ارسال ویدیو با حجم بالا از واتساپ | نحوه ارسال فایل بیشتر از ۱۶ مگ

پیام‌رسان‌ها امروزه به پرکاربردترین اپلیکیشن‌ها در گوشی‌های هوشمند تبدیل شده‌اند. با پیام‌رسان‌ها می‌توانیم به سرعت با افراد ارتباط برقرار کنیم. ویژگی‌های این پیام‌رسان‌ها امروزه بسیار گسترده شده و با انواع و اقسام قابلیت‌هایی که این برنامه‌ها در اختیار ما می‌گذارند، دیگر صرفا کاربرد انتقال پیام‌های متنی را ندارند و تبدیل به اپلیکیشن‌هایی با چندین قابلیت شده‌اند. یکی از این قابلیت‌ها، استفاده از برنامه‌های پیام‌رسان برای ارسال فایل است. البته، سیاست‌های هر اپلیکیشن پیام‌رسان در این زمینه متفاوت است و برخی از برنامه‌ها مثل واتساپ (یا واتس‌اپ) امکان ارسال فایل‌های حجیم را به کاربر نمی‌دهند. البته توصیه ما این است که همواره آپدیت‌های واتساپ را از مایکت دریافت کنید چرا که این محدودیت در آپلود در آینده از بین خواهد رفت. ولی از آن جایی که هنوز تاریخ حذف این محدودیت معلوم نیست، در این مطلب، نگاهی به راه‌های ارسال فایل‌های با حجم بیشتر از ۱۶ مگابایت در واتساپ خواهیم داشت. با مجله مایکت همراه باشید.

محدودیت حجم فایل‌ها هنگام ارسال در واتساپ

اگرچه در تلگرام فایل‌هایی که تا ۲ گیگابایت حجم دارند را نیز به راحتی می‌توانید آپلود کنید و از این بابت، تلگرام به مانند یک فضای ابری همیشگی برای شما عمل می‌کند؛ در واتساپ اوضاع کاملا متفاوت است. واتساپ جزو محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در ایران است و روزانه میلیون‌ها ایرانی از این برنامه استفاده می‌کنند. ویدیوها و عکس‌های زیادی نیز در این پیام‌رسان آپلود می‌شود. با این حال، ممکن است گاهی به اخطار زیاد بودن حجم فایل ارسالی برخورده باشید. در این حالت، واتساپ اجازه ارسال فایل را به شما نخواهد داد. شاید این محدودیت برای شما نیز بسیار آزاردهنده بوده و همواره در تلاش برای پیدا کردن راه حلی برای دور زدن آن بوده‌اید. خبر خوبی که برای شما داریم آن است که چند راه برای برطرف کردن این محدودیت وجود دارد که هر کدام را به صورت جداگانه برای شما شرح خواهیم داد.

در حال حاضر، واتساپ روی تمامی پلتفرم‌ها محدودیت ۱۶ مگابایتی برای فایل‌های عکس، ویدیو و صوت قرار داده و از طرف دیگر، برای فایل‌های اسنادی (Document) نیز محدودیت ۱۰۰ مگابایتی در نظر گرفته شده است. این محدودیت روی تمامی نسخه‌های واتساپ، چه اپلیکیشن اندروید و آی‌او‌اس و چه نسخه دسکتاپ به شکلی یکسان برقرار است.

آپلود فایل در گوگل درایو / آپلودسنترها

اگر دوست ندارید برای ارسال فایل‌های حجیم از طریق واتساپ رو به استفاده از اپلیکیشن‌های دیگر بیاورید، یکی از بهترین گزینه‌ها پیش روی شما استفاده از ابزاری چون Google Drive است. با استفاده از اکانت گوگل خود، شما می‌توانید تا سقف ۱۵ گیگابایت حافظه ابری داشته باشید و فایل‌های مدنظر خود را روی گوگل درایو آپلود کنید. این فایل‌ها همیشه در دسترس شما قرار خواهند داشت و می‌توانید لینک دسترسی به آن‌ها را نیز از طریق واتساپ برای افرادی که می‌خواهید، ارسال نمایید. از لحاظ امنیتی نیز استفاده از گوگل درایو یکی از ایمن‌ترین راه‌ها برای به اشتراک‌گذاری فایل است و لازم نیست هیچ گونه نگرانی از این بابت داشته باشید.

با این حال، محدودیت ۱۵ گیگابایتی گوگل برای استفاده از فضای ابری گوگل درایو باعث شده تا هر کاربر نتواند به آن مقدار که می‌خواهد به طور رایگان از آپلود فایل روی گوگل درایو استفاده کند. البته، با توجه به دردسرهای خاص پرداخت ارزی از مبدا ایران، استفاده از گوگل درایو و جایگزین‌های آن دردسرهای خاص خود را دارد. یکی از جایگزین‌های خوب برای گوگل‌ درایو، دراپ‌باکس (Dropbox) است که این سرویس هم به صورت رایگان تنها ۲ گیگابایت فضا در اختیار کاربران قرار می‌دهد و درست مثل گوگل درایو، به دلیل مشکلات پرداخت گزینه مناسبی به شمار نمی‌رود. آپلود سنترهایی مثل مدیافایر (MediaFire) نیز مقدار فضای مشخصی را در دسترس شما قرار می‌دهند اما پس از رسیدن به آن محدودیت، باید برای استفاده از سرویس پول پرداخت کنید. وجه اشتراک جایگزین‌های گوگل درایو با این سرویس گوگل در نحوه به اشتراک گذاری فایل‌ها در واتساپ است. در هنگام استفاده از این روش، شما لینک دسترسی به فایل (و نه خود فایل) را در واتساپ با افرادی که می‌خواهید، به اشتراک می‌گذارید.

کم کردن حجم فایل قبل از ارسال

اگر بخواهید مشکل را قبل از این که به وجود بیاید، حل کنید چطور؟ به‌ طور دقیق‌تر، اگر منصفانه به قضیه نگاه کنیم مشکل اول حجم بالای فایل است و بعد از مشخص شدن حجم بالای فایل برای واتساپ، این اپلیکیشن جلوی آپلود آن را می‌گیرد. حال اگر حجم فایل را قبل از ارسال کاهش دهیم چطور؟ طبیعتا در این شرایط دیگر واتساپ نمی‌تواند جلوی انتقال فایل را (در صورتی که حجم آن به کمتر از ۱۶ مگابایت کاهش پیدا کند) بگیرد.

یکی از بهترین راه‌ها برای ارسال فایل در فضای واتساپ، کاهش حجم فایل‌ها قبل از ارسال آن‌ها به وسیله اپلیکیشن‌های کاهش حجم است. این روزها اپلیکیشن‌های بسیاری برای کاهش حجم فایل‌های عکس و ویدیو (که عموما حجم بالاتری نسبت به بقیه فایل‌ها دارند) در دسترس کاربران قرار گرفته و دیگر کمتر کاربر دنیای گوشی‌های اندروید را می‌توان یافت که حداقل یکی – دو اپلیکیشن با این ماهیت روی گوشی خود نصب نکرده باشد.

نحوه کار این برنامه‌ها به این صورت است که می‌توانند حجم فایل مورد نظر شما را بر اساس کیفیت یا حجم مدنظرتان، کاهش دهند. ویژگی مشترک بین اکثر این اپلیکیشن‌ها آن است که به صورت پیش‌فرض گزینه‌هایی را برای کاهش حجم در اختیارتان می‌گذارند اما برای استفاده از واتساپ، نکته اساسی کمتر بودن حجم فایل از ۱۶ مگابایت است و به همین خاطر، بد نیست هنگام استفاده از این اپلیکیشن‌ها به صورت دستی حجم فایل را روی عددی نظیر ۱۵ مگابایت یا حتی کمتر قرار دهید تا مطمئن باشید که به اندازه کافی فایل شما کوچک و کم‌حجم خواهد شد.

از دیگر مزایای استفاده از این اپلیکیشن‌ها، آن است که فایل‌های ذخیره شده روی گوشی شما حجم کمتری خواهند داشت و بنابراین در میزان استفاده از حافظه داخلی گوشی شما نیز صرفه‌جویی خواهد شد. از سوی دیگر، آپلود فایل‌ها روی واتساپ نیز نیازمند مصرف اینترنت است و هر چه حجم فایلی که ارسال می‌کنید پایین‌تر باشد، مقدار کمتری از اینترنت شما نیز مصرف خواهد شد. استفاده از اپلیکیشن‌های کاهش حجم در اندروید به شما این امکان را می‌دهد تا با یک تیر، چند نشان بزنید؛ هم از پیام خطای واتساپ مبنی بر بالا بودن حجم فایل موردنظرتان برای ارسال در این پیام‌رسان دور بمانید، هم به حافظه داخلی گوشی خود سروسامان دهید و هم در مصرف اینترنت صرفه‌جویی کنید!

 

 

استفاده از اپلیکیشن‌های واتساپ غیررسمی

در حالی که واتساپ اپلیکیشنی ارائه شده از سوی شرکت متا (فیسبوک سابق) است، اپلیکیشن‌های متفرقه دیگری نیز وجود دارند که در واقع واتساپ غیررسمی به شمار می‌روند. این گونه از برنامه‌ها شما را قادر می‌سازند تا به ویژگی‌هایی دسترسی داشته باشید که در نسخه اصلی واتساپ خبری از آن‌ها نیست. در ادامه به دو نمونه مطرح از واتساپ‌های غیررسمی نگاهی می‌کنیم و قابلیت‌های آن‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم.

واتساپ جی بی یا GBWhatsapp

واتساپ جی بی یکی از نسخه‌های غیررسمی واتساپ است که قابلیت‌های فراوانی را در اختیار شما قرار می‌دهد. از جمله کاربردی‌ترین قابلیت‌ها امکان ارسال عکس‌ها و ویدیوها تا حجم ۵۰ مگابایت است که نزدیک به ۳ برابر بیشتر از محدودیت حجمی نسخه رسمی و اصلی واتساپ به شمار می‌رود. همچنین فایل‌های صوتی با حجمی تا ۱۰۰ مگابایت را نیز می‌توانید به کمک واتساپ جی بی ارسال کنید.

از جمله دیگر قابلیت‌های جذاب واتساپ جی بی امکان دانلود وضعیت (Status) مخاطبان به کمک این برنامه است. همچنین، این اپلیکیشن به شما امکان ارسال یکجای ۹۰ عکس را می‌دهد، عددی که بسیار بیشتر از برنامه اصلی واتساپ است.

یو واتساپ یا YoWhatsapp

دیگر اپلیکیشن غیررسمی واتساپ با نام یو واتساپ نیز درست به مانند واتساپ جی بی، امکاناتی فراتر از برنامه رسمی و اصلی واتساپ در اختیار شما قرار می‌دهد. در این برنامه نیز شما امکان ارسال فایل‌هایی حجیم‌تر نسبت به نسخه اصلی واتساپ را دارید و محدودیت ارسال فایل در یو واتساپ به ۷۰۰ مگابایت رسیده که عدد قابل توجهی است.

⚠️ در حال حاضر این اپلیکیشن از حالت انتشار خارج شده است.

واتساپ خودش امکان فشرده‌سازی ویدیوها قبل از ارسال را فراهم می‌کند اما گاهی اوقات، دلمان نمی‌خواهد که عملیات فشرده‌سازی واتساپ روی فایل‌ها انجام شود. در این مقاله نگاهی به ۳ راه اصلی برای دور زدن محدودیت حجمی ارسال فایل در واتساپ را مرور کردیم. البته، واتساپ در حال تست کردن افزایش این حجم است و همین حالا هم در کشور آرژانتین محدودیت ۱۶ مگابایتی برای ارسال فایل وجود ندارد. امیدواریم که این محدودیت هرچه سریع‌تر در آینده برای دیگر نقاط دنیا نیز کاهش پیدا کند.

 

خروج از نسخه موبایل