آموزش و بررسی بازی کندی کراش ساگا ( Candy Crush Saga) بدانید

دنیای شگفت‌انگیز آب‌نبات‌ها

آیا تا به حال اصطلاح آیکون را شنیده‌اید؟ شاید تصور کنید که منظورم از آیکون در حقیقت همان عکس‌های کوچکی هستند که روی کامپیوتر شما نشان یک برنامه را به نمایش می‌کشند اما منظور از آیکون اینجا چیز دیگریست؟ آیکون به معنای نشان است و زمانی که می‌گوییم مسی آیکون فوتبال است، یعنی لیونل مسی یکی از مهم‌ترین دلایلی است که مردم فوتبال را می‌شناسند. اما اگر بخواهیم وارد بازی‌های موبایلی شویم، چند آیکون می‌توانید نام ببرید؟ با این که بازی‌هایی مثل پابجی موبایل یا کالاف دیوتی موبایل بسیار محبوب و مشهور هستند، اما نمی‌توان آن‌ها را در حال حاضر آیکون‌های صنعت بازی‌های موبایلی نام‌گذاری کرد. با این که آیکون‌ها باید درست مثل بازی‌هایی همچون کالاف دیوتی موبایل و پابجی موبایل محبوب باشند، اما قدمت هم در این زمینه بسیار اهمیت دارند.

آیکون‌ها مدت زمان زیادی را در صنعت‌های مرتبط خود حضور داشته‌اند و در طی زمان ثابت کرده‌اند که هنوز طرفداران خود را دارند و خیلی‌ها آن‌‌ها را بهترین می‌نامند. در رابطه با بازی‌های موبایلی هم آیکون‌‌ها مدت زمان زیادی است که در این صنعت حضور دارند و حتی با وجود گذشت مدت زمان طولانی از انتشار آن‌ها، هنوز کاربرها و طرفداران مخصوص خودشان را دارند.

یکی از بازی‌هایی که بدون شک آیکون بازی‌های موبایلی محسوب می‌شود، عنوان Candy Crush است. عنوانی که وقتی برای اولین بار برای ویندوز ۷ و گوشی‌های موبایلی منتشر شد، به اندازه‌ای طرفدار پیدا کرد که توسعه‌دهندگان آن به هیچ‌وجه انتظارش را نداشتند. حتی با گذشت سال‌ها از انتشار این بازی، هنوز سازندگان این بازی در حال انتشار محتوای جدید و پشتیبانی مداوم از این بازی هستند که این موضوع خبر از جذابیت این بازی می‌دهد.

در این مقاله می‌خواهیم کمی عمیق‌تر به این بازی بپردازیم و هر چیزی که باید راجع به بازی Candy Crush  بدانید را با شما به اشتراک بگذاریم. پس با بلاگ مایکت همراه باشید.

ظهور کارخانه شکلات‌سازی!

کندی کراشفرنچایز Candy Crush یک سری رایگان مچ کردن یا Matching است که توسط کمپانی King  در سال ۲۰۱۲ به صورت اورجینال روی پلتفرم فیسبوک منتش شد. البته سازندگان به یک ورژن فیسبوکی بسنده نکردند و خیلی زود ورژن‌های دیگری برای اندروید، آی او اس،‌ ویندوز فون و البته ویندوز ۱۰ هم منتشر کردند.

البته این اولین باری نبود که کندی کراش به عنوان یک بازی منتشر می‌شد؛ کندی کراش در گذشته توسط همین کمپانی برای مرورگرها منتشر شده بود و کاربرها می‌توانستند با باز کردن سایت کندی کراش، به راحتی مشغول تجربه این بازی شوند و البته به خاطر بازخورد خوبی که سازندگان از بازی مرورگر کندی کراش دریافت کردند، این ایده به ذهنشان خطور کرد که سراغ دیگر پلتفرم‌های محبوب هم بروند.

در بازی، پلیرها باید سعی کنند که با جابه‌جا کردن تکه‌های رنگی و کنار دادن حداقل سه تکه یک‌رنگ کنار یکدیگر، آن‌‌ها را از جدولی که مقابلشان قرار گرفته شده، حذف کنند. با حذف کردن این تکه‌های رنگی در حقیقت شکلات‌ها و آبنبات‌هایی آزاد می‌شوند که هدف اصلی شما هم دقیقا این است که بتوانید شکلات‌های موجود در این جدول را آزاد کنید.

البته بازی اهداف دیگری را هم در اختیار شما قرار می‌دهد که در انجام هر مرحله از کندی کراش تنها با خواندن جزییات مرحله می‌توانید با این اهداف آشنا شوید. البته بعد از مدتی اگر بتوانید به خوبی به بازی عادت کنید، خیلی زود و با شروع هر مرحله متوجه می‌شوید که در این مرحله بازی از شما چه کاری را می‌خواهد.

اگر بتوانید در هر مرحله بیش از سه تکه رنگی را منفجر کنید،‌ بازی به شما آب‌نبات‌های جادویی می‌دهد که توسط آن‌ها می‌توانید یک یا چند ردیف از این تکه‌های رنگی را منفجر کنید که در ابتدا آب‌نبات‌های بیشتری را آزاد می‌کند و سپس با جا به جا کردن یک‌هویی تکه‌های دیگر، این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد که بتوانید با راحتی بیشتری بازی را ادامه دهید.

آیکون بازی Candy Crush Saga

Candy Crush Saga

حجم:۱۵۰.۳ مگابایت

دانلود بازی کندی کراش

بازی گاهی اوقات برای شما سخت خواهد شد؛ مثلا بعضی اوقات بازی از شما درخواست می‌کند بازی را در کمتر از X تعداد حرکت به پایان برسانید یا این که باید در مدت زمان تعیین شده، X تعداد آب‌نبات را از جدول آزاد کنید که این نوع مراحل بسیار چالش‌انگیزتر چیزی هستند که فکر می‌کنید و شاید در اوایل شروع بازیتان، نتوانید به راحتی آن‌ها را پشت‌سر بگذارید.

فرنچایز کندی کراش جز اولین فرنچایزهای موفق در مدل کسب‌وکاری فریمیوم است. فریمیوم به مدل کسب و کاری می‌گویند که در آن پلیرها می‌توانند یک اثر را به صورت کاملا رایگان تجربه کنند اما اگر بتوانند در این اثر پول خرج کنند، تجربه بهتری خواهند داشت و سازندگان برای کسانی که پول می‌پردازند، محتوای جذاب‌تری را در نظر دارد.

با این که شما می‌توانید تمام کندی کراش را به صورت کاملا رایگان به پایان برسانید، اما خریدهایی که انجام می‌دهید می‌تواند در گیمپلی شما کاملا تاثیرگذار باشد. شما می‌توانید آیتم‌هایی را خریداری کنید که در طول بازی از آن‌ها برای انجام دادن کارهای بیشتری استفاده کنید. مثلا با خرید آب‌نبا‌ت‌های آتشین می‌توانید در مواقعی که احساس می‌کنید ممکن است در چالش شکست بخورید، یک آب‌نبات آتشین در وسط جدول منفجر می‌کنید تا در بازی موفق ظاهر شوید.

البته کمپانی King هم تا به امروز درآمد بسیار خوبی را از طریق این پرداخت درون برنامه‌ای بازی کندی کراش به دست آورده است. آماری نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۴ و زمانی کندی کراش ۸۳ میلیون کاربر داشت،‌ این کمپانی موفق به کسب یک میلیون دلار به صورت روزانه بود که آمار خارق‌العاده‌ای محسوب می‌شود.

خود کمپانی کینگ یک بار اعلام کرد که آن‌ها در طی سه ماه نزدیک به ۴۹۳ میلیون دلار از این بازی درآمد داشته‌اند که نشان از کاربرهای فعال این بازی و مدل درآمدزایی موفق فریمیوم توسط استودیوی کینگ می‌دهد. این استودیو حتی تا همین امروز هم درآمد بسیار خوبی را از طریق کندی کراش به دست می‌آورد و سازندگان تمام تلاش خود را می‌کنند تا با انتشار محتویات جدید برای این بازی، همیشه این بازی را در اوج خود نگه‌دارند.   

این فرنچایز تا به امروز نزدیک به ۲.۷ میلیارد بار دانلود شده است و تا همین امروز، کندی کراش یکی از پردرآمدترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی است که می‌توانید در سطح فروشگاه‌های دیجیتالی پیدا کنید. حتی اگر وارد پلی استور یا اپ استور شوید، به راحتی متوجه می‌شوید که این فروشگاه‌ها همیشه در حال پروموت کردن بازی کندی کراش هستند.

از زمان انتشار اولیه کندی کراش تا به امروز، کمپانی کینگ سه بازی دیگر با نام‌های Candy Crush Soda Saga، Candy Crush Jelly Saga و Candy Crush Friends Saga منتشر کرده است که تمام این بازی‌ها یک دنباله موفق محسوب شده و از یک مدل درآمدزایی یکسان یعنی همان فریمیوم بهره برده‌اند.

گیمپلی Candy Crush

گیمپلی Candy Crush

بازی Candy Crush  در دسته‌بندی و سبک بازی‌های Match Three قرار می‌گیرد و همانطور که پیشتر توضیح دادیم، شما باید حداقل سه رنگ از یک شکل یا رنگ واحد را در جدولی که پیش رویتان قرار گرفته را به صورت عمودی یا افقی کنار یکدیگر قرار دهید تا بتوانید آن‌‌ها را حذف یا آیتم‌هایی که زیر آن‌ها قرار گرفته را آزاد کنید.

زمانی که شما یک ست از تکه‌های رنگی را منفجر می‌کنید، این احتمال وجود دارد که به خاطر حرکت کردن تکه‌های رنگی دیگر در بازی، تکه‌های دیگری در دسته‌های سه یا حتی چهارتایی و بیشتر کنار یکدیگر قرار بگیرند و بعداز این که این تکه‌ها کنار هم قرار می‌گیرند، به صورت خودکار منفجر می‌شوند و نیازی نیست که شما کاری انجام دهید.

شما با حذف کردن تکه‌ها و به دست آوردن آب‌نبات‌های بیشتر، می‌توانید امتیاز به دست آورید و در این بازی مثل بازی‌های اکشن، چندضرب و کمبو دارید. یعنی اگر بتوانید به صورت مداوم آب‌نبات‌های بیشتری آزاد کنید، می‌توانید ضریب امتیازهای به دست آورده خود را بیشتر کنید و اگر مدت زمان زیادی مشغول تجربه بازی شوید، به این نتیجه می‌رسید که چطور مهره‌های بازی را حرکت دهید که بتوانید با حذف کردن مداوم آب‌نبات‌ها، ضریب امتیاز بیشتری را به دست آورید.

 موضوعی که راجع به گیمپلی کندی کراش تا همین امروز خارق‌العاده است، تعداد مراحل این بازی است. بعضی از پلیرهای این بازی سال‌هاست که مشغول تجربه آن هستند ولی هنوز موفق نشده‌اند که به انتهای این بازی برسند. این در حالی است که سازندگان هم به خوبی موفق بوده‌اند تا این بازی را تغذیه کنند.

مراحل به صورت دسته‌ای در سکانس‌های مختلف قرار گرفته‌اند که هر سکانس تم مخصوص به خود را دارد. این تم‌ها معمولا با تغییر جلوه‌های بصری همراه هستند و این موضوع باعث می‌شود که پلیرها حین تجربه بازی احساس نکنند که یک بازی تکراری و خسته‌کننده را تجربه می‌کنند که خود یکی از نقاط مثبت این بازی محسوب می‌شود.

تک تک مراحل این بازی شامل چالش‌ها و ماموریت‌های مختلفی است که در اختیار پلیرها قرار می‌گیرد و شما باید با انجام دادن بعضی از قوانینی که بازی در اختیار شما قرار می‌دهد، مراحل را پاک‌سازی کنید که شاید در ابتدا موضوع سختی باشد، اما به مرور زمان متوجه می‌شوید که چطور باید آن‌ها را انجام دهید.

 بعضی از این چالش‌ها شاید در ابتدا ساده به نظر برسند اما به مرور زمان متوجه می‌شوید که به هیچ‌وجه اینطور نیست. مثلا یکی  از چالش‌های بازی بدین شکل است که شما اجازه ندارید سه مهره را کنار یکدیگر قرار دهید و فقط باید دو مهره را منفجر کنید تا یک موقع سگ بانمکی که در پایین صفحه خوابیده است را از خواب بیدار نکنید.

این مراحل به صورت مراحل فرعی در راه شما قرار نمی‌گیرند و اگر نتوانید در انجام این کار موفق شوید،‌ باید مجددا مرحله را از اول شروع کنید که سخت بودن این مرحله را دو چندان می‌کند. پس حواستان را جمع کنید که حتما این مراحل را به خوبی انجام دهید.

کاراکترهای Candy Crush

کاراکترهای Candy Crush

در طول زمانی که در حال تجربه این بازی هستید، شما در حین حل کردن معماهای بازی متوجه می‌شوید که بازی یک تم به خصوصی دارد. در این بازی تم دنیایی را مشاهده می‌کنید که همه چیز آن با شکلات و آب‌نبات شخصی‌سازی شده است و به نوعی در سرزمین آب‌نبات سر می‌کنید که به اصطلاح Candy Kingdom نام دارد.

شخصیت‌‌هایی که سازندگان برای این بازی طراحی کرده‌اند هم ویژگی‌های مخصوص به خودشان را دارند و به همین خاطر سعی کرده‌اند تا جایی که می‌توانند کاراکترهای موجود در بازی را طوری شخصی‌سازی کنند که به دنیای آب‌نباتی بازی همخوانی داشته باشد.

مثلا آقای تافی یکی از اولین کاراکترهایی است که در دنیای کندی کراش مشاهده خواهید کرد. آقای تافی در بازی وظیفه دارد که به شما آموزش دهد باید مراحل مختلف را چگونه انجام دهید و به نوعی راهنمای شما در طول بازی خواهد بود. 

آقای تافی یک لهجه فرانسوی جالبی دارد که اگر اهل گوش دادن به توتریال‌ها باشید، قطعا از شنیدن صدای این شخصیت لذت می‌برید و قطعا یکی از نکات مثبت روایت نصف و نیمه این بازی محسوب می‌شود.

یکی دیگر از کاراکترهای جالب بازی، خرگوش دنیای آب‌نبات است که صاحب فروشگاه بازی محسوب می‌شود و شما می‌توانید از او خریدهایی را انجام بدهید. یعنی تمام پرداخت‌های درون برنامه‌ای بازی Candy Crush توسط این خرگوش یعنی آقای یتی انجام می‌شود. 

یک جغد بانمک هم در مراحل این بازی حضور دارد که اکثر اوقات خوابیده است و همواره باید حواستان باشد که مراحل را طوری به پایان برسانید که او را از خواب بیدار نکنید. او دیالوگی در طول بازی ندارد اما حضورش در مراحل نشان می‌دهد که با چالش جدیدی روبه‌رو هستید.

هر داستانی که پر از شخصیت‌های مثبت است، باید یک شخصیت منفی هم داشته باشد و در دنیای کندی کراش، شخصیت منفی در حقیقت یک آدامس است. البته این شخصیت یک آدامس معمولی نیست و در حقیقت قالبی با ظاهر یک آدامس است که با وجود منفی بودن این شخصیت، ظاهری بسیار بانمک و جالب دارد.

دو شخصیت اصلی که در کندی کراش باید با آن‌ها مقابله کنید، ملکه ژله و کارل کیک فنجونی هستند که هر دوی آن‌ها شخصیت‌های جالبی دارند و قطعا از تجربه بازی و مقابله کردن با آن‌ها لذت خواهید برد.

توسعه Candy Crush

توسعه Candy Crush

قبل از این که کندی کراش به صورت رسمی توسط کمپانی کینگ منتشر شود، این شرکت تمام منابع خود را روی توسعه بازی‌های تحت وب و مرورگری قرار داده بود و تا قبل از ساخت این بازی برای پلتفرم‌های دیگر، آن‌ها آشنایی چندانی با ساخت بازی بازی‌های موبایلی و پلتفرم‌های بزرگ‌تر نداشتند.

آن‌ها تمام بازی‌‌های ساخته شده خود را روی وب‌سایت رسمی خودشان منتشر می‌کردند؛ البته بازی‌های دیگری هم بودند که توسط این استودیوی ساخته شدند اما روی پلفترم این سایت قرار نگرفتند که این بازی‌ها، حاصل همکاری این کمپانی با دیگر پلتفرم‌ها مثل سایت یاهو یا فیسبوک بود.

کندی کراش هم یکی از همین بازی‌ها بود که کمپانی کینگ برای مرورگر و تحت وب ساخته بود و تفاوتی با بازی‌های دیگر این کمپانی نداشت. موسس و مدیرعامل حال حاضر این کمپانی بازی کندی کراش را ساختند و به لیست دراز بازی‌های خود اضافه کردند.

کندی کراش بازی در سبک Match Three بود اما اولین بازی کمپانی کینگ نبود که در این سبک و سیاق ساخته می‌شد. این کمپانی قبل از کندی کراش بازی دیگری با همین سبک به نام Miner Speed ساخته بود که المان‌های گیمپلی این بازی تماما از بازی Bejeweled قرض گرفته شده بود اما نتوانست آن بازی بزرگی باشد که کمپانی کینگ انتظارش را می‌کشید.

برای این که کمپانی کینگ بازی کندی کراش را وارد پلتفرم‌های دیگر کند، تغییراتی در این بازی انجام داد. مثلا یکی از این تغییرها اضافه کردن انیمیشن‌های جدید به این بازی به خصوص در بخش آب‌نبات‌های موجود در هر مرحله از بازی بود که با بازخورد بسیار خوبی از سمت پلیرهای این بازی همراه بود.

طولی نکشید که بازی کندی کراش در سال ۲۰۱۲ و در سایت کمپانی کینگ به ۵ بازی برتر تمام عنوان‌های این کمپانی و در وب‌سایت‌ آن‌ها بدل شد. به همین ترتیب بود که کمپانی کینگ توانست پتانسیل موجود در این بازی را مشاهده کند.

در آن زمان هنوز کندی کراش موفق نشده بود تا بتواند یک گیمپلی دنباله‌دار و درگیرکننده را ارائه دهد. حتی سازندگان بازی در مصاحبه‌ای گفته‌اند که سه دقیقه ابتدایی این بازی بسیار جذاب بود اما بعد از مدتی کاملا خسته‌کننده می‌شد و پلیرها دلیلی برای حضور در بازی و خرج کردن پول برای به دست آوردن آیتم‌های پولی پیدا نمی‌کردند.

اما این وضعیت می‌توانست برای کمپانی کینگ بسیار بهتر باشد اما به خاطر وجود پلتفرم فیسبوک، کار برای این کمپانی بسیار سخت شده بود. در سال ۲۰۰۹ بود که کمپانی فیسبوک از توسعه‌دهنده‌های بازی خواسته بود که بازی‌هایشان را به پلتفرم فیسبوک بیاورند و به طور کلی بستری را برای پلیرها فراهم کنند تا این پلیرها بتوانند از طریق فیسبوک، راحت به تجربه این بازی‌ها بپردازند.

بعد از رو آمدن فیسبوک گیمینگ طولی نکشید که کمپانی‌های بزرگ مثل زینگا به این سمت هجوم بردند و پلیرهای سایت کینگ هم به مرور زمان بسیار کمتر شدند. فیسبوک در آن زمان شبکه اجتماعی بزرگی بود و این بسیار منطقی بود که کاربرها در یک پلتفرم به راحتی بتوانند هم وارد شبکه اجتماعی مورد علاقه‌شان شوند و هم بتوانند به تجربه بازی بپردازند. 

در سال ۲۰۱۰، کمپانی کینگ هم تصمیم گرفت که به این کارزار ملحق شود و یک دپارتمان کاملا جدید برای توسعه بازی‌های موبایلی و البته پلتفرم فیسبوک راه‌اندازی کرد. در ابتدا کمپانی کینگ تصمیم گرفت که اکثر بازی‌هایی که در گذشته ساخته بودند را به فیسبوک اضافه کند.

به خاطر حالت شبکه اجتماعی بودن فیسبوک، کمپانی کینگ موفق شد تا بتواند کاربرهای فیسبوک را به عنوان‌ کاربرهای تازه در این بازی شناسایی کند و البته حالت مسابقه را بین کاربرها فعال کند که این حالت توانست از محبوبیت بسیار زیادی در میان کاربرها برخوردار شود و طولی نکشید که بازی‌های کمپانی کینگ بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

در سال ۲۰۱۱، کمپانی کینگ بازی Miner Speed را به عنوان اولین بازی کراس پلتفرم خود در فیسبوک منتشر کرد. یعنی بازی که کاربرها می‌توانستند هم روی پلتفرم موبایل و هم از روی پلتفرم فیسبوک تجربه کنند و امتیازها و پروسه تجربه آن‌ها در بین این دو پلتفرم منتقل می‌شد که خبر خوبی برای پلیرهای این بازی بود.

اما موفقیت کمپانی کینگ در سال ۲۰۱۲ و بعد از انتشار بازی Bubble Witch Saga روی فیسبوک رقم خورد که بعد از گذشت مدتی کوتاه توانست به ده میلیون کاربر برسد و حتی تا همین امروز یکی از پررونق‌ترین بازی‌های فیسبوک از لحاظ تعداد کاربر شناخته می‌شود.

در آن زمان کمپانی زینگا پرطرفدارترین کمپانی بود که برای فیسبوک بازی می‌ساخت و بازی‌های مشابه با بابل ویچ ساگا هم ساخته بود اما فرقی میان بازی‌های زینگا و این عنوان وجود داشت. در این عنوان پلیرها می‌توانستند برای ساعت‌های متوالی به تجربه این بازی مشغول شوند اما بازی‌های زینگا شما درگیر مراحل محدودی بودید.

بعد از این که کمپانی کینگ به موفقیت زیادی بعد از توسعه بازی Bubble Witch Saga رسید، آن‌ها به نتیجه رسیدند که مردم علاقه زیادی به بازی‌های Match Three دارند. پس همانطور که می‌توانید حدس بزنید، این بار نوبت به کندی کراش بود تا به پلتفرم فیسبوک باز هم به عنوان یک عنوان کراس پلتفرم اضافه شود.

زمانی که کندی کراش به پلتفرم فیسبوک اضافه شد، به اندازه بازی که امروز تجربه می‌کنیم بزرگ نبود. در آن زمان تنها ۶۵ مرحله در این بازی وجود داشت و البته باید اعتراف کرد که در آن زمان بازی‌های زیادی نبودند که این تعداد از مرحله را در بازی خود داشته باشند و همین ۶۵ مرحله جز نکات مثبت بازی کندی کراش محسوب می‌شد.

کندی کراش به سرعت توانست که طرفدارهای زیادی را برای خود دست و پا کند. تا جایی که این بازی تنها در چند هفته ابتدایی انتشارش روی پلفترم فیسبوک نزدیک به ۴ میلیون کاربر را به خود جذب کرد. آمار فوق‌العاده‌ای که بازی‌های کمی در آن زمان به این آمار دسترسی داشتند.

بعد از دیدن موفقیتی که کندی کراش توانست در مدتی کوتاه به دست آورد، کمپانی کینگ زمان زیادی صبر نکرد و خیلی زود نسخه‌های موبایل هوشمند این بازی را در دسترس کاربران این بازی قرار داد تا بتواند قیف بزرگ‌تری برای ریزش پلیرها در این بازی فراهم کند. 

همانطور که می‌توانید حدس بزنید، هر دو نسخه بازی یعنی اندروید و iOS قابلیت پشتیبانی از پروفایل فیسبوک را داشتند. یعنی اگر کندی کراش را روی فیسبوک بازی می‌کردید، می‌توانستید به راحتی از دادامه پروسه جریان بازی خود در نسخه گوشی‌های هوشمند بازی خود را ادامه بدهید.

انتشار نسخه موبایلی کمک شایانی به این کمپانی کرد و محبوبیت کندی کراش بسیار بیشتر از گذشته شد. وضعیتی که سازندگان برای این بازی در نظر داشتند و با این رویکرد که در هر جایی می‌توانستید ادامه پروگرس خودتان را در کندی کراش پیش ببرید باعث شد تا پلیرها بیش از پیش درگیر تجربه این بازی باشند.

یکی از توسعه‌دهنده‌های این بازی یعنی آقای تامی پلام در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که آمار فروش و دانلود این بازی روی گوشی‌های هوشمند ده برابر بهتر از چیزی بود که آن‌‌ها ارزیابی کرده بودند. کمپانی کینگ حتی آمادگی چنین استقبالی را از نسخه موبایلی کندی کراش نداشت و در روزهای اولیه انتشار نسخه موبایلی، بارها با پایین آمدن سرورها مواجه می‌شدند.

در سال ۲۰۱۳، بازی کندی کراش موفق شد تا جای بازی Farmville 2 را بگیرد که در آن زمان توسط کمپانی بزرگ زینگا ساخته شده بود. بازی فارمویل ۲ در رتبه اول بازی‌های فیسبوک قرار داشت و کندی کراش موفق شد که این بازی را پشت سر بگذارد و نام خود را به عنوان محبوب‌ترین بازی فیسبوک ثبت کند.

از زمانی که توسعه بازی کندی کراش آغاز شد، حتی کمپانی کینگ هم تصور نمی‌کرد که محبوبیت بازی تا به این اندازه باشد. آن‌ها تصور می‌کردند که این بازی تنها ۶ ماه موفقیت‌آمیز را سپری کند و به مرور زمان از محبوبیت آن کاسته شده و کم کم به گورستان بازی‌های موبایلی بپیوندد. اما همانطور که می‌بینید،‌ این بازی تا همین امروز پلیرهای بسیار زیادی دارد.

در اواخر سال ۲۰۱۲ بود که کمپانی کینگ تصمیم گرفت که پشتیبانی بهتری از این بازی انجام دهد که این پشتیبانی شامل اضافه کردن مکانیزم‌های جدید به بازی، بیشتر کردن مرحله‌ها و کلی متودهای مختلف دیگر برای گسترش دادن بازی بود.

قابلیت‌های جدید به صورت آزمایشی روی نسخه سایت کینگ انجام شد تا توسعه‌دهنده‌ها متوجه شوند که آیا پلیرها بازخورد مناسبی را با این پیشرفت‌ها خواهند داشت یا نه. مجددا همانطور که می‌توانید حدس بزنید، بازخوردها نسبت به این قابلیت‌های جدید بسیار خوب بود و کمپانی کینگ موفق شد تا یک فرمول موفق را برای بازی کندی کراش به دست آورد.

در سال ۲۰۱۶ بیش از یک تریلیون بار کندی کراش بازی شد و به همین مناسبت، سازندگان بازی نزدیک به ۲۰۰۰ مرحله جدید به این بازی اضافه کردند که به نوعی تشکر آن‌ها از پلیرهای کندی کراش بود و بار دیگر پلیرهای کندی کراش دلیل جدیدی پیدا کردند که به تجربه این بازی مشغول شوند.

در حال حاضر هم کمپانی کینگ محتوای جدیدی را به صورت هفتگی یا دو هفته یک بار در اختیار کاربرهای کندی کراش قرار می‌دهد. اکثر محتوای هفتگی کندی کراش رویدادهای زمانی هستند که پلیرها باید در مدت زمان محدودی، کارهای مختلفی انجام دهند و از پس چالش‌های جدید بازی بربیایند.

بازخوردهای بازی Candy Crush

بازخوردهای بازی Candy Crush

طبق آمار به دست آمده، بازی کندی کراش موفق شد که میانگین نمره ۷۹ را روی نقد و بررسی‌های نسخه iOS به دست آورد. نمره ۷۹ برای بازی‌های موبایلی یک نمره خوب محسوب می‌شود و می‌توان گفت که کمپانی کینگ در توسعه یک بازی جذاب موفق عمل کرده‌اند و حتی در بین بازی‌های ویدیویی هم نمره ۷۹ نشان می‌دهد که این بازی ارزش تجربه کردن را دارد.

حتی رسانه مطرح یوروگیمر هم طی مقاله‌ای در سال ۲۰۱۳ اعلام رکد که بازی کندی کراش یکی از بهترین بازی‌های سال است. کندی کراش از محبوبیت زیادی برخوردار بود که این محبوبیت چندان تعجب‌آور نبود. این عنوان به سرعت توانست خود را در دل بازی‌های اعتیادآور قرار دهد که نکته اصلی مثبت این بازی به شمار می‌رفت.

 در سال ۲۰۱۳، بازی کندی کراش بیش از ۵۰۰ میلیون بار دانلود شده بود. این آمار مربوط به تمام پلتفرم‌های این بازی از جمله فیسبوک، آی او اس و اندروید است و در آن زمان بیشترین برنامه کاربردی و بازی دانلود شده از طریق اپ استور به شمار می‌آمد.

به صورت روزانه، این بازی نزدیک به ۷ میلیون کاربر فعال داشت که هر روز به تجربه این بازی می‌پرداختند و بابت این سر زدن‌های روزانه، کمپانی کینگ بیش از ۶۰۰هزار دلار به صورت روزانه از طریق این بازی درآمدزایی می‌کرد که رکورد فوق‌العاده‌ای برای این بازی محسوب می‌شد. نکته جالب‌تر این است که این درامد فقط از درگاه اپ استور محاسبه شده است.

در سال ۲۰۱۴، این بازی بیش از ۲۴۰ میلیون پلیر فعال در هر ماه داشت اما تا سال ۲۰۱۶‌، این بازی کمی از لحاظ تعداد یوزرهای فعال افت داشت و این عدد به ۱۶۶ میلیون کاربر در ماه رسید که باز هم یک عدد بسیار بالا و جذاب محسوب می‌شود. اما وضعیت همیشه برای کندی کراش بدین شکل نماند و مجددا در سال ۲۰۱۷، تعداد پلیرهای این بازی افزایش یافت و این بار به عدد خارق‌العاده ۲۷۷ میلیون پلیر آنلاین رسید.

کینگ از بازی کندی کراش هر ماه میلیون‌ها دلار درآمد داشت اما شاید جالب باشد بدانید که تنها نزدیک به ۴ درصد از پلیرهای کندی کراش از پرداخت درون برنامه‌ای استفاده می‌کردند. کمپانی کینگ متود اصلی درآمدزایی خودشان را روی تبلیغات قرار داده بودند اما به هیچ‌وجه تصور نمی‌کردند که با جذب کاربرهای زیاد بتوانند حتی با ۴ درصد این یوزرها، به درآمد میلیون دلاری در ماه برسند.

تا جایی که در سال ۲۰۱۴، کمپانی کینگ اعلام کرد که بیش از ۱ میلیارد دلار در بازی کندی کراش توسط پلیرها پول خرج شده است. یعنی این رقم هیچ ارتباطی با پخش آگهی در بازی ندارد و فقط با پرداخت پول توسط پلیرها اتفاق افتاده است که یک عدد خارق‌العاده برای بازی در سبک کندی کراش محسوب می‌شود.

کندی کراش افت و خیز زیادی از لحاظ تعداد کاربر داشته و با توجه به این افت و خیز در میزان تعداد کاربرها، به همین میزان هم شاهد افت و خیز پرداخت‌های درون برنامه‌ای بوده‌ایم. به شکلی که در سال ۲۰۱۵، درآمد ماهانه بازی نزدیک به ۱۲۰ میلیون دلار قلمداد شده و این رقم در سال ۲۰۱۶ افت کرد و به ۵۳ میلیون دلار رسید. مجددا در انتهای سال ۲۰۱۶ اینعدد به ماهانه ۱۲۸ میلیون دلار بازگشت!

در انتهای سال ۲۰۱۸، درآمد بازی از ۴ میلیارد دلار رد شده بود و همچنین تعداد نصب این بازی روی پلفترم‌های مختلف هم به سه میلیارد یوزر رسیده بود. فقط کافی است تصور کنید که نزدیک به نیمی از جمعیت دنیا بازی کندی کراش را در پلتفرم‌های مختلف تجربه کرده‌اند و به همین خاطر است که امروز کندی کراش یک امپراطوری بزرگ در صنعت بازی‌های موبایلی محسوب می‌شود.

۵۸ درصد از پلیرهای این بازی خانم هستند و بقیه این افراد هم مرد هستند. هم‌چنین نزدیک به ۴۶ درصد پلیرهای این بازی از نسل X هستند. این نسل شامل افراد جوان تا پیر محسوب می‌شوند اما در بین کاربرها، کودکان و نوجوان‌های زیادی هم دیده می‌شوند.

  در سال ۲۰۱۶، بازی کندی کراش موفق به دریافت جایزه بهترین بازی موبایلی از سمت فستیوال People’s Choice Awards شد. در بین بازی‌هایی که در لیست نامزد‌های بهترین بازی‌های سال قرار داشتند، می‌توان به عنوان‌هایی همچون Fruit Ninja، Despicable Me، Minion اشاره کرد که همه این بازی‌ها در نوع خودشان بسیار سرگرم‌کننده و اعتیادآور هستند.

دنباله‌های Candy Crush

دنباله‌های Candy Crush

در ماه می سال ۲۰۱۴ میلادی، دنباله‌ای برای بازی کندی کراش با نام Candy Crush Soda Saga به صورت آزمایشی منتشر شد که از لحاظ طراحی محیط و المان‌های گیمپلی تفاوت چندانی با نسخه اصلی کندی کراش نداشت. این بار به جای استفاده از المان‌های گرافیکی مثل آب‌نبات، از بطری‌های سودا استفاده شده بود.

تا به امروز برای این بازی نزدیک به ۷۱۷ بخش منتشر شده که تمام این بخش‌ها بیش از ۱۰هزار مرحله را در خود جای داده‌اند. این بازی هنوز هم پلیرهای مخصوص به خودش را دارد و کمپانی کینگ پشتیبانی از این بازی را تا امروز ادامه داده است.

در ۲۰ اکتبر سال ۲۰۱۴ میلادی، این بازی از انحصار پلتفرم فیسبوک خارج شد و به صورت جهانی در دسترس کاربرها قرار گرفت. در ماه نوامبر همان سال هم کمپانی کینگ این بازی را در دسترس کاربرهای اندروید و آی او اس قرار داد. اما کاربرهای ویندوزی مجبور بودند که کمی بیشتر برای تجربه این بازی صبر کنند و در نهایت در اکتبر سال ۲۰۱۵ بود که این بازی در دسترس کاربرهای ویندوز فون و ویندوز ۱۰ قرار گرفت.

در سپتامبر سال ۲۰۱۵، دنباله دیگری برای این بازی به نام Candy Crush Jelly Saga به صورت آزمایشی منتشر شد اما این بار به جای فیسبوک، کمپانی کینگ به سراغ دستگاه‌های اندرویدی رفت. انتشار جهانی و نهایی این بازی به ژانویه سال ۲۰۱۶ انتقال پیدا کرد و این بار دیگر خبری از نسخه فیسبوکی نبود اما کاربرهای اندروید و آی او اس توانستند این بازی را تجربه کردند.

آخرین دنباله این بازی در سال ۲۰۱۸ و باز هم در ماه اکتبر در دسترس کاربرهای آی او اس و اندروید قرار گرفت و این بازی Candy Crush Friends Saga نام داشت. این بار قابلیت‌های بسیار بیشتری به بازی اضافه شده بود. 

مثلا شما می‌توانستید از بین کاراکترهای دنیای کندی کراش هر کسی را که دوست داشتید انتخاب کنید و این کاراکترها قابلیت‌های مخصوص به خودشان را داشتند و با قدرتی که هر کدام از آن‌ها به بازی می‌آورد، بازی بسیار جذاب‌‌تر می‌شد. 

دنیای کندی کراش به اندازه‌ای جذاب و محبوب شد که کمپانی کینگ تصمیم گرفت که دنیای این فرنچایز را تنها محدود به یک بازی موبایلی نکند و طولی نکشید که در تاریخ ۹ جولای ۲۰۱۷ میلادی، کمپانی کینگ با همکاری شبکه تلویزیونی CBS لایو اکشن یک ساعته کندی کراش را منتشر کردند.

این لایو اکشن از بازخورد چندان خوبی برخوردار نشد و نتوانست آن‌چنان که باید طرفداران این سری را مجذوب خود کند اما به طور کلی، کمپانی کینگ به این کار افتخار می‌کرد و آن‌ها اعلام کردند که احتمالا در آینده باز هم به سراغ آوردن کندی کراش به دیگر مدیوم‌ها بیایند.

دنیای بی‌نهایت آب‌نبات‌ها

کندی کراش از آن دسته بازی‌هایی است که اگر فقط چند ساعت از وقت خود را در آن بگذرانید، کاملا مجذوب آن خواهید شد و از فرط اعتیادآور بودن آن، ترک کردنش بسیار سخت خواهد بود و ممکن است طی چند روز بیش از صد مرحله از این بازی را تجربه کرده باشید.

از زمان انتشار بازی کندی کراش تا امروز، بازی‌های زیادی در این سبک منتشر شده‌اند و سعی داشته‌اند که جای کندی کراش را بگیرند اما پشتیبانی از این بازی به اندازه‌ای جذاب و خوب انجام شده که شما نمی‌توانید هیچ جایگزین بهتری را برای کندی کراش پیدا کنید. حتی اگر یک بازی پیدا کردید که از لحاظ المان‌های گیمپلی از کندی کراش بهتر باشد،‌ باز هم پیدا کردن عنوانی که بتوانید به صورت طولانی مدت آن را تجربه کنید، کار بسیار سختی است.

شما هم اگر قصد دارید که یکی از بهترین بازی‌های موبایلی را تجربه کنید، شک نکنید که حتما باید بازی کندی کراش را در لیست بازی‌های خود قرار بدهید. نظر شما راجع به این بازی چیست؟ آیا تا به حال این بازی را تجربه کرده و از تجربه خود راضی بوده‌اید؟

دکمه بازگشت به بالا
دانلود مایکت ×