با وجود اینکه جیسون استاتهام به عنوان یک هنرپیشه خبره در فیلمهای اکشن شناخته میشود، اما این ستارهی بریتانیایی ۵۶ ساله در پروژههای غیر اکشن فراوانی هم حضور داشته است. در حالی که برجستهترین نقشهای او مانند مجموعه فیلمهای ترانسپورتر (Transporter)، مکانیک (Mechanic)، کرانک (Crank) و اخیرا بلاکباسترهای بزرگی مانند بیمصرفها (Expendables) و سریع و خشمگین ۷ (Furious 7)، همگی از فیزیک بدنی چشمگیر استاتهام استفاده کردهاند، نقشهای دیگر او ثابت میکنند که او بازیگر بسیار توانمندی است. حتی اگر رزومه او به اندازه بسیاری از بازیگران دیگر دراماتیک نباشد، او همچنان مجموعهای متنوع از نقشآفرینیها را در کارنامه حرفهای خود به ثبت رسانده است.
جیسون استاتهام حتی در فیلمهای اکشن هم راهی برای ترکیب ژانرها و لحنهای مختلف پیدا کرده است. مثلا پروژههایی مانند ارواح مریخ (Ghosts of Mars) و کسبوکار ایتالیایی (The Italian Job) به ترتیب اکشن را با عناصر وحشت و سرقت تلفیق میکنند. در حالی که بسیاری از فیلمهای جیسون استاتهام عمدا جدی هستند، او در پروژههایی مانند جاسوس (Spy) توانسته است طنز را وارد نقشهای اکشن خود کند. با این وجود در حالی که بسیاری از فیلمهای او از اکشن به عنوان پایهای برای کاوش در سایر تمها استفاده میکنند، برخی از فیلمهای جیسون استاتهام به طور کلی در دنیای متفاوتی قرار میگیرند و ما در ادامه 9 عنوان از این فیلمها را نام بردیم.
- بهترین بازیگران فیلمهای ابرقهرمانی؛ از سوپرمن تا وولورین
- 9 فیلم برتر جرج کلونی در جایگاه کارگردان
- 10 فیلم دست کم گرفته شده کالین فارل
9. 13
- محصول: 2010
- کارگردان: جلا بابلوانی
- امتیاز راتن تومیتوز: 7 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 6 از 10
فیلم ۱۳ علیرغم اقتباس از یک اثر سینمایی موفق و تحسینشدهی انتقادی، به عنوان یک شکست کامل شناخته میشود. این فیلم مهیج و رازآلود با نقشآفرینی گروهی از بازیگران مطرح، روی یک بازی مرگبار رولت روسی تمرکز دارد که اشتباه پیش میرود و طرفهای مختلف سعی میکنند بازی را به نفع خود تغییر بدهند. با این حال این مبنای بالقوه هیجانانگیز برای نجات فیلم ۱۳ از فراموشی کافی نیست.
درست است که فیلم ۱۳ به ما فرصتی میدهد تا بازی جیسون استاتهام را در نقش منفی ببینیم که نسبتا در کارنامه او کمسابقه است، اما همین مورد تقریبا تنها نکتهی جالب توجه فیلم به شمار میرود. فیلمنامهی ضعیف و شخصیتهای به شدت کممایه هرگونه حس تهدیدی را در فیلم از بین میبرند. 13 محصول سال ۲۰۱۰ به عنوان یکی از ضعیفترین آثار دوران کاری استاتهام شناخته میشود.
8. لندن (London)
- محصول: 2005
- کارگردان: پل دیوید میلر
- امتیاز راتن تومیتوز: 14 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 6.4 از 10
فیلم لندن که به اشتباه به عنوان یک کمدی رمانتیک شناخته میشود، جیسون استاتهام را در نقشی کاملا متفاوت از کارهای همیشگیاش نشان میدهد. او در این فیلم نقش یک قاچاقچی مواد مخدر بیوجدان را بازی میکند که در طول مهمانی، در دستشویی با شخصیت اصلی فیلم با بازی کریس ایوانز گیر میافتد و به او نصیحتهای عاشقانه میکند. با در نظر گرفتن علاقه استاتهام به نقشهای جدی و قهرمانان عملگرا، این یک نقش جسورانه برای این ستاره سینما محسوب میشود. اما با وجود اینکه نقشی متفاوت در کارنامه او است، باقی فیلم در رسیدن به سطح انتظارات مخاطب ناموفق است. ایده اصلی فیلم که محدود شدن اکثر اتفاقات آن به یک دستشویی کوچک و تنگ است، مثل یک تئاتر تک لوکیشن میتوانست جذاب باشد. اما ظاهرا اضافه شدن شخصیتهای ناخوشایند پیدرپی باعث میشود فیلم خستهکننده شود. فروش گیشه فیلم هم گویای همه چیز است و با تنها ۲۰ هزار دلار، لندن یک شکست تجاری بزرگ به حساب میآید.
7. حقیقت در 24 ساعت: هر ثانیه حیاتی است (Truth In 24 II)
- محصول: 2012
- کارگردان: راب گرینگ
- امتیاز راتن تومیتوز: –
- امتیاز IMDb به فیلم: 7.4 از 10
حقیقت در ۲۴ ساعت: هر ثانیه حیاتی است درست مثل قسمت اولش یعنی حقیقت در ۲۴ ساعت، نگاهی عمیق به یکی از طاقتفرساترین رویدادهای رقابتی ورزشی – مسابقه ۲۴ ساعته لومان – دارد. این فیلم از دیدگاه تیم آئودی روایت میشود و از بسیاری جهات تکرار مکررات فیلم قبلی است، چرا که ماجراهای تیم را قبل از شروع مسابقه و در حین آن، با تمام فراز و نشیبهایشان دنبال میکند. هرچند این فیلم برای طرفداران ورزشهای ماشینی جذاب است، اما تکرار داستان باعث شده است تا تاثیرش کم شود.
با وجود اینکه هر دو فیلمهای حقیقت در ۲۴ ساعت به خوبی ساخته شدهاند، اما نمیتوان آنها را به عنوان نمونههای برجستهای از نقشآفرینی جیسون استاتهام خارج از ژانر اکشن در نظر گرفت، چون او اصلا در هیچکدام از این دو فیلم روی پرده ظاهر نمیشود. استاتهام در هر دوی این فیلمها به عنوان راوی حضور دارد و با لحن گیرای خود بر هیجان روایت میافزاید. با وجود اینکه او قطعا دلیلی برای افزایش بار دراماتیک فیلم است، اما نه فیلم حقیقت در ۲۴ ساعت و نه فیلم حقیقت در ۲۴ ساعت: هر ثانیه حیاتی است نمونههای سنتی از نقشهای غیر اکشن جیسون استاتهام نیستند.
6. حقیقت در 24 ساعت (Truth In 24)
- محصول: 2008
- کارگردان: بنت ویزلتیر، کیث کاسرو
- امتیاز راتن تومیتوز: –
- امتیاز IMDb به فیلم: 8.1 از 10
اگرچه جذابیت فیلم حقیقت در ۲۴ ساعت شاید به آن دسته از افرادی محدود شود که علاقه خاصی به موضوع مسابقه لومان دارند، اما با این حال این فیلم نگاهی روشنگرانه به این رقابت نفسگیر از دیدگاه یکی از موفقترین تیمهای شرکتکننده ارائه میدهد. این مستند جامع و گیرا با تمرکز بر تیم آئودی در تلاش آنها برای کسب پنجمین قهرمانی پیاپی، روابط پیچیده بین رانندگان، مکانیکها، تیم پشتیبانی فنی و همه افراد درگیر در این رقابت را مورد بررسی قرار میدهد.
همانطور که در مورد فیلم حقیقت در ۲۴ ساعت: هر ثانیه حیاتی است صدق میکند، استاتهام اینجا هم راوی است. شاید فیلم از نظر فنی به عنوان یک نقش غیر اکشن جیسون استاتهام به حساب بیاید، اما لزوما بهترین نمونه از تطبیقپذیری او نیست. با این وجود، در حالی که این امر باعث محدودیت جایگاه فیلم در رزومه این ستاره میشود، اما نگاهی جذاب به زیرساخت مسابقه لومان دارد.
5. نومئو و ژولیت (Gnomeo & Juliet)
- محصول: 2011
- کارگردان: کلی اشبری
- امتیاز راتن تومیتوز: 55 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 5.9 از 10
با اینکه نومئو و ژولیت به عنوان یک انیمیشن اقتباسی غیرمتعارف از نمایشنامهی شکسپیر بازخوردهای متفاوتی از منتقدان دریافت کرد، اما همچنان تبلیغی عالی برای تواناییهای صداپیشگی استاتهام به شمار میرود. استاتهام در این انیمیشن به جای شخصیتی به نام تیبالت صداپیشگی میکند که نقش نسبتا کوتاهی در داستان دارد. با این حال او در میان ستارگانی چون جیمز مکآووی، امیلی بلانت و مایکل کین به خوبی میدرخشد. متاسفانه به جز عملکرد خوب استاتهام، دیگر جنبههای نومئو و ژولیت ناامیدکننده هستند. تکیهی فیلم بر طنز خودارجاعی، باعث اختلاف نظر در میان منتقدان و باعث شد امتیاز متوسط ۵۵ درصدی را در راتن تومیتوز کسب کند. با وجود این، فیلم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و با بودجه ۳۶ میلیون دلاری، فروشی چشمگیر معادل ۱۹۴ میلیون دلار داشت.
4. مین ماشین (Mean Machine)
- محصول: 2001
- کارگردان: بری اسکلنیک
- امتیاز راتن تومیتوز: 34 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 6.4 از 10
فیلم مین ماشین یک کمدی ورزشی است که در زندانی در انگلیس اتفاق میافتد. این فیلم بسیاری از کلیشههای این ژانر را برای مخاطبان مدرن بهروزرسانی میکند. با وجود واکنش سرد منتقدان، این بازآفرینی از فیلم طولانیترین فاصله (The Longest Yard) با بازی وینی جونز به یک اثر کلاسیک کالت تبدیل شده است. این موفقیت تا حد زیادی به خاطر بازی درخشان بازیگران نقش مکمل از جمله جیسون استاتهام است.
نقش مانک، دروازهبان روانی فیلم، به استاتهام این فرصت را داد تا استعداد کمدی خود را در اوایل دوران کاریاش به نمایش بگذارد. در حالی که مین ماشین بسیار بیشتر از فیلمهای بعدی استاتهام بر ورزش تمرکز دارد، اما این فیلم پیشدرآمد جالبی برای کمدیهای فیزیکی است که بعدا در فیلمهایی مانند جاسوس و تا حدودی در هابز و شاو (Fast and Furious Presents: Hobbs & Shaw) دیده میشود. مین ماشین شاید یک شاهکار نباشد، اما نقطه عطفی مهم در کارنامهی حرفهای پر و پیمان استاتهام به شمار میرود.
3. ضامن، قنداق و دو لوله تنفنگ شلیک شده (Lock, Stock, and Two Smoking Barrels)
- محصول: 1998
- کارگردان: گای ریچی
- امتیاز راتن تومیتوز: 75 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 8.1 از 10
با وجود اینکه ضامن، قنداق و دو لوله تنفنگ شلیک شده اولین نقش سینمایی جیسون استاتهام به حساب میآید، همچنان یکی از بهترین آثار او باقی مانده است. این فیلم سرقتی و جنایی پرانرژی به کارگردانی ماهرانهی گای ریچی، رشتههای چند داستان به ظاهر نامرتبط را در هم میآمیزد که به امضای کارگردانی او در پروژههای بعدیاش هم تبدیل شد. استاتهام در این فیلم به عنوان بخشی از گروهی از دوستانی که به دنیای زیرزمینی جنایت کشیده میشوند، نه تنها ثابت میکند که برای پیشبرد ماجرا کلیدی است، بلکه همچنین نشان میدهد که بازی در نقش قهرمانهای اکشن کلیشهای تنها نقطه قوت او نیست.
استاتهام در نقش بیکن حیلهگر، تجسمی عالی برای فیلمنامه هوشمندانهی گای ریچی است و به جان بخشیدن به دیالوگهای پرشور فیلم کمک میکند. استاتهام در کنار بازیگرانی مثل جیسون فلمینگ و دکستر فلچر، پس از اکران فیلم جایگاه خود را به عنوان ستارهای نوظهور تثبیت کرد. در حالی که شهرت ضامن، قنداق و دو لوله تنفنگ شلیک شده در میان منتقدان با جرف و حدیثهایی همراه است، این فیلم همچنان محبوب طرفداران باقی مانده و عامل مهمی در محبوبیت پایدار استاتهام به شمار میرود.
2. دزدی بانک (The Bank Job)
- محصول: 2008
- کارگردان: راجر دونالدسون
- امتیاز راتن تومیتوز: 80 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 7.2 از 10
در حالیکه استاتهام طی سالهای گذشته در بسیاری از فیلمهای هیجانانگیز جنایی مانند نسخهی بازسازیشدهی کسبوکار ایتالیایی حضور داشته است، اما اکثر پروژهها برای حفظ مخاطب به نقاط قوت اکشن او تکیه میکنند. با این حال دزدی بانک متفاوت است. این فیلم هیجانانگیز محصول سال ۲۰۰۸ که ظاهرا براساس یک داستان واقعی ساخته شده، بسیار واقعگرایانهتر است و یک توطئهی پیچیده را بدون توسل به صحنههای اکشن انفجاریای که حرفهی استاتهام را تعریف کردهاند روایت میکند.
دزدی بانک به دلیل ملایمتر بودن نسبت به فیلمهای دیگر استاتهام، به او اجازه میدهد تا تواناییهایش را به عنوان بازیگر به رخ بکشد. او در نقش تری لِدِر بسیار آسیبپذیرتر از شخصیتهای ابرقهرمانانهی همیشگیاش در سینماست و همین باعث میشود که شخصیت او در نتیجه حضوری همدلانهتر داشته باشد. این حقیقت که دزدی بانک با امتیاز ۸۰ درصد درراتن تومیتوز یکی از تحسینشدهترین فیلمهای حرفهی استاتهام به حساب میآید، کیفیت بالای این فیلم را تایید میکند.
1. قاپزنی (Snatch)
- محصول: 2000
- کارگردان: گای ریچی
- امتیاز راتن تومیتوز: 74 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 8.2 از 10
اگرچه ضامن، قنداق و دو لوله تفنگ شلیک شده توانایی گای ریچی را در روایت همزمان چندین داستان و خلق گروههای بازیگری پویا تثبیت کرد، اما قاپزنی بهترین نمونه از سبک فیلمسازی او است. این فیلم با حضور استاتهام در کنار بازیگرانی مثل وینی جونز، بنسیو دلتورو، استیون گراهام و برد پیت، ترکیبی لذتبخش از ژانر جنایی و کمدی است که تاریکی ملموسی درست زیر سطح آن در جریان است. نتیجهی نهایی شاید ظریفترین فیلم ریچی از لحاظ احساسی تا به امروز باشد.
در فیلم قاپزنی استاتهام در نقش یک برگزارکننده مسابقات بوکس زیرزمینی بازی میکند که در دنیای خطرناک جنایت مرتبط با این صنعت گرفتار میشود. در حالی که داستان او ظاهرا حول یک مبارزه میچرخد، او به زودی درگیر همهچیز، از ترور تا سرقت الماس میشود. جیسون استاتهام در نقش یک شخصیت اصالتا تُرک با وجود طنز زیرکانه و اعتماد به نفس بالا، به جای تکیه بر مهارتهای مبارزه، با جذابیت طبیعیاش داستان را پیش میبرد.
منبع: screenrant