حذف اکشن فیگور Assassins Creed Shadows به‌دلیل توهین‌آمیز بودن!

گویی یوبی‌سافت این‌بار پا را فراتر گذاشته!

دنیای بازی‌های ویدیویی همواره در حال گسترش و روایت داستان‌های جدید در سراسر جهان است. این پیشروی با چالش‌هایی همراه است، به‌ویژه زمانی که پای نمادهای فرهنگی و باورهای جوامع مختلف به میان می‌آید. ماجرای اخیر مجسمه بازی Assassins Creed Shadows نمونه‌ای از این چالش‌هاست که به‌خاطر شباهت ناخواسته به یک مکان مذهبی حساس در ژاپن، جنجال‌آفرین شد. این مقاله به بررسی این رویداد و پیامدهای آن برای صنعت بازی‌های ویدیویی می‌پردازد.

دروازه‌های توری‌ای: نمادی از مرز میان دنیای انسان و الهه

Assassins creed shadows torii gate

برای درک حساسیت موضوع، ابتدا باید با مفهوم دروازه‌های توری‌ای (Torii) آشنا شویم. این دروازه‌های سنتی ژاپنی اغلب در ورودی معابد شینتویی (Shinto) قرار دارند و به‌عنوان نماد مرزی بین دنیای انسان‌ها و دنیای خدایان و ارواح تلقی می‌شوند. توری‌ای‌ها معمولاً از چوب ساخته شده‌اند و دارای دو ستون عمودی به همراه یک تیر افقی در بالای آن‌ها هستند. این دروازه‌ها با سادگی و قدرت بصری خود، نمادی از معنویت و احترام به سنت‌های مذهبی در فرهنگ ژاپن به شمار می‌روند.

اکشن فیگور بحث‌برانگیز Assassins Creed Shadows

Assassins creed shadows action figure

مجسمه بازی Assassins Creed Shadows قرار بود شخصیت‌های جنجال‌برانگیز اصلی بازی؛ یعنی یاسوکه (Yasuke) و نائو (Naoe) را در کنار یکدیگر به تصویر بکشد. بااین‌حال، عنصری کلیدی در این طراحی باعث ایجاد ناراحتی و خشم بسیاری از مردم، به‌ویژه در ژاپن، شد. این عنصر، این‌بار سیاه‌پوست بودن یکی از سامورایی‌های بازی نبود؛ بلکه دروازه‌ای شکسته با تنها یک ستون است که در کنار دو شخصیت اصلی قرار گرفته بود.

در نگاه اول، این طراحی شاید صرفاً بخشی از المان‌های محیطی بازی به نظر می‌رسید، اما شباهت غیرمنتظره و غیرقابل‌ انکار آن به دروازه توری‌ای باقی‌مانده در معبد سانو (Sanno) در ناگاساکی، حساسیت‌های بسیاری را برانگیخت.

آیکون سریال استریم اساسین کرید میراژ - RIP Assassin's Creed Mirage Stream by RIP
سریال

استریم اساسین کرید میراژ – RIP

Assassin’s Creed Mirage Stream by RIP

تماشای استریم اساسین کرید میراژ

یادبود اتمی ناگاساکی: نمادی از ویرانی و امید

Assassins creed shadows controversy

معبد سانو یکی از معدود سازه‌هایی بود که پس از بمباران اتمی ناگاساکی در جنگ جهانی دوم، به طور نسبی سالم ماند. دروازه توری‌ای این معبد نیز با تنها یک ستون باقی‌مانده، به‌عنوان نمادی از ویرانی ناشی از جنگ و درعین‌حال، نمادی از استقامت و امید باقی ماند. استفاده از تصویری شبیه به این یادبود تراژدیک و غم‌انگیز در یک اکشن‌فیگور بازی ویدئویی، برای بسیاری از مردم توهین‌آمیز و بی‌احترامی به قربانیان بمباران اتمی و تاریخ دردناک ژاپن تلقی شد.

عذرخواهی و اصلاح: واکنش دیرهنگام سازندگان

Assassins creed shadows offensive torii gate

شرکت PureArts، سازنده این مجسمه، پس از دریافت انتقادات گسترده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها، مجبور به عذرخواهی و جمع‌آوری آن از فروشگاه‌ها شد. آن‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند که این طراحی “غیرحساس” بوده و از تمام کسانی که از این موضوع ناراحت شده‌اند، عذرخواهی می‌کنند. همچنین آن‌ها قول دادند که طراحی مجسمه را اصلاح کنند.

بااین‌حال، این عذرخواهی دیرهنگام بود و بسیاری از منتقدان، واکنش شرکت PureArts را ناکافی و نشان‌دهنده‌ی کمبود تحقیق در مورد حساسیت‌های فرهنگی هنگام طراحی اکشن فیگور Assassins Creed دانستند.

درس‌هایی برای توسعه‌دهندگان Assassins Creed

این رویداد چندین درس مهم برای صنعت بازی‌های ویدیویی به همراه دارد:

  • اهمیت تحقیقات فرهنگی: سازندگان بازی‌ها باید در زمان طراحی، با نمادهای فرهنگی و باورهای جوامع مختلف آشنا شوند تا از هرگونه بی‌احترامی ناخواسته جلوگیری کنند. تحقیق در مورد تاریخ، مذهب، و نمادهای فرهنگی کشورهایی که بازی در آن‌ها جریان دارد، امری ضروری است.
  • حساسیت به بازخوردهای اولیه: دریافت بازخوردهای اولیه از سوی استودیوهای محلی یا مشاوران فرهنگی می‌تواند از بروز مشکلات بالقوه‌ای مانند این مورد قبل از انتشار بازی یا کالکشن جلوگیری کند.
  • احترام به ارزش‌های جوامع مختلف: صنعت بازی‌های ویدیویی به یک رسانه‌ی جهانی تبدیل شده است. سازندگان بازی‌ها باید به ارزش‌ها و حساسیت‌های جوامع مختلف احترام بگذارند و از نمایش نادرست یا توهین‌آمیز به نمادها و باورهای فرهنگی خودداری کنند.

تأثیر این رویداد بر صنعت بازی‌های ویدیویی

ماجرای مجسمه Assassins Creed Shadows تأثیر قابل‌توجهی بر صنعت بازی‌های ویدیویی داشته است. این رویداد نشان داده است که سازندگان بازی‌ها باید به مسئولیت‌های اجتماعی خود توجه کنند و از بی‌احترامی به فرهنگ‌های مختلف خودداری کنند. چنین موضوعی به‌ویژه با گسترش جهانی صنعت بازی‌ها و افزایش تنوع مخاطبان، اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

باتوجه‌به این اتفاق، انتظار می‌رود که سازندگان بازی‌ها، مخصوصا توسعه‌دهندگان فرانچایز Assassins Creed در آینده بادقت بیشتری به حساسیت‌های فرهنگی توجه کنند. استفاده از مشاوران فرهنگی، انجام تحقیقات دقیق، و دریافت بازخوردهای اولیه از مخاطبان، می‌تواند به جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی کمک کند. علاوه بر این، صنعت بازی‌های ویدیویی باید به نقش خود در شکل‌دهی فرهنگ و جامعه توجه کند. استفاده از بازی‌ها برای ترویج فرهنگ‌های مختلف، تقویت درک متقابل، و جلوگیری از تعصبات فرهنگی، می‌تواند به ایجاد یک جامعه‌ی متنوع و همدل کمک کند.

این رویداد همچنین نشان داده است که بازی‌های ویدیویی به‌عنوان یک رسانه‌ی تأثیرگذار، می‌توانند به شکل‌دهی و تأثیرگذاری بر فرهنگ و جامعه کمک کنند. استفاده نادرست از نمادهای فرهنگی در بازی‌ها می‌تواند به ایجاد سوءتفاهم‌ها و تعصبات فرهنگی منجر شود. از طرف دیگر، استفاده صحیح و احترام‌آمیز از نمادها و فرهنگ‌های مختلف در بازی‌ها می‌تواند به تقویت فهم و درک متقابل بین جوامع مختلف کمک کند.

نتیجه‌گیری

این اتفاق باعث خواهد شد که صنعت بازی‌های ویدیویی نیز باید در کنار سرگرمی و تجربه‌ی جذاب، به مسئولیت‌های اجتماعی خود پایبند باشد. باتوجه‌به تأثیر بازی‌ها بر فرهنگ و جامعه، احترام به فرهنگ‌های مختلف و جلوگیری از توهین به ارزش‌های دیگران، به یک وظیفه اخلاقی برای صنعت بازی‌های ویدیویی تبدیل شده است.

سازندگان بازی‌ها باید با تحقیق دقیق، حساسیت به بازخوردها، و احترام به ارزش‌های جوامع مختلف، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند و به جایگاه خود در فرهنگ جهانی به‌عنوان یک رسانه‌ی مسئولیت‌پذیر عمل کنند؛ هرچند پوشاندن جامه عمل بر چنین موضوعی قطعاً از یوبی‌سافت بعید است!

علاوه بر این، وجود شرکت‌هایی همچون Hit Detection LLC و Sweet Baby Inc و همکاری بازی‌سازان با آن‌ها، ریشه اصلی بروز چنین مشکلاتی است. نظر شما چیست؟ آیا علی‌رغم مشکلات، هنوز هم منتظر نسخه جدید Assassins Creed هستید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دانلود مایکت ×