ESRB از تکنولوژی اسکن چهره برای تشخیص سن گیمرها استفاده خواهد کرد

سازمان ESRB که در حوزه رده‌بندی سنی محتوای بازی‌های ویدیویی فعالیت می‌کند، قصد دارد با اسکن چهره گیمرها سن‌شان را تشخیص دهد. FTC هم سعی دارد بازخورد عمومی در مورد پیشنهاد ESRB را مورد بررسی قرار دهد. در ادامه این خبر با مایکت همراه باشید.

به یاد دارید که چند سال پیش تنسنت (Tencent)، یک شرکت بزرگ چینی، شروع به استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره کرد تا مانع از این شود که بچه‌ها زمان زیادی را صرف بازی‌های ویدیویی کنند؟ حال گفته شده که هیئت رتبه‌بندی نرم‌افزار سرگرمی یا همان ESRB که مسئول مشخص کردن رده‌بندی سنی بازی‌های در آمریکای شمالی است، سعی دارد اقدام مشابهی را انجام دهد.

ESRB با همکاری یک شرکت هویت دیجیتالی به نام Yoti و شرکتی در حوزه رسانه دیجیتال به نام SuperAwesome که از زیرمجموعه‌های اپیک گیمز (Epic Games) است، یک طرح پیشنهادی را به سازمان FTC ارائه داده‌اند تا بتوانند چیزی که از آن به عنوان مکانیسم رضایت قابل‌تایید والدین یاد می‌شود را پیاده‌سازی کنند. نام این تکنولوژی که قرار است به رضایت والدین ختم شود «تخمین محرمانه-محافظت‌شده سن چهره» است. اگر بخواهیم به شکلی ساده نحوه کار آن را بیان کنیم باید بگوییم که والدین باید با کمک یک ماژول ثبت خودکار چهره از خود سلفی بگیرند. سپس این تصویر توسط سیستم آنالیز می‌شود تا از بالغ بودن فرد اطمینان حاصل شود. پس از تایید هم اجازه دسترسی به همه بخش‌ها داده خواهد شد. تمام فرآیند تایید چهره به صورت میانگین در کم‌تر از یک ثانیه اتفاق می‌افتد و پس از تایید، عکس‌ها برای همیشه حذف می‌شوند.

در این پرونده آمده که: «بارگذاری تصاویر از قبل‌ثبت‌شده قابل قبول نیست و عکس‌هایی که کیفیت مناسب را برای تشخیص چهره نداشته باشند هم رد می‌شوند. این موارد باعث می‌شود که احتمال دور زدن سیستم به پایین‌ترین سطح ممکن برسد و به لطف این ویژگی‌ها بچه‌ها نمی‌توانند وقتی والدین‌شان حواس‌شان نیست از آن‌ها عکس بگیرند و از آن برای ورود به سیستم استفاده کنند.»

ESRB قصد دارد از تکنولوژی اسکن چهره برای تشخیص سن افراد استفاده کند

البته این بچه‌ها سعی کنند سیستم را دور بزنند تنها چیزی نیست که در خصوص آن نگرانی وجود دارد. در واقع از آن جایی که مشخص شده سیستم تشخیص چهره گاها به شکلی نژادپرستانه عمل می‌کند، دقت آن هم باید مورد توجه قرار گیرد. برای مثال باید بگوییم که مطالعات انجام شده در آمریکا نشان می‌دهد سیستم تشخیص چهره در رابطه با چهره افراد آفریقایی-آمریکایی و آسیایی‌ها نسبت به سفیدپوستان 100 برابر بیش‌تر دچار اشتباه می‌شود. همچنین مسئله دیگر این است که آیا این تکنولوژی می‌تواند صرفا بر اساس یک عکس سلفی به قدری خوب عمل کند که یک فرد 16 ساله را از فردی 18 ساله تشخیص دهد؟ ESRB نگرانی‌های مربوط به تفاوت تشخیص در نژادهای مختلف را بی‌مورد خواند، هرچند اظهار کرد که تفاوت نرخ رد شدن توسط سیستم بر اساس جنسیت و رنگ پوست بسیار کم است.

در این پرونده نوشته شده که: «داده‌ها نشان می‌دهند که در افراد بین 25 تا 35 سال، از هر 1000 زن 15 مورد و از هر 1000 مرد 7 مورد ممکن است به اشتباه زیر 25 سال تشخیص داده شوند (در این حالت راه دیگری برای گرفتن تایید سیستم وجود دارد). نرخ اشتباه بر اساس رنگ پوست هم 8 از 1000 و 28 از 1000 مورد است. با این که تفاوت (بر اساس نژاد) در این تکنولوژی هم مثل بسیاری از سیستم‌های خودکار دیگر وجود دارد، اما این موضوع مهم نیست چرا که با مزایای فراوانی همراه بوده و گروه زیادی از والدین می‌توانند از آن استفاده کنند.»

باید ذکر کنیم که هیچ یک از این موارد پیشنهادی به عنوان جایگزینی برای سیستم‌های کنونی ارائه نشده‌اند. بلکه ESRB برنامه تایید بر اساس تشخیص چهره را به عنوان یک راهکار اضافی برای تایید هویت پیشنهاد داده است. این روش برای افرادی که کارت شناسایی ندارند هم حسابی به کار می‌آید. در بیانیه‌ای که برای رسانه PC Gamer ارسال شد، شرکت Yoti اشاره کرد که این سیستم بدون این که واقعا افراد را بشناسد یا هویت کسی را تشخیص دهد، کار خود را انجام می‌دهد. در کل تنها کاری که این تکنولوژی می‌کند این است که تصویر ثبت شده را بررسی کرده و سن را بر اساس آن چه می‌بیند، مشخص می‌کند.

شاید به طور کلی این تکنولوژی مفید به نظر برسد، اما می‌توان آن را یک تجاوز واضح به حریم خصوصی افراد هم دانست. علاوه بر این، بهتر است سعی کنیم در تربیت بچه‌ها خوب عمل کنیم تا نیازی به چنین سیستم‌هایی وجود نداشته باشد. در ضمن به نظر شما یک بچه 16 ساله با خلاقیتی که دارد نمی‌تواند این سیستم را به نحوی دور بزند؟

ESRB در تاریخ 2 ژوئن بود که درخواست خود را به FTC ارائه داد و حالا GamesIndustry آن را عمومی کرده است. چرا که FTC در حال حاضر سعی دارد بازخورد عمومی را نسبت به آن بررسی کند.

منبع: PCGamer

دکمه بازگشت به بالا
دانلود مایکت ×