جذابترین بازیهای انتقامی: از لست آف آس تا مکس پین
انتقام یکی از رایجترین انگیزهها در روایت داستانها است. با اینکه معمولاً ویژگی قهرمانانهای محسوب نمیشود، اما بسیاری از شخصیتهای اصلی در داستانها با میل به تلافی و جبران خسارت پیش میروند. این موضوع در دنیای بازیهای ویدئویی نیز کاملاً جاافتاده است. از آنجایی که ذات بسیاری از بازیها بر پایه درگیری و خشونت بنا شده، داستانهایی که حول محور انتقام شکل میگیرند، بهطور طبیعی جای خود را در بین بازیها باز کردهاند. در این مطلب مایکت قصد داریم بهترین بازیهای انتقامی را به شما معرفی کنیم.
بازیهای انتقامی
هر بازی رویکرد متفاوتی نسبت به انتقام دارد. برخی از عناوین، آن را مفهومی تاریک و خطرناک نشان میدهند که شخصیتها را در مسیر نابودی و از دست دادن خودشان قرار میدهد. برخی دیگر، انتقام را پوچ و بینتیجه جلوه میدهند و بر ارزش فراموش کردن و پیش رفتن تأکید دارند و برخی نیز تمرکز خود را بر جنبه لذتبخش انتقام میگذارند و نشان میدهند که به سزای عمل رساندن دشمنان تا چه حد میتواند رضایتبخش باشد.
Hitman 3
- سبک مخفیکاری
- پلتفرمها: PC, PlayStation 4, PlayStayion 5, Xbox One, Xbox Series X/S
- سال عرضه 2021
- توسعهدهنده IO Interactive
داستان Hitman 3 در نیمهی راه، به شکلی تاریک و تکاندهنده تغییر میکند. دیانا توسط سازمان Providence اسیر میشود و لوکاس گری کشته میشود. در این شرایط، مأمور 47 نهتنها باید از نیروهای Providence فرار کند، بلکه ICA هم به دنبال اوست. حال انگیزه شخصی انتقام هم باعث میشود تا مأمور 47 مرگبارتر از قبل باشد. در نهایت او به تنهایی و با داشتن کمترین منابع موفق میشود ICA و Providence را از هم بپاشد.
Assassin’s Creed II
- سبک اکشن-ماجراجویی، مخفیکاری
- پلتفرمها PC, PlayStation 3, Xbox 360, macOS
- سال عرضه 2009
- توسعهدهنده (ناشر) Ubisoft Montreal (Ubisoft)
کل داستان اصلی Assassin’s Creed II یک روایت طولانی از انتقام است. Ezio Auditore de Firenze در کودکی با یک واقعه تلخ مواجه میشود؛ پدر و برادرش توسط افرادی کشته میشوند و او به همراه مادر و خواهرش مجبور به فرار میشود. او که از این اتفاق بسیار خشمگین است، برای انتقام از عاملان مرگ پدر و برادرش به یک قاتل حرفهای تبدیل میشود. او به مدت بیست سال به دنبال افرادی است که در این توطئه دخیل بودند و در نهایت به پاپ رودریگو بورجیا میرسد. این روند بیستساله شامل ساعتها گیمپلی میشود، اما در نهایت وقتی که اتزیو موفق میشود تمام کسانی را که مسئول مرگ خانوادهاش بودند شکست دهد، این یک حس رضایتبخش فوقالعاده است.
Metal Gear Rising: Revengeance
- سبک اکشن، هک اند اسلش
- پلتفرمها PC, PlayStation 3, Xbox 360, macOS
- سال عرضه 2013
- توسعهدهنده (ناشر) PlatinumGames (Konami)
بازی Metal Gear Rising: Revengeance رویکرد جالبی به داستان انتقام دارد. یکی از نکات برجستهی مبارزهی رایدن با باس نهایی، یعنی سناتور آرمسترانگ، این است که این نبرد کاملاً شخصی نیست. در واقع، این دو شخصیت هیچ نفرتی از یکدیگر ندارند؛ آنها فقط دیدگاههای بهشدت متضاد و ناسازگاری نسبت به دنیا دارند. اما دشمن واقعی رایدن، کسی نیست جز جتاستریم سم.
اوایل بازی، سم، رایدن را بهراحتی شکست میدهد و او را مجروح میکند. در طول بازی، او بارها ظاهر میشود تا رایدن را به سمت پذیرش شخصیت تاریکترش وسوسه کند. مواجههی نهایی این دو، دقیقاً قبل از مبارزهی رایدن با آرمسترانگ اتفاق میافتد. سم شخصیتی است که، علیرغم تمام اعمالش، میتوان برایش احترام قائل شد. با این حال، شکست دادن او حس فوقالعادهای دارد، چراکه این لحظه ثابت میکند رایدن در نهایت قویتر از اوست.
Dishonored
- سبک اکشن-ماجراجویی، مخفیکاری
- پلتفرمها PC, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One
- سال عرضه 2012
- توسعهدهنده (ناشر) Arkane Studios (Bethesda Softworks)
Dishonored یک بازی درباره انتقام است که یک شعار ساده اما قدرتمند دارد: «انتقام، همهچیز را حل میکند.» شما در نقش کورفو آتانو، محافظ وفادار امپراتریس، از مأموریت خود بازمیگردید و درست در لحظهی قتل او از راه میرسید. سپس، بهعنوان قاتل او مقصر شناخته میشوید. اما پیش از اینکه اعدام شوید، لرد ریجنت به شما میگوید که قتل امپراتریس و دسیسه برای به دام انداختن آتانو، نقشهی خودش بوده تا حکومت خود را برپا کند. همین موضوع باعث میشود که آتانو از زندان فرار کند و از تمام کسانی که در این دسیسه دست داشتند، انتقام بگیرد.
بازی دو مسیر انتقام را پیش روی بازیکن میگذارد: میتوانید همه را بکشید و عدالت را با تیغ خنجر اجرا کنید، یا با روشهایی غیرمرگبار اما عذابآور، خیانتکاران را به سزای اعمالشان برسانید. هر دو روش، به شیوهی خود، رضایتبخش و بهیادماندنی خواهند بود.
Red Dead Redemption
- سبک اکشن-ماجراجویی، جهانباز، وسترن
- پلتفرمها PC, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Switch
- سال عرضه 2010
- توسعهدهنده (ناشر) Rockstar San Diego (Rockstar Games)
در Red Dead Redemption، جان مارستون به دنبال انتقام نیست. خانوادهی او توسط مأمور راس گروگان گرفته شدهاند و او را مجبور میکنند تا برای آزادی خانوادهاش، تمام اعضای گروه سابقش را بکشد. جان هم تمام تلاش خود را میکند تا داچ ون در لیند و دیگر اعضای گروه را پیدا کند.
اما داستان انتقام در واقع پس از پایان بازی اتفاق میافتد. پس از اینکه جان مأموریت خود را تکمیل میکند، راس به او خیانت کرده و او را میکشد. در بخش پس از پایان بازی، بازیکن کنترل جک، پسر جان را بهدست میگیرد که به دنبال انتقام مرگ پدرش از راس است. کشتن راس توسط جک لحظهای تلخ و شیرین است؛ چراکه جان هرگز نمیخواست پسرش تبدیل به یک مجرم شود. اما با توجه به شخصیت پست و شیطانی راس، بیشتر بازیکنان معتقدند که او مستحق این انتقام بوده است.
Sekiro: Shadows Die Twice
- سبک اکشن-نقشآفرینی، سولزلایک
- پلتفرمها PC, PlayStation 4, Xbox One
- سال عرضه 2019
- توسعهدهنده (ناشر) FromSoftware (Activision)
Sekiro: Shadows Die Twice یک بازی درباره انتقام نیست، بلکه بیشتر به مفهوم وفاداری و تضاد آن با خواستههای شخصی میپردازد. با این حال، در بازی شخصیتی وجود دارد که سکیرو دشمنی شخصی بسیار عمیقی با او دارد. در اوایل بازی، شخصیتی به نام گنشیرو آشینا به سکیرو آسیب میرساند، کورو را میدزدد و او را به حال خود رها میکند. هدف سکیرو در طول بخش اول بازی، نجات کورو و کشتن گنشیرو است. اگرچه گنشیرو حیلهگر است و سکیرو نمیتواند او را بهطور کامل نابود کند، اما مبارزهی آن دو حس رضایتبخشی از انتقام را به بازیکن القا میکند.
God of War
- سبک اکشن-ماجراجویی، هک اند اسلش
- پلتفرمها: PlayStation 2
- سال عرضه 2005
- توسعهدهنده (ناشر) Santa Monica Studio (Sony Interactive Entertainment)
از بین شخصیتهای تاریخ ویدئوگیم، شاید هیچکس به اندازهی کریتوس نماینگر خشم نباشد. داستان بازی God of War از جایی شروع میشود که کریتوس، جنگجوی اسپارتان، در خدمت آرس، خدای جنگ، است. آرس خانوادهی کریتوس را به دهکدهای که او قصد حمله به آن را دارد، میکشاند و باعث میشود که کریتوس، آنها را با دستان خودش بکشد. آرس معتقد بود که خلاص شدن از خانواده، کریتوس را به جنگجویی بیهمتا تبدیل خواهد کرد. اما این نقشه نتیجهای معکوس داشت؛ کریتوس، بهجای تبدیلشدن به یک مبارز بیاحساس، در سوگ همسر و دخترش فرو رفت و قسم خورد که انتقام بگیرد.
او با خشم فراوان و در پی انتقام از آرس، وارد یک ماجراجویی خونین میشود. سرانجام، زمانی که این دو در مقابل یکدیگر قرار میگیرند، شاهد یکی از حماسیترین نبردهای تاریخ گیمینگ هستیم. کریتوس در برابر تمامی حملات فیزیکی و ذهنی آرس مقاومت میکند و در نهایت، با استفاده از Blade of the Gods، او را از بین میبرد و خودش، خدای جدید جنگ میشود. اما خشم او حتی با کشتن آرس و تصاحب جایگاهش نیز فروکش نمیکند. او در نسخههای بعدی یکی پس از دیگری به جنگ با خدایان دیگر میرود، تا جایی که حتی با زئوس، خدای خدایان، نیز رویارویی میکند.
Resident Evil Village
- سبک ترس و بقا، اکشن-ماجراجویی
- پلتفرمها PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S, macOS, iOS
- سال عرضه 2021
- توسعهدهنده (ناشر) Capcom
Resident Evil Village یکی از بهترین بازیهای انتقامی است. قهرمان اصلی بازی ایتن وینترز است که برخلاف نسخهی قبلی، نقش بسیار فعالتری در داستان دارد. او در Resident Evil 7 تنها یک بازمانده بود که به اجبار وارد ماجرا شده بود، اما در این بازی، او شخصاً خواهان مبارزه با میراندا است، زیرا او دخترش رز را ربوده است. مبارزهی نهایی ایتن و میراندا کاملاً شخصی است، زیرا ایتن از ربوده شدن دخترش بهشدت خشمگین است. در نهایت، نابود کردن میراندا بهعنوان نقطهی پایان بازی، هم برای بازیکن و هم برای ایتن یک انتقام رضایتبخش است.
The Last of Us Part 2
- سبک اکشن-ماجراجویی، ترس و بقا
- پلتفرمها PlayStation 4, PlayStation 5
- سال عرضه 2020
- توسعهدهنده (ناشر) Naughty Dog (Sony Interactive Entertainment)
یکی از بهترین بازیهای انتقامی، The Last of Us Part 2است. بازیای که بهطور عمیق مفهوم انتقام را بررسی میکند و هر دو سوی ماجرا را از دریچهی انسانیت نشان میدهد. این بازی به ما نشان میدهد که انتقام دقیقاً چیست، چه تأثیری بر افرادی دارد که به دنبال آن هستند و چگونه میتواند به یک چرخهی بیپایان و ویرانگر تبدیل شود.
بازی بهسرعت شما را در مسیر انتقام الی غرق میکند، اما درست زمانی که کاملاً با انگیزههای او همدلی کردهاید، شما را مجبور میکند تا دنیا را از دید طرف مقابل ببینید. قاتلی که خودش هم دلایلی نسبتاً منطقی برای انتقام گرفتن دارد. در پایان، احتمالاً با احساسات متناقضی روبهرو خواهید شد و بارها این روایت را با خود مرور میکنید.
Sifu
- سبک اکشن، مبارزهای، هک اند اسلش
- پلتفرمها PC, PlayStation4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S, Switch
- سال عرضه 2022
- توسعهدهنده (ناشر) Sloclap (Kepler Interactive)
هیچچیز بهاندازهی یک انتقام تنبهتن، حس واقعی انتقام را منتقل نمیکند و Sifu دقیقاً همین تجربه را ارائه میدهد. داستان از جایی آغاز میشود که استاد یک مدرسهی رزمی، به دست یکی از شاگردان سابقش و گروه او به طرز بیرحمانهای کشته میشود. فرزند استاد نیز در این حمله جان خود را از دست میدهد، اما یک طلسم جادویی او را زنده میکند و به او این قدرت را میدهد که با هر بار مرگ، مجدداً به زندگی بازگردد، با این تفاوت که هر بار که بمیرد، سالها از عمرش کم میشود.
هشت سال بعد، این کودک به سراغ اعضای این باند میرود و در مسیری خونین و بیرحمانه، همهی آنها را از میان برمیدارد تا در نهایت، قاتل پدرش را پیدا کند. اما بهای این انتقام سنگین است هر بار شکست، به معنای از دست دادن بخشی از عمر اوست. با هر مرگ در بازی، شاگرد مسنتر، اما در عین حال قویتر و خشمگینتر میشود. این بازی تنها دربارهی انتقام نیست، بلکه نشان میدهد که خشم چگونه میتواند یک فرد را از درون بسوزاند و حتی او را پیش از موعد پیر کند.
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
- سبک اکشن-ماجراجویی، مخفیکاری، جهانباز
- پلتفرمها PC, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One
- سال عرضه 2015
- توسعهدهنده (ناشر) Kojima Productions (Konami)
بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain دنبالهای بر داستان Metal Gear Solid V: Ground Zeroes است. پس از نابودی Militaires Sans Frontières، چیکو و پاز به بدترین شکل ممکن زخمی شدند. حالا، بعد از ۹ سال کما، بیگ باس و میلر آمادهاند تا برای همرزمان ازدسترفتهشان بجنگند و انتقام آنها را بگیرند.
Max Payne
- سبک اکشن، شوتر سومشخص
- پلتفرمها PC, PlayStation 2, Xbox, Game Boy Advance, iOS, Android
- سال عرضه 2001
- توسعهدهنده (ناشر) Remedy Entertainment (Gathering of Developers / Rockstar Games)
Max Payne یکی از بهترین بازیهای انتقامی در تاریخ صنعت بازیهای ویدیویی است. مکس پین، یک کارآگاه پلیس، پس از آنکه همسر و نوزاد تازه متولدشدهاش به دست معتادانی که تحت تأثیر ماده مخدر Valkyr بودند، به قتل میرسند، در مسیر نابودی و انتقام قرار میگیرد. اما این تنها آغاز مصیبتهای اوست.
دوست قدیمیاش الکس نیز به قتل میرسد و مکس بهناحق، متهم به جنایت میشود. در این نقطه، هیچچیز برای او باقی نمیماند، جز انتقام. داستان بازی بهگونهای روایت میشود که مکس در مسیری تاریک و ویرانگر فرو میرود؛ آنقدر که در نهایت، وقتی پلیس او را به جرم کشتارهایش دستگیر میکند، لبخند به لب دارد و هیچ نشانی از پشیمانی در چهرهاش دیده نمیشود.
Middle-earth: Shadow of Mordor
- سبک اکشن ماجراجویی، جهانباز
- پلتفرمها PC, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One
- سال عرضه 2014
- توسعهدهنده (ناشر) Monolith Productions (Warner Bros. Interactive Entertainment)
بازی Middle-earth: Shadow of Mordor داستانی تاریک و متفاوت از دنیای ارباب حلقهها را روایت میکند. داستان از جایی آغاز میشود که یک گروه مرموز به نام Black Hand of Sauron دست به قربانی کردن انسانهای زیادی میزند. تالیون، شخصیت اصلی بازی، در این مراسم خونین همسر و فرزندش را از دست میدهد و با تمام وجود به دنبال نابودی Black Hand است.
او اما در این مسیر تنها نیست، زیرا روح Celebrimbor، لرد الفی که سازندهی حلقههای قدرت بوده، با او یکی شده است. بازی بر همکاری این دو شخصیت تمرکز دارد؛ جایی که Celebrimbor به دنبال بازیابی خاطرات و قدرتهای ازدسترفتهاش است و تالیون قصد دارد از این قدرت برای گرفتن انتقام خانوادهاش استفاده کند.
Bulletstorm
- سبک شوتر اولشخص، اکشن
- پلتفرمها PC, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One, Nintendo Switch
- سال عرضه 2011
- توسعهدهنده (ناشر) People Can Fly & Epic Games (Electronic Arts)
Bulletstorm یک بازی شوتر اولشخص پرهیجان است که بدون هیچ ظرافتی، بازیکن را درگیر یک ماجراجویی سراسر خشونت و انتقام میکند. داستان از جایی آغاز میشود که گریسون، قهرمان بازی، سفینهی خود را مستقیم به سفینهی فرماندهی سابقش، سارانو، میکوبد. سارانو کسی است که در گذشته او و دوست صمیمیاش ایشی را مجبور به انجام جنایات وحشتناک کرده بود. حالا گریسون به دنبال انتقام است، اما در این مسیر، با چالشهای اخلاقی زیادی مواجه میشود. وقتی ایشی بهشدت مجروح میشود، آنها برای فرار از سیارهی مرگبار Stygia به کمک سارانو نیاز پیدا میکنند، و همین موضوع بازی را به یک درگیری اخلاقی پیچیده تبدیل میکند: آیا انتقام ارزش از دست دادن انسانیت را دارد؟
StarCraft II: Heart of the Swarm
- سبک استراتژی همزمان
- پلتفرمها PC, macOS
- سال عرضه 2013
- توسعهدهنده Blizzard Entertainment
اگر بازیهای ویدیویی یک درس به ما داده باشند، این است که اگر کسی را مرده فرض کنیم، احتمالاً هنوز زنده است! این دقیقاً همان اتفاقی است که برای سارا کریگان در StarCraft II: Heart of the Swarm رخ میدهد. او که توسط امپراتور تران، آرکتور منگسک، رها شده و به دست زرگ سپرده شده بود، برخلاف تصور همگان، کشته نمیشود. در عوض، او به Queen of Blades تبدیل شده و کنترل این موجودات را به دست میگیرد. از لحظهای که او برای مرگ رها شد، تنها یک هدف داشت: انتقام گرفتن از منگسک.
در Heart of the Swarm، کریگان بالاخره فرصت مییابد انتقام خود را بگیرد، حتی اگر این کار به بهای از دست دادن نزدیکترین افرادش تمام شود. این بازی بهشکلی درخشان نشان میدهد که انتقام، گاهی هزینهای فراتر از چیزی که انتظار داریم، طلب میکند.
Fallout: New Vegas
- سبک نقشآفرینی، جهانباز
- پلتفرمها PC, PlayStation 3, Xbox 360
- سال عرضه 2010
- توسعهدهنده (ناشر) Obsidian Entertainment (Bethesda Softworks)
Fallout: New Vegas یکی از بهیادماندنیترین بازیهای انتقامی است. داستان بازی با یک مقدمهی بینقص برای یک انتقام حماسی آغاز میشود: شما در نقش یک پیک قرار میگیرید که مأموریت دارد یک تراشهی مهم را تحویل دهد. اما در مسیر، در کمین مردی به نام بنی گرفتار میشود، تراشه را از او میدزدند و او را با شلیک گلوله رها میکنند تا بمیرد.
اما برخلاف انتظار، پیک از گور بیرون کشیده میشود و با کمک یک دکتر نجات پیدا میکند. حالا او تنها یک هدف دارد: پیدا کردن بنی و بازپسگیری آنچه که از او دزدیده شد. بازی به بازیکنان این امکان را میدهد که از روشهای مختلفی به بنی برسند، اما چیزی که بیش از همه لذتبخش است، رویارویی نهایی با او و گرفتن انتقامی شیرین است.
Watch Dogs 2
- سبک اکشن-ماجراجویی، جهانباز
- پلتفرمها PC, PS4, Xbox One
- سال عرضه 2016
- توسعهدهنده (ناشر) Ubisoft Montreal (Ubisoft)
گاهی انتقام نه از یک فرد خاص، بلکه از یک سیستم ناعادلانه است. مارکوس هالووی (Marcus Holloway) زندگیاش را به خاطر یک الگوریتم اشتباه در سیستم شناسایی مجرمان از دست میدهد. این سیستم، که بر اساس هوش مصنوعی طراحی شده است، او را تنها به دلیل برخی مشخصات و ملیتش، در جنایتی که مرتکب نشده، مجرم تشخیص میدهد.
اما این اشتباه ساده، به یک جرقه برای یک قیام تکنولوژیک تبدیل میشود. مارکوس، به جای انتقام از یک فرد خاص، کل سیستمی را که پشت این بیعدالتی قرار دارد، هدف قرار میدهد. او از همان فناوریای که برای کنترل و سرکوب مردم طراحی شده بود، علیه صاحبان قدرت استفاده میکند. در طول بازی، او با فاش کردن فساد و سوءاستفادههای سیستمهای نظارتی، جنبشی را علیه کنترل دیجیتالی به راه میاندازد و در نهایت، پایههای این سیستم را به لرزه در میآورد.
نظر شما درباره این مطلب چه بود؟ آیا بازی درباره انتقام میشناسبد که بتوان در لبست جای داد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید