ایکس باکس؛ ظهور یک ستاره یا سقوط یک برند؟ - مجله مایکت | دنیای تکنولوژی و فیلم و سریال

ایکس باکس؛ ظهور یک ستاره یا سقوط یک برند؟

ایکس باکس یک کنسول دوست‌داشتنی است که چند نسلی است و مهمان خانه‌های گیمرها شده اما این روزها اصلا وضعیت خوبی ندارد. شاید اگر چند ماه پیش کسی پیدا می‌شد و به ما می‌گفت مایکروسافت قرار است بازی‌های انحصاری ایکس باکس را برای پلی استیشن منتشر کند، احتمالاً به او حمله و دیوانه‌خطابش می‌کردیم. اما به نظر می‌رسد این اتفاق قرار است بیفتد و طرفداران نسبت به این موضوع به شدت ناراحت هستند. البته در سمت دیگر ماجرا، طرفداران پلی استیشن خوشحال‌ترین افراد روی کره‌ی زمین خواهند بود، چرا که پکیج بازی‌های آن‌ها کاملتر از قبل شده و الان همه چیز را با هم می‌توانند داشته باشند. با مجله مایکت همراه باشید.

عرضه انحصاری‌های ایکس باکس برای پلی استیشن

طبق گزارشهای اولیه منتشر شده، مایکروسافت قصد دارد که بعضی از بازی‌های انحصاری خودش از جمله های فای راش و سی آو سیوز را برای پلی‌استیشن منتشر کند. اما بعد از گذشت چند روز مشخص شد که لیست این بازی‌ها خیلی گسترده‌تر و بزرگتر از چیزی است که فکرش را می‌کنیم و احتمالاً استارفیلد، ایندیانا جونز، و حتی هیلو که نماد ایکس باکس است، برای پلتفرم رقیب منتشر شود. این گزارش‌ها که توسط افراد مطرحی از جمله جز کوردن و جیسون شرایر منتشر شده بود، نشان می‌داد که تمام این کارها قرار است برای کسب سود بیشتر توسط ایکس باکس رخ دهد و مشخص نیست که سرانجام بازی‌های انحصاری و پلتفرم ایکس باکس دقیقاً چه خواهد شد. همانطور که بحث‌ها در شبکه‌های اجتماعی بیشتر می‌شد، بالاخره فیل اسپنسر، رئیس ایکس باکس، سکوت خودش را شکست و واکنش نشان داد. طبق پستی که اسپنسر در پلتفرم ایکس منتشر کرده، سیاست‌های جدید ایکس باکس این هفته به شکل رسمی منتشر خواهد شد و تمام حرف‌های طرفداران شنیده و به آن اهمیت داده شده است.

ضرردهی بخش سخت افزار و کنسول

بخش ایکس باکس به سودآوری مورد نظر مایکروسافت نرسیده و بخش سخت افزار و کنسول هم آنقدر که باید و شاید نتوانسته رویاها را محقق کند. از طرفی هم سرویس گیم پس سومین سال متوالی است که ضعیف‌تر از حد انتظار عمل می‌کند. مایکروسافت این روزها به با ارزش‌ترین کمپانی دنیا تبدیل شده و برای تثبیت این جایگاه باید با رقبای بزرگی مثل اپل بجنگند و برای بردن این رقابت دست به هر ابزاری می‌زند تا سودآوری بیشتری داشته باشد و ایکس باکس به عنوان یکی از بخش‌هایی که همین چندوقت پیش تقریباً 70 میلیارد دلار برای خرید اکتیویژن بلیزارد خرج کرد، نتوانسته به چشم‌اندازهایی که دارد برسد و همین موضوع فشار را برای روی مدیران ایکس باکس و مایکروسافت بیشتر از قبل کرده و کاری کرده که آن‌ها به این فکر دامن بزنند که شاید تبدیل شدن به یک ناشر هم خیلی چیز بدی نباشد.

آیکون سریال استریم بازی‌های ایکس باکس - پرهام گیم پلی Xbox Games Stream by Parham Gameplay
سریال

استریم بازی‌های ایکس باکس – پرهام گیم پلی

Xbox Games Stream by Parham Gameplay

تماشای استریم بازی‌های ایکس باکس

مصاحبه اخیر ساتیا نادلا درباره ایکس باکس

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، همین چندوقت پیش طی یک مصاحبه اعلام کرد که آن‌ها شاید یک روزی به یکی از بزرگترین ناشرهای ویدیوگیم تبدیل شوند و همین موضوع باعث شد که حدس و گمان‌ها بالا بگیرد. عده‌ای فکر می‌کنند که مایکروسافت قصد دارد با تغییر استراتژی خودش را به عنوان یک بازیگر بزرگ کنار بکشد و به یک ناشر قدرتمند تبدیل شود که در نینتندو سوییچ و پلی‌استیشن هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند. برخی معتقد هستند که قرار است مایکروسافت گیم پس مولتی‌پلتفرم شود و ما شاهد عرضه این سرویس روی کنسول‌های دیگر باشیم، و گروهی دیگر که از همه بدبین‌تر هستند، معتقد بودند که مایکروسافت قرار است به شکل کلی تولید کنسول را کنار بگذارد و تمام بازی‌های انحصاری و بزرگش را برای پلتفرم‌های دیگر و پلتفرم اصلی رقیب خودش یعنی سونی منتشر کند.

در ابعاد کلان سونی به هیچ وجه با مایکروسافت نمی‌تواند رقابتی داشته باشد اما در بخش کنسولی یا همان ایکس باکس، فروش کنسول‌ها در این نسل در مجموع به حدی نا امید کننده بوده که سونی تقریبا 2 برابر بیشتر از مجموع ایکس باکس سریز فروش داشته است و همین موضوع نشان می‌دهد که سونی تا چه حدی کسب و کار سودآوری دارد.


تقریباً یکی، دو ماه گذشته بود که پادکست Nate the hate ادعا کرد که مایکروسافت می‌خواهد یکی از عناوین انحصاری خودش را برای سونی منتشر کند. اول گمانه‌زنی می‌شد که این بازی یک گزینه از بین هل بلید، های فای راش، و سی آو سیوز باشد که گزینه‌های منطقی و عقلانی به نظر می‌رسید. چندی نگذشت که جف گراب هم این عنوان را تایید و گفت که سی آو سیوز قرار است برای پلی استیشن و نینتندو منتشر شود و به همین ترتیب حدس و گمان‌ها بیشتر از قبل شد و خیلی از افراد آن را تایید می‌کردند. همین دلیلی شده بود که ما حس می‌کردیم که بالاخره وقت تغییر فرا رسیده و مایکروسافت قرار است کارهای بزرگی انجام دهد که احتمالاً طرفدارانش از آن راضی نباشند.

نتیجه گیری

ایکس باکس در گذشته و هنگام خرید بتسدا اعلام کرده بود که آن‌ها به عرضه بازی روی پلتفرم‌های دیگر ادامه می‌دهند اما بازی به بازی بررسی می‌کنند که دقیقاً چه کاری قرار است انجام دهند و این سیاست خیلی جدیدی نیست. خیلی از طرفداران، از جمله جف گراب، هم معتقد بودند که عرضه یک یا چند بازی انحصاری برای نینتندو و سونی هم دقیقاً طبق همین سیاست است و طبیعی است که یک بازی مثل سی آو سیوز که 6 سال از عرضه آن می‌گذرد و به شکل لایو سرویس پشتیبانی می‌شود به پلتفرم رقیب برود و بتواند درآمدی را برای مایکروسافت کسب کند. در گذشته هم همکاری ایکس باکس با نینتندو با انتشار ORI این موضوع را تایید می‌کرد و نشان می‌داد که احتمالاً خیلی خبر بزرگی در راه نباشد تا اینکه جز کوردن و عده‌ای دیگر وارد ماجرا شدند و اعلام کردند که قرار است ایندیانا جونز به شکل انحصاری منتشر نشود و استارفیلد هم یکسال بعد از عرضه قرار است که برای سونی منتشر شود و این همان شوک بزرگی بود که دنیای گیم را این روزها به شکل کامل بهم ریخته و همه چیز را وارد یک ابعاد جدید کرده. هنوز مشخص نیست ما شاهد ظهور ایکس باکس به عنوان یک ستاره جدید و قدر هستیم که با خرید اکتیویژن بلیزارد قدرت زیادی پیدا کرده یا قرار است یکی از محبوب‌ترین برندهای گیمینگ تاریخ با صورت به زمین بخورد و سقوط آزادی به اعماق جهنم داشته باشد.

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
دانلود مایکت ×