10 بازی با محوریت زمان که باید آنها را تجربه کنید
زمان، یکی از آن مفاهیم جداییناپذیر زندگی است که انسان را در انجام کارهای یکسان، اما به شکل متفاوت، به فکر فرو میبرد. خوشبختانه، برخی بازی با محوریت زمان توسعه یافتهاند که به نوعی پاسخ این سؤال را میدهند، آنهم به روشهای بسیار متنوع. انسان همیشه آرزوی کنترل بر زمان را داشته و بازیهای ویدیویی نیز، این رؤیا را به اشکال مختلف، به واقعیت تبدیل میکنند.
تنها تعداد کمی از این بازیها بهشیوهای مشابه از زمان استفاده میکنند. برخی آن را مستقیماً وارد گیمپلی میکنند، بعضیها بازیکن را به رقابت با زمان دعوت میکنند و برخی دیگر آن را بهصورت پازلی برای مدیریت به کار میبرند، اما همگی بهشکلی مؤثر، از مفهوم زمان بهره میگیرند. در ادامه این مقاله مایکت فهرست 10 بازی با محوریت زمان را به شما معرفی میکنیم که بعضی از آنها آشنا هستند و نام بعضی دیگر را هم حتی یکبار هم ندیدهاید.
10. TimeSplitters
بازی TimeSplitters که نخستین بار در سال ۲۰۰۰ منتشر شد، بهخاطر استفاده خلاقانه از تم زمان و گیمپلی اولشخص شناخته میشود. برخلاف برخی بازیها که از زمان بهعنوان یک مکانیک اصلی استفاده میکنند، در اینجا، زمان بستری برای سفر به دورههای مختلف تاریخی از سال ۱۹۳۵ تا ۲۰۳۵ است. این بازی با بهرهگیری از تنوع زمانی، زمینهای برای طراحی مراحل بسیار متنوع فراهم میکند. این بازی به شکل چند نفره هم قابل تجربه است و بازیکنان باید اشیاء خاصی را پیش از آنکه توسط موجوداتی با نام TimeSplitters احاطه شوند پیدا کنند. استفاده از مفهوم زمان بهعنوان وسیلهای برای تنوع در طراحی مراحل، به جذابیت و گوناگونی گیمپلی بازی کمک شایانی کرده بود.
9. Cris Tales

Cris Tales یک بازی با محوریت زمان و با المانهای نقشآفرینی با طراحی دستی و بسیار چشمنواز است که زمان نقش حیاتی در آن دارد. صفحه بازی به سه بخش گذشته، حال و آینده تقسیم میشود و بازیکن میتواند آزادانه بین این سه بازه زمانی حرکت کند و با ایجاد تغییراتی در یکی، نتایج آن را در دو بازه دیگر مشاهده کند. این کنترل زمان حتی در نبردها نیز نقش دارد؛ مثلاً میتوانید دشمنی را در آینده که ضعیفتر شده است هدف بگیرید، یا به گذشته سفر کنید و قبل از قدرتمند شدن دشمن، او را شکست دهید. حتی میتوان حرکتی را در گذشته آغاز کرد تا نتیجهاش بلافاصله در زمان حال دیده شود. این سیستم بازخورد فوری به انتخابهای شما میدهد.
8. Bayonetta
سری محبوب Bayonetta از استودیوی Platinum Games، یکی از شاخصترین ویژگیهایش مکانیکی بهنام Witch Time است. زمانی که Bayonetta بهدرستی جاخالی میدهد، زمان برای دشمنان کند میشود و آنها آسیبپذیرتر میشوند. این ویژگی با استفاده از تجهیزات خاص میتواند بیشتر از پیش، قابل کنترل شود. زمان در داستان بازی نیز نقش قابل توجهی دارد و به جنبههای طنزآمیز و خودآگاهانه داستان عمق بیشتری میبخشد. خالق بازی، هیدکی کامیا، سابقه علاقه به مفاهیم مرتبط با زمان را در آثار قبلیاش مانند Okami و Viewtiful Joe نشان داده بود، و Bayonetta نیز با شکوه تمام، این علاقه را به نمایش میگذارد.
7. Braid

Braid یکی از برجستهترین بازیهای آرکید ایکسباکس بود که بهخاطر استفاده نوآورانه از زمان بهعنوان مکانیک اصلی تحسین شد. زمان در این بازی نه تنها ابزاری برای بهره بردن برای پیش بردن داستان بازی است، بلکه گاهی بهعنوان محدودیت یا حتی معما عمل میکند. در هر مرحله، زمان به شکل متفاوتی استفاده میشود. ابتدا بازیکن میتواند زمان را به عقب بازگرداند تا اشتباهی را جبران کند، اما در مراحل بعدی، اشیایی وجود دارند که نسبت به دستکاری زمانی مقاوماند و زمان نمیتواند به آنها نفوذ کند. همین پیچیدگی باعث شده تا زمان نهتنها ابزار، بلکه چالش اصلی بازی باشد.
6. Deathloop
استودیوی خلاق Arkane در بازی Deathloop مفاهیم زمان را به مرکز گیمپلی آورده است. چهار منطقه مختلف در بازی وجود دارد که در چهار زمان از روز، به شیوهای متفاوت طراحی شدهاند. بازی بهنوعی یک پازل پیچیده است که بازیکن باید با کسب تجربه، راه حل آن را کشف کند. در هر حلقه زمانی، اطلاعاتی به دست میآورید که در تکرارهای بعدی به شما کمک میکند تا برنامهای دقیق بچینید و مأموریتها را بهدرستی به پایان برسانید. این ساختار لوپ زمانی، بازیکن را وادار میکند تا همانند یک خبره عمل کرده و زمان را به سود خود مهار کند.
5. Minit
در بازی مستقل و منحصربهفرد Minit، همه چیز حول یک دقیقه میچرخد. شما تنها ۶۰ ثانیه زمان دارید تا هر کاری که میخواهید را انجام دهید، سپس همه چیز ریست میشود؛ البته بهجز پیشرفت شما، اشیاء، مسیرها و مراحل باز شده باقی میمانند و شروع کار بازیکن از خانه آغاز میشود. این ساختار موجب میشود بازیکن با هر تلاش، اطلاعات و منابع بیشتری به دست آورد و گامبهگام به هدف نهایی نزدیک شود. Minit از محدودیت زمانی بهعنوان یک ابزار خلاقانه برای طراحی مراحل استفاده میکند که هم چالشبرانگیز است و هم هوشمندانه است.
4. Chrono Trigger

Chrono Trigger که بارها بهعنوان یکی از بهترین بازیهای تاریخ معرفی شده، پروژهای جاهطلبانه از سوی کمپانی Square در زمان خود بود. این بازی سیستم مبارزهای فعال مشابه Final Fantasy را با عناصر سفر در زمان ترکیب کرد و تجربهای مثبت را در ذهن آنها ثبت کرد. بازی در دورههای زمانی مختلفی جریان دارد و بازیکن میتواند آزادانه بین آنها سفر کند. ترتیب و نحوه انجام مأموریتها تأثیر مستقیمی بر پایانبندی بازی دارد، چراکه Chrono Trigger چندین پایان مختلف دارد که با انتخابهای زمانی بازیکن تعیین میشوند.
3. Superhot

Superhot یکی از خلاقانهترین برداشتها از مفهوم زمان در دنیای بازی است. در این بازی با محوریت زمان، زمان فقط وقتی حرکت میکند که بازیکن حرکت کند. اگر بایستید، همه چیز متوقف میشود؛ اگر حرکت کنید، زمان نیز به جریان میافتد. این ویژگی امکان برنامهریزی دقیق برای مقابله با دشمنان را فراهم میکند و تجربهای شبیه به ماتریکس را به ارمغان میآورد. بههمین دلیل، نسخه VR این بازی نیز بسیار محبوب شده است. کنترل لحظهبهلحظه زمان در Superhot، تجربهای منحصربهفرد و چالشبرانگیز ارائه میدهد.
2. Life Is Strange

Life Is Strange یکی از موفقترین بازیهای اپیزودیک است که با وجود فضای داستانمحور، بهخوبی از مفهوم زمان بهره برده است. بازیکن میتواند در هر لحظه مقدار محدودی از زمان را به عقب برگرداند تا انتخابهایش را اصلاح کند یا نتیجه متفاوتی را تجربه نماید. با اینکه اغلب تصمیمات تنها تأثیرات جزئی دارند، بازیکن مجبور است انتخابهایی را انجام دهد که در آینده نتایج گستردهتری خواهند داشت. این مکانیک، بهخوبی با تم اصلی بازی که درباره انتخاب، پشیمانی و دومین شانس است، همخوانی دارد.
1. Majora’s Mask
بازی The Legend of Zelda: Majora’s Mask دنبالهای مستقیم بر Ocarina of Time است، اما بسیار جسورانهتر با مفهوم زمان برخورد کرده است. بازی در یک چرخه سهروزه جریان دارد و اگر زمان به پایان برسد، ماه سقوط کرده و دنیا نابود میشود. بازیکن میتواند با استفاده از ابزارهای خاص، زمان را به عقب برگرداند و برخی از پیشرفتها را حفظ کند. هر روز اتفاقات متفاوتی در دنیا رخ میدهد و ترتیب و زمانبندی انجام مأموریتها اهمیت حیاتی دارد. این ساختار باعث شده Majora’s Mask یکی از پیچیدهترین و نوآورانهترین بازیهای زمانمحور باشد.