بهترین بازیهای ارباب حلقهها برای طرفداران ژانر فانتزی
در دنیای گستردهی بازیهای ویدیویی ارباب حلقهها، اغلب نامهایی مانند نسخههای کنسولی اقتباسشده از فیلمهای سینمایی بهویژه (Two Towers) یا عنوان پرطرفدار آنلاین (The Lord of the Rings Online) بیشتر به گوش میخورند؛ اما در پسِ این آثار شناختهشده، گنجینهای از بازیهای کمتر شناخته شده وجود دارد که بسیاری از طرفداران حتی نامشان را نشنیدهاند. آثاری که با وجود نادیده ماندن، توانستهاند برداشتهای منحصربهفرد و خلاقانهای از دنیای شگفتانگیز تالکین ارایه دهند.
از بازیهای نقشآفرینی کنسولی چون (Final Fantasy) گرفته تا نسخههای دستی و اسپینآفهایی که تفاوتهای چشمگیری با همتایان خانگی خود دارند این عناوین نشان میدهند که سرزمین میانه همیشه بستری زنده برای خلاقیت و روایتهای تازه بوده است. هر یک از این بازیها، در سکوت و دور از هیاهوی تبلیغات تلاش کردهاند تا زاویهای تازه از ماجراجویی در جهان ارباب حلقهها را نشان دهند.
در این مقاله مایکت، قصد داریم پنج مورد از بهترین بازیهای ارباب حلقهها بپردازیم که کمتر کسی متوجه آنها شده است. آثاری که شاید هرگز تجربهشان نکرده باشید؛ اما بدون تردید ارزش بازی کردن را دارند. اگر به دنیای تالکین و تاریخ پنهان بازیهای ویدیویی ارباب حلقهها علاقهمندید، این فهرست شما را شگفتزده خواهد کرد پس تا انتها همراه مایکت باشید تا به کشف این گنجینه پنهان بپردازیم.
۵. ارباب حلقهها: دوران سوم (The Lord of the Rings: The Third Age)

بازی ارباب حلقهها: عصر سوم که در سال ۲۰۰۴ برای کنسولهای نینتندو گیمکیوب، پلیاستیشن ۲ و ایکسباکس عرضه شد، یکی از آن عناوینی است که در میان انبوه بازیهای ویدیویی ارباب حلقهها کمتر به آن پرداخته شده است. این اثر نقشآفرینی با الهام از بازیهایی مانند ( Final Fantasy X) سیستم مبارزهای نوبتی و تاکتیکی ارایه میداد که بهطرزی شگفتآور برای دنیای سرزمین میانه مناسب بود. در حالی که بسیاری انتظار داشتند داستان اصلی فرودو و یاران حلقه را دنبال کنند، این بازی مسیر متفاوتی را در پیش گرفت و روایت گروهی جدید از قهرمانان را به تصویر کشید که در حاشیهی ماجراهای سهگانهی سینمایی، برای بقای خود میجنگیدند.
ترکیب محیطهای پرجزییات، صداگذاری حرفهای و سیستم رشد شخصیتها، این بازی را به تجربهای متمایز در میان سایر بازیهای ویدیویی ارباب حلقهها همدورهاش تبدیل کرد. هرچند داستان آن از نظر عمق روایی به پای فیلمهای سینمایی نمیرسد؛ اما دیدن نبردهای آشنا از زاویهای تازه، تجربهای نو و هیجانانگیز به همراه دارد. یکی از ویژگیهای برجستهی بازی، حالت شیطانی بود که به بازیکنان اجازه میداد برای نخستین بار در نقش نیروهای سائورون وارد میدان شوند و از سوی تاریکی بجنگند.
با این حال، انتشار همزمان با بازیهای بزرگی چون (World of Warcraft) و (Dragon Quest VIII) باعث شد این اثر تا حد زیادی نادیده گرفته شود. امروزه بازی ارباب حلقهها دوران سوم بیتردید یکی از بهترین بازیهای ویدیویی ارباب حلقهها کمتر شناخته شده به شمار میرود؛ عنوانی فراموششده اما ارزشمند برای طرفداران بازیهای نقشآفرینی کلاسیک.
۴. ارباب حلقهها: جنگ در شمال (The Lord of the Rings: War in the North)

یکی دیگر از بازیهای ویدیویی ارباب حلقهها که به فراموشی سپرده شده است، بازی جنگ در شمال است که در سال ۲۰۱۱ برای رایانههای شخصی، پلیاستیشن ۳ و ایکسباکس ۳۶۰ منتشر شد، یکی از تجربههای متفاوت و هیجان انگیز در میان بازیهای کمتر شناخته شده ارباب حلقهها به شمار میرود. این عنوان که توسط استودیوی (Snowblind) خالق بازیهای نقشآفرینی محبوبی چون (Champions of Norrath) ساخته شد و با ترکیب مبارزات اکشن سومشخص، درخت مهارت عمیق و سیستم غنیمتگیری پویای خود، روایتی تازه از سرزمین میانه ارایه داد. داستان بازی در موازات سهگانهی اصلی جریان دارد و شخصیتهای جدیدی را معرفی میکند که در سایهی نبرد بزرگ حلقه، ماموریتهای خاص خود را دنبال میکنند.
یکی از ویژگیهای برجستهی بازی جنگ در شمال قابلیت بازی همکاری سهنفره آنلاین یا محلی بود؛ امکانی که به بازیکنان اجازه میداد همراه با دوستانشان در سرزمین میانه بجنگند و ماجراجویی را بهصورت گروهی تجربه کنند. هرچند بازی از نظر فنی بینقص نبود و مبارزات آن گاه تکراری به نظر میرسید؛ اما لحن تاریکتر، خشونت بالاتر و فضاسازی بالغتر آن، مرز میان اقتباس سینمایی و تجربهی گیمپلی واقعی را از بین میبرد.
در حالی که بسیاری از طرفداران این عنوان را نادیده گرفتند، هنوز به عنوان یکی از بهترین بازیهای ویدیویی ارباب حلقهها شناخته میشود؛ اثری که با وجود فراموشی تدریجی استودیوی سازندهاش، همچنان به عنوان جواهری پنهان برای دوستداران بازیهای نقشآفرینی گروهی باقی مانده است.
۳. ارباب حلقهها: بازگشت پادشاه (The Lord of the Rings: The Return of the King)

بیشتر طرفداران، نسخههای کنسولی بازیهای (The Two Towers) و (Return of the King) از شرکت EA را بهعنوان یکی از خاطرهانگیزترین بازیهای ویدیویی ارباب حلقهها به یاد دارند؛ آثاری که با کاتسینهای سینمایی، مبارزات نفسگیر و گیمپلی اکشن نقشآفرینی پرهیجان خود، تجربهای نزدیک به فیلمها ارایه میدادند؛ اما نسخههای دستی این دو بازی روی کنسول (GBA) داستان متفاوتی داشتند. نسخههای اصلی با اکشن سهبعدی و دید سومشخص طراحی شده بودند ولی نسخههای (GBA) به سبک ایزومتریک و پیکسلی ساخته شدند و از بازیهای نقشآفرینی محبوبی مانند (Diablo) الهام میگرفتند.
در این نسخهها، بازیکنان میتوانستند کنترل شخصیتهایی چون آراگورن، گندالف و فرودو را بر عهده بگیرند، سطح مهارتهایشان را ارتقا دهند، غنیمت جمع کنند و ماموریتهایی پر از دشمن را پشت سر بگذارند. هر دو بازی از نظر ساختار شباهت زیادی به یکدیگر داشتند؛ اما بازی بازگشت پادشاه تجربهای کاملتر و روانتر ارایه میداد. این نسخه با سیستم غنیمت هوشمندانه و تنوع بالای مهارتهای شخصیتها، به شکلی شگفتانگیز سرگرمکننده و قابل تکرار بود؛ اثری که در قالب یک بازی دستی کوچک، روح سرزمین میانه واقعی را زنده میکرد.
این عنوان هرگز به شهرت نسخههای کنسولی خود نرسید و در سایهها باقی ماند؛ اما ثابت کرد که حتی روی پلتفرمی ساده نیز میتوان تجربهای غنی و درگیرکننده خلق کرد. به همین دلیل، این اثر را باید یکی از بهترین بازیهای ویدیویی ارباب حلقهها دانست که کمتر کسی به آن توجه کرده است.
۲. ارباب حلقهها: دوران سوم نسخه جی بی ای (The Lord of the Rings: The Third Age)

در رابطه با اثر قبلی که در شماره پنجم گفته شد، این بازی مسیر متفاوتی را در پیش گرفت. در حالی که نسخه کنسولی این عنوان با الهام از (Final Fantasy X) بهصورت نقشآفرینی نوبتی طراحی شده بود، نسخهی جی بی ای با الهام از بازیهایی مثل (Fire Emblem) تجربهای تاکتیکی و استراتژیک را برای بازیکنان رقم زد. در این نسخه، بازیکنان فرماندهی گروههایی از نیروهای گوندور، الفها و سایر متحدان را بر عهده داشتند و در نبردهایی نوبتی و نقشهمحور، استراتژی و برنامهریزی را جایگزین اکشن مستقیم کردند.
برخلاف بسیاری از بازیهای ویدیویی ارباب حلقهها که به دلیل سادهسازی یا کیفیت پایین نادیده گرفته میشوند؛ دوران سوم برروی کنسول جی بی ای عنوانی غافلگیرکننده و عمیق بود. این نسخه با طراحی هوشمندانهاش، توانست دنیای تالکین را در قالبی کاملا جدید بازآفرینی کند و به بازیکنان دستی تجربهای تاکتیکی، پرچالش و درگیرکننده ارایه دهد.
۱ . ارباب حلقهها: پیروزی (The Lord of the Rings: Conquest)

بازی ارباب حلقهها: پیروزی در سال ۲۰۰۹ توسط استودیوی (Pandemic) ساخته شد که یکی از خلاقانهترین تجربهها در میان بازیهای ویدیویی ارباب حلقهها به شمار میرود. این عنوان درواقع نسخهای از فرمول موفق جنگ ستارگان در دنیای تالکین بود؛ با همان گیمپلی گروهی، نبردهای وسیع و مبارزات مبتنی بر کلاس. بازیکنان میتوانستند در نقش جنگجویان، کمانداران، جادوگران یا حتی قهرمانان افسانهای مانند آراگورن و گندالف وارد میدان شوند و در میدانهای نبردی عظیم و پرجزییات که از مکانهای نمادین سرزمین میانه الهام گرفته بودند، بجنگند.
یکی از ویژگیهای متمایز این بازی حضور ماد شیطانی بود که به بازیکنان اجازه میداد در طرف نیروهای سائورون بجنگند و وقایع آشنا را از دیدی متفاوت تجربه کنند. از نبرد در کنار هابیتهای شایر گرفته تا دفاع از هلمز دیپ یا تخریب میناس تیریت، این بازی توانست حس یک جنگ تمامعیار در دنیای تالکین را بهخوبی منتقل کند. گیمپلی سریع، سیستم مبارزهی مبتنی بر کلاس و نبردهای عظیم، آن را به تجربهای منحصربهفرد در میان بازیهای ویدیویی ارباب حلقهها تبدیل کرد.
این بازی هم درست همانند آثار قبلی در زمان انتشار چندان مورد توجه قرار نگرفت؛ اما امروزه بهحق باید آن را یکی از بهترین بازیهای ویدیویی ارباب حلقههای کمتر شناخته شده دانست؛ عنوانی که با ترکیب اکشن چندنفره و جهان حماسی تالکین، به هواداران فرصتی داد تا نبردهای اسطورهای سرزمین میانه را از نزدیک تجربه کنند.
نگاهی کلی به بهترین بازیهای ویدیویی ارباب حلقهها
دنیای شگفتانگیز تالکین، در طول سالها الهامبخش دهها عنوان بازی بوده است؛ از آثار پرزرقوبرق استودیوهای بزرگ گرفته تا جواهرات فراموششدهای که کمتر کسی آنها را تجربه کرده است. این بازیهای ویدیویی ارباب حلقهها در زمان عرضه زیر سایهی اقتباسهای سینمایی یا رقبای بزرگتر قرار گرفتند و کسی به آنها توجه نکرد؛ اما امروز بهخوبی ارزش بازبینی دوباره را دارند. چه در قالب نقشآفرینیهای تاکتیکی چه در اکشنهای چندنفرهی حماسی هر یک از این آثار نشان دادهاند که سرزمین میانه ظرفیتی بیپایان برای روایت و ماجراجوییهای جدید دارد.
ویژگی مشترک تمام بازیهای ویدیویی ارباب حلقهها نگاه تازه و خلاقانه به دنیایی است که بسیاری از طرفداران آن را از محله خودشان بهتر میشناسند. در عین وفاداری به حالوهوای آثار تالکین، آنها با زاویهای متفاوت، نبردها، قهرمانان و حتی نیروهای تاریکی را بازآفرینی کردهاند. این بازیهای کمتر شناخته شده از ارباب حلقه شاید هرگز در صدر جدول فروش قرار نگرفتند؛ اما از نظر طراحی، گیمپلی و حس ماجراجویی، از بهترین آنها محسوب میشوند؛ تجربههایی که یادآور این حقیقتاند: در سرزمین میانه، هنوز ماجراهای ناشناختهی بسیاری برای کشف وجود دارد.
منبع: CBR




