24 ایستراگ شگفتانگیز در Alan Wake 2 برای شکارچیان جزئیات
بازی Alan Wake 2 با صندوقچهای از ایدههای نوآورانه عرضه شد تا استانداردهای جدیدی را برای ژانر وحشت تعریف کند و در این راه به موفقیت هم رسید. تمام طول بازی مملوء از جزئیات شگفتانگیز و زیرپوستی است که تنها طرفداران آثار رِمِدی و سم لیک از وجود آنها مطلع میشوند. داستان قسمت دوم یک تقاطع مشترک بین تمامی آثار این استودیو محسوب میشود که تمامی خاطرات گذشته را برایتان زنده میکند. در این مقاله، میخواهیم تعداد قابل توجهی از ایستراگهای بازی آلن ویک 2 را با شما در میان بگذاریم که جزئیات خاصی را به نمایش میگذارند و آنقدر جالب هستند که به خاطر آنها، یکبار دیگر بازی را تجربه خواهید کرد.
پیتزای Nazareno

در نگاه اول، یکی از نخستین ایستراگهای Alan Wake 2 چندان توجه کسی را به خود جلب نمیکند چون معمولا کسی نیست که به خواندن تیتراژ پایانی علاقهای داشته باشد، اما پشت طرح سادهی جعبه پیتزاهایی که در گوشهوکنار بازی پراکنده شدهاند، اشاره ظریفی به یکی از چهرههای مهم تیم سازنده پنهان شده است. در واقع، کلمه Nazareno ثبت شده روی جعبههای پیتزا، نام طراح ارشد محیط در استودیو رِمِدی است که نقش بزرگی را در خلق فضاهای تاریک، وهمآلود و تحسین شده بازی ایفا کرده است.
این اشاره کوچک نه تنها به بازیکنانی که به دنبال ایستراِگ و جزئیات پیچیده هستند کمک میکند، بلکه نشان میدهد که رمدی چگونه حتی در سادهترین عناصر دنیای بازی هم ردپای تیم سازنده را به جا میگذارد. چنین جزئیاتی، Alan Wake 2 را به بازی تبدیل میکند که نه تنها به دنبال خلق یک تجربه جدید است بلکه به هویت و زحمات خالقهایش احترام میگذارد.
حضور کمدین (نورمن مکدونالد)

یکی از ویژگیهای متمایز مجموعه Alan Wake، حضور شخصیتهای عجیب و غیر معمولی است که بعضی مواقع، بیش از حد طنزآمیز به نظر میرسند، اما احتمال نادیده گرفته شدن آنها به دلیل جو سنگین بازی و وجود سایر شخصیتها بالا است. در نسخه دوم بازی، یکی از شخصیتها فردی سالخورده به نام نورمن مک دونالد (Norman Macdonald) است که همواره در طول بازی با یک حوله سفید ایستاده و بازیکن هیچ نظری دربارهی ماهیت و نقش او در بازی ندارد.
خوشبختانه و همانطور که انتظار میرود، انتخاب این اسم تصادفی نیست، بلکه رمدی با این کار به کمدین فقید «نورمن مک دونالد» که در سال 2021 درگذشت احترام گذاشته است. مک دونالد با صدای خاص و طنز به یادماندنیاش در آثار متعددی از جمله Saturday Night Live, Family guy و The Orville و فیلمهایی مانند: Doctor Dolittle, Billy Madison و همچنین سیتکام اختصاصی خودش با نام The Norm Show شناخته میشود.
تابلو Garrett Show در استودیو Mr. Door

در آلن ویک 2، بخشی از داستان بازی در قالب یک تاک شوی زنده به تصویر کشیده میشود که در آن آلن روی صندلی مصاحبه در کنار الکس کیسی (با بازی سم لیک) نشسته و با مجری جدیدی به نام Mr. Door گفتگو میکند. برای کسانی که نسخه اول آلن ویک را تجربه کردهاند، این بخش یادآور فلش بک معروف به The Harry Garret Show است که در آن هری گرت در قالب یک مصاحبه، از آلن ویک دربارهی رمان The Sudden Stop سوال میپرسد و سم لیک نیز در نقش خودش ظاهر میشود.
نکته جالب توجه دربارهی استودیو این است که تابلوی قدیمی The Harry Garrett Show را میتوان در نسخه دوم دید که به انبار منتقل شده است. علاوهبراین، سم لیک در یکی از بخشهای مصاحبه، چهرهاش را مانند مکس پین فشرده میکند که در نسخه اول و در The Harry Garrett Show شاهد آن بودیم.
آخرین یادگاری جیمز مککارفی

یکی از نکات مهم و ایستراِگهای جالب آلن ویک 2 به تاریخچه استودیوی Remedy بر میگردد که موجب موفقیت آن شد. در سال 2001، اولین عنوان اکشن این استودیو با نام مکس پین منتشر شد که در آن سم لیک، کارگردان خلاق و نویسندهی رمدی به عنوان شخصیت اصلی بازی نقشآفرینی میکرد و صداگذاری او بر عهده جیمز مککارفی بود.
با گذشت بیش از 20 سال از انتشار این بازی، رمدی یکبار دیگر این همکاری را زنده کرده است. در آلن ویک 2، سم لیک در قالب شخصیت «الکس کیسی» مامور افبیآی و شخصیتی برگرفته از رمانهای آلن ویک ظاهر میشود و یکبار دیگر، صدای کارآگاه سختگیر را جیمز مککارفی به گوش بازیکن میرساند؛ هنرمندی که دیگر در بین ما نیست. این بازگشت، هم ادای احترام به گذشته و ریشههای این استودیو و همچنین یادبودی برای یکی از مهمترین صداپیشگان به یادماندنی دنیای بازیهای ویدیویی و این استودیو است که بیش از 20 سال با آن همراه بود.
الکس کیسی با کتوشلوار مکس پین ظاهر میشود

یکی از رفرنسهای پر رنگ در این بازی به گذشته رمدی در قالب شخصیت Dark Place Alex Casey بر میگردد که با نسخه آشنای او در کنار ساگا در برایتفالز تفاوت زیادی دارد. در این نسخه، کیسی حال و هوای عجیبتر و نسبتا تاریکی دارد و بیش از هر زمان دیگری به کاراگاه خیالی شبیه است که آلن ویک در رمانهایش خلق کرده است. با اینحال، تغییرات تنها به لحن و رفتار خلاصه نمیشوند، بلکه ظاهر او هم به طور مستقیم، ما را یاد مکس پین میاندازد.
کت چرمی مشکی، پیراهن سفید و کراوات بژ با طرحهای خاص، مانند همان پوششی است که در مکس پین 3 یا The Fall of Max Payne دیده بودیم. این انتخاب تنها به منزله یادآوری خاطرات گذشته نیست، بلکه به به پروژه بازسازی دو نسخه اول مکس پین توسط رمدی اشاره میکند که طرفداران مدتها که انتظارش را میکشند.
بازگشت شاون اَشمور به دنیای آلن ویک

بعد از انتشار اولین بازی آلن ویک در سال 2010، استودیوی رمدی با پروژه بزرگ و بعدی خود با نام Quantum Brek روی ایکسباکس وان برگشت. این بازی ویدیویی که شاید در بین آثار رمدی چندان شناخته شده نباشد، یک عنوان اکشن سوم شخص با داستان پیچیده و مکانیکهای منحصربفرد بود که بازیکن از طریق آنها میتوانست زمان را کنترل کند. نقش اصلی بازی یعنی جک جویس را شاون اشمور ایفا میکرد. اَشمور که قبلا در سایر بازیهای ویدیویی مانند: The Dark pictures: Man Medan دیده شده، در آثار سینمایی متعدد و شناخته شدهای مانند: مردان ایکس، The boys و The Rookies هم نقشآفرینی کرده است. خوشبختانه، حالا در آلن ویک 2 هم او یکبار دیگر با تیم خلاق رمدی همکاری کرده تا این دفعه به عنوان کلانتر مرموز تیم بریکر در شهر برایتفالز ظاهر شود.
صحنه نوشیدن قهوه ساگا اندرسون و الکس کیسی از کوانتوم بریک بازسازی شده است

شخصیت کلانتر تیم بریکر تنها ارجاع آلن ویک 2 به بازی کوانتوم بریک نیست، بلکه اگر به خاطر داشته باشید، در سال 2016 تریلری لایو اکشن برای داستان Return منتشر شد که روایتی از دست نوشتههای آلن ویک در بازی Dark Place بود که به تدریج واقعیت را تغییر میداد. حالا نکته جالب درباره این اسم، انتخاب آن برای فصلهای ساگا در بازی آلن ویک 2 است که دنیای دو بازی را به هم متصل میکند.
در آغاز آن تریلر، الکس کیسی و ساگا اندرسون که به عنوان ماموران اِفبیآی نقشآفرینی میکنند در حالی نشان داده میشوند که همزمان فنجانهای قهوه خود را بالا میآورند، سپس مینوشند و به تابلو شواهد خیره میشوند. این صحنه به طور مستقیم در آلن ویک 2 هم بازآفرینی شده است. به طوری که ساگا و کیسی با ماگهای معروف Oh diner deer مقابل تابلو شواهد میایستند، درست قبل از اینکه برای مصاحبه با آلن در Elderwood Palace Lodge آماده شوند.
گروه موسیقی Old Gods Of Asgard

گروه موسیقی خیالی Old gods of Asgard که از اساطیر نورث الهام گرفته است در بازی آلن ویک 2 برمیگردد و این بار در قالب یک اجرای زنده و به عنوان گروه استودیویی در برنامه «تاک شو Mr. Door» ظاهر میشود. در نسخه اول بازی، بازیکنان تنها میتوانند قطعاتی از موسیقیهای آنها را بشنوند یا با اعضای بند مانند: ثور یا اُدین اندرسون آشنا شوند، اما در دنباله بازی، یک سکانس برای موسیقی آنها در نظر گرفته شده است که در آن قطعهی جدیدی با نام Herald of Darkness اجرا میشود.
نکته جالب اینجا است که بند Old Gods of Asgard همان گروه فنلاندی Poets of the Fall است که نخستین بار وظیفه ساخت موسیقی پایانی بازی مکس پین 2 را بر عهده گرفت و سپس وارد دنیای بازیهای Remedy شد. علاوهبراین، آنها قطعاتی را برای بازی کنترل و آلن ویک خلق کردند که مملو از هیجان و مفهوم بود.
نمادهای هتل Oceanview

در بازی کنترل، «جسی فیدن» یا نقش اصلی بازی بارها به مکانی مرموز با نام Oceanview Motel قدم میگذارد که پر از اتاقهایی با شمارههای عجیب و نمادهایی است که نظر بازیکن را به خود جلب میکند. در طول حضور خود در این مکان، با پازلهایی روبرو میشوید که هیچ سرنخی برای آنها وجود ندارد و باید خودتان با آزمون و خطا آنها را حل کنید. این مکان بعدها در آلن ویک 2 هم بازآفرینی میشود که شباهتهای آشکاری به همان مکان قبلی دارد و دربهای آن با نشانههای مشابه تزئین شدهاند.
در راهروهای رازآلود این هتل با نمادهایی مانند: هرم وارونه یا مارپیچهای نیمه کارهای روبرو خواهید شد که در مرکز آن علامت C و صلیب قرار گرفته است. با اینحال، مقصد اصلی شما اتاق خاصی با نام اتاق 666 است که بیش از هر چیزی توجه بازیکن را به خود جلب میکند.
شخصیتهای مشترک در بازی کنترل و آلن ویک
Ahti

شخصیت «آتی» که برای اولین بار در بازی کنترل دیده شد، در بازی آلن ویک 2 هم حضور دارد، اما این بار از ساختمان FBC در نیویورک به استودیوی برنامه Mr. Door منتقل شده و با همان شخصیت دوستداشتنی و آرام، به عنوان سرایدار در Dark Place کار میکند. با این وجود، حضور او در این بازی تنها به استودیو خلاصه نمیشود، بلکه آتی را میتوان در برایتفالز هم دید که در خانه سالمندان والهلا مشغول به کار است.
علاوهبراین، پوسترهایی از فیلم Nightless Night با نام گروه موسیقی Ahti and the Janitors در محیطهای مختلف دیده میشود و حتی در بعضی از اتاقها نیز پوسترهایی از گروه او نصب شده است. در یکی از راهروهای استودیو، قاب عکس آتی در کنار Mr. Door دیده میشود که توسط بازیگر فنلاندی Martti Suosalo به صورت لایو اکشن قرار دارد. همچنین در چند بخش از بازی، او آهنگهای گروه Old Gods of Asgard را زمزمه میکند که یک اشارهی مستقیم به بازی مکس پین 2 دارد که در آن سرایداری با لباس نارنجی آهنگ Late Goodbye را میخواند.
Mr. Door

Mr. Door شخصیتی است که پیش تر در بازی کنترل و تنها از طریق صحبتهای برادر «جسی فیدن» به او اشاره شد، اما در Alan Wake 2 او به صورت لایو اکشن حضور دارد و توسط David Harewood که در Homeland و Supergirld نقشآفرینی کرده، ایفای نقش میکند. او مجری یک برنامه گفتگوی شبانه با نام In between with Mr. Door است که در آن با آلن ویک مصاحبه میکند. با گشت و گذار در محیط و اتاق گریم، میتوان به جزئیات جالبی مانند: کتاب My interpretation of Many Worlds نوشتهی دکتر کسپر دارلینگ، بسته سیگار و لوگوی هرم سیاه وارونه اشاره کرد.
دکتر دارلینگ

دکتر کسپر دارلینگ، رئیس بخش FBC که برای اولین بار در بازی کنترل حضور داشت، در بازی آلن ویک 2 هم به شکل غیرمستقیم حضور دارد. او در بازی قبلی از طریق ویدیوهای آموزش و علمی در آزمایشگاه شناخته میشد و نتایج تحقیقات خود را در قالب ویدیو با بازیکن به اشتراک میگذاشت، اما این بار نام دارلینگ روی کتابی در استودیو Mr. Door دیده میشود. نکته جالب دربارهی دکتر دارلینگ این است که توسط Mathew Porretta، صدا پیشه آلن ویک بازی شده است. عنوان کتاب او هم به طور مستقیم به مفهوم «چند جهانی» و «ارتباط میان دنیای کنترل و آلن ویک» اشاره دارد که آن را به یک ایستراگ هوشمندانه تبدیل میکند.
فیلم کوتاه Yötön Yö (Nightless Night)

در جریان فصل سوم که با ساگا همراه هستیم، میتوان در سالن Suomi Hall صدای آتی را شنید که ترانه پایانی فیلم Nightless Night (Yoton Yo) را اجرا میکند، اما نکته مهم این است که پس از پایان مرحلهی Intitiation 8- Zanes’s Film ، کل این فیلم کوتاه 15 دقیقهای روی پرده سینما پخش میشود. در یکی از صحنهها، آتی و گروهش به نام Janitors هم روی صحنه ظاهر میشوند. این فیلم در واقع پروژهای قدیمی به نام زین است که به جای کتاب، این بار از طریق سینما مرز میان واقعیت و خیال را از بین میبرد و حتی باعث آشفتگی داستان و شخصیتها میشود که از آنها میتوان به تمایل آتی برای کار در FBC و معرفی زین به آلن ویک اشاره کرد. در پایان فیلم هم شخصیت اَلکسی کِسا (Aleksi Kesa)با بازی سم لیک، به طور غیرمستقیم پایان پیچیده آلن را پیشبینی میکند.
این نکته را به یاد داشته باشید که پس از تکمیل چرخهی پروژکتور در مرحله Initiation 8 نباید بلافاصله سالن سنما را ترک کنید چون فیلم به طور کامل شروع به پخش میکند و ممکن است آن را از دست بدهید. البته، نسخهی کامل فیلم بعدا در Writer’s Room هم قابل مشاهده خواهد بود.
کارتپستال آبی و نقاشی آتی، از بازی کنترل به آلن ویک 2 منتقل شدهاند

در خانهی سالمندان والهالا، اتاقی در نزدیکی همان ورودی مارپیچی قرار دارد که راه را به اتاق ۳۰۶ باز میکند. در این مکان، تابلویی دیده میشود که مردی را با حولهی حمام، آن هم روی ایوان یک ساختمان کنار دریاچه نشان میدهد، در حالی که یک نوشیدنی در دست دارد. این تصویر در واقع به سونای معروف شهر Watery اشاره میکند که درست مانند Coffee World بهعنوان یکی از نمادهای شهر شناخته میشود.
ساکنان خانه سالمندان والهلا، اغلب برای رفتن به سونا به Watery سفر میکنند و همین بستر برای آتی فراهم میشود تا در سالن Suomi Hall نزدیک به آن، آواز و کارائوکه اجرا کند. نکتهی جالب این است که همین نقاشی دقیقاً با اثری که روی دیوار دفتر سرایداری آتی در Oldest House دیده میشد یکسان است و حتی در بین کارت پستالهایی که در بازی کنترل وجود دارد هم قابل جمعآوری است.
آلتِرد آیتمهای مشابه در کنترل و آلن ویک 2

دستنوشتههای آلن که ساگا در طول فصلها جمعآوری میکند، تنها Altered Itemهای موجود در Alan Wake 2 نیستند. این آیتمها را نباید با Objects of Power اشتباه گرفت چون برخلاف آنها، Altered Itemها نتیجهی رویدادهای فراواقعی یا همان Altered World Events هستند و در این بازی، سه نمونهی آشنا از آنها در بازی کنترل دوباره دیده میشوند.
در اتاق سونا میتوان یک اردک پلاستیکی زرد دید که داخل سطل قرار دارد و بعدها در مکانهای دیگر هم دیده میشود، انگار که در حال تکثیر یا دنبال کردن ساگا است. در Lighthouse Trailer Park تعداد زیادی فلامینگوهای پلاستیکی صورتی بهعنوان تزئینات حیاط دیده میشوند و در نهایت، نیمتنههای مانکن در زیرزمین استودیوی Mr. Door، درست در بخشی که جعبهی کفش قرار دارد، پراکنده شدهاند.
رئیس سابق کنترل در یکی از نقاشیهای لوگان حضور دارد

یکی از ایستراگهای جالب و مهم Alan Wake 2 به شکل یک «بازی در دل بازی» ارائه میشود. در اتاق لوگان، دختر ساگا نقاشیهای کودکانهی زیادی روی دیوار و وسایل چسبانده شده است. در مرکز دیوار و کنار تخت او تصویری دیده میشود که لوگان و پدرش را در حال انجام یک بازی ویدیویی نشان میدهد؛ و آن بازی چیزی نیست جز بازی کنترل.
درون صفحهی تلویزیون نقاشی، یک نوار آبی با علامت مثبت دیده میشود که دقیقاً شبیه نوار سلامتی جسی فیدن در بازی Control است. موجود تکچشمی سیاه با بازوهای خمیده و شبیه عنکبوت نیز بهوضوح به Former اشاره دارد؛ همان موجود فراطبیعی که در مأموریت Fridge Duty با او مبارزه میکنید. حتی الگوی مثلثهای قرمز دندانهای اطراف این موجود، اشارهای Astral Plane است.
پوستر True Colors لوگان

در Alan Wake 2 تنها گروههای خیالی مثل Old Gods of Asgard یا Ahti and the Janitors نیستند که در بازی حضور دارند، بلکه در اتاق لوگان اندرسون نیز میتوان پوستر یک خوانندهی خیالی دیگر به نام Bon را دید که مربوط به تور سال ۲۰۱۸ او با عنوان True Colors است که روی دیوار خانهی لوگان در تریلر پارک نصب شده است.
رنگهای صورتی، بنفش و آبی تیرهی بهکاررفته در این پوستر تصادفی نیستند و بهطور مستقیم به مجموعهی داستانمحور و ماورایی Life is Strange اشاره دارند. طراحی نام Bon و نوشتههای پوستر دقیقاً همان ترکیب رنگی را دارد که روی جلد بازی Life is Strange: True Colors در سال ۲۰۲۱ دیده میشود. همانطور که شخصیت Alex Chen در آن بازی توانایی درک و جذب احساسات دیگران را داشت، قدرت ساگا برای دیدن ذهن افراد نیز شباهتی آشکار به تواناییهای شخصیتهای Life is Strange پیدا میکند. در نهایت، دنیای او هم مانند آن مجموعه، مدام دستخوش تغییر میشود.
سایهی هرم وارونه در بازی کنترل در دارک پلِیس دیده میشود

یکی از جزئیات پنهان و ترسناک Alan Wake 2 به نماد Inverted Black Pyramid مربوط میشود. این نماد تنها یک برند سیگار نیست، بلکه در Dark Place میتوان آن را به شکل سایهای فراخواند. کافی است نور چراغقوه روی یکی از چراغهای راهروهای متصل بتابد تا تصویر هرم وارونه روی دیوار شکل بگیرد. این انعکاس طوری به نظر میرسد که انگار هرم وارونه از درون لامپ بیرون میآید. در بازی Control نیز هر بار که با The Board ارتباط برقرار میکنید، این ارتباط از طریق همان ساختار مرموز هرم سیاه در Astral Plane نمایش داده میشود.
اعضای FBC در برایتفالز

با توجه به حضور پررنگ ارجاعات Control در Alan Wake 2، اشارههای مستقیمی هم به Federal Bureau of Control (FBC) دیده میشود. این سازمان در برایتفالز و بهویژه اطراف دریاچه کالدرون حضور دارد و عملاً کنترل منطقه را در دست گرفته است. در همان ابتدای بازی، زمانی که با اولین معاون کلانتر روبهرو میشوید و قصد رفتن به صحنهی جرم از میان جنگل را دارید، تابلوی «ورود ممنوع» با نشان FBC روی حصار نصب شده است.
در فصلهای بعدی، حضور FBC در جنگل پررنگتر میشود. یکی از تکنسینهای این سازمان به نام استیون لین توضیح میدهد که FBC مشغول بررسی «فعالیتهای آتشفشانی و سطح سمی بودن هوا» در منطقه است. پس از آنکه ساگا مجموعهای از رویدادهای ترسناک را تجربه میکند، در همان محل مانیتورهایی ظاهر میشوند که هشدار میدهند دریاچه کالدرون دچار یک Altered World Event (A.W.E.) شده است.
لباس American Nightmare آلن ویک و ایستراگ Death Rally

در بخشی از Alan Wake 2، آلن لباس جدیدی دریافت میکند. پیراهن چهارخانهی سیاه، خاکستری و سفید با تیشرت سفید زیر آن دقیقاً همان لباسی است که مدل شخصیت او در بازی فرعی Alan Wake’s American Nightmare به تن داشت. این عنوان در سال ۲۰۱۲ منتشر شد و در کنار گسترش بخش داستانی بازی، تمرکز بیشتری روی حالت اکشن بازی داشت و سلاحهای متنوعی برای بازیکن در نظر گرفته شده بود. علاوهبراین، یک حالت آرکید هم به بازی اضافه شده بود.
در ارتباط با بخش آرکید بازی، آلن برای بازجویی در Elderwood Palace Lodge زندانی میشود که در آن اتاقی برای سرگرمی وجود دارد. این سرگرمی، یک دستگاه آرکید از بازی Death Rally است که به عنوان نخستین اثر استودیوی Remedy در سال ۱۹۹۶ شناخته میشود. جالب آنکه نسخهی آرکید آن پیشتر در Alan Wake’s American Nightmare هم حضور داشت.
فلاسکهای آبی قهوه

سم لیک علاقهی زیادی به قهوه دارد؛ چه در دنیای واقعی و چه در دنیای Alan Wake 2. شخصیت او، الکس کیسی، در طول بازی بارها قهوه مینوشد و حتی یک پارک تفریحی با تم قهوه به نام Coffee World هم وجود دارد که قبلا در Control هم به آن اشاره شده بود. در نسخهی اول Alan Wake، فلاسکهای آبی قهوه تنها بهعنوان آیتمهای جمعآوریشدنی حضور داشتند، اما در نسخه دوم کاربردی برای آنها در نظر گرفته شده است.
فلاسک آبی Oh Deer حالا بهعنوان ابزار ذخیرهسازی پیشرفت بازی عمل میکند. اولین نمونهی آن زمانی به دست میآید که برق کلبهی جادوگر را راهاندازی کنید. با فشار دادن روی فلاسک میتوانید بازی را به شکل دستی یا سریع ذخیره کنید و در این لحظه، درپوش آن با بخار قهوه باز میشود. علاوه بر این، تبلیغات مربوط به همین فلاسکها که توسط برادران کوسکلا ساخته شدهاند، روی صفحهنمایشهای تلویزیونی در بازی دیده میشوند.
ایستراگ آهنگ Coconut در آلن ویک 2

یکی از جزئیات بامزهای که طرفداران نسخهی اول Alan Wake میتوانند در نسخه دوم پیدا کنند، مربوط به دستگاه جوکباکس در کافهی Oh Deer است. برخلاف جوکباکس در خانهی سالمندان والهلا، این دستگاه از کار افتاده و روی آن یادداشتی نصب شده که توضیح میدهد نتوانسته بارها و بارها آهنگ Coconut را پخش کند. این همان آهنگ محبوب اودین است که در بازی اول از آلن خواسته بود آن را در Oh Deer پخش کند. در همان صحنه، طنز خاص Alan Wake به نمایش گذاشته میشد؛ جایی که ثور از سلیقهی موسیقی برادرش شکایت میکرد و اُدین با شور و شوق آهنگ را میخواند.
در Alan Wake 2، این جزئیات بهنوعی ادامه پیدا میکند. یا بازی بهطور طنزآمیز نشان میدهد که دستگاه پس از ۱۳ سال پخش مداوم آهنگ از کار افتاده، یا اینکه یادداشت روی آن صرفاً یک شوخی هوشمندانه است تا وانمود کند دستگاه عمداً خراب شده است.
نظریههای کلانتر بریکر به Fargo اشاره میکنند

اگر در جنگلهای اطراف Cauldron Lake به گشت و گذار بپردازید، میتوانید یادداشتی روی یک دفترچه پیدا کنید که کنار کتابی با عنوان UFOs… and u قرار دارد؛ کتابی که ادعا میکند راهنمای نهایی برای شناسایی اشیای پرنده است. این نوشته متعلق به تیم بریکر است؛ شخصیتی که به شکل وسواسگونهای باور دارد یوفوها دلیل اتفاقاتی هستند که برایش رخ میدهد. او حتی اشاره میکند که احساس میکند Mr. Door در حال تماشای اوست.
جملهی «حق داشتم به برایتفالز بیایم» نشان میدهد که نویسنده واقعاً بریکر است. در دفتر کلانتر نیز میتوان چند جلد دیگر از کتابهای مربوط به یوفو را روی میز او دید و حتی روی تابلوی شواهدش هم به آنها اشاره میکند. این ارجاعات پراکنده به یوفوها و نظریههای مرتبط با آنها، یادآور فصل دوم سریال Fargo است که در دل یک درام جنایی کوچکشهری، بهطور غیرمنتظره عناصر علمیتخیلی مربوط به یوفوها مانند: صحنهی بشقاب پرنده در تیراندازی مُتِل وارد داستان میشوند.
رفرنسهای مربوط به Twin Peaks

شهر برایتفالز و شخصیتهای قانونگذار آن در Alan Wake 2 بهوضوح از سریال Twin Peaks الهام گرفتهاند، بهویژه با تمرکز روی مأموران افبیآی در قسمت دوم بازی. حضور آلن در Dark Place شباهت مستقیمی به گیر افتادن مأمور دیل کوپر در Red Room دارد و شخصیت منفی Scratch نیز یادآور BOB و همزادهای شیطانی در Twin Peaks است.
علاوهبراین، جزئیات محیط هم این ارتباط را تقویت میکنند. تابلوی خوشآمدگویی به برایتفالز دقیقاً همان طراحی تابلوی شهر در سریال را دارد. کوهستان شناخته شده منطقه نیز Mirror Peak نام گرفته که به شکل غیر مستقیم به Twin Peaks اشاره میکند. حتی در Dark Place، بار Mirror Peak با تابلوی نئون سبز و قرمز خود، همان ترکیب رنگی عنوانبندی Twin Peaks را بازآفرینی میکند.
رابطه استفن کینگ با دنیای آلن ویک

اگر طرفدار Alan Wake باشید، احتمالاً با آثار استیون کینگ هم آشنایی دارید؛ نویسندهای که تأثیر آشکاری بر داستان این مجموعه گذاشته است. نسخهی اول بازی در سال ۲۰۱۰ با نقلقولی از کینگ آغاز میشد، اما در Alan Wake 2 کل سکانس آغازین بهطور مستقیم از تیتراژ معروف فیلم The Shining الهام گرفته است.
نمای هوایی حرکت ماشین ساگا اندرسون و الکس کیسی در جادهای پرپیچوخم میان جنگلی بیانتها، بازآفرینی همان مسیری است که جک تورنس در راه رسیدن به هتل Overlook طی میکند. حتی موسیقی دلهرهآور فیلم نیز هنگام نمایش عنوان بازی شنیده میشود. ارجاعات به The Shining در همینجا تمام نمیشوند. هتل مرموز Oceanview در Dark Place که در مرحلهی Initiation 5 به آن وارد میشوید، بهعنوان یک هتل تسخیرشده معرفی میشود. در یکی از اتاقهای آن نیز حمامی با کاشیهای سبز و چیدمانی مشابه اتاق ۲۳۷ فیلم دیده میشود.
Night Springs Coming Soon

در خیابانهای تاریک و نیویورکمانند Dark Place، بیلبوردها و پوسترهای زیادی دیده میشوند. برخی از آنها پروژههای الکس کیسی را تبلیغ میکنند و برخی دیگر مربوط به سریال خیالی Night Springs هستند. درست روبهروی ورودی مترو یک بیلبورد بزرگ از Night Springs قرار دارد و روی دیوارها نیز پوسترهایی با عبارت «فصل جدید بهزودی» دیده میشود که به شکل مستقیم به بستهی الحاقی Night Springs برای Alan Wake 2 اشاره میکند.
در نسخهی اول Alan Wake، تلویزیونها بهجای تبلیغات برادران کوسکلا، اپیزودهایی از همین سریال را پخش میکردند که از The Twilight Zone الهام گرفته است. این سریال همچنین مورد علاقهی لوگان است و پوستر آن در اتاق او دیده میشود. حتی در Mind Place ساگا نیز در بخشی خاص، لوگوی Night Springs روی صفحهی تلویزیون ظاهر میشود. ارجاعها به این سریال در Alan Wake 2 ادامه دارند. در اتاق 224 هتل Oceanview، یک ویدئوی آغاز فصل Night Springs روی تلویزیون پخش میشود. در این کلیپ، Mr. Door در نقش مجری برنامه ظاهر میشود و مونولوگی ارائه میدهد که به نظر میرسد به خود آلن اشاره دارد. این صحنه در واقع پیشدرآمدی کوچک برای محتوای آیندهی بسته الحاقی بازی است.
منبع: The Gamer




