گوگل با ساخت هوش‌مصنوعی خود، قصد رقابت با ChatGPT را دارد

موضوع هوش مصنوعی و ربات‌های مبتنی بر آن مطمئنا به یکی از جنجالی‌ترین موضوعات اخیر در حوزه‌ی تکنولوژی تبدیل شده است و دلیل آن‌ هم ظهور هوش‌مصنوعی خارق‌العاده‌ی شرکت اوپن اِی آی (Open AI) به‌نام چَت جی‌پی‌تی (Chat GPT) می‌باشد که با قابلیت‌های خود، اینترنت را شگفت زده کرده است؛ حال شرکت گوگل به‌دنبال تکرار این موفقیت با ساخت هوش مصنوعی خود می‌باشد. با ما همراه باشید.

ربات ChatGPT و امثال آن، آچار فرانسه‌های اینترنت محسوب می‌شوند؛ این ربات‌ها در اکثریت مباحث فعال هستند و به کاربران تا حد توان خود یاری می‌رسانند. پس از کسب شهرت و موفقیتی که دیر یا زود قرار بود برای ChatGPT اتفاق بیافتد، آژیرهای قرمز در گوگل به صدا در آمدند و این شرکت تصمیم نهایی خود را گرفت؛ رقابت.

هوش مصنوعی با طعم گوگل!

از آن‌جایی که ربات ChatGPT نیز تقریبا همانند یک موتور جستجو، یا بهتر است بگوییم موتور جستجوگر گوگل کار می‌کند، خیلی زود تبدیل به موضوع مهمی برای شرکت گوگل تبدیل شد؛ تا اینکه در ماه گذشته، رئیس گوگل، آقای سوندار پیچای (Sundar Pichai) از رئیس‌های سابق و پایه‌گذاران اصلی گوگل یعنی لری پیج (Larry Page) و سرجی برین (Sergey Brin) درخواست چندین ملاقات را کرد.

در پی جلسات پی‌درپی و گفتگو‌های طولانی در مورد اولین رقیب جدی گوگل، قرار شد تا چندین پروژه‌ی وسیع در مورد هوش‌مصنوعی از سوی Larry Page و Sergey Brin که پیش‌تر لغو شده بودند دوباره راه‌اندازی شوند؛ به‌طور واضح آن‌ها قرار است حالتی جدیدی از موتور جستجوگر گوگل را ایجاد کنند که قابلیت‌ صحبت با انسان را همانند ChatGPT خواهد داشت.

و بالاخره گوگل متوجه از موضوعی شد که می‌توانست خیلی وقت پیش در آن پیش قدم شود، اما حال بایستی از در رقابت وارد شود، همچنین نسخه‌ی جدید ChatGPT به‌نام GPT 4.0 در راه است و این بار قرار است با تریلیون‌ها پارامتر و واکنش متفاوت میزبان کاربران شود.

اینده و اهداف گوگل

اهداف گوگل برای سال 2023 چیست؟ 

قابل ذکر است که شرکت گوگل همواره نوآوری‌های متفاوتی را در زمینه‌های مختلف برای کاربران به ارمغان اورده است، نوآوری‌هایی همچون جستجو با صدا یا نقشه‌های گوگل، اما گوگل با ایجاد هوش‌مصنوعی خود قادر خواهد بود تا جستجو‌های کاربران را بسیار بهتر از قبل تحویل آن‌ها دهد و حتی در هنگامی که کاربران درباره‌ی چیزی که می‌خواهند از آن بدانند اطلاعات درستی ندارند با آن‌ها مشورت کرده و به آن‌ها کمک کند.

البته این شرکت مدتی است که روی هوش‌مصنوعی خود با نام لامدا (LaMDA  λ ) کار می‌کند و اخیرا آن را روی چندین موتور جستجوگر تست کرده است. همچنین خانم لیلی لین (Lily Lin)، یکی از سخنگو‌های شرکت گوگل بیانیه‌ای در این مورد منتشر کرده‌ است که در ادامه می‌توانید آن‌را مطالعه کنید :

«در حال حاضر، ما در گوگل سعی داریم تا تکنولوژی‌های هوش‌مصنوعی خود را به‌صورت داخلی و اختصاصی تست کنیم تا از کارایی و امنیت آن مطمئن شویم. مطمئنا به‌زودی جزئیاتی در این باره را در اختیار کاربران خواهیم گذاشت.»

البته این غول تکنولوژی علاوه بر این موضوع، برنامه‌های دیگری نیز برای سال 2023 خواهد داشت. علاوه بر یک ChatBot، گوگل قرار است از هوش‌مصنوعی در زمینه‌ی کمک به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار کمک کند و همچنین با پروژه‌ی جدید خود به‌نام MakerSuite به آن‌ها اجازه‌ی ساخت هوش‌مصنوعی خودشان را بدهد.

همچنین این شرکت قرار است در ماه می سال 2023، مصادف با خرداد ماه 1402، از پروژه‌ی جدید خود به ‌نام Colab + Android Studio پرده‌برداری کند؛ این پروژه قرار است برای کاربر‌ها اپلیکیشن‌های دلخواه اندرویدی آن‌ها را با نوشتن یا کامل کردن کد‌های موجود، بسازد. علاوه بر این، 20 پروژه‌ی مبتنی بر هوش‌مصنوعی دیگر نیز قرار است در سال 2023 راه‌اندازی شوند.

نگرانی های گوگل از bard

نگرانی‌های گوگل در استفاده از هوش مصنوعی

مطمئنا عمل جستجو در اینترنت پس از راه‌اندازی هوش‌مصنوعی این شرکت به عملی بسیار آسان تبدیل خواهد شد، اما با توجه به این موضوع که هیچ چیزی در این کره‌ی خاکی بی‌نقص نبوده و نخواهد بود، می‌توانیم بگوییم نگرانی‌هایی در مورد هوش‌مصنوعی گوگل وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

راه‌اندازی یک هوش‌مصنوعی که بتواند به کاربران سراسر دنیا در جستجو‌های مختلف یاری برساند و هرثانیه با میلیون‌ها کاربر و میلیارد‌ها خط اطلاعات، عکس و محتوای دیگر مواجه شود فوق‌العاده است، اما موضوع نگران کننده اینجاست که اگر این هوش‌مصنوعی به تمام داده‌های موجود و حتی اطلاعات شخصی کاربران در اینترنت دسترسی داشته باشد، آیا قادر به ارائه‌ی آن‌ها خواهد بود؟

موضوع دیگری که شرکت گوگل در حال کار برای بهبودی آن در هوش‌مصنوعی خود است، جلوگیری از ارائه‌ی عبارات زننده و محتوای نامناسب برای کاربران است، این موضوع باعث بروز آزار در برخی از کاربرانی که در تست‌های اولیه‌ی LaMDA حضور داشتند شد، بنابراین گوگل قصد دارد وجود چنین چیزی در هوش‌مصنوعی جدید خود را به حداقل برساند.

همچنین گوگل سعی دارد تا هوش مصنوعی خود را به دولت‌های مختلف ارائه دهد تا آن‌ها روی محتوای ارائه شده نظارت کنند و در نهایت چراغ سبز استفاده از این تکنولوژی را در زندگی روزمره‌ی کاربران کسب کنند. وجود چنین کمکی برای جستجو‌های روزمره‌ی ما می‌تواند جهش بزرگی در موتور‌های جستجو و یک نوآوری عظیم باشند.

کمک هوش مصنوعی گوگل

جمع‌بندی

در نهایت ما امیدواریم تا شرکت گوگل باز هم بتواند با ایجاد نوآوری و خلاقیت‌های خود، تغییراتی عظیم و مثبت در زندگی دیجیتال ما ایجاد کند. با وجود یک دستیار هوشمند در کنار ما، مطمئنا دسترسی به محتوای دلخواه بسیار آسان‌تر و لذت‌بخش تر خواهد بود.

نظر شما چیست؟ آیا در صورت راه‌اندازی این تکنولوژی از آن بهره خواهید برد یا قرار نیست تغییر چندانی برای شما ایجاد کند؟ برای اخبار جالب دیگر در حوزه‌ی تکنولوژی با مجله مایکت همراه باشید.

دکمه بازگشت به بالا
دانلود مایکت ×