حقایق باورنکردنی درباره بازی کراش باندیکوت
سری بازیهای کراش باندیکوت یکی از نمادینترین و محبوبترین فرنچایزها در تاریخ ویدئوگیم است که افراد در سنین مختلف از با آن خاطره دارند. مطمئنا دلیل اصلی جذابیت این سری شخصیت اصلی آن یعنی کراش است. یک حیوان انساننما نارنجیرنگ و دوستداشتنی که با بازیگوشی و با حالات چهره عجیبش شناخته میشود. این سری ممکن است بسیار محبوب باشد، اما هنوز چیزهایی وجود دارد که بسیاری از مردم درباره این شخصیت دوستداشتنی نمیدانند. در این مطلب مایکت 17 حقیقت را که درباره شخصیت کراش و سری بازیهای کراش باندیکوت نمیدانید، فاش میکنیم.
1. اسم ابتدایی کراش ویلی وامبت بود
امروزه همه کراش باندیکوت را میشناسند و دوست دارند. این نام اکنون بهعنوان یکی از نمادهای ماندگار در تاریخ بازیهای ویدیویی ثبت شده و کاملاً با شخصیت او همخوانی دارد. با این حال، در مقطعی قرار بود کراش باندیکوت کاملاً متفاوت باشد. در ابتدا، زمانی که استودیوی ناتی داگ تصمیم گرفت بازی خود را بر پایهی شخصیتی الهامگرفته از تاز، شیطان تاسمانی، از مجموعهی لونی تونز خلق کند، شخصیتی که در نظر داشتند یک وامبت بود و قرار بود ویلی وامبت نامیده شود. اما خوشبختانه سازندگان در یک راهنمای حیاتوحش استرالیایی با گونهی باندیکوت آشنا شدند و تصمیم خود را تغییر دادند تا زمینه برای خلق کراش باندیکوتی که امروز میشناسیم، فراهم شود.
2. چرا کراش نارنجی رنگ است؟
کراش همواره شخصیتی غیرمعمول بوده است، چه در رفتار و چه در ظاهرش. کراش به رنگ نارنجی طراحی شده در حالی که باندیکوتهای واقعی معمولاً قهوهای یا خاکستری هستند. علت این تصمیم این بود که رنگ قهوهای با محیط رنگارنگ بازی ترکیب میشد و جلوه خوبی ایجاد نمیکرد. به همین دلیل استودیو ناتی داگ تصمیم گرفت تا آن را به رنگ نارنجی طراحی کند که این رنگبندی غیرمتعارف نهتنها شخصیت شادش را بهتر نشان میدهد، بلکه از سردرگمی بازیکنان در مراحل نیز جلوگیری میکند.
3. مراحل حذف شده بازی کراش باندیکوت
طبیعی است که در فرآیند توسعه یک بازی، برخی از ایدهها به دلایل مختلفی کنار گذاشته شوند. در بازی کراش باندیکوت مراحل کشتی غرقشده، برفی و واگن معدنی همگی برنامهریزی و طراحی شده بودند، اما فضای کافی برای گنجاندن همه آنها وجود نداشت. حتی یک مرحله گدازهای تا مرحله دمو پیش رفت، اما رنگ نارنجی کراش با محیط آن ناسازگار بود. مرحله برفی در نسخه دوم به بازی اضافه شد اما سایر مراحل تا زمانی که ناتی داگ این فرنچایز را در اختیار داشت به بازی اضافه نشدند.
4. کراش یک بزرگسال است
بسیاری از افراد، کراش را به دلیل ظاهر بامزه و کودکمانندش با موجوداتی مانند پوکمون مقایسه میکنند. با این حال، کراش نهتنها یک حیوان انساننماست، بلکه بر اساس معیارهای خود، یک جوان بزرگسال محسوب میشود. این موضوع زمانی تأیید شد که کراش در داستان یک معشوقه داشت و شخصیتهای مکمل نیز با او بهعنوان یک بزرگسال رفتار کردند. بنابراین، برخلاف تصور برخی، کراش آنقدرها هم سادهلوح یا معصوم نیست.
5. یک گونه واقعی از باندیکوت به نام کراش نامگذاری شده است
احتمالاً شما هم تصور میکردید که کراش باندیکوت فقط یک شخصیت بازی ویدیویی است، اما جالب است بدانید که یک باندیکوت واقعی در دنیای واقعی وجود دارد که به نام او نامگذاری شده است. سال ۲۰۱۴ یک دانشمند بقایای فسیلی از خانوادهی پراملیدا، که اجداد باندیکوتها هستند را کشف کرد. او این گونه حیوانی را به افتخار این شخصیت نارنجی و دوستداشتنی بهعنوان گونهی کراش باندیکوت نامگذاری کرد.
6. مرحله حذف شده صعود طوفانی
بالاتر گفتیم که بسیاری از مراحل بازی در زمان توسعه بازی کنار گذاشته شدند. اما مرحله صعود طوفانی در واقع کامل شده و آماده انتشار بود، اما در آخرین لحظه کنار گذاشته شد. طبق گفته توسعهدهندگان این مرحله قابل بازی بود، اما بسیار دشوار بود و آنها زمان کافی برای آسانتر کردن آن نداشتند. این مرحله حتی از بازی حذف نشد و روی دیسک باقی ماند، اما توسعهدهندگان آنرا مخفی کردند. طرفداران کنجکاو میتوانستند با استفاده از سیستم تقلب گیمشارک به این مرحله حذفشده دسترسی پیدا کنند، با این حال، این مرحله در سال ۲۰۱۷ برای مجموعه Crash Bandicoot N. Sane Trilogy، که شامل بازسازی بازی اول بود، بازسازی و بهعنوان DLC منتشر شد.
7. در بازی کراش باندیکوت بیشتر شخصیتها توسط یک صداپیشه جان گرفتهاند
در بازی کراش باندیکوت، بیشتر شخصیتها توسط یک صداپیشه جان گرفتهاند. برندان اوبراین نهتنها واکنشهای تکهجایی کراش را اجرا کرده، بلکه صداپیشگی دکتر نیتریوس بریو و شخصیتهای مکملی مانند کوالا کونگ و پیناسترایپ پوتورو را نیز بر عهده داشته است. برندان اوبراین همچنین نقش دکتر نئو کورتکس را بر عهده داشت تا هم قهرمان داستان و هم شرور اصلی توسط او صداپیشگی شده باشند.
8. کراش در ژاپن ظاهر متفاوتی دارد
بازار ژاپن دارای سلیقههای خاص خود است و بسیاری از طراحان شخصیتها به دلیل عدم تطابق با این استانداردها مورد انتقاد قرار گرفتهاند. کراش باندیکوت نیز با چالشی مشابه مواجه شد که با تغییر کامل ظاهر او برای این بازار برطرف شد. سازندگان ویژگیهای کراش را به شکلی کارتونیتر تغییر دادند تا شخصیت شاد و سرزندهاش بهتر منتقل شود. مقایسهی نسخهی آمریکایی و ژاپنی کراش بهخوبی نشاندهندهی تغییرات گسترده در طراحی اوست.
9. دیدن چهرهی کراش
کراش در ۹۰٪ بازی در حال دویدن به سمت جلو بود و گیمرها تقریباً هیچوقت فرصت دیدن چهره او را نداشتند. تیم ناتی داگ نگران بود که بازیکنان بدون دیدن چهره کراش نتوانند با او ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل، آنها تصمیم گرفتند صحنههای کلاسیک تعقیب شدن توسط سنگ را به بازی اضافه کنند تا مخاطبان بتوانند چهره او را ببینند. در این مرحله زاویه دوربین از روبروی شخصیت کراش است و بازیکنان بهراحتی میتوانند چهره کراش و حالات عجیب و غریب آن را ببینند.
10. کراش باندیکوت دنیای بازیهای ویدیویی را متحول کرد
چیزی که بسیاری از مردم نمیدانند این است که نسخه اول کراش باندیکوت در واقع تحول بزرگی در دنیای بازیهای ویدیویی ایجاد کرد. این بازی اولین بازی در تاریخ بود که بازیکن را پشت قهرمان داستان قرار میداد، در حالی که کراش بیشتر زمان خود را به سمت جلو میدوید. این بازی، اولین پلتفرمر سهبعدی بود که برخلاف بازیهای ساید اسکرول مانند سونیک خارپشت، چنین رویکردی را اتخاذ کرد و از آن زمان، بسیاری از بازیها این سبک را تقلید کردهاند.
11. چرا کراش گردن ندارد؟
هنگام انتشار اولین بازی کراش باندیکوت در سال ۱۹۹۶، فناوری گرافیکی تلویزیونها به پیشرفتگی امروز نبود و جزئیات تصویر بهخوبی قابل مشاهده نبود. استودیوی ناتی داگ برای اینکه چهره کراش بهخوبی دیده شود، کراش را بدون گردن و در عوض با صورتی بزرگ طراحی کرد. این طراحی موجب شد تا بازیکنان حالتهای عجیب و غریب چهرهی او را حتی روی تلویزیونهای دههی ۹۰ بهوضوح ببینند.
12. چرا شخصیت کراش ساکت است؟
یکی از سؤالاتی که همیشه درباره بازیهای کراش باندیکوت مطرح بوده، این است که چرا کراش اصلاً صحبت نمیکند. البته گاهی بعد از یک حرکت جذاب، کلمهای مثل «واو» یا یههاه را به زبان میآورد، اما هیچ گفتوگوی واقعیای از او نمیشنویم. اندی گاوین، یکی از خالقان کراش باندیکوت، در پستی مفصل در وبلاگ خود توضیح داده است: «ما معتقد بودیم که او باید شخصیتی شاد و سرگرمکننده داشته باشد و هرگز صحبت نکند.» آنها معتقد بودند که صدا دادن به شخصیتها اغلب باعث میشود هویتشان کمرنگ یا حتی کلیشهای به نظر برسد و از جذابیتشان کاسته شود. به همین دلیل، ترجیح دادند کراش را ساکت نگه دارند.
ساکت بودن کراش تا زمانی ادامه داشت که استودیو رادیکال فرنچایز کراش باندیکوت را تصاحب کرد و در سال ۲۰۰۷ بازی Crash of the Titans را منتشر کرد. در این بازی، او در سکانس پایانی کلمه پنکیک را به زبان آورد، اما همین تغییر کوچک نیز بهشدت با نارضایتی طرفداران مواجه شد و مشخص شد که تصمیم ناتی داگ برای ساکت بودن کراش کاملاً درست بوده است.
13. بازی کراش باندیکوت و اسپایرو اژدها
کراش باندیکوت و اسپایرو اژدها برای همیشه بهعنوان پلتفرمرهای نمادین کنسول پلیاستیشن ۱ به هم پیوند خوردهاند. این ارتباط با ارائه دموی هر یک از این مجموعهها برای دیگری تقویت شد. اسپایرو اژدها شامل دمویی از کراش باندیکوت ۳ بود که به بازیکنان اجازه میداد مرحله Tell No Tales را تجربه کنند. در مقابل نیز کراش باندیکوت ۳ با ارائه دمویی از اسپایرو اژدها که شامل دنیای مرکزی ابتدایی بازی بود، این لطف را جبران کرد.
14. کراش تقلبی
شاید کراش با دندانهای جلوزده و ابروهای پرپشت را از بازی Crash Team Racing به خاطر بیاورید. این شخصیت که به اسم Fake Crash شناخته میشود بر اساس یک اسباببازی ارزانقیمت در ژاپن ساخته شده است. اما باید بدانید که اولین حضور کراش تقلبی مربوط به بازی Crash Bandicoot: Warped بود. اگر شما در برخی مراحل تمام کریستالها را جمعآوری میکردید، کراش تقلبی را در حال رقصیدن میدیدید.
15. میوههای بازی سیب نیستند
تقریباً همهی کسانی که کراش باندیکوت را بازی کردهاند، تصور میکردند کراش اشتهایی سیریناپذیر برای سیب دارد. اما در واقع، اینها میوههای وومپا هستند، نه سیب. به گفتهی دیو بگت، یکی از توسعهدهندگان بازی، این میوهی خیالی ترکیبی از سیب و انبه است، هرچند طعم میوههای وومپا در حقیقت شبیه به سیب توصیف شده است.
16. اسم آکو آکو از روی یک رستوران گرفته شده است
Aku Aku یک ماسک بود که راهنما و فرشته نجات کراش بود. اما جالب است بدانید که اسم آکو آکو از روی یک رستوران در بوستون، نزدیک به محل کار توسعهدهندگان، گرفته شده است. دیو بگت، توسعهدهنده سابق ناتی داگ و اولین کارمند این استودیو، توضیح داد: نام آکو آکو از یک رستوران پلینزی در نزدیکی ایستگاه تی آلوایف گرفته شده است، زمانی که من، اندی گاوین و جیسون روبین در منطقه بوستون زندگی میکردیم. این رستوران یک مجسمه تیکی بزرگ در ورودی داشت و تا جایی که یادم هست، غذاهایش خیلی افتضاح بود.
17. جعبهها در مراحل پایانی به بازی اضافه شدند
جعبههای چوبی که در هر مرحله از بازیهای کراش باندیکوت پراکندهاند، یکی از نمادهای اصلی این مجموعه هستند. جالب است بدانید که این جعبهها در مراحل پایانی توسعه به بازی اضافه شدند و از ابتدا قرار نبود در بازی باشند.
زمانی که توسعهدهندگان گرافیک و شخصیتهای بازی را به سطح مطلوبی رساندند، متوجه شدند که حافظه زیادی برای افزودن چیزهای دیگر باقی نمانده است، و این باعث شد دنیای بازی زیبا اما خالی به نظر برسد. آنها ایده اضافه کردن جعبهها را در مراحل پایانی توسعه مطرح کردند. این جعبهها علاوه بر پر کردن فضای بازی، برای پازلها، نگهداشتن آیتمها و حتی بهعنوان مواد منفجره استفاده شدند. از آن زمان، جعبهها به یکی از عناصر اصلی و ثابت سری تبدیل شدهاند.
نظر شما درباره این مطلب چه بود؟ اگر شما هم حقایقی را درباره شخصیت کراش میدانید خوشحال میشویم آنها را با ما به اشتراک بگذارید.