10 چیزی که دوست نداریم در بازی GTA 6 ببینیم
بازی GTA 6 مهمترین عنوان سال 2025 خواهد بود و گیمرها برای تجربه آن لحظهشماری میکنند. 12 سال از عرضه نسخه قبلی گذشته و همه ما با انتظارات فراوان منتظر اثر جدید راکاستار هستیم. همه ما انتظاراتی داریم که امیدواریم در این بازی شاهدش باشیم، اما در نقطه مقابل برخی ویژگیها هستند که امیدواریم در GTA VI شاهد آنها نباشیم. در این مطلب مایکت ده مورد از چیزهایی که نمیخواهیم در بازی GTA 6 ببینیم را مرور میکنیم.
بخش عظیمی از محتوای بازی GTA 5 مربوط به بخش آنلاین و DLCهای این بازی میشود. محتوایی که اکثراً فوقالعاده بودند و برخیها هم چندان تعریفی نداشتند. برخی نیز به معنای واقعی کلمه در بازی جایی نداشتند و آرزو میکنیم که راکاستار هیچگاه آنها را به بازی GTA 6 اضافه نکند.
10. تجهیزات و وسایل نقلیه تخیلی و آیندهنگرانه
یکی از جنبههایی که به تجربه Grand Theft Auto Online ضربه زده، اضافه شدن وسایل نقلیه آیندهنگرانه و نظامی است که بسیاری از بازیکنان آن را غیرمنطقی میدانند. یکی از این وسایل نقلیه، موتور پرنده Oppressor MK11 است که به موشکهای هدفگیری خودکار مجهز است. دسترسی به این موتور آسان است و هر بازیکنی میتواند آن را هدایت کند. در نتیجه قدرت بیش از حد بالای آن تعادل بازی را به هم میزند.
علاوهبر این، وجود خودروها و تجهیزات نظامی آیندهنگرانه و تخیلی، در شهری مانند Los Santos غیرواقعی به نظر میرسند و اگر قرار باشد این تجهیزات در بازی GTA 6 نیز بازگردند، میتوان تصور کرد که در Vice City حتی بدتر به نظر خواهند رسید. با این حال، از آنجا که این وسایل درآمد زیادی برای راکاستار به همراه دارند، ممکن است به نسخه بعدی اضافه شوند.
اما اگر سازندگان به وجود چنین عناصری در بازی اصرار دارند، شاید بهتر باشد که این وسایل را به شکل نمونههای آزمایشی شکستخورده طراحی کنند. مثلاً خودروهایی که بهخاطر مشکلات فنی از آسمان سقوط میکنند. چنین رویکردی میتواند ضمن حفظ تعادل در گیمپلی و فضای بازی GTA 6، مواردی را به جزئیات و ایستراگهای بازی اضافه کند.
9. نیاز به اتصال دائمی اینترنت
یکی از نگرانیهای جدی درباره بازی Grand Theft Auto VI، احتمال ضرورت اتصال دائمی اینترنت حتی برای حالت تکنفره است. چیزی که سری GTA تاکنون از آن دوری کرده و در واقع یکی از نقاط قوت GTA V نیز بهشمار میرفت. اما امروزه که بسیاری از بازیهای مهم و معروفی همچون Call of Duty: Black Ops 6 حتی برای تجربه بخش یکنفره هم به اتصال دائمی اینترنت نیاز دارند، آیا راکاستار فرمول همیشگی را حفظ خواهد کرد؟
اضافه شدن این محدودیت میتواند تأثیرات منفی زیادی داشته باشد. از کاهش آزادی عمل بازیکنان در حالت تکنفره گرفته تا سختتر شدن ساخت و استفاده از مادها. با وجود اینکه بازی GTA 6 بهعنوان یکی از بزرگترین بازیهای تاریخ احتمالاً سالها از سوی راکاستار پشتیبانی شود، اما وابستگی به سرورهای آنلاین، بازی را در درازمدت آسیبپذیر میکند و اگر روزی پشتیبانی از بازی متوقف شود، دسترسی به حالت تکنفره نیز ممکن است از بین برود؛ اتفاقی که اصلاً خوشایند نیست.
8. مأموریتهای خستهکننده
مأموریتهای داستانی GTA همیشه بهخاطر روایت جذاب و چالشهای پرهیجان خود شناخته شدهاند. مأموریتهایی که در آنها دست به کارهای پرهیجانی همچون دزدیدن، مخفیکاری، و درگیریهای مسلحانه میزنیم. اما در این بین گاهی مأموریتهایی هستند که در آنها خبری از هیجانات اینچنینی نیست و بیشتر شبیه به کارهای روزمره هستند تا چالشهای جذاب. برای مثال در GTA 5، بازی در یکی از مأموریتها از ما میخواست تا در نقش مایکل در حین یک سرقت زمین را تمیز کنیم یا اینکه با ترور کانتینرها را با جرثقیل جابجا کنیم.
چنین بخشهایی مسلماً چیزی نیست که بازیکن بخواهد حتی برای بار اول آن را انجام دهد چه برسد به اینکه بخواهد بازی را مجدداً تجربه کند. اگرچه انجام فعالیتهای عادی در دنیای GTA Online برای طرفداران Role-Play جذاب است، اما این سبک از مأموریتها در بخش داستانی تکنفره چندان مطلوب نیستند و نمیتوانند تجربهای سرگرمکننده ایجاد کنند. در عوض توسعهدهندگان میتوانند این فعالیتها را با مینیگیمهای خلاقانه و سرگرمکننده جایگزین کنند تا بازی همچنان روند هیجانانگیز خود را حفظ کند. یکی از مواردی که امیدواریم در بازی GTA 6 خبری از آن نباشد، مأموریتهای کسلکننده اینچنینی است.
7. آپدیتها و محتوا منحصر به بخش آنلاین
سالهاست که GTA Online به لطف آپدیتهای مداوم، همواره محتوای بروز و جدیدی داشته است. اما آیا اوضاع در بخش آفلاین هم چنین است؟ پاسخ یک “نه” قطعی است. درست است که جدایی بخش آفلاین و بخش آنلاین یک تصمیم درست بود، اما بیتوجهی به اضافه کردن محتوا به بخش آفلاین، یکی از موضوعاتی است که بسیاری از بازیکنان از آن شکایت داشتند. تاکنون صدها خودروی جدید، مأموریتهای هیجانانگیز، مکانهای جدید و محتواهای دیگر به بخش آنلاین اضافه شدهاند، اما همین محتوا میتوانستند به همان اندازه در بخش آفلاین هم جذاب باشند.
اضافه کردن این امکانات به بخش تکنفره نهتنها تجربه بازی را غنیتر میکند، بلکه ممکن است به فروش بستههای الحاقی داستانی نیز کمک کند. اگرچه در بازی GTA 6 احتمالاً تمرکز اصلی راکاستار همچنان بر درآمدزایی از محتوای آنلاین باقی بماند، اما ایجاد تعادل میان هر دو بخش میتواند رضایت هر دو دسته بازیکنان را جلب کند.
6. المانهای ساختوساز و مکانیکهای نقشآفرینی
امروزه بسیاری از بازیهای جهانباز به سمت مکانیکهای نقشآفرینی (RPG) میروند و المانهایی همچون ساختوساز و ارتقا شخصیت از طریق یک درخت مهارت (Skill Tree) را به گیمپلی بازی اضافه میکنند. اما آیا واقعاً GTA VI به چنین عناصری نیاز دارد؟ پاسخ واضح است: نه. GTA همیشه با مکانیکهای پیشرفت منحصربهفرد خود شناخته میشده و مسلماً نیازی نیست این فرمول با ویژگیهایی مثل جمعآوری آیتمهای تصادفی یا ارتقاهای پیچیده ترکیب یا حتی جایگزین شود.
تصور کنید در GTA 6 مجبور باشید برای ارتقای خودروها از ماشینهای اسقاط شده آهنقراضه جمعآوری کنید یا برای ساخت آیتمهای درمانی به شکار و چیدن گیاهان بروید. چنین فعالیتهایی ممکن است در بازیهایی مانند Skyrim جذاب باشد، اما با ماهیت GTA که بر سرعت، آشوب و هیجان متمرکز است، همخوانی ندارد. راکاستار همیشه در برابر جریانهای مرسوم صنعت مقاومت کرده و راه خود را رفته است. همین رویکرد باعث شده GTA آن عنوان منحصربهفردی باشد که میشناسیم. اگرچه اضافه شدن ویژگیهای جدید به بازی همیشه جذاب است، اما حفظ هویت اصلی سری باید در اولویت باشد.
5. هوش مصنوعی غیرمنطقی رانندگان
یکی از جنبههای ناامیدکننده در بازیهای GTA، رانندگان غیرمنطقی NPCها است. احتمالاً برایتان پیش آمده که در حالیکه با سرعت بالا در حال گشتوگذار در خیابانها یا فرار از پلیس هستید، یک راننده کند تصمیم میگیرد بدون هیچ دلیلی تغییر مسیر دهد و موحب وقوع یک برخورد سنگین شود و لذت و هیجان آن لحظه شما با خشم و عصبانیت جایگزین شود. اینکه رانندگان کمی غیرقابل پیشبینی باشند، جذابیت و واقعگرایی بازی را افزایش میدهد، اما رفتارهای غیرمنطقی رانندگان موجب رخدادن تصادفهای بیمورد میشود که روی تجربه بازی اثر منفی میگذارد. در دنیایی که خودروهای واقعی به هوش مصنوعی پیشرفته مجهز شدهاند، میتوانیم این انتظار را داشته باشیم که خودروهای مجازی بازی GTA 6 هوشمندتر و طبیعیتر رفتار کنند.
4. مراحل و مأموریتهای خطی
یکی از انتقادهای رایج نسبت به بازیهای راکاستار، طراحی بیش از حد خطی در مأموریتهاست. این مأموریتها معمولاً بسیار سینماتیک هستند، اما کوچکترین انحراف از مسیر مشخصشده، به شکست منجر میشود. نمونههای آن را میتوان در GTA V یا Red Dead Redemption 2 مشاهده کرد؛ جایی که حتی قدم گذاشتن چند متر به جهت اشتباه میتواند کل مأموریت را ناکام بگذارد.
در حالیکه وجود چند مأموریت سینمایی و خطی برای پیشبرد داستان بازی و ایجاد حس هیجان و استرس ضروری است، اما تأکید بیش از حد روی این نوع طراحی آنهم در بازی جهانبازی همچون GTA VI میتواند آزادی بازیکن را محدود کند و روی تجربه بازی اثرگذار باشد. در بازی GTA 6، انتظار میرود راکاستار با ارائه مأموریتهای بازتر و سندباکسمحور، دست بازیکنان را در انجام مأموریتها بازتر بگذارد و اجازه دهد تا روش انجام کارها را خودشان انتخاب کنند.
تصور کنید در یک مأموریت سرقت، بازیکن بتواند بین نفوذ مخفیانه و غیرفعالسازی سیستمهای امنیتی یا ورود پرسر و صدا با اسلحه، یکی را انتخاب کند؛ یا اینکه بازی چند هدف اختیاری را برای باز کردن مسیرهای جدید یا دستیابی به آیتمهای خاص اضافه کند. GTA VI میتواند با ارائه آزادی عمل بیشتر و طراحی چندمسیره، انقلابی در طراحی مأموریتهای این سری ایجاد کند.
3. مکانیک سوخت
یکی از ایدههایی که برخی طرفداران برای بازی GTA 6 مطرح کردهاند، اضافهشدن مکانیک سوخت به بازی است؛ اما آیا چنین ویژگی واقعاً لازم است؟ در نگاه اول، شاید این سیستم بتواند حس واقعگرایی بیشتری به بازی بدهد، اما برخی از بازیکنان معتقدند اضافهشدن چنین مکانیکی ممکن است بهجای سرگرمی، حس انجام کارهای روزمره و خستهکننده را القا کند.
در بازیهایی مانند Days Gone یا Red Dead Redemption 2، مکانیک سوخت یا نگهداری از اسب بخشی از طراحی طبیعی و داستانی بازی هستند، چراکه این ویژگیها با تم بقا یا محیط بازی هماهنگ هستند. اما در GTA با توجه به محیط و فضای بازی، وجود سیستمی برای سوختگیری فقط باعث اتلاف وقت میشود. از طرفی از آنجایی که بازیکنان در بازی دائماً در حال عوض کردن وسیله نقلیه هستند، بهندرت با این سیستم سروکار خواهند داشت و این مکانیک عملاً کاربردی نخواهد بود.
با این حال، نظر بازیکنان در این باره متفاوت است. شاید بهترین راه، ارائه گزینهای برای فعال یا غیرفعالکردن المانهای واقعگرایانهای همچون مکانیک سوختگیری باشد؛ مشابه چیزی که در حالت بقا Fallout: New Vegas وجود داشت. در این صورت، بازیکنانی که به دنبال تجربهای شبیه به نقشآفرینی هستند میتوانند این قابلیت را فعال کنند و بازیکنانی که به دنبال یک تجربه آرکید و سرگرمکننده هستند میتوانند آن را غیرفعال کنند.
2. کم بودن ساختمانهای قابل ورود
در بازی GTA V، تعداد ساختمانهایی که میتوانستید به آنها وارد شوید زیاد نبود. البته که طراحی داخلی ساختمانها حجم کاری را بالاتر میبرد و بازی را سنگینتر میکند، اما این ویژگی میتواند تأثیر زیادی بر حس غوطهوری بازیکنان در جهان بازی داشته باشد. ظاهراً راکاستار قصد دارد این کمبود را جبران کند و بیشتر ساختمانهای بازی GTA 6 قابل ورود باشند. طبق شایعات و اطلاعات لو رفته از بازی GTA 6، قرار است 70 درصد ساختمانهای بازی دارای محیط داخلی باشند. این تصمیم میتواند نهتنها برای بخش تکنفره، بلکه برای بخش آنلاین نیز بسیار کارآمد باشد. داشتن ساختمانهای متنوع و پرجزئیات، امکان خلق لوکیشنهای جدید برای سرقتها یا حالتهای چندنفره را فراهم میکند.
حتی اگر طراحی داخلی خانهها و آپارتمانها مشابه یکدیگر باشند، اما باز هم امکان ورود به آنها میتواند جان تازهای به جهان بازی ببخشد. بازیهایی مانند Skyrim نشان دادهاند که امکان تعامل با محیط، حتی با گرافیک قدیمیتر، تا چه حد میتواند دنیای بازی را پویا کند. حال اگر بازی GTA 6 بتواند این ویژگی را در دنیای مدرن و پرجزئیات خود پیادهسازی کند، قطعاً تجربهای بینظیر برای بازیکنان خواهد بود.
1. لایو سرویس شدن بازی و وفاداری به میراث خود
اما مطمئناً چیزی که بیشتر از همه بازیکنان را آزار میدهد و به هیچ وجه نمیخواهیم در بازی GTA 6 شاهد آن باشیم، نفوذ عناصر لایو سرویس به بازی است. بااینکه بخش GTA Online در حال حاضر با ارائه سیستم خرید Shark Cards کمی به سمت لایو سرویسشدن متمایل شده، اما هنوز از مواردی مانند Battle Pass، ارزهای متعدد یا سیستمهای پیشرفت طاقتفرسا دوری کرده است. تصور اضافهشدن چنین ویژگیهایی، مانند تفکیک اسلحهها به درجات نادر یا وظایف روزانه بیپایان، کابوسی برای طرفداران خواهد بود.
راکاستار همیشه به میراث خود وفادار بوده، اما تمایل اخیر این استودیو به اولویتدادن به سود مالی ممکن است نگرانیهایی را درباره آینده بازی ایجاد کند. از طرفی هزینههای توسعه بازی GTA 6 بسیار سنگین بوده و راکاستار ممکن است برای جبران هزینههای تولید بازی دست به اقداماتی اینچنینی بزند.
حال که صحبت از میراث شد، مورد دیگری که نمیخواهیم در GTA VI شاهد آن باشیم، بازگشت شخصیتهای قدیمی فقط برای نابودی آنان است. جانی یکی از شخصیتهای GTA IV بود و بازگشتش در GTA V با یک نابودی غمانگیز همراه بود. چنین حرکاتی میتواند میراث شخصیتهای محبوب را خدشهدار کند. در عوض، بهتر است راکاستار از شخصیتهای قدیمی بازی همچون CJ در نقشهای افتخاری استفاده کند تا خاطرات خوب بازیکنان از این شخصیتها همچنان حفظ شود.
با وجود تمام موارد بالا، اما با شناختی که از راکاستار داریم، بازی GTA 6 ما را ناامید نمیکند و قرار است بزرگترین عرضه تاریخ ویدئوگیم را رقم بزند و این صنعت را متحول کند. نظر شما درباره این مطلب چه بود؟ آیا با مواردی که در این مطلب به آن پرداختیم موافقید؟ شما بگویید که چه چیزهایی هستند که نمیخواهید در GTA VI شاهدشان باشید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: Gameranx