5 ویژگی آزاردهنده بازی ماینکرافت
برای وقتهایی که ماینکرافت را دوست دارید اما از آن متنفرید!
بازی ماینکرافت (Minecraft)، عنوانی معروف و پرطرفدار از کمپانی خلاق موجنگ (Mojang Studios) است که میلیونها بازیکن را با دنیای سندباکس (Sandbox) جذاب خود سرگرم کرده است. این عنوان با آزادی عمل بینظیر، ماجراجوییهای هیجانانگیز و گیمپلی ساده اما عمیق، خود را در دل طرفداران جای داده است. بااینحال، حتی بهترین بازیها هم از ویژگیهایی برخوردار هستند که ممکن است بازیکنان را کمی آزار دهد. در این مقاله، قصد داریم نگاهی عمیقتر به پنج مورد از نکاتی داشته باشیم که بحث و جدلهای زیادی را در بین طرفداران ماینکرافت برانگیخته است؛ با مجله مایکت همراه باشید.
1. فانتومها در ماینکرافت: بودن یا نبودن، مسئله این است!
فانتومها موجودات پرنده و چابکی هستند که در نیمهشب ظاهر میشوند و افرادی که هنوز بیدار هستند را شکار میکنند، درست مانند قصههای قدیمی که پدر و مادرها برای اجبار فرزندان خود به خواب تعریف میکردند! در صورتی که بازیکن برای مدت طولانی نخوابد، مجبور است با تعداد زیادی از این موجودات آزاردهنده مقابله کند. این موجودات شبحوار با ظاهر تیره و چشمان درخشان شناخته میشوند و صدایی گوشخراش را هنگام نزدیک شدن به بازیکن تولید میکنند.
دلیل اصلی آزاردهنده بودن فانتومها، اجبار کردن بازیکن به خوابیدن است. برای جلوگیری از ظاهر شدن این موجودات، بازیکن باید هر چند وقت یکبار در تخت خود بخوابد. این موضوع میتواند بهویژه برای بازیکنانی که عادت به کاوشهای طولانی شبانه، ساختوساز بیوقفه یا حتی ماهیگیری در شب دارند، آزاردهنده باشد. اجبار بازیکنان به خواب و توقف کارهای خود میتواند روند بازی را مختل کرده و برای آنها بسیار آزاردهنده باشد.
علاوه بر این، مبارزه با فانتومها نیز چالش برانگیز است، آنها موجودات سریع و چابکی هستند که در صورت عدم آمادگی بازیکن، بهراحتی میتوانند او را غافلگیر کنند. حملات آنها قدرتمند است و میتواند بهسرعت جان بازیکن را به خطر بیندازد؛ همچنین بهدلیل قدرت ضربه بالا (Knockback)، فانتومها میتوانند بهراحتی با ضربات خود بازیکنان را از پرتگاههای مختلف به پایین پرت کرده و موجب مرگ آنها شوند.
راههای مختلفی برای مقابله با فانتومها وجود دارد، از جمله استفاده از زره مناسب، سلاحهای جادویی و تختخوابهای اضطراری! بااینحال، بسیاری از بازیکنان ترجیح میدهند که اصلاً با این موجودات روبهرو نشوند و وجود آنها را بیشتر آزاردهنده میدانند.
Minecraft
حجم:۶۸۰.۷ مگابایت
2. سیستم گزارش تخلف ماینکرافت: قاضی غیرقابل اطمینان!
استودیو توسعهدهنده بازی ماینکرافت همیشه بر ایجاد محیطی امن و لذتبخش برای بازیکنان تاکید داشته است. بههمین منظور، توسعهدهندگان با ایجاد سیستم گزارش تخلف بازیکنان، قصد داشتند از ارسال پیامهای توهینآمیز، آزار و اذیت و سایر رفتارهای نامناسب مقابله کنند.
این سیستم به بازیکنان این امکان را میداد تا گزارشهایی را در مورد رفتارهای توهینآمیز و پیامهای ارسالی و دریافتی در بخش چت درون بازی (In-Game Chat) به بخش پشتیبانی بازی ارسال کنند. پس از بررسی گزارش، توسعهدهنده بازی، میتواند اقداماتی را علیه بازیکنانی که باعث ایجاد بینظمی در جامعه ماینکرافت شدهاند انجام دهد؛ مجازات این بازیکنان شامل چندین اخطار از سوی توسعهدهندگان و در موارد شدیدتر محرومیت موقت یا حتی ممنوعیت دائمی آنها از بازی بود.
هدف اولیه توسعهدهندگان از طراحی این سیستم، جلوگیری از پیامهای توهینآمیز و ایجاد محیطی امنتر برای بازیکنان بود. اما مشکل اصلی، در مورد حساسیت بیش از حد سیستم گزارش تخلف ماینکرافت در برابر برخی بازیکنان است. طبق گزارشهای متعدد از سوی بازیکنان، پیامهای ارسالی بسیاری از افراد درمیان شوخیهای دوستانه یا سوءتفاهمهای ساده ممکن است بهعنوان توهین شمرده شده و منجر به مسدودیت اکانت آنها شوند. بنابراین، عملکرد نادرست این سیستم میتوانند باعث ایجاد محرومیتهای ناعادلانه برای بازیکنان بیگناه شوند.
راهحل این مشکل، ایجاد تعادل میان محافظت از بازیکنان در برابر رفتارهای نامناسب و جلوگیری از مجازاتهای نادرست است. استودیوی موجنگ میتواند با بهبود دقت فرایند بررسی گزارشها و ارائه فرصتی برای بازیکنان برای اعتراض به محرومیتها، اطمینان حاصل کند که این سیستم بهطور عادلانه عمل میکند.
- همه چیز درباره سلاحهای ماینکرافت
- ماینکرافت: ۱۰ ایده جذاب برای ساختمانسازی
- ماینکرافت: ۸ سازه نه چندان کاربردی اما بامزه بر پایه رداستون
3. تغییر اساسی سیستم تجارت با روستاییها: رکود در ماینکرافت!
روستاییها (Villagers)، یکی از نمادهای اصلی بازی ماینکرافت هستند. آنها در روستاهای کوچک، در نظم و آرامش کامل زندگی کرده، به ساخت خانههای خود مشغول شده و در نهایت سرگرم اداره مشاغل مختلف میشوند. یکی از جنبههای سرگرمکننده بازی، قابلیت تجارت بازیکنان با روستاییها است. بازیکنان میتوانند با ارائه منابع مختلف به آنها، آیتمهای مورد نیاز خود را به دست آورند.
بااینحال، این تغییرات با انتقادهای زیادی از سوی بازیکنان همراه بوده است. بسیاری از بازیکنان احساس میکنند که تجارت با روستاییان بسیار دشوارتر از گذشته شده است. طبق گزارش بازیکنان، آنها برای بهدستآوردن آیتمهای گذشته، مجبور هستند منابع بیشتری را پرداخت کنند. این موضوع باعث کندشدن روند بازی و کاهش سود حاصل از تجارت میشود.
یکی از دلایل اصلی نارضایتی بازیکنان، تغییر در سیستم مشاغل روستاییها است. درگذشته، هر روستایی یک شغل خاص داشت، (مانند کشاورزی، آهنگری یا کتابداری) و نسبت به شغل خود، آیتمهای خاصی را برای تجارت ارائه میداد. اما پس از بهروزرسانیهای جدید، این سیستم کنار گذاشته شده است و هر روستایی میتواند طیف گستردهتری از معاملات را ارائه دهد.
درحالیکه این تغییر انعطافپذیری بیشتری را برای بازیکنان فراهم میکند، اما یافتن معاملات موردنظر را بسیار سختتر از گذشته کرده است. بازیکنان مجبورند علاوهبر جمعآوری منابع بیشتر، زمان طولانیتری را صرف جستجو و تجارت با تعداد زیادی از روستاییان کرده تا آیتمهای مورد نیاز خود را پیدا کنند.
راهحلها و تئوریهای مختلفی برای بهبود سیستم تجارت با روستاییها در ماینکرافت وجود دارد. برای مثال، استودیو توسعهدهنده میتواند با افزایش تعداد معاملات ارائه شده توسط هر روستایی و همچنین استفاده از سیستم عرضه و تقاضا درون بازی، تجربه بهتری را برای بازیکنان رقم بزند.
4. خریدهای درونبرنامهای: حمایت، یا طمع؟
بازارچه ماینکرافت (Minecraft Marketplace) فروشگاه آنلاین ماینکرافت است که محتوای مختلف ایجاد شده توسط کاربران و تولیدکنندگان محتوا را به فروش میرساند. این محتوا شامل پوستههای سفارشی برای شخصیت بازیکن (Skins)، نقشههای ماجراجویی با داستآنهای منحصربهفرد (Realms)، و پکیجهای تغییردهنده بافت بلوکها (Texture Pack) که ظاهر کلی بازی را تغییر میدهند، است.
بازارچه ماینکرافت مثل یک جشنواره کوچک بوده و راهی را برای بازیکنان فراهم میکند تا از سازندگان محتوای بااستعداد حمایت کنند و محتوای جدید و هیجانانگیزی را به بازی خود اضافه کنند. بااینحال، انتقاداتی نیز نسبت به این فروشگاه وجود دارد.
یکی از نگرانیهای اصلی بازیکنان، قیمتگذاری برخی از محتواها در است. بسیاری از بازیکنان احساس میکنند که قیمت برخی از پوستهها، نقشهها و آیتمهای دیگر بسیار گران است، بهویژه با توجه به اینکه محتوای مشابه را میتوان بهصورت رایگان در وبسایتهای مختلف و انجمنهای آنلاین پیدا کرد.
وجود این موضوع باعث ایجاد بیعدالتی بین تولیدکنندگان و خریداران محتوا میشود. آنها احساس میکنند مجبور هستند برای محتوایی که بهصورت رایگان در دسترس است، هزینه کنند و از سوی دیگر، تولیدکنندگان بهدلیل خریداری نشدن آثار خود، از ایجاد محتوای جدید پشیمان میشوند. استودیوی موجنگ میتواند سیاستهای پیشین را کنار گذاشته و قیمتگذاری منصفانهتری را برای بازارچه آیتمها در نظر بگیرد.
یکی دیگر از انتقادات به بازارچه ماینکرافت، عدم شفافیت در مورد سهمی است که سازندگان محتوا از فروش آثار خود دریافت میکنند. برخی از بازیکنان نگران هستند که سازندگان بهاندازه کافی برای تلاش و خلاقیت خود پاداش دریافت نمیکنند. توسعهدهندگان میتوانند با انتشار اطلاعات دقیقتر در مورد نحوه تقسیم درآمد حاصل از فروش در فروشگاه ماینکرافت، اعتماد بازیکنان را جلب کنند.
5. رایگیری برای محتوای جدید: دموکراسی در ماینکرافت!
یکی از رویدادهای جالب در دنیای ماینکرافت، رایگیری برای اضافهشدن موجودات جدید به بازی است. در این رویداد، بازیکنان به رأی دادن برای انتخاب موجودات یا محتوای جدیدی که قرار است به بازی اضافه شود، دعوت میشوند. برای مثال، توسعهدهندگان در طی یک رویداد، سه گزینه مختلف را برای رایگیری ارائه میدهند و درنهایت گزینهای که بیشترین آرا را کسب کند، در بهروزرسانی بعدی به بازی اضافه خواهد شد.
این سیستم در واقع دموکراتیک کردن فرایند افزودن محتوا به بازی است و به بازیکنان این امکان را میدهد تا در شکلگیری دنیای ماینکرافت نقش داشته باشند. بااینحال، این رویداد با جنجالهایی نیز همراه بوده است. برخی از بازیکان بر این باورند که سیستم رایگیری کاملا تقلبی بوده و نتیجه آن از پیش تعیین شده است. آنها معتقد هستند که استودیوی توسعهدهنده فارغ از رویدادها و رایگیریهای مختلف تعیین میکند که در نهایت، چه محتوایی را به بازی اضافه کند.
برای مثال، شفافیت کم توسعهدهندگان در مورد نحوه شمارش آرا یکی از نگرانیهای بازیکنان است. بازیکنان نمیدانند که آیا رایگیری فقط بر اساس نسخه جاوا (رایجترین نسخه بازی) انجام میشود یا رایهای جمعآوری شده از بازیکنان نسخههای تلفن همراه و کنسول نیز جزو نتایج رایگیری خواهند بود. این عدم شفافیت باعث میشود تا برخی از بازیکان احساس کنند که رای آنها تأثیرگذار نیست و تمام فرآیند رایگیری صرفاً نمایشی برای جلب رضایت جامعه ماینکرافت است.
البته با وجود تمامی انتقادات، وجود چنین سیستمی برای بسیاری از بازیکنان هیجانانگیز و جالب است. این رویداد جامعه ماینکرافت را گرد هم میآورد و باعث بحث و گفتگو در مورد آینده بازی میشود. علاوهبراین، استودیوی توسعهدهنده میتواند با افزایش شفافیت در مورد فرآیند رایگیری و انتخاب گزینههای متنوعتر برای رایگیری، تجربه بهتری را برای بازیکنان رقم بزند.
نتیجهگیری
ماینکرافت دیگر یک عنوان بلوکی ساده نیست! این عنوان فوقالعاده طی گذر سالهای مختلف، تبدیل به بستری برای یادگیری، سرگرمی و رشد خلاقیت شده است؛ بستری که بهطور مداوم در حال تغییر و تکامل بوده و با هر بهروزرسانی، ویژگیها و تغییرات جدیدی را به مکانیکهای گیمپلی خود اضافه میکند. درحالیکه بسیاری از این تغییرات مثبت هستند و باعث بهبود تجربه بازی میشوند، اما برخی از آنها نیز با انتقاداتی از سوی بازیکنان همراه هستند.
Minecraft
حجم:۶۸۰.۷ مگابایت
ویژگیهایی که در این مقاله مورد بحث قرار گرفتند، تنها نمونههایی از موارد بحثبرانگیز در دنیای ماینکرافت هستند. در نهایت، بودن یا نبودن چنین ویژگیهایی به سلیقه و ترجیحات شخصی هر بازیکن بستگی دارد. نکته اصلی این است که توسعهدهندگان به بازخورد جامعه بازیکنان گوش دهند و به طور مداوم برای بهبود بازی تلاش کنند. با انجام اینکار، استودیوی موجنگ میتواند اطمینان حاصل کند که ماینکرافت برای سالهای آینده، همچنان عنوانی محبوب و سرگرمکننده باقی خواهد ماند. نظر شما چیست؟ آیا مثل بازیکنان دیگر خواستار ایجاد تغییر هستید؟
منبع: sportskeeda