رتبهبندی مهمترین آپدیتهای ماینکرافت
ماینکرافت که به عنوان یکی از پرطرفدارترین بازیهای جهان شناخته میشود، طی سالها با بهروزرسانیهای متعددی همراه بوده که هر کدام تجربهای تازه و ویژگیهای جدیدی را به این جهان بیپایان اضافه کردهاند. در این مقاله مایکت به بررسی و رتبهبندی مهمترین آپدیتهای ماینکرافت میپردازیم تا ببینیم کدام نسخهها بیشترین تاثیر را بر روند بازی و تجربه کاربران داشتهاند. این فهرست کمک میکند تا علاقهمندان و بازیکنان قدیمی و جدید، بهتر با تحولات کلیدی این بازی آشنا شوند و اهمیت هر بهروزرسانی را درک کنند.
تمرکز ما بر مهمترین آپدیتهای ماینکرافت است که نه تنها امکانات و ابزارهای جدید را معرفی کردند، بلکه گیمپلی و فضای بازی را نیز متحول کردهاند. با ما همراه باشید تا نگاهی دقیقتر به این بهروزرسانیها و جایگاه هر یک در تاریخچه بازی بیندازیم.
1.10. آپدیت The Frostburn
آپدیت Frostburn به ماینکرافت چند ویژگی مفید اضافه کرد؛ از جمله بلاکهای آجر قرمز Nether که ظاهری جذاب دارند و بلاکهای ماگما که در ساخت مزرعهها کاربردی هستند. با این حال، تعداد آیتمهای اضافه شده در این نسخه نسبت به سایر آپدیتها بسیار محدود بود. موجوداتی مانند خرسهای قطبی هرچند جالباند اما کاربرد چندانی ندارند و موجوداتی مثل Stray و Husk بیشتر باعث مزاحمت بازیکن میشوند تا اینکه کاربردی باشند. به طور کلی، این آپدیت از نظر کیفیت ضعیف نبودُ اما کممحتوا بودن آن باعث شد تا نسبت به سایر بهروزرسانیها کمتر مورد توجه قرار بگیرد.
1.1 – Nameless Update
نسخه 1.1 ماینکرافت، که نخستین بهروزرسانی رسمی بازی بهشمار میرفت، هیچگاه نام رسمی دریافت نکرد. دلیل این امر احتمالاً محتوای محدود آن بود؛ زیرا تنها ویژگی شاخص این نسخه، اضافه شدن تخمهای اسپاون (Spawn Eggs) در حالت Creative بود. البته تغییراتی در نحوه ساخت جهان و معرفی حالت دنیای سوپرفلت نیز انجام شد، اما این موارد باعث نشدند که آپدیت از نظر حجم محتوا چشمگیر به نظر برسد. با وجود این، جامعه بازیکنان نسبت به آن دید مثبتی داشتند، چرا که در آن زمان هنوز استانداردهای مشخصی برای بهروزرسانیها شکل نگرفته بود و کسی انتظار تغییرات گسترده نداشت. به همین دلیل، عملکرد نسخه 1.1 در زمان خود قابل قبول ارزیابی میشود.
1.2.1 – The Biomes Update
نسخه 1.2 ماینکرافت در مقایسه با بهروزرسانیهای پیشین، تغییرات و محتوای بیشتری را به همراه داشت. در این نسخه، بیوم جنگل، اوسلوتها، گولمهای آهنی، چراغهای رِدستون، آجرهای سنگی حکاکیشده و چاههای بیابانی به بازی اضافه شدند. این مجموعه ویژگیها، نسبت به آپدیتهای قبل، تنوع بیشتری داشتند. با این حال، نسخه 1.2 فاقد یک تم مشخص و منسجم بود؛ ویژگیای که بازیکنان در نسخههای بعدی به آن عادت کردند.
از نظر حجم محتوا، این بهروزرسانی بالاتر از نسخههای 1.1 و 1.10 قرار میگیرد، اما همچنان آنقدر که تصور میکنیم گسترده و نبود و انسجام جهان، تا حدی ناامیدکننده به نظر میرسد. همچنین انتخاب نام این بهروزرسانی با تأکید بر «بیومها» کمی اغراقآمیز است، چرا که تنها یک بیوم جدید به بازی افزوده شد.
1.4.2 – The Pretty Scary Update
نسخه 1.4.2 ماینکرافت با تم هالووینی، مجموعهای از ویژگیهای کوچک اما متنوع را به بازی اضافه کرد ؛ از جمله دیوارهای سنگریزهای، قابهای آیتم، هویج و سیبزمینی، گلدانهای گل، معجون نامرئیشدن و امکان تعمیر ابزارها با استفاده از سندان. نقطه عطف این بهروزرسانی، معرفی ویتر بود که به عنوان دومین باسفایت بازی شناخته میشد. برای احضار این موجود، بازیکنان باید اسکلتهای خاصی را نابود میکردند و پس از شکست آن، میتوانستند با استفاده از آیتم بهدستآمده یک منشور قدرتمند بسازند. این تغییر مهم، هم با حالوهوای هالووین هماهنگ بود و هم بهعنوان یک تحول بزرگ و هیجانانگیز در گیمپلی شناخته شد.
1.19 – The Wild Update
بهروزرسانی Wild با محتوای تازه و تغییرات جدید، ماینکرافت را تا حدی متحول کرد. مردابهای مانگرو و قورباغههایی که در آن زندگی میکنند، جلوهای تازه و زنده به محیط بازی بخشیدند، و منطقهی Deep Dark هم از دیگر مکانهای ترسناک بازی بودند.
با این حال، نحوه برنامهریزی و انتشار این نسخه از سوی مایکروسافت با انتقادهای زیادی همراه شد. برخی از قابلیتهایی که در ابتدا وعده داده شده بودند، مانند کرمهای شبتاب و بازسازی جنگل توس، بدون توضیح واضحی کنار گذاشته شدند و این موضوع باعث شد تا بسیاری از بازیکنان از این تصمیم شاکی شوند. در ادامه نیز، انتشار نسخه 1.19.1 و اضافه شدن سیستم گزارشدهی چت و محدودیت برای کاربران جاوا ادیشن، آن هم به شکلی ناقص و بحثبرانگیز، انتقادات زیادی را به همراه داشت.
1.8 – The Bountiful Update
بهروزرسانی 1.8 یا «Bountiful Update» تغییرات و جذابیتهای زیادی را به دنیای ماینکرافت اضافه کرد؛ از جمله معابد اقیانوسی، نگهبانان، سنگهای پریسمارین، اسفنج، انواع سنگهای گرانیت، دیوریت و اندزیت، خرگوشها، بلوکهای اسلایم و موارد دیگر. رتبه پایینتر این بهروزرسانی نشاندهنده ضعف آن نیست، بلکه به این دلیل است که بهروزرسانیهای بالاتر از آن کیفیت بهتری داشتند. با این حال، این بهروزرسانی هم بدون نقص نبود، چون دستیابی به مقادیر زیاد پریسمارین بدون ساخت مزرعهای پیچیده تقریباً غیرممکن است و بافتهای نهچندان عجیب و غریب سنگها تا مدتها پس از انتشار مورد انتقاد قرار گرفتند.
1.6 – The Horse Update
بهروزرسانی 1.6، که با نام «Horse Update» نامیده شد، اسبها را به ماینکرافت اضافه کرد. جذابیت و کارایی اسبها موجب شد تا استقبال گستردهای از آن صورت بگیرد و تا امروز نیز جایگاه خود را در میان بازیکنان حفظ کند. با این وجود، حجم کلی محتوای این نسخه چندان چشمگیر نبود و همین موضوع موجب شد تا در مقایسه با دیگر بهروزرسانیها رتبه بالایی به دست نیاورد. بهخصوص که بلافاصله پس از یکی از بزرگترین آپدیتهای تاریخ بازی منتشر شد. 1.6 نمونهای بارز از تمرکز بر کیفیت بهجایاضافه کردن آیتمهای زیاد و عدم توجه به ریز جزپیات بازی بود، اما در برابر نسخههایی که توانستهاند این دو را همزمان ارائه کنند، کمی کمرنگ به نظر میرسد.
1.3.1 – The Other Update Without a Name
با اینکه بهروزرسانی 1.3.1 عنوان مشخصی ندارد، اما از نظر تنوع و حجم محتوا یکی از غنیترین نسخههای ماینکرافت به شمار میآید. این آپدیت ویژگیهای مهمی مانند زمرد، سیستم تجارت با روستاییان، صندوقچههای اندر، معابد صحرا و جنگل، پلکان و تختههای چوبی جدید، و کتاب و قلم را به بازی اضافه کرد. از آن زمان، تجارت به یکی از بخشهای اساسی گیمپلی تبدیل شده و معابد نیز انگیزهای جدی برای جستوجو و ماجراجویی در جهان بازی فراهم کردهاند. در مقایسه با نسخههای پیشین که کمی کمفروغ بودند، 1.3.1 گامی بزرگ در مسیر شکلگیری سبک بهروزرسانیهای مدرن ماینکرافت بود و ترکیبی هیجانانگیز از قابلیتهای تازه را ارائه کرد.
1.12 – The World of Colour Update
نسخه 1.12 یک هدف مشخص داشت و در اجرای آن بسیار موفق بود؛ افزودن مجموعهای از بلوکهای رنگارنگ و زنده به بازی برای عوض کردن جو و حس و حال بازیکنان. این بهروزرسانی بلوکهای روشن و جذاب در 16 رنگ مختلف و همچنین طرحهای چشمنواز سرامیکهای لعابدار را معرفی کرد. علاوه بر این، پرندگان رنگارنگ و دوستداشتنی نیز به بازی اضافه شدند. اگرچه این بهروزرسانی به اندازه نسخههای بعدی خاص نبود، اما وجود بلوکهای رنگارنگ برای خلق سازههای مختلف و خلق یک دنیای جدید، جالب به نظر میرسید.
1.7 – The Update That Changed the World
هرچند عنوان این نسخه کمی بلندپروازانه به نظر میرسد، اما بهروزرسانی 1.7 از نظر فنی تغییرات چشمگیری در جهان ماینکرافت ایجاد کرد. سیستم تولید جهان بازطراحی شد و بیومهای تازهای مانند جنگل توسکا، جنگل گلدار، جنگل سرپوشیده، ساوانا و میز (که امروزه با نام بادلندز شناخته میشود) به بازی افزوده شدند. همراه با این بیومها، بلوکها و منابع جدیدی نیز معرفی شد؛ از جمله دو نوع چوب تازه یعنی آکاسیا و بلوط تاریک.
گرچه این تغییرات در نگاه اول ممکن است چندان محسوس نباشند، اما چشمانداز و ساختار فعلی مناظر ماینکرافت تا حد زیادی حاصل همین نسخه است. بیومهای تازه تنوع و هیجان بیشتری به تجربه اکتشاف بخشیدند و فرصتهای گستردهای برای ساخت، سکونت و بهرهبرداری از منابع در اختیار بازیکنان قرار دادند.
1.18 – The Caves And Cliffs Update, Part II
1.13 – The Update Aquatic
وقتی در سال ۲۰۱۴ مایکروسافت شرکت مستقل موجانگ، سازندهی بازی مینکرافت، را خرید، بسیاری از بازیکنان نگران تغییرات منفی در مسیر بازی بودند. این نگرانیها چهار سال بعد به واقعیت پیوست، اما جامعهی بازیکنان به تدریج فهمید که رویکرد موجانگ نسبت به بازی نه تنها بدتر نشده، بلکه علاقه دارد تا بازی و جهان گستردهای را خلق کند.
نسخه ۱.۱۳ آغازگر دورهای از بهروزرسانیهای جدید بود که بسیاری از بازیکنان آنها را انقلاب جدیدی در ماینکرافت، اما با فاصلههای زمانی بیشتر میدانند؛ بهروزرسانیهایی که تمرکز ویژهای بر یک بخش مشخص از بازی داشتند. در مورد ۱.۱۳، تمرکز اصلی روی اقیانوسها بود؛ تعداد زیادی از موجودات، بلوکها، سازهها و آیتمهای تازه به این بیومها اضافه شدند تا جان تازهای به آنها ببخشند. تنها دلیلی که «آپدیت آکواتیک» جایگاه بالاتری ندارد، بهروزرسانیهای خاصتر از آن است.
1.9 – The Combat Update
بهروزرسانی 1.9 شاید یکی از جنجالیترین نسخههای تاریخ ماینکرافت باشد، چون سیستم مبارزه بازی را از حالت معمول و بیهدف به سیستمی دقیقتر و مبتنی بر مهارت تبدیل کرد. این تغییر، بهویژه برای طرفداران PvP، چندان خوشایند نبود و بسیاری از بازیکنان حتی امروز هم ترجیح میدهند روی سرورهای نسخههای پیش از 1.9 بازی کنند.
با این حال، تمرکز 1.9 تنها روی سیستم مبارزه نبود. یکی از مهمترین قابلیتهای اضافه شده در این نسخه، شهرهای End بود. شالکرهای موجود در شهرها کاربرد خاصی نداشتند، اما الایترهای موجود در آنها از ارزش بالایی برخوردار بود و به بازیکنان اجازه میداد تا با سرعتی شگفتانگیز در آسمان پرواز کنند. همین قابلیت پرواز بود که به تنهایی موجب شد تا 1.9 به یکی از محبوبترین و بهیادماندنیترین آپدیتهای ماینکرافت تبدیل شود.
1.11 – The Exploration Update
آپدیت Exploration، با معرفی Woodland Mansions، تجربهی جالبی را به بازی اضافه کرد. این عمارتهای عظیم توسط ویلجرهای خطرناکی مانند Vindicator و Evoker اشغال شده بودند و Evokerها پس از شکست، توتمهای قدرتمند Undying را رها میکردند. اگرچه اهمیت این ویژگیها در سالهای بعد کمتر شد، اما در زمان عرضه، انگیزهای قوی برای کاوش فراهم میکردند و چالش و جوایز این عمارتها جذابیت بالایی داشت. علاوه بر این، بلوکهای Observer نیز برای نخستین بار معرفی شدند.
با این حال، چیزی که آپدیت 1.11 را واقعاً خاص و متمایز کرد، بهبود و ارتقای قابلیتهایی بود که در نسخه 1.9 اضافه شده بودند. شالکرها حالا (Shulker Shells) را دراپ میکردند که میتوانستند به صندوقهای قابل حمل تبدیل شوند، و کاربران الایترا میتوانستند با استفاده از راکتها، پرواز کنند و به مقاصد مورد نظر خود بروند. این قابلیت نه تنها امکان پرواز بلندمدت با سرعت بالا را فراهم کرد، بلکه اجازه میداد تا بازیکنان تمام آیتمها را همراه خود داشته باشند، و تجربه کاوش و حرکت در جهان بازی را به سطحی کاملاً جدید ارتقا داد.
1.17 – The Caves and Cliffs Update, Part I
بهروزرسانی Caves and Cliffs که ابتدا قرار بود بهصورت یک بسته کامل عرضه شود، برای کاهش فشار کاری تیم توسعه و جلوگیری از شرایط نامساعد کاری به دو بخش تقسیم شد؛ تصمیمی منطقی و قابل درک. با اینکه تنها نیمه اول این آپدیت منتشر شد، محتوای زیادی به بازی اضافه گردید؛ از جمله دیپاسلیت، خزه، درایلیف، تاف، ژئودها، مس، آکسلوتلها و دیگر عناصر تازه. بخش اول Caves and Cliffs یکی از بزرگترین ارتقاها در زمینه تنوع بلوکها برای سازندگان محسوب میشد و هرچند برخی آیتمها تنها به شکل موقت در دسترس بودند، بازخورد مثبت و گسترده از این نسخه، نشاندهنده کیفیت بالای آن بود، حتی با وجود شرایط خاص عرضه.
1.15 – The Buzzy Bees Update
با وجود کوچک بودن بهروزرسانی، 1.15 در واقع بسیار مهم بود. معرفی زنبورها، با مکانیکهای جدیدی همراه بود که نهتنها در مزارع تاثیرگذار بودند، بلکه خود زنبورها نیز موجوداتی جالب به شمار میروند و جهان بازی را شادتر و زیباتر میکنند. عسل آنها کاربردهای متنوعی از جمله خوراکی یا ساخت کندوی تزئینی، و بلوکهای عسل نقش مهمی در ساخت مدارهای ردستون داشتند.
علاوه بر این، این بهروزرسانی، بسیاری از باگهای قدیمی و طولانیمدت بازی را برطرف کرد که سالها تجربه بازی را مختل کرده بودند. بازی پس از آن بهطرز قابلتوجهی روانتر و بهتر شد. اگرچه 1.15 بیشتر به خاطر زنبورهای دوستداشتنیاش شناخته میشود، اما حل شدن طیف زیباد و قابل توجهی از مشکلات بازی، حال بازیکنان را خوب کرد.
1.16 – The Nether Update
برای بسیاری از بازیکنان، بهروزرسانی Nether نقطه اوج سبک مدرن بهروزرسانیهای ماینکرافت به شمار میرود. این نسخه نه تنها یک بیوم، بلکه کل بعد Nether را دگرگون کرد. در 1.16 پنج بیوم جدید، دو نوع چوب تازه، پنج موجود جدید، دو ساختار تازه، یک روش جدید تجارت، آهنگ محبوب Pigstep، ارتقای الماسها و بسیاری ویژگیهای دیگر اضافه شد. پیش از انتشار 1.16، اکثر بازیکنان متوجه یکنواختی Nether نبودند، اما با گذر زمان و پس از تجربه امکانات تازه، جامعه ماینکرافت به اتفاق نظر رسید که این بهروزرسانی تأثیر بسیار مثبتی بر بازی داشته و تجربه Nether را کاملاً تغییر داده است.
1.5 – The Redstone Update
نسخه 1.5 از بسیاری جهات جلوتر از زمان خود بود. در حالی که پیش از 1.13 آپدیتهای متعددی بزرگی محسوب میشدند، بهروزرسانی Redstone بهطور ویژه متمرکز و انقلابی بود. شاید جذابیت آن برای کسانی که علاقهای به ردستون ندارند کم به نظر برسد، اما نقش آیتمهایی مانند هاپرها، دراپرها و کامپاراتورها در تغییر سازوکار بازی غیرقابل انکار است.
ردستون یکی از شگفتانگیزترین و همیشه در حال توسعه بخشهای ماینکرافت است و ابزارهای معرفی شده در 1.5 هنوز پس از نزدیک به یک دهه در پیشرفتهترین پروژهها مورد استفاده قرار میگیرند. حتی برای بازیکنانی که به ردستون علاقه ندارند، این فناوری کاربردی و فراگیر است و بدون شک نسخه 1.5 پایه و اساس ردستون مدرن را شکل داده است.
1.14 – The Village and Pillage Update
آپدیت The Village and Pillage یا نسخه 1.14، یکی از مهمترین بهروزرسانیهای ماینکرافت بود که دنیای بازی را از نظر روستاها و تعاملات با اهالی آن کاملاً متحول کرد. این نسخه شامل بازطراحی کامل روستاها با ساختارهای متنوعتر، طراحی معماری بر اساس بیوم و اضافه شدن بیش از 30 بلوک و آیتم جدید بود. علاوه بر آن، سیستم تجارت با روستاییان نیز بهبود یافت و اکنون هر حرفه، ویژگیها و آیتمهای منحصر به فرد خود را داشت که تجربه بازی را عمیقتر و پویاتر میکرد.
یکی دیگر از نکات برجسته این آپدیت، معرفی Illagerها و حملات آنان به روستاها بود. گروههایی از دشمنان جدید با انواع مختلف، از جمله Pillager و Evoker، حملات خود را برنامهریزی کرده و بازیکن را به دفاع از روستا و استراتژیهای نوآورانه دعوت میکردند. این سیستم، حس ماجراجویی و چالش را به تجربه ماینکرافت افزود و تعامل با اهالی روستا را معنادارتر کرد. علاوه بر موارد فوق، آپدیت 1.14 بلوکها و آیتمهای تازهای مانند (Target Blocks)، کتابها و قلمها، و مزرعههای جدید را به بازی اضافه کرد. این تغییرات نه تنها ظاهر و فضای بازی را زندهتر و جذابتر کردند، بلکه امکانات ساخت و بروز خلاقیت بازیکنان را نیز به شکل قابل توجهی افزایش دادند.
منبع: The Gamer
ماینکرافت ماینکرافت ماینکرافت من آومدم آشوب کنم من اومدم آشوب کنم!
ییییییییییییییییییییییییی ههههههههههههههههههههههههههههههههه