نقد فصل چهارم زخم کاری – پایان خون و جنون؟
اتللوی شکسپیر؟ حتی اگر در تیتراژ فصل چهارم زخم کاری، از این اثر فاخر با عنوان منبع اقتباس نام برده شدهباشد، فرقی نمیکند. سریال از فصل یک تا کنون با شیبی خطرناک و تند در حال سقوط است و احتمالا تا پایان فصل چهارم به ته دره میرسد. در این فصل هم هیچ نشانهای از زخم کاری فصل یک که مجموعهای قابلقبول و پرکشش بود، نیست. عوامل سازنده انگار با عجلهای غیرقابلدرک فقط سعی دارند بدون توقف، قسمتهای سریال را پخش کنند تا زخم کاری همیشه اولین آیتمی باشد که در صفحه خانه پلتفرم فیلیمو، تیزرش را در چشم مخاطب فرو میکند.
پس عجیب نیست که مخاطب ترجیح میدهد اثر ضعیفی که قرار است تماشا کند، حداقل از نوع کمدی باشد تا مصیبت و خون و خونریزی. زخم کاری 4؛ مجازات هر جمعه ساعت 8 صبح از پلتفرم فیلیمو پخش میشود. این سریال با شعار پایان خون و جنون، به مخاطب این نوید را میدهد که قرار است، نام و نشان فصل پایانی این اثر ضعیف، در انواع رسانهها به چشمش بخورد. در این مطلب مایکت قرار است فصل چهارم زخم کاری را بررسی کنیم.
معرفی فصل چهارم زخم کاری
- ژانر: درام جنایی
- تاریخ انتشار: 16 آذر 1403
- کارگردان: محمدحسین مهدویان
- نویسندگان: میلاد اکبرنژاد، میلاد نجفی، حسین حسنی، علی بحرینی و اعظم بهروز به سرپرستی محمدحسین مهدویان
- تهیهکننده: محمدرضا تختکشیان
- فیلمبردار: هادی بهروز
- تدوین: مهدی سعدی
- موسیقی: حبیب خزاییفر
- بازیگران:جواد عزتی، رعنا آزادیور، الناز ملک، مهراوه شریفینیا، مهدی سلطانی سروستانی، سیدجواد هاشمی، اشکان دلاوری، پژواک ایمانی، یونس حراناف، نسرین بابایی، علیرضا زمانینسب، علی مردانه و با حضور افتخاری کیومرث مرادی، مهران غفوریان، کامبیز دیرباز، کاظم هژیرآزاد، عباس جمشیدیفر، سعید چنگیزیان، مهدی زمینپرداز، امیرحسین هاشمی، الهه حصاری، مرتضی امینیتبار و منوچهر علیپور
داستان زخم کاری 4
داستان فصل چهارم زخم کاری، از جایی شروع میشود که مالک با بازی جواد عزتی، سیما با بازی الناز ملک را به خانهای میبرد، که کودکی سیما در آن گذشتهاست. مالک از این طریق میخواهد نظر سیما را جلب کرده و خوشحالش کند. این دو قرار است بهزودی ازدواج کنند. ازدواجی که سیما آن را ساده و بیسروصدا میخواهد و مالک برعکس. در همین شروع سریال سروکله سمیرا با بازی رعنا آزادیور پیدا میشود. او اظهار میدارد که دیگر مشکلی با ازدواج مالک ندارد و همهچیز را پذیرفتهاست. حتی سمیرا انگشتر مادر مالک را که تا کنون متعلق به او بودهاست، به سیما میدهد تا به قول خودش نشان دهد که همهچیز برایش تمام شدهاست. درحقیقت حالا مالک جایگاه خوبی در هلدینگ ریزآبادی دارد و قرار است بهزودی همکاریاش را دوباره با سمیرا آغاز کند. پس هر دو طرف قبول میکنند که بدون دردسر، همکاریشان را شروع کنند.
اما دو خط داستانی جدید یا شاید بتوان گفت گره در ماجرا ایجاد میشود. اول اینکه سمیرا به محض خارج شدن از خانه سیما، با پانتهآ یا همان پانی با بازی مهراوه شریفینیا تماس گرفته و میگوید که قرار است با کمک او عروسی مالک و سیما را جهنم کند. ازطرف دیگر شخصی برای سیما پیغامهایی میفرستد که مضمون هشدار یا حتی تهدید دارد. به این شکل، مخاطب باید منتظر بماند تا ببیند که در ادامه سریال، چه اتفاقاتی رخ میدهد.
فیلیمو – تماشای فیلم و سریال
حجم:۲۱.۲ مگابایت
با نگاهی به اتللو اثر شکسپیر؟!
در اتللوی شکسپیر، پادشاهی قدرتمند به نام اتللو، عاشق زنی زیبا و پاکدامن به نام دزدمونا میشود. اما حسادت اطرافیان باعث میشود که اتللو درنهایت دزدمونا را بکشد. آیا قرار است زخم کاری 4 هم همین روند را پیش بگیرد. و اگر قرار باشد زخم کاری 4 را نگاهی به اتللوی شکسپیر بنامیم، باید در پرانتز بگوییم که این یک اقتباس ناموفق است. جالب اینجاست که فصل اول زخم کاری، با نگاهی به مکبث معرفی شد که البته منبع اصلی آن رمان بیست زخم کاری محسوب میشود. فصل دوم زخم کاری؛ بازگشت هم با نگاهی به هملت معرفی شد. در فصل چهارم زخم کاری یعنی انتقام عنوان شد که این سریال با نگاهی به شاه لیر و ریچارد سوم ساخته شدهاست. و درنهایت فصل چهارم زخم کاری؛ مجازات را، با نگاهی به اتللو ساختهاند. اما کاش فیلمساز با نگاهی ریزبینانهتر به مجموعه نمایشنامههای شکسپیر میپرداخت، تا انتظارات مخاطب را ناکام باقی نگذارد.
وصل شدن به فصل زخم کاری غیرممکن است
جهان داستان زخم کاری 4 طبق معمول دو فصل گذشته، بهشدت غریبه است. در این فضا بههیچ عنوان نمیتوان با داستان ارتباط برقرار کرد. همچنین مخاطب نمیتواند با هیچکدام از شخصیتها همذاتپنداری کند. این سریال آدمها و شخصیتهای سرگردانی دارد، که نمیتوان هیچگونه منطقی در آن پیدا کرد. داستان براساس توسعه شخصیتها پیش نمیرود. درواقع هیچ توسعه شخصیتی در این سریال وجود ندارد، که براساس منطق چیده شدهباشد. بنابراین بههیچ عنوان نمیتوان با شخصیتها یا خطوط داستانی همراه شد. درنهایت بدونشک میتوان گفت که وصل شدن به فصل چهارم زخم کاری؛ مجازات، غیرممکن است.
دستکم گرفتن مخاطب در فصل چهارم زخم کاری
زخم کاری 4، باز هم میگوییم مانند دو فصل قبلی، به هوش و آگاهی مخاطب توهین میکند. امروز دیگر نمیتوان یک اثر ضعیف را به زور بازیگران چهره و بودجه بالا به خورد مخاطب داد. انواع پلتفرمها هر روز سریالها و فیلمهای شاهکاری را پخش میکنند، که بدونشک استانداردهای سریال دیدن را برای مخاطب بالا بردهاست. بهطور کلی نسل امروز آگاهتر و هوشمندتر از آن است، که تفاوت اثر خوب و بد را تشخیص ندهد یا با اشتباهات فاحش فیلمنامه و … در فصل چهارم زخم کاری کنار آید. بنابراین جای سوال است که عوامل سازنده سریال زخم کاری، دقیقا چه هدفی از ساخت و انتشار این سریال دارند. البته از آنجاییکه به هر حال بخشی از مخاطبان ایرانی در هر صورت آثار ایرانی را دنبال میکنند، عجیب نیست که این سریال مخاطبهایی دارد. اما همین روند ذایقه مخاطب ایرانی را بهشکلی بدی تحتتاثیر قرار میدهد.
فصل چهارم زخم کاری؛ رنجی برای شخصیتها یا بینندگان؟
زخم کاری بیشتر از اینکه بخواهد رنجها و زخمهای عمیق شخصیتها را نشان دهد، به بیننده درد و رنج وارد میکند. شخصیتها مدام برای هم نقشه میکشند و در هر فصل یک دوجین شخصیت میمیرد، اما همچنان این روند ادامه دارد. درحقیقت این بیشتر مخاطب است که تحتتاثیر زخمهای سریال قرار گرفته و وقت باارزشش به فنا میرود. تماشای سریال زخم کاری حداقل از فصل دوم به بعد، وقت هدر دادن واقعی است. بنابران تماشای این سریال را به هیچعنوان به شما توصیه نمیکنیم؛ مگر اینکه بخواهید یک زخم کاری به خودتان بزنید که هیچوقت خوب نمیشود.