازیهای موبایلی که باید وارد صنعت بازیهای ویدیویی شوند
- 10 بازی مهمی که صنعت بازیهای موبایل را شکل دادند
این افراد که چهرههای برجستهی شرکتهای نشر، ساخت و سرمایهگذاری روی بازیهای ویدیویی هستند، به صورت خصوصی با رسانه GamesIndustry.biz صحبت کردهاند و گفتهاند که ادامه نرخ بهره بالا، بیش از حد اشباع بودن فروشگاههای بازیهای ویدیویی و احتیاط بیش از اندازه سرمایهگذاران به تغییرات، تعدیل نیروها و تعطیل شدن بیشتر استودیوها دامن خواهد زد.
یکی از مدیران اجرایی مربوط به یک شرکت سهامی عام در میان صحبتهای خود گفت: «اگه 2023 سال تعدیل نیرو بود، 2024 قراره سال تعطیلی شرکتها باشه. نه فقط استودیوهای بازیسازی، بلکه شرکتهای نشر، رسانه و ارائه سرویس هم همین خطر رو پیش روشون میبینن. الان کلی کسب و کار غیر سودده تو صنعت بازیهای ویدیویی وجود داره. قراره تا 2 سال دیگه همین وضعیت ناگوار ادامه داشته باشه».
برخی از سرمایهگذارانی که با رسانه GamesIndustry.biz صحبت کردهاند، میگویند که انتظار دارند نرخ بهره کاهش پیدا کند و این امر میتواند به سرمایهگذاری بیشتر منجر شود. اما بعید است چنین اتفاقی را پیش از ماههای انتهایی سال جاری میلادی شاهد باشیم. تا آن زمان به گفتهی یک سرمایهگذار فرشته (این اصطلاح به سرمایهگذاری اطلاق میشود که سرمایه یک یا چند شرکت و استودیوی تازهکار و نوپا را فراهم میکند. این افراد معمولا در بخش مدیریت شرکتها نقشی ندارند): «در قیاس با صنعت بازیهای ویدیویی راههای خیلی مطمئنتری واسه سرمایهگذاری وجود داره. هرچند صنعت گیم تنها صنعتی نیست که با چنین مشکلی روبهرو هستاش».
یک سرمایهگذار خطرپذیر برجسته در این خصوص افزود: «چرا باید سر یه شرکت بازیسازی قمار کرد وقتی میشه پول رو تو بانک نگه داشت و 5 درصد سود گرفت؟».
نرخ بهره روی هزینهها تاثیر زیادی گذاشته و نه تنها در پرداخت دستمزدها مشکل ایجاد کرده، بلکه دادن مخارج بیمه، سفرها، اجاره و دیگر هزینههای کسب و کارها را هم با چالش مواجه کرده است. اما در مقابل دیگر امکان بالا بردن قیمت بازیهای ویدیویی برای جبران هزینهها وجود ندارد. یکی از مدیر عاملها هم در این باره میگوید: «راحت بگم که جای هیچ افزایش قیمتی بیشتر از این نیست».
اما ناشرانی که با آنها صحبت شده، به یکی از اصلیترین نگرانیهایشان که ظاهرا مدام بیشتر و بیشتر میشود هم اشاره کردهاند. آن هم چیزی نیست جز عدم عرضه بازیهای زیادی که بتوانند روی تمامی پلتفرمها در دسترس قرار بگیرند.
رئیس یکی از شرکتهای نشر گفت: «تو سال 2020 و 2021 تعداد بازیهایی که چراغ سبز گرفتن خیلی زیاد شد. ما باید زمانبندی عرضه رو به سطح پیش از همهگیری (ویروس کرونا) برگردونیم و این روند احتمالا حدود 2 سال طول میکشه. شما میتونید همین الان هم ببینید که ناشرها بازیهای کمتری رو قبول میکنن. این چیزیه که همهجا شاهدش هستیم. نه فقط استیم، بلکه بقیه فروشگاهها هم بیش از حد اشباع شدن و بازیها تو اون سطحی که قبلا شاهدش بودیم ارائه نمیشن.»
به گفته فردی دیگر: «گسترش و سرمایهگذاری تو دوران همهگیری کووید 19 حالا باعث شده کسب و کارهای مبتنی بر تعامل، نه فقط تو صنعت بازیهای ویدیویی، بلکه تو همه جا رو به زوال برن. ما الان داریم روی چیزهای خیلی زیادی کار میکنیم که قرار نیست در نهایت ارائه بشن».
سرمایهگذار خطرپذیر که پیشتر نقل قولی از او آورده بودیم هم در این خصوص افزود: «رقابت مهمترین فاکتور نیست [تو شرایطی که الان قرار داریم]، ولی یه چالش به حساب میاد، مخصوصا وقتی در نظر بگیریم که افراد در حال حاضر چقدر درآمد قابلتصرف دارن. اینم بگم که این فقط تعداد بازیهای جدید نیست که باید باهاش رقابت کنیم، بلکه باید همهی بازیهای قدیمی و آثار لایو سرویسی که وجود دارن و آمار و ارقام قابل توجهی رو ثبت میکنند هم مدنظر قرار بدیم».
راه حل برای شرکتها هم فروش یا تعدیل نیروی بخشهای غیر سودده است. همچنین این کمپانیها میتوانند رویکرد اصلیشان را تغییر داده و تمرکز اصلیشان را روی بخشهایی بگذارند که بهترین نتیجه را برایشان به بار میآورد. یکی دیگر از افراد برجسته صنعت بازیهای ویدیویی پیرامون این موضوع گفت: «تمرکز رو یه بخش خاص چندان جالب نیست، اما برگشتن به ریشهها، بازگشت به سمت کار روی بخشهای پایهای تو خیلی موارد واسه ایجاد یه وضعیت تضمینشده لازمه.»
البته این چیزی نیست که همه شرکتها بتوانند آن را مد نظر قرار دهند. مدیرعامل اجرایی شرکت سهامی عام GamesIndustry.biz باور دارد که برخی از کمپانیها برای بقا در طی این وضعیت باید از خود شجاعت به خرج دهند. او در این خصوص میگوید: «همهاش به ثبات و پایداری برمیگرده. اون شرکتهایی که سودآور نیستن و نمیتونن منابع مالی لازم رو به دست بیارن باید از خودشون شجاعت نشون بدن… و سرسختی باشن».
چیزی که همه رویاش تاکید داشتند این بود که اگر چه صنعت بازیهای ویدیویی با چالشهای منحصربهفردی روبهرو شده است، اما در این میان مشکلاتی در سطح جهانی هم وجود دارد که کسب و کارهای این صنعت کنترلی رویشان ندارند. یکی از سرمایهگذاران گفت: «خرج بیش از حد دولت طی دوران همهگیری و حالا تو بحث جنگ و خرجهایی که مثلا برکزیت رو دست انگلستان گذاشته بیتاثیر نیستن… چندین سال طول میکشه که این شرایط به حال عادی برگرده».
سرمایهگذار خطرپذیر GamesIndustry.biz در این رابطه افزود: «دوران همهگیری کووید 19 آسیب جدی زده و بهبود وضعیت هم زمانبره».
در مجموع باید بگوییم که این گزارشها نشان از اوضاع نابسامانی دارند، اما رئیس یکی از استودیوهای بزرگ روی این موضوع تاکید کرده که صنعت بازیهای ویدیویی در آینده هم وضعیت خوبی خواهد داشت. این شخص در این باره میگوید: «اگه به گیمرها نگاه کنید، میبینید که خوشحالن. اونا کلی بازی فوقالعاده رو تجربه میکنن و به خاطرشون صدها میلیون هزینه به صنعت تزریق میشه. الان میزان بازی کردن گیمرها نسبت به پنج سال قبل خیلی بیشتر شده… نرخ خرید بازیها هم افزایش پیدا کرده. نمودار صنعت بازیهای ویدیویی داره روند رو به رشد رو نشون میده. صنعت گیم الان وضعیت عجیب و چالشبرانگیزی داره. اما اگه از بیرون نگاه کنید، اینجوری به نظر نمیاد».
در انتها، مدیرعامل GamesIndustry.biz گزارش را با متنی امیدوارکننده خاتمه داده است. در این متن آمده: «سرمایهگذاری به صورت کامل متوقف نشده. میتونید هنوز هم شاهد تزریق پول به صنعت بازیهای ویدیویی باشید و خواهید دید که باز هم افراد درست حسابی با برنامه کاری خوب تیمهای جدید تشکیل میدن. این جا کلی فرصت هست. کلی کسب و کار موفق طی دورههایی مثل حالا متولد میشن. این شرایط موقتیه. کسب و کار حوزه گیم پایه محکمی داره. امیدواریم وقتی دوباره روند رو به رشد شروع بشه وضعیت باثباتتری ببینیم و شاهد تصمیمگیریهای هوشمندانهتری باشیم».
این بود گزارشی از وضعیت صنعت بازیهای ویدیویی و صنعت افراد برجسته این حوزه در خصوص آینده آن. نظر شما درباره شرایط کنونی در صنعت گیم چیست؟ چه آیندهای را برای این صنعت پیشبینی میکنید؟ نظرات خود را در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: GamesIndustry.biz