چرا فیلمهای ترسناک با موضوع خانههای تسخیر شده محبوب هستند؟
فیلمهای ترسناک یکسری عناصر مشترک مثل موسیقیهای خاص، نورپردازی کم، داستانهای شوکه کننده و … دارند که آنها را از سایر فیلمها متمایز میکنند. اکثر آنها از خانههای متروک یا خانههایی که روح سرگردان دارند استفاده میکنند که بعد از گذشت چند سال هنوز هم ایده خوبی برای ساخت فیلمهای ترسناک و اسلشر است.
زمانی که به خانههای جن زده یا ترسناک فکر میکنیم اولین تصور ما شاید خانههای تسخیر شده و خانههای نمادین تاریک باشد. اما در این مقاله خانههای متروکهای معرفی خواهند شد که جاذبههای ترسناکی هستند.
در دهه 2000 میلادی اکثر فیلمها با این مضمون ساخته میشود که گروهی به مسافرت میروند با ماجراهای عجیب و غریب همراه میشوند. شاید فکر کنید این ژانر دیگر تکراری و قابل پیش بینی است اما این داستانها همیشه به یک شکل پیش نمیروند و جنبه ترسناکشان همواره در حال تغییر است.
- 10 فیلم آخرالزمانی واقعگرایانه که خواب را از چشمانتان میربایند
- تفاوتهای ژانر ترسناک و اسلشر + فیلم های برتر هر ژانر
- 18 فیلم ترسناک خشن و ناخوشایند تاریخ سینما
قابل پیشبینی اما غیرقابل پیشبینی
در سال 2018 فیلم جشن جهنمی (Hell Fest) منتشر شد و تفاوت مهمی در پایانبندی فیلم خود ایجاد کرد. در این فیلم سه دختر به امید داشتن یک شب خوب و رویایی جهنم را تجربه میکنند. اوضاع به تدریج بد میشود و زمانی میرسد که فرد چهارمی به نام «دیگری» به دنبال آنها راه میافتد. شاید فکر کنید مثل همیشه شخصیت «دیگری» آنها را نابود کرده و فیلم تمام میشود اما کارگردان این فیلم به شکلی فیلم را تمام میکند که بیننده بعد از تمام شدن آن هم احساس آرامش نداشته باشد.
در خلاصه داستان این فیلم آمده که «دیگری» یک زن و شوهر هستند که در پایان فیلم و بعد از کشتن افراد به زندگی عادی خود برگشته و مثل مردم معمولی به زندگیشان ادامه میدهند. در واقع این فیلم حاوی یک پیام از طرف خزندگان و قاتلان است که میگویند ما همیشه و همهجا در کنار شما هستیم. تماشاگران بعد از دریافت این پیام حتی به سایر تماشاگران در سینما هم مشکوک خواهند بود. جهنم واقعی در خود این فیلم اتفاق میافتد و تا انتهای آن ادامه پیدا میکند. درست زمانی فیلم تمام میشود که مخاطب به درون فیلم کشیده شده و نمیتواند از شکی که بر ذهنش افتاده بیرون بیاید.
گشت و گذارهای نامحدود
در فیلم اسلشر هانت (Haunt) گروهی از دوستان را میبینیم که به دنبال یک خانه خالی از سکنه هستند. آنها سرانجام یک ساختمان متروکه و مخروبه را پیدا میکنند اما قبل از ورود به آن باید برگهای را امضا کرده و موبایلهای خود را تحویل بدهند. بعد از اینکه وارد خانه میشوند نقشها بر روی شخصیتها غالب میشود. مثلا شخصیت «هاپر» به اصرار دوستانش به این کار تن داد یا شخصیت «ناتان» که از ابتدا دست کم گرفته میشد، در پایان داستان توانست فرد مفیدی برای گروه باشد.
در کنار نقشهای کلیشهای که وجود داشت و تدوین هیجانانگیزی که برای همه فیلمهای ترسناک استفاده میشود، در این فیلم از یک عنصر ترسناک دیگر هم استفاده شد که به آن جدایی کلاسیک میگویند. در قسمتی از فیلم این گروه به یک دوراهی میرسند. در اینجا بازیگران از هم جدا میشوند و مخاطب میداند که این جدایی به نفع هیچ کدام از آنها نیست.
لحظه تحقق
یکی از بهترین لحظههایی که در این فیلمها وجود دارد مربوط به لحظه درک شخصیتهاست که متوجه میشوند در یک شکنجهگاه قرار دارند. قبل از کشف واقعیت اتفاقات زیادی برای آنها میافتد اما زمانی وجود دارد که قسمتی از این خانه جن زده فرو میریزد و تازه میفهمند در خطر واقعی گیر افتادهاند.
حالا که ترس به طور کامل بر چهره و روح شخصیتها نفوذ کرده و مخاطب هم آن را حس میکند، آنها باید سعی کنند خود را ازاین فلاکت نجات دهند. همیشه رهبری گروه را کسی بر عهده میگیرد که انتظار نداریم. یک نفر متوجه اتفاقات میشود اما کسی حرف او را باور نمیکند.
منبع: movieweb