15 نظریه عجیب و ترسناک درباره انیمیشن باب اسفنجی

از برگر با گوشت خرچنگ تا اختلال روانی همه شخصیت‌ها

بدون شک مجموعه باب اسفنجی یکی از پرطرفدارترین کارتون های چند سال اخیر است که افراد زیادی با هر سن و سالی آن را دنبال می‌کنند. داستان روزمرگی یک اسفنج بامزه در کنار همسایه‌هایش دلیلی است که بسیاری از افراد هنوز هم به تماشای آن می‌نشینند. اما قسمت جذاب و شک برانگیز داستان دقیقا همینجاست! یک تکه اسفنج به ظاهر میانسال با رفتارهای کودکانه درست در اعماق اقیانوس است و در یک آناناس زندگی می‌کند. او به دنبال مجوز قایق سواری خود است در حالی که به عنوان یک آشپز در آشپزخانه آقای خرچنگ کار می‌کند. عجیب نیست؟!

یکی از سرگرمی‌های سازندگان انیمیشن در دنیا‌، گنجاندن یک سری مسائل عجیب و غریب و نکات به ظاهر معمولی در صحنه‌ها و داستان‌ها است که توسط بینندگان باهوش به راحتی کشف می‌شود. حقایقی که در داستان باب اسفنجی پیدا شده بیشتر برای قسمت‌های ابتدایی این سریال است. سازندگان این مجموعه به خوبی توانسته‌اند در طول داستان با ترکیب طنز بزرگسالان و کودکان، اتفاقاتی را رقم بزنند که تئوری های تاریکی را ایجاد کند. پس از کشف چند تئوری، برخی بینندگان مجدد شروع به دیدن این سریال کردند تا موارد تازه‌تری را به دست بیاورند. در اینجا برخی تئوری‌های عجیب و غریب باب اسفنجی را برای شما تعریف می‌کنیم تا شما هم از این به بعد با دیدی دیگری به این سریال جذاب نگاه کنید.

15-آقای خرچنگ پدرخوانده پرل است

Mr. Lobster and Pearl

این عجیب نیست که یک خرچنگ پدر یک نهنگ باشد!؟ قطعا در دنیای حیات وحش امکان ندارد یک خرچنگ، نهنگی را به دنیا بیاورد. شاید فکر کنید که این فیلم فانتزی است و هر چیزی ممکن است رخ دهد؛ مثل زنده شدن یک تکه اسفنج و آشپزی کردن آن.

اما نکته جالب اینجاست که طبق نظریه‌ای در سال‌های قبل، آقای خرچنگ با پدر پرل دوست صمیمی بوده است. یک گروه شکارچی به طور بی رحمانه‌ای تعدادی نهنگ را می‌کشند که پدر و مادر پرل هم جز آنها بودند. به همین خاطر از آن زمان به بعد پرل در کنار آقای خرچنگ بزرگ می‌شود.

آیکون سریال باب اسفنجی SpongeBob SquarePants
سریال

باب اسفنجی

SpongeBob SquarePants

تماشای سریال باب اسفنجی

14-پرل و مادرش رمز خوشمزگی همبرگرهای رستوران آقای خرچنگ هستند!

 Pearl

فکر نکنید که دستور پخت معروف همبرگرهای رستوان آقای خرچنگ را مادر پرل نوشته یا او به آقای خرچنگ نحوه درست کردنش را یاد داده است. پیشنهاد می‌کنم به هیچ وجه به این داستان خوش‌بینانه نگاه نکنید.

ماجرا از این قرار است که در همان سالی که مادر پرل کشته شد، اقای خرچنگ از گوشت او به عنوان یکی از ماده‌های اصلی همبرگر خود استفاده کرد. ماجرا ترسناک شد. نه؟ قسمت ترسناک‌تر اینجاست که آینده پرل همانند مادر خود خواهد بود. به مهربانی‌های آقای خرچنگ توجه نکنید. همه این‌ها یک بازی است تا پرل بزرگ شود. اگر یادتان باشد پرل در قسمتی از سریال به دانشگاه می‌رود و از بیکینی باتم خارج می‌شود. البته این موضوع را آقای خرچنگ برای ما تعریف می‌کند و تمام ماجرا نیست. پرل به جای دانشگاه به سلاخ‌خانه می‌رود تا تولید همبرگرهای خوشمزه رستوران آقای خرچنگ ادامه‌دار باشد.

13-پاتریک از اختلال ضد اجتماعی رنج می‌برد

Patrick

شاید فکر کنید حالا می‌خواهیم دانشمند بودن پاتریک را اثبات کنیم اما نه. پاتریک دانشمند نیست بلکه آنقدر هم که نشان می‌دهد شاد و خوشحال نیست. با توجه به یکسری از رفتارهای پاتریک در طول داستان، متوجه می‌شویم که او به یک بیماری روانی به نامASPD  مبتلا است که در زبان عامیانه به آن شخصیت ضد اجتماعی می‌گویند. خرابکاری‌هایی که جان خودش و دوستانش را به خطر می‌اندازد، اضطراب زیاد و ناتوانی در برنامه‌ریزی از علائمی است که این نظریه را به واقعیت نزدیک می‌کند.

در کنار همه اینها شاید با خود فکر کنید که پاتریک با باب اسفنجی و اختاپوس رابطه بدی ندارد. پس چطور ضد اجتماعی است؟ در جواب باید بگوییم که او فقط با همین دو نفر رابطه موفقی دارد اما نه با تمام مردم شهر. بنابراین از نظر روانشناسی، این اختلال او کاملا تایید می‌شود.

12-استفراغ نهنگ، یک ماده خوشمزه!

Whale vomit, a delicious substance!

اینکه چرا آقای خرچنگ همیشه از فرمول سری همبرگرهای رستوران خود محافظت می‌کرد و نگران گم شدن آن بود باعث شده نظریات مختلفی در مورد آن ساخته شود. اولین نظریه که مربوط به گوشت مادر پرل بود و حالا نظریه دوم می‌تواند کمی چندش‌آور باشد. از اینکه ممکن است تصورات شما برای همیشه از همبرگرهای آقای خرچنگ بهم بریزد متاسفیم اما، حقیقت ماجرا همین قدر کثیف و زشت است. در دنیای واقعی و در صنایع بزرگ، استفراغ نهنگ ماده‌ای مفید برای تولید عطر و ادکلن و اقلام دارویی است. اما در رستوران آقای خرچنگ کاربرد دیگری دارد. آقای خرچنگ از استفراغ دختر خود برای تولید مواد همبرگرهای رستورانش استفاده می‌کند. به همین خاطر هیچ ‌کسی نباید از فرمول سری آن باخبر شود.

11-شخصیت‌های دوست داشتنی شما ممکن است معتاد باشند

شخصیت‌های دوست داشتنی شما ممکن است معتاد باشند.

اگر به برخی از شخصیت‌های کارتون باب اسفنجی دقت کرده باشید متوجه می‌شوید که برخی از آنها حالات عجیب و غریبی از خود نشان می‌دهند. شاید این موضوع را هم به پای فانتزی بودن کارتون‌ها بگذارید اما بازهم قرار است تصورات شما را بهم بزنیم. هیچ چیزی در دنیای باب اسفنجی اتفاقی و کودکانه نیست. مثلا پاتریک همیشه بسیار خواب‌آلود و تنبل است. این یعنی احتمالا او ماری‌ جوانا مصرف می‌کند. یا مثلا خلق و خوی اسکویدوارد ناشی از مصرف هروئین است. حتی خنده‌های کودکانه خود باب اسفنجی‌ هم ممکن است به خاطر مصرف روان گردان بوده و این احتمال هم وجود دارد که آقای خرچنگ مواد فروش باشد!

10-بیکینی باتم با آزمایشات هسته‌ای ایجاد شده

بیکینی باتم با آزمایشات هستی ایجاد شده

جزیره‌ای در دنیا وجود دارد به نام بیکینی آتول که یکی از آلوده‌ترین مناطق روی کره زمین است. این جزیره محل انجام بسیاری از آزمایشات هسته‌ای تا به امروز بوده است. دولت ایالات متحده در طول جنگ های سرد خود 23 آزمایش هسته‌ای را در آنجا انجام داده است. نظریه اول برای داستان باب اسفنجی این است که باب و دوستانش تحت تاثیر تشعشعات بمب‌های هسته‌ای قرار گرفته‌اند یا آنها خودشان هم جز کارکنان این مرکز بوده‌اند.

9-شخصیت‌های اصلی نشان‌دهنده هفت گناه کبیره هستند

شخصیت‌های اصلی نشان دهنده هفت گناه کبیره هستند.

شاید گمان کنید هفت گناه کبیره برای دین اسلام و کشورهای اسلامی است اما این موضوع ربطی به دین خاصی نداشته و در بیشتر ادیان این هفت صفت را جز گناهان بزرگ به حساب می‌آید که انجام دادنش هم برای ما و هم برای دیگران بسیار مضر است. کاربری به نام Cucumber_d در یک وبسایت ادعا می‌کند که سازندگان باب اسفنجی این هفت کاراکتر را با توجه به این هفت گناه طراحی کرده‌اند. البته هدف آنها از این کار معلوم نیست و در حد یک نظریه است اما گویا سازندگان این اثر قصد داشتند به ما و کودکان یادآوری کنند که این هفت صفت زیاد از حد خوب نیست.

حرص – آقای خرچنگ، حسادت – آقای پلانکتون، تنبلی – گری، غرور – سندی، خشم – اختاپوس، پرخوری – پاتریک و شهوت برای شخصیت باب اسفنجی است.

آیکون فیلم باب اسفنجی: اسفنج در حال فرار The SpongeBob Movie: Sponge on the Run
فیلم

باب اسفنجی: اسفنج در حال فرار

The SpongeBob Movie: Sponge on the Run

تماشای انیمیشن باب اسفنجی: اسفنج در حال فرار

8-اختاپوس نگهبان باب اسفنجی است

اختاپوس نگهبان باب اسفنجی است.

به این توجه کرده‌اید که چرا اختاپوس هیچ وقت باب اسفنجی را ترک نمی‌کند؟ با اینکه پاتریک و باب اسفنجی مزاحمت‌های زیادی برای او ایجاد می‌کنند اما او هرگز قصد ندارد محل زندگی خود را ترک کند. حتما برای شما هم این سوال پیش آمده که اختاپوس چرا همیشه اینقدر بی‌حوصله و ناراحت است؟ پاسخ اینجاست!

طبق یک فرضیه مطرح شده، اختاپوس در سال‌های گذشته در میان محله ثروتمندان زندگی می‌کرده. همان جایی که خانواده باب اسفنجی هم بودند. باب اسفنجی خانواده بسیار ثروتمندی داشته که تصمیم می‌گیرند در مقابل پرداخت پول، سرپرستی باب اسفنجی را به عهده اختاپوس بگذارند. او هم بعد از گرفتن پول خانه خوبی برای خود می‌خرد و تا ابد کنار باب اسفنجی می‌ماند. به همین خاطر ما همیشه آنها را در کنار هم می‌بینیم.

7-آقای خرچنگ روح خود را فروخته است

آقای خرچنگ روح خود را فروخته است.

آقای خرچنگ یک فرد حریص و طمع‌کار است و بعید نیست روح خود را هم فروخته باشد. اما به چه علت!؟ اگر دقت کنید آقای خرچنگ توانایی‌های متعدد و اعجاب‌انگیزی دارد که سایر حیوانات نمی‌توانند آن را انجام دهند. مثل قدرت بالا، دیدن افراد از پشت تلفن، انتقال از راه دور و … تمام این قدرت‌های ماورایی را از طریق فروختن روح خود به دست آورده است. در قسمتی از فصل پنجم این مجموعه، آقای خرچنگ روح خود را می‌فروشد تا بتواند با پول‌های خود صحبت کند. این قسمت دلیل خوبی برای اثبات این موضوع است.

6- گوشت خرچنگ، سومین ماده مهم همبرگرها

گوشت خرچنگ، سومین ماده مهم همبرگرها

تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا در دریایی به این بزرگی فقط یک خرچنگ زندگی می‌کند!؟ اگر از ابتدای مطلب با ما همراه بوده باشید متوجه شخصیت خبیث آقای خرچنگ شده‌اید. اثبات این موضوع زمانی تایید می‌شود که نظریه جدیدی درمورد همبرگرهای رستوران او به وجود می‌آید. کاربری در یک وبسایت این نظریه را اعلام کرده که ممکن است آقای خرچنگ از گوشت خرچنگ‌های دیگر گوشت رستوران خود را تامین کند. به همین خاطر کسی از فرمول پخت همبرگرهای او مطلع نمی‌شود.

5- آیا گوشت خرچنگ‌ جایگزینی هم دارد؟

Mr. Crab restaurant

مطمئنم تا به الان از آقای خرچنگ بابت کارهایی که انجام داده است متنفر شده‌اید اما باید بدانید که انگشت‌ اتهام را نباید به سوی این کاراکتر ببریم. چرا که برخی از دیالوگ‌ها و موقعیت‌های این سریال، نظریه قبلی را کاملا رد می‌کند. اگر سریال را دیده باشید می‌دانید که مردم شهر بیکینی باتم از گوشت ماهی خوششان نمی‌آید. پس نباید از همبرگرهای آقای خرچنگ هم استقبال کنند.

اما نکته جالب ماجرا اینجاست که آقای خرچنگ به جای استفاده از گوشت ماهی یا خرچنگ، از نوعی گیاه استفاده می‌کند که کسی تا به حال آن را استفاده نکرده است. به همین خاطر این همبرگر به ظاهر گوشتی، مزه‌اش با سایر همبرگرها فرق می‌کند.

4-باب اسفنجی کهنه سرباز است!؟

باب اسفنجی یک جانباز است!؟

دقت کرده‌اید که باب اسفنجی به افراد مهم می‌گوید «قربان»؟ یا اینکه هر روز روتین منظمی برای خواب و بیداری خود دارد؟ این سوالات باعث می‌شود نظریه‌ای شکل بگیرد که باب اسفنجی را جانبازی بدانیم که به یک بیمار روانی هم مبتلا است. در روانشناسی اختلالی وجود دارد به اسم PTSD که به آن اختلال پس از سانحه می‌گویند. این اختلال معمولا برای افرادی اتفاق می‌افتد که تجربه یک اتفاق تلخ و یک سانحه بدی را مثل جنگ پشت سر گذاشته‌اند. اما این چه ربطی به باب اسفنجی دارد!؟

به احتمال زیاد باب اسفنجی یک سرباز ارتشی بوده که به خاطر این اختلال از ارتش خارج می‌شود و حالا سعی دارد زندگی نرمالی را داشته باشد. به طوری که انگار اتفاقی در گذشته نیفتاده است.

آیکون فیلم فیلم باب‌ اسفنجی: اسفنج بیرون از آب The SpongeBob Movie: Sponge Out of Water
فیلم

فیلم باب‌ اسفنجی: اسفنج بیرون از آب

The SpongeBob Movie: Sponge Out of Water

تماشای انیمیشن باب‌ اسفنجی: اسفنج بیرون از آب

3-این سریال استعاره‌ای از جنگ جهانی دوم است

SpongeBob SquarePants is a metaphor for World War II.

کارتون باب اسفنجی یک سریال پر رمز و راز است که گویا اتاق فکر بسیار پرکاری را داشته است. به همین خاطر می‌توانیم نظریه‌های بسیار زیادی را به آن نسبت دهیم. نظریه که می‌تواند تا حدی درست باشد این است که برخی از شخصیت‌های این سریال نمادی از افراد مهم جنگ جهانی دوم است. مثلا اختاپوس نقش یک هنرمند شکست خورده را دارد که از تمامی همسایگانش متنفر است درست مثل آدولف هیتلر. یا مثلا پاتریک نماینده تمام مردمان و کشورهای بی گناهی است که گرفتار آتش خشم هیتلر در جنگ شده‌اند. آقای خرچنگ هم گویا نماینده باقی اروپاست که همواره در کل سریال هیتلر را بابت کارهایش سرزنش می‌کند. البته که شخصیت سندی هم با توجه به میراث تگزاسی خود، شبیه ایالات متحده در آن زمان است.

2-همه شخصیت‌های این مجموعه از اختلال روانی رنج می‌برند 

Spongebob characters

چند دقیقه قبل متوجه شدیم که باب اسفنجی احتمالا از اختلال اضطراب بعد از حادثه رنج می‌برد اما با کمی دقت متوجه می‌شویم که احتمال زیاد سایر شخصیت‌ها هم بیماری روانی مختلفی دارند. البته این نظریه می‌تواند کاملا درست باشد زیرا در طراحی شخصیت برای هر انیمیشنی نیازمند نکات ریز روانشناسی است. علاوه بر اینها، هر فیلم یا انیمیشنی برگرفته از جامعه همان سال‌هاست. پس عجیب نیست اگر هر کدام از آنها بیمار باشند.

قبل‌تر گفتیم که ممکن است باب اسفنجی به مواد روان‌گردان اعتیاد داشته باشد اما از نظر روانشناسی ممکن است این کارهای او نشان دهنده اختلالی به نام «به هم وابستگی» باشد. شاید به همین خاطر خیلی زود به همه چیز وابسته می‌شود و جدایی از چیزهایی که دارد برایش عذاب‌آور است.

پاتریک هم گویا از اختلال «شخصیت چندگانه» در عذاب است چرا که همواره در حال نمایش جنبه‌های مختلفی از خود است. خانم پاف هم به خاطر تصادف‌های متعددی که داشته اختلال «پس از حادثه» دارد.

1-شما شاهد یک نمایش از گرمایش جهانی هستید

Spongebob and global warming

عجیب نیست که با توجه به وجود داشتن اسفنج‌های دریایی، برای طراحی کاراکتر باب اسفنجی از اسفنج آشپزخانه استفاده شده است!؟ خب این شاید باز یک تئوری عجیب دیگر باشد!

اسفنج آشپزخانه یک استعاره بسیار ظریفی از آلودگی محیط زیست در جهان است. اینکه آلودگی محیط زیست قرار است گازهای گلخانه‌ای را به وجود بیاورد و منجر به گرمایش جهانی شود، از همان سال‌ها توسط سازندگان این مجموعه به همین راحتی بیان شده بود.

به نظر شما هم باید به این مجموعه لقب «پر معنی‌ترین کارتون دنیا» را بدهند یا نه؟

منبع: screenrant

دکمه بازگشت به بالا
تماشای رایگان ×