به زودی قابلیت خواندن QR کد از راه دور، به گوشی‌های اندرویدی اضافه می‌شود

به نظر می‌رسد به زودی کاربران اندروید خواهند توانست از راه دور دست به اسکن QR کد بزنند. گوگل (Google) فعلا در حال تست این قابلیت است. در ادامه این خبر با مایکت همراه باشید.

احتمالا به زودی گوشی‌های اندروید می‌توانند از فاصله دور کدهای QR را تشخیص دهند و کمی از دردسرهای کاربران را کم کنند. گوگل در حال حاضر روی اسکنر جدیدی است که به صورت خودکار کدهای QR را در قاب دوربین تشخیص داده، روی آن‌ها زوم می‌کند و کد را تشخیص می‌خواند. البته فعلا قرار نیست شاهد اضافه شدن این قابلیت روی دستگاه‌های اندرویدی باشیم، اما این قابلیت در جدیدترین APIها توسط گوگل برای توسعه‌دهندگان در دسترس قرار می‌گیرد.

در واقع API اسکن کد گوگل با این قابلیت جدید به روز شده است. این قابلیت در برنامه سیستمی QR Code Scanner کار می‌کند، اما می‌تواند روی سایر اپلیکیشن‌ها هم پیاده‌سازی شود.

اگر توسعه‌دهندگان دست به پیاده‌سازی این API اسکنر کد بزنند، کاربران دیگر نیازی به دادن مجوز به دوربین نخواهند داشت. این امر موجب می‌شود نیازی به ساخت تجربه شخصی‌سازی شده وجود نداشته باشد و در نتیجه در زمان توسعه‌دهندگان صرفه‌جویی می‌شود. این API از قابلیت ماشین لرنینگ موجود در دستگاه‌های گوگل برای درک کدهای QR استفاده می‌کند و فقط یک خروجی به شکل بارکد را به اپ می‌فرستد تا حریم خصوصی کاربر حفظ شود (البته به شکل دقیق و پرجزئیات نحوه عمل این قابلیت مشخص نیست، اما افزایش مقیاس توسط هوش مصنوعی چیزی است که در سایر موارد شبیه به این دیده‌ایم).

احتمالا به زودی قابلیت خواندن کدهای QR از راه دور به گوشی‌های اندرویدی اضافه می‌شود

مشال رحمان، متخصص حوزه اندروید، اشاره کرده که عملکرد زوم خودکار روی نسخه جدید Bundled ML Kit Barcode Scanning API (نسخه 17.2.0) دیده شده و می‌توان آن را روی نسخه Unbundled (نسخه 18.3.0) هم دید. علاوه بر این، این مورد روی نسخه 16.1.0 این API اسکنر کد هم قابل مشاهده است.

رحمان در ادامه نوشت که این قابلیت اسکن کدهای QR که کارها را ساده‌تر می‌کند، احتمالا روی اندروید 13 یا نسخه‌های جدیدتر آن در دسترس قرار می‌گیرد؛ چرا که اسکنر کدهای QR در آن‌ها از همان ML Kit Barcode Scanning استفاده می‌کند که قابلیت به آن اضافه شده است. همچنین بر اساس گزارش GMS از آن چه کاربری به نام AssembleDebug در پلتفرم X به آن اشاره کرده است، این ویژگی همین حالا هم در دسترس منتخبی از تولیدکنندگان قرار دارد.

فعلا مشخص نیست که این قابلیت روی گوشی‌های هوشمند اندرویدی که دوربین‌های ضعیفی دارند چطور عمل خواهد کرد. حتی مشخص نیست که این قابلیت قرار است به صورت انحصاری برای پیکسل‌های گوگل باشد یا برای سایر گوشی‌ها هم در دسترس قرار می‌گیرد. اما به طور کلی این قابلیت می‌تواند حسابی کاربردی باشد و امیدواریم که به زودی روی تمامی گوشی‌های اندرویدی در دسترس قرار گیرد.

منبع: TheVerge

دکمه بازگشت به بالا
دانلود مایکت ×