آموزش بازی مافیا، معرفی نقش ها و قوانین بازی

به هیچکس اعتماد نکن!

این روزها همه نیاز دارند که تفریحات متنوعی را تجربه کنند، به واسطه اینترنت ما به طیف وسیعی از بازی های سراسر دنیا دسترسی داریم و میتوانیم از بوردگیم های خانوادگی و حتی اپلیکیشن های بازی گروهی موبایل مثل ادا بازی استفاده کنیم، اما برخی از این عناوین پیچیدگی های خاصی دارند و باید یادبگیریم که چطور آن ها را انجام دهیم، بازی مافیا یکی از همین ها است که امروز در مایکت آن را به شکل کامل برای شما معرفی میکنیم.

فرهنگ ایرانی ها طی چند هزار سال دچار تغییر شده، اما بازی های گروهی همواره جزئی از جامعه بوده و هنوز هم در میان مردم جایگاه ویژه ای دارند، یکی از بازی های جذابی که می توانید آن را بدون نیاز به پیش نیاز خاصی تجربه کنید، مافیا و شهروند است.

این بازی گروهی جذاب یکی از معروف ترین عناوینی است که این روزها در کافه ها و گروه های دوستانه طرفداران زیاد دارد، حتی پای آن هم به تلویزیون کشیده شده و بازی مافیا شبکه سلامت در میان بعضی از افراد جامعه که پیگیر آن هستند، شهرت تقریبا قابل قبولی دارد.

اگر علاقمند به بازی ها باشید، شاید جالب باشد بدانید که همه افراد میتوانند یک طراح بازی باشند و با استفاده از خلاقیتی که دارند، آثار جالب رومیزی و بازی های گروهی طراحی کنند، مافیا هم احتمالا چنین پیشینه ای داشته و این چنین سر برآورده است.

تاریخچه بازی مافیا

بهار سال 1986 یک روانشناس و دانشمند روسی به نام دیمیتری دیویدف تصمیم گرفت یک بازی روانشناسی گروهی طراحی کند و تحقیقاتی را روی بازیکنان انجام دهد. دیمیتری برای اولین بار در دانشگاه دولتی مسکو این بازی را به شکل عمومی معرفی کرد، در همان مراسم معارفه دانشجویان و استادان دانشگاه نسبت به آن واکنش های مثبت بسیار زیادی داشتند و رفته رفته پای بازی مافیا به خوابگاه های دانشجویی و کلاس های درس کشیده شد، این بازی بعد از مدت زمان کوتاهی در میان قشر دانشجو و دانش آموز شوروری وایرال شد و طرفداران بسیار زیادی هم پیداکرد، بعد از آن هم شهرت بازی رو به افزایش بود و کم کم به اروپا و آمریکا هم رسید و تقریبا در اکثر نقاط دنیا این بازی گروهی شناخته شده و محبوب است.

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی تلویزیون خبری وایرد این بازی برای اولین بار در 1987 معرفی شده و با تاریخ قبلی یک تفاوت یک ساله دارد، این شبکه هم چنین ادعا میکند که بازی در سال 1990 از شوروری (روسیه) به سایر کشورها راه پیدا کرده است.
همانطور که گفتیم این عنوان یک بازی علمی و روانشناسی بوده و هدفی جز سرگرمی پشت آن نهفته بوده است، دیمیتری سعی کرده در قالب یک بازی آموزش های مختلفی را به شاگردانش بدهد و سر فصل هایی مثل تحلیل رفتار متقابل، سیگنالهای کلامی، رفتار های عصبی و استرس زا، مهارت های ارتباط اجتماعی،استدلال و زبان بدن را در این بازی به خوبی آموزش داده است.

معرفی بازی مافیا، سرگرمی جدید کافه ها

هدف نهایی بازی مافیا به این بستگی دارد که در چه گروهی باشید، مافیا به دنبال تصرف شهر و انتقام گرفتن از شهروندان هستند، و مردم هم باید قبل از اینکه کشته شوند با یکدیگر اتحادی تشکیل بدهند و مجرمین (مافیا) را پیدا و بکشند، این سناریوی ساده باعث شکل گیری یک روند نفس گیر میشود که ممکن است تا یک ساعت هم به طول بینجامد.

بهترین و کاملترین حالت برای تجربه بازی مافیا، این است که شما حداقل 13 بازیکن و یا بیشتر داشته باشید، در این حالت شما میتوانید از تمام نقش ها به خصوص رول های فرعی هم استفاده کنید و جذابیت بازی را افزایش دهید، البته برای تعداد نفرات هیچ یک حالت حداقلی وجود دارد و نباید کمتر از چهار نفر باشید.

مافیا بازی گروهی است

قوانین بازی مافیا، چطور بازی کنیم؟

راوی، لرد، گاد و یا خدا ناظر بازی است و مرتب در میان بازیکنان باید بچرخد و فرایند را از صفر تا صد کنترل کند، راوی رسماً درگیر بازی نیست اما به عنوان داور عمل می کند و مهم ترین وظیفه آن بی طرف بودن در بازی است.

شب اول، شروع بازی به دستور راوی

روند بازی به دو قسمت شب و روز تقسیم خواهد شد، اما این دو قسمت چه تفاوت هایی با یکدیگر خواهند داشت؟ ابتدایی ترین راند بازی با گروه مافیا شروع میشود و اصطلاح شب اول نام دارد، در این بخش از بازی همه بازیکنان چشم های خود را میبندند و پشت نقاب هایی که دارند قایم میشوند، داور بازی اعلام می کند “مافیا بیدار شه!” در اینجا افراد این تیم چشم های خود را باز میکنند و چند ثانیه ای به یکدیگر نگاه میکنند تا بدانند با چه افرادی هم تیمی هستند، سپس چشم های خود را بسته و بدون اینکه حرفی بزنند به بازی ادامه میدهند.

در طول شب چه کار کنیم؟

در هنگام شب ، وقتی همه چشمان بازیکنان بسته است ، راوی هر نوبت می آید و سوالاتی را از بازیکنان هر دو گروه می پرسد، البته باید نوبت هر نقش فرا رسیده باشد، در ادامه بازی را با یک مثال بررسی میکنیم:
برای مافیا ، سوال این است: چه کسی را می خواهید بکشید؟ به دکتر: می خواهید چه کسی را نجات دهید؟ به کارآگاه: می خواهید چه کسی را بشناسید؟ و این دست سوال ها که درباره قابلیت ویژه هر فرد است و به نوعی کلید استفاده از قدرتی است که در اختیار دارید.

در طول روز چه کار کنیم؟

وقتی همه بیدار هستند ، راوی از بازیکنان می خواهد که به یکدیگر اتهام بزنند و به دنبال ، در واقع کسانی را معرفی کنند که فکر میکنند مافیا هستند و باید از دور بازی خارج شوند؛ این بازی به صورت مرحله به مرحله از شب به روز تکرار می شود و از شب به روز ، در هر مرحله یک نفر کشته می شودِ مگر اینکه در شب توسط پزشک نجات پیدا کند و به بازی برگردد، زره پوش هم از این قانون پیروی نمی کند و تا دو نوبت از بازی حذف نخواهد شد.

در طول روز تن صدای افراد، لحن تهاجمی، خجالت بیش از حد، استفاده از کلمات تکراری و… میتواند نشان دهنده استرس آنها باشد و اگر شما نسبت به رفتار دیگران کنجکاو باشید و سیگنال های آن ها را دریافت کنید، احتمالا این بخش از بازی برایتان جذابیت زیادی خواهد داشت.
اگر تا الان مافیا و شهروند را بازی نکرده اید و صرفا بیننده بوده اید، اصلا نگران نباشید، نیازی نیست که در همان مسابقه اول به بهترین بازیکن تبدیل شوید، این مسابقه طوری طراحی شده که به مرور زمان مهارت شما افزایش پیدا میکند و تجربه تان هم روی صحبت های شما اثر گذار خواهد بود.

رای گیری، اتحاد برای نجات شهر

در این قسمت هر فرد یک حق رای دارد و بیشترین رای باعث حذف یک فرد خواهد شد اگر هم همه چیز در میان دو فرد برابر بود، در این دور هیچکس حذف نمیشود و بازی در بخش شب ادامه پیدا میکند، البته این افراد سابقه دار میشوند و سایر بازیکنان با دقت بیشتری رای گیری های بعدی را انجام خواهند داد.

مهم ترین نکته این است که شما فقط یک حق رای دارید و میتوانید حدس خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و برای اینکه بقیه افراد را قانع کنید چند ثانیه ای مهلت حرف زدن خواهید داشت.

در این بازی ما دو گروه مافیا و شهروند را داریم، شما با توجه به نقشی که دارید در یکی از این دو تیم عضو میشوید و باید با سایر افرادی که در تیم شما قرار دارند همکاری کنید؛ گروه مافیایی و منفی بازی سعی میکند که تمام شهروندان را از بین ببرد و شهر را به تصرف خودش در بیاورد، اما خب همه چیز اینقدر ساده نیست و گروه مثبت بازی هم ساده لوح نیستند و اقداماتی را برای از بین بردن تیم مقابل قطعا انجام خواهند داد.

قانون اول

هرچند نفری که باشید شما به یک راوی نیاز دارید، این فرد باید کل بازی را مدیریت کرده و جز افراد بی طرف باشد، پیش از انتخاب نقش ها، این فرد را مشخص کنید.

قانون دوم

با توجه به تعداد افراد باید نقش ها تقسیم شوید، به عنوان مثال شما در یک بازی که پنج نفر در آن حضور دارند، نمیتوانید 3 مافیا داشته باشید.

قانون سوم

در یک بازی 10 نفره، حداقل سه فرد مافیا هستند، در شب اول توسط راوی (God) این تیم با یکدیگر آشنا میشوند و از نقش هایی که دارند مطلق خواهند شد، این گروه باید سعی کنند که مراقب یکدیگر باشند و در طول بازی نقش خود و تیم‌شان را حفظ کنند.

هدف بازی مافیا چیست؟

هدف بازی مافیا این است که یکی از این دو گروه از بین برود و تا زمانی که تعداد گروه ها تقریبا با یکدیگر برابر باشد، بازی به اتمام نمی رسد، زمانی هم که یکی از گروه ها تعداد کمتری داشته باشد آن تیم بازنده بازی خواهد بود.

آموزش بازی مافیا به شکل آنلاین

نقش های بازی مافیا

این بازی به شکل گروهی انجام میشود و نقش های مختلفی وجود دارد که افراد باید رول آن ها را بازی کنند، به همین منظور بیایید نگاهی به تمام نقش های بازی مافیا داشته باشیم و بگوییم که هر کارت و کاراکتر چه ویژگی هایی دارد و چه کارهایی میتواند انجام دهد؟

راوی (خدا)، ناظر بازی

راوی و یا خدا فردی است که اداره بازی را برعهده دارد، در واقع روی روند بازی نظارت، نقش ها را بیدار میکند و از آن ها سوالاتی حول محور بازی می پرسد، این فرد باید به شکل بی طرف بازی کند و هیچ اطلاعاتی از افراد یا گروه های دیگر را به سایرین منتقل نکند.
راوی هر دور بازی را اعلام میکند و هر شب هم با توجه به قوانین بازی یکی از نقش ها را بیدار میکند، به عنوان مثال از مافیا میپرسد که امشب هدف شما برای کشتن چه کسی است؟ و مافیا بدون اینکه حرفی بزند باید با اشاره به طعمه خود، منظورش را برساند.

نقش های گروه مافیا

گروه مافیا از افراد مختلفی تشکیل میشود و هر کدام قابلیت ویژه ای دارند، قدرتمند ترین شخصیتی که در این تیم حضور دارد، پدرخوانده است و سپس نقش هایی مثل تروریست، مذاکره کننده، دکتر (پزشک تیم در جبهه منفی که جز نقش های فرعی است) و مافیای ساده جزئی از این گروه شیطانی هستند که می خواهند شهر را به سلطه خود در بیاورند.

پدر خوانده، قدرتمندترین شخصیت مافیا

احتمالا فیلم پدر خوانده از فرانسیس فورد کاپولا را دیده باشید، داستانی که حول محور قوی ترین شخصیت مافیا ساخته شده و جز برترین فیلم های تاریخ هم محسوب می شود، در اینجا هم پدر خوانده همان نقش را بازی میکند و تصمیم گیرنده نهایی است، این فرد قدرت ویژه ای دارد و میتواند با یک گلوله هر بازیکنی که میخواهد را از بازی حذف کند.

همچنین نقش پدرخوانده توسط کارآگاه استعلام نمیشود و در واقع او اگر هوشمندانه بازی کند میتواند جز آخرین نفراتی باشد که در بازی حضور دارد.
پس اگر نقش پدرخوانده به شما داده شد، وظیفه دارید که تیم مافیا را هدایت کنید و با مشورت گرفتن از آن ها به سمت از بین بردن شهر پیش بروید، البته مراقب باشید که نقش شما لو نرود، حذف پدر از بازی، توازن قدرت را بهم میزند و اثر منفی بسیار زیادی روی سایر مافیاهای باقی مانده خواهد گذاشت.

مافیه بیدار بشهتروریست

تروریست قدرت کمتری نسبت به رییس مافیا دارد و وقتی که کارآگاه استعلام او را بگیرد، نقشی که دارد مشخص خواهد شد، البته نکته جالب اینجاست که اگر شهروندان در هنگام رای گیری او را از بازی حذف کنند، او می تواند یک بازیکن دیگر را به انتخاب خودش از بازی حذف کند.
در واقع اگر شما تروریست بودید و در هنگام رای گیری روزانه، تصمیم گرفته شد که حذف شوید، شما میتوانید یکی از بازیکنان را هم با خود به پایین بکشید و او را از روند بازی کنار بزنید، این کار باعث میشود که این نقش بسیار کلیدی باشد و اگر بتواند خودش را تا میانه های بازی حفظ کند، کمک بزرگی به تیم مافیا کرده است.

مافیای ساده

این شخصیت قابلیت ویژه ای ندارد و در تصمیمات گروهی هم کمترین اثر را میگذارد اما اگر بتواند خودش را به عنوان طعمه به دیگران ثابت کند و حواس تیم شهر را به خودش جلب کند، میتواند بسیار کلیدی و اثر گذار باشد.

مذاکره کننده

مذاکره کننده نقش وکیل مدافع مافیا را برعهده دارد، این شخص میتواند یکی از شهروندان را به عضویت گروه خودشان در بیاورد، اما خب چطور این اتفاق صورت میگیرد؟ اگر این فرد بخواهد مذاکره را شروع کند، باید در شب آن را با راوی در میان بگذارد و بعد از اینکه اجازه صادر شد باید چشم های خودش را ببندد و یکی از افراد را انتخاب کند، بعد از این اتفاق به فرد انتخاب شده اطلاع داده میشود که به گروه مافیا دعوت شده است؛ البته همه نقش ها نمیتوانند به گروه حریف ملحق شوند و موارد خاصی هم وجود دارد.

نقش های گروه شهروند

بین واقعیت و دروغ یک مرز باریک وجود دارد، اما چه کسی میتواند این ها را از یکدیگر تشخیص بدهد، مافیا دقیقا سعی میکند این مهارت را به افراد بیاموزد و تیم شهروند ضعیف تر از گروه مقابل خود در بازی است که اگر اعتماد بین آن ها شکل نگیرد، شهر نابود خواهد شد، به هر حال هر قرعه ای به نام شما درآمد، سعی کنید حرفه ای بازی کرده و تا دورهای آخر زنده بمانید.

کارآگاه

کارآگاه عضوی از گروه شهروندان است و اثر زیادی روی عملکرد بازی دارد، این شخصیت میتواند هر دور (هرشب) به یکی از افراد ظن (گمان) بزند و استعلام آن را از روای بگیرد، در واقع شما میتوانید هویت افراد را پیدا کنید، و اگر فرد باهوشی کنترل این نقش را برعهده داشته باشد، قطعا به جذابیت های بازی افزوده خواهد شد.

دکتر شهر

دکتر یکی از مهره های اصلی بازی در تیم شهروندان است، او قابلیت ویژه ای دارد که در طول شب میتواند با حدس درست جان یکی از اعضا را نجات دهد و در طول بازی هم یکبار میتواند دوباره به بازی برگردد (جان خودش را نجات دهد).

اگر قرعه این کاراکتر به نام شما افتاد و راوی در طول شب بیدارتان کرد و گفت که یکی از اعضا را نجات دهید، باید حدس بزنید که چه کسی در این دور توسط مافیا کشته شده، اگر گمان شما درست باشد و بازیکن کشته شده را انتخاب کنید، او نجات پیدا میکند و به بازی برمی گردد، اگر هم اشتباها به کسی دیگر اشاره کند، قابلیت او فایده ای نخواهد داشت.

توجه کنید که دکتر یکی از شخصیت هایی است که میتواند نقش خود را اعلام کند، البته اینکه سایر افراد باورکنند واقعا کار آسانی نیست.

تک تیرانداز (اسنایپر)

کاراکتر تک تیرانداز در هر دور از شب و با دستوری که به او داده میشود، میتواند یک شلیک داشته به مافیای احتمالی داشته باشد، اگر این شخصیت یکی از شهروندان را بکشد، خودش هم از بازی خارج میشود و به نوعی مجازات تیراندازی اشتباهش را میدهد، اگر هم درست باشد که از این بهتر نمیشود، در ادامه چند نکته را برای بازی کردن بهتر در این رول مطالعه کنید:

اگر دکتر یک بازیکن را نجات داد و شما در همان شب به او شلیک کردید، تیر شما به سنگ میخورد و اثر خاصی روی بازی نمیگذارد.
تیراندازی اسنایپر روی شخصیت زره پوش (رویین تن) اثری ندارد.
میتوانید تا زمان درست صبر کنید و اگر از هویت یک شخصیت مطمئن نیستید و امکان دارد جزئی از تیم شهروندان باشد، شلیک نکنید و تا زمان مناسب دست نگه دارید، در واقع شما تا هر چند دور (راند) که بخواهید میتوانید اقدامی انجام ندهید.

زره پوش (رویین تن جاودانه)

قدرتمند ترین نقش در تیم شهروندان، او میتواند با هر کاراکتری دیگری رقابت کند، قدرت جادویی رویین تن به او اجازه میدهد که استعلام افرادی که از بازی حذف شده اند را بگیرد، در واقع برای دو نوبت میتواند دو نقش کنار رفته را از راوی بپرسد و کمی بازی را از گنگ بودن در بیاورد، همچنین اگر یکی از اعضای مافیا به او شلیک کند کشته نخواهد شد، البته اگر دو شب پشت سرهم به او تیراندازی شود، او از بازی حذف میشود؛ در رای گیری هم او قدرتی ندارد و اگر نتواند بقیه را قانع کند به راحتی کشته میشود.

روانشناس

روانشناس یکی از نقش های فرعی محسوب میشود اما قدرتی که دارد این امکان را به او میدهد که در شب، یکی از افرادی را که گمان میکند مافیا است و با حرف هایش سعی میکند افراد را گمراه کند، ساکت کرده و اگر کار این فرد به رای گیری کشیده شود، باز هم حق دفاع از خود ندارد و باید تا مرحله بعدی ساکت باشد.

شهروند

شهروند ساده به نوعی سیاهی لشکر بازی است و قدرت خاصی ندارد اما برای گمراه کردن مافیا و پیدا کردن عوامل اصلی آن ها می تواند به تیم کمک کند، معمولا تارگت (هدف) هایی به او زده میشود و دفاع هایی هم صورت میگیرد، در این میان اگر این نقش باهوش باشد و بتواند حرف های طرف مقابلش را تحلیل کند، احتمالا به مرور زمان سرنخ هایی درباره مافیا پیدا خواهد کرد.

بهترین بازی های آنلاین مافیا

گوشی های موبایل به یک سبک زندگی تبدیل شده اند و اگر آن ها را کنار خودمان نداشته باشیم، قطعا احساس نا آرامی میکنیم، در هر خانه ای هم تلفن همراه پیدا میشود و همه افراد جمع های دوستی بزرگی ندارند، این بازیکنان علاقمند به مافیا می توانند روی تلفن همراه خود از راه های زیر این بازی را تجربه کنند.

بازی امانگ آس

بازی در میان ما (امانگ آس) دقیقا سناریو مشابهی دارد، شما و 9 بازیکن دیگر در یک کشتی فضایی گیر افتاده اید و سه خائن (IMPOSTER) در میان شما وجود دارد، شما باید سعی کنید که کشتی را تعمیر و مجرمان را دستگیر کنید.

برای اینکه درک درستی از بازی پیدا کنید میتوانید آموزش بازی در میان ما را به شکل کامل مطالعه و سپس آن را نصب کنید، برای ارتباط بهتر با هم تیمی ها و دوستانتان هم میتوانید از نرم افزار دیسکورد استفاده کنید.

بازی دهات (مافیا آنلاین)

بازی دهات مافیا آنلاین یک نسخه فرعی است که قابلیت های جالبی دارد و یکی از کاملترین بازی هایی است که میتوانید آن را روی تلفن همراه خود داشته باشید، این مقاله به شما کمک میکند که در دهکده مافیا هم خوب عمل کنید و پیرامون گیمپلی آن سوال خاصی نداشته باشید، این عنوان هم اکنون نصب و امتیاز قابل قبولی دارد و به راحتی و با یک جست و جوی ساده در استور اندرویدی مایکت قابل دانلود است.

بازی گرگینه

بازی معروف ورولف (werewolf ) یا گرگینه یکی از عناوینی است که از بازی مافیای کلاسیک الهام گرفته شده و شما به شکل آنلاین میتوانید حالت های مختلف آن را از طریق ربات تلگرامی با همین نام تجربه کنید، گروه های بزرگی هم وجود دارد که به شکل دوره ای در ساعت های مختلف مشغول تجربه این بازی هستند، البته شما میتوانید به همراه دوستان خود از حالت های آشوب و مافیا هم استفاده کنید و از این بازی جذاب لذت ببرید، این نکته را فراموش نکنید که شما پیش از تجربه و استفاده از ربات باید یک دانش حداقلی درباره این بازی داشته باشید.

چرا در شب افراد حق سخن گفتن ندارند؟

تن صدای هر فرد قطعا با دیگران متفاوت است و با توجه به اینکه تیم ها به شکل دایره ای یا نزدیک به هم مشغول بازی هستند، قطعا این قابلیت وجود دارد که بتوانند صدای فرد دیگر را تشخیص دهند، به عنوان مثال وقتی سوال پرسیده میشود امشب چه کسی را نجات میدهید؟ و فرضا محمد پاسخ میدهد که احسان را! واضح است که روند و تعادل بازی بهم میریزد و در دورهای بعدی همه میدانند که محمد پزشک بوده است.

برای بازی مافیا چند بازیکن نیاز داریم؟

با توجه به نقش ها و قوانین مختلف دو سناریو وجود دارد، عده ای از افراد 5 تا 6 بازیکن را خوب و قابل قبول میدانند و گروهی دیگر اعتقاد دارند که شما برای تجربه این عنوان حداقل باید 10 نفر و یا بیشتر باشید.

چطور در نقش مافیا حرفه ای عمل کنیم؟

مهم ترین نقش بازی به گروه نظامیان یا همان نقش های منفی برمیگردد، رولی که سایر کارت ها و افراد بر اساس آنها به بازی ادامه میدهند و اگر در همان دقایق اولیه لو بروند از هیجان بازی کاسته خواهد شد و قطعا تیم منفی بازی بازنده خواهد بود، برای اینکه به درستی نقش مافیا را ایفا کنید، مطمئن شوید که هم تیمی های خود و نقش هایی که دارند را میشناسید و در طول دورهای مختلف بازی از آن ها به درستی حمایت می کنید، البته سعی کنید دیدگاه صفر و یک به بازی نداشته باشید و اگر بیش از حد از یک فرد خاص حمایت کنید، سایر بازیکنان متوجه رابطه مافیایی شما میشوند و ممکن است یکی یا هردو نفر شما را از بازی خارج کنند.

مذاکره کننده چه نقش هایی را میتواند به تیم مافیا دعوت کند؟

کاراگاه و پزشک شهر هرگز به تیم مافیا اضافه نمی شوند و اگر آنها را به اشتباه دعوت کنید، با پاسخ منفی مواجه می شوید.

افراد بعد از کشته شدن چه کاری باید انجام دهند؟

وقتی که رای ها به ضرر شما بود و تصمیم گرفته شد که از بازی حذف شوید، شما حق ندارید که نقش خودتان را لو بدهید و یا حرف اضافه ای بزنید، بدون هیچ سخنی باید از بازی خارج شوید.

بازی مافیا یک اثر سرگرم کننده و گروهی است که در دورهمی های مختلف می توانید آن را تجربه کنید، برای این کار شما به چند کارت و چند بازیکن پایه نیاز دارید، اگر این مقاله برای شما مفید بود، آن را برای دوستانتان هم ارسال کنید، و اگر فکر میکنید نکته ای وجود دارد که میتوانیم آن را به این مطلب اضافه کنیم، در قسمت نظرات حتما بازخوردهایی که دارید را برای ما بنویسید.

خروج از نسخه موبایل