✤در تلاوت قرآن از هفت نغمه یا مقام اصلی استفاده می شود،که در این برنامه جهت یادگیری آسان تر، برای هر هفت مقام قرآنی، به شیوه ای نوین مثال های متنوعی گردآوری شده است:
*آوای رب به ترتیب قرار، جواب و جواب جواب.
*فرازی از تلاوت اساتید مشهور مصری شامل عبدالباسط، منشاوی، مصطفی اسماعیل و شحات محمد انور به تفکیک در سه سطح قرار ،جواب و جواب جواب
*نمونه هایی از اذان و تواشیح.
*گزیده ای از ترتیل استاد پرهیزگار.
*ترتیل سوره حمد در آن مقام.
*مقام شناسی تلاوت مجلسی اساتید مصری و…
✤تمامی صوت های برنامه به صورت آفلاین می باشد و نیازی به صرف وقت برای دانلود صوت ها نیست.
✤تمامی فایلهای صوتی با فرمت mp3 و با کیفیت عالی قرار داده شده اند.
برخی از ویژگی های برنامه :
✔امکان پخش خودکار و پشت سرهم صوت ها
✔امکان اشتراک گذاری صوت ها
✔امکان پخش،تکرار و توقف صداها
✔امکان افزایش سایز متن و فاصله بین خطوط
✔تنظیماتی برای روشن ماندن نور صفحه هنگام مطالعه
✔امکان تنظیم تکرار بی نهایت آیات
✔امکان تغییر فونت متن به ایران سانس،عثمان طه، نیریزی و نازنین
✔امکان تنظیم تمامی رنگ ها به عنوان پس زمینه و رنگ قلم متن
✔قابل نصب و اجرا در تمامی موبایل های اندروید
✔محیط کاربری بسیار ساده و روان
معرفی مقام ها:
علمای فن قرائت به مرور زمان، متوجه شدند که آیات قرآن با توجه به دوری و نزدیکی معنایشان، دارای وزن و آهنگ خاصی هستند.
حتی در موسیقی ایرانی هم آهنگسازان مسلط و آشنا با توجه به شعر ملودی را دردستگاه خاص میسازند.
هفت مقام اصلی تلاوت قرآن را در عبارت صُنِعَ بِسَحَر یعنی ساخته شده در سحرگاه خلاصه کرده اند:
ص : مقام صباء
ن : مقام نهاوند
ع : مقام عجم
ب : مقام بیات
س : مقام سه گاه
ح : مقام حجاز
راء : مقام راست
مقام بیات:
وسیعترین مقام در قرائت قرآن است و گوشههای بسیاری دارد قبل و بعد و حتی بین مقامهای دیگر، قابل اجراست. معمولاً قرائت قرآن با این مقام آغاز میشود و با همین مقام پایان می یابد.
وقار، عظمت، بزرگی، تسلط و سنگینی را القا میکند و آرامش همراه غم میآورد. این مقام برای اجرای دعاهای قرآنی،حکایات و اندرزها به کار میرود.
مقام رست:
اثر آن، برانگیختن حس مردانگی، جسارت و حرکت به سمت کشف حقیقت است و در آیاتی که داری تأکید و تحکم و امر است استفاده میشود. هرچند قابلیت تعمیم به انوع حالات مفهومی را دارد.
مقام حجاز:
مقام حجاز از مقام های اصیل عربی است که بسیار مورد استفاده قرار میگیرد چه در تلاوت قرآن چه در اذان.
اثر آن، شور و شعف همراه با احساسات عالی و حزین و دعوت به یکپارچگی و اتحاد و آرزو برای سعادت بشر است.
از این مقام، در آیاتی که مربوط به بشارت وانذار، نعمتهای خداوند، تذکر و یادآوری، امر و توصیه، خلقت جهان هستی و موجودات هستند، استفاده میشود.
مقام صبا:
مقام صباء بسیار به مقام بیات نزدیک است ، اما از حزن بیشتری نسبت به مقام بیات برخوردار است.
مقام صبا مجموعهای از نغمات حزین است که گذشته از دستداده را به تصویر میکشد و ما را به خویشتن خویش دعوت میکند .در آیاتی با موضوع عبرت از حوادث گذشتگان،مقایسه عاقبت نیک مؤمنان و سرانجام بد گناهکاران، دعا و توبه و پشیمانی و ذکرنعمتها و آیات الهی به کار میرود.
مقام نهاوند:
ماهیتی لطیف و منعطف از نظر لحنی دارد. نه خیلی خشن است و نه خیلی خفیف. یکی از کاربردهای آن بر اساس آنچه که مصطفی اسماعیل در یکی از مصاحبه هایش گفته بود ، در بیان داستان ها و قصص قرآنی است.
معادل مقام نهاوند در دستگاه های فارسی ، دستگاه بیات اصفهان میباشد.
مقام سهگاه:
این مقام از مقاماتی است که از نظر عاطفی و روحی حالت شادی در انسان ایجاد میکند.
برانگیزاننده حس محبت و عشق و سوز دل است و در آیاتی با مفاهیم عشق، وعده الهی، بشارت، مغفرت، صفات مؤمنان، پیروزی و اجابت دعا به کار میرود.
مقام عجم یا چهارگاه:
اثر این مقامها، ایجاد شور و شوق جوانی است و در آیاتی بامضامین خدا، بهشت، توبه، معجزات پیامبران، دعا و درخواست و حرکت و مبارزه به کارمیرود. این مقام با ایجاد احساس،هیجان و شور ملی مناسبت دارد. بنابراین بسیاری از سرودهای کشور های مختلف در گام ماژور یا مقام عجم اجراء شده است. مثل سرود ملی کشور خودمان ایران ، که در مقام عجم اجراء شده است.
اصطلاحات قرار ، جواب و جواب الجواب یعنی چه؟
اساتیدی که بنیان علم قرائت و تلاوت می باشند مقامات موسیقایی تلاوت را به سه بخش قرار ، جواب و جواب الجواب تقسیم می کنند.
پایین ترین درجه اجرا نت های موسیقایی به قرار ارتباط دارد.
در موسیقی مقامی عرب به اصوات بم، اصولاً قرار گفته می شود و لذا اگر کسی با صدای بم تلاوت خود را آغاز کند گفته می شود که وی با قرار شروع کرده است. قرار نیز به معنی آرام گرفتن است.
بعد از قرار به یک اکتاو بالاتر یعنی درجه دوم و متوسط نت ها میرسیم که اصطلاحاً به آن جواب گفته شود.
سومین و بالاترین درجه اجرا نت ها را به جواب الجواب نسبت می دهند. جواب الجواب می بایست حداقل ارتباط را نسبت به قرار یعنی همان نت پایه را داشته باشد.
بعضی قاریان مانند استاد عبدالباسط و منشاوی نه اینکه اصلا جواب الجواب ندارند اما بسیار انگشت شمار از جواب الجواب در تلاوت های خود استفاده کرده اند و آن هم به دلیل اجرای بالای جواب می باشد که نیاز را از شنونده دور می کند.
شکل کلی :
قرار —–> یک اکتاو بالاتر —–> جواب ——– یک اکتاو بالاتر ——> جواب الجواب
★ ★ ★ ★ ★ ١٠ شهریور ١٤٠٣
بسمه تعالی عالی است لذت بردیم از تلاوت های استادان بزرگ قرآنی
★ ★ ★ ★ ★ ٢١ خرداد ١٤٠٣
عالیه فقط اگهمیشه همین روگسترده در بحث فقط ترتیل خوانی داشته باشیم عالی میشه دست سازندهش درد نکنه
★ ★ ★ ★ ★ ٢٥ اردیبهشت ١٤٠٣
✓ بسیارخوب