برنامه های کسب و کار

دنیای امروز کسب و کار با علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات گره خورده و هیچ عجیب نیست که بخش عمده ای از موفق ترین کسب و کارهایی که می شناسیم در حوزه ی فناوری اطلاعات (IT) فعالیت می کنند. تجارت، اقتصاد، بازاریابی، سیستم بانکی و… بدون کمک سیستم های دیجیتالی و کامپیوترها رسماً فلج می شوند و برای همین تسلط به ابزار دیجیتال و برنامه ها و نرم افزارهای کامپیوتری پایه برای کسب درآمد و فعالیت های تجاری ضروری هستند.

پیشرفت چشمگیر تکنولوژی در سال های اخیر بسیاری از ابعاد زندگی روزمره ما را دچار تغییر کرده است. کسب و کار و نحوه انجام امور مربوط به آن نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شاید حتی بیشترین تغییرات را نیز به خود دیده باشد. برنامه های اندرویدی هم در این بین با ارائه خدمات متنوع و کاربردی به این تغییرات سرعت بخشیده اند. در ابتدا بسیاری از برنامه های اندرویدی فقط مربوط به کسب و کارهای حوزه تکنولوژی می شدند اما امروزه صاحبان هر نوع بیزینسی می توانند از این برنامه ها برای پیشبرد بهتر اهداف خود استفاده کنند. این اپلیکیشن ها از همان مرحله اول یعنی دنبال کار گشتن تا مدیریت و برنامه ریزی تسک های مختلف با شما هستند و انجام امور مختلف را حسابی آسان می کنند.

ابتدا با شما همراه می شویم تا شغل مورد نظر خود را پیدا کنید. چند سال قبل مهم ترین منبع کارجویان برای اطلاع از موقعیت های شغلی مختلف صفحه نیازمندی های روزنامه بود که شرکت ها و سازمان ها آگهی های استخدام را در آن ها منتشر می کردند. این کار با وجود محدودیت ها و چالش هایی که برای کارجو و کارفرما داشت، تقریبا تنها راه ممکن به حساب می آمد. ظهور اپلیکیشن های کاریابی اندروید اما داستان را به طور کامل تغییر داد و این پروسه بسیار راحت تر و البته دقیق تر کرد.

هنگام ثبت آگهی استخدام در روزنامه با محدودیت تعداد کلمات مواجه بودید و نمی توانستید تمام مشخصات نیروی مورد نیاز را ذکر کنید و همین امر نیز باعث به وجود آمدن سو تفاهم های زیادی می شد. اما اکنون با استفاده از اپلیکیشن های کاریابی اندروید می توانید جزئی ترین خصوصیات نیروی مورد نظر خود را ذکر کنید تا هم در وقت شما و هم در وقت کارجو صرفه جویی چشمگیری انجام شود. این برنامه ها همچنین موقعیت های شغلی را دسته بندی های منظم و دقیق قرار می دهند تا برای پیدا کردن عنوان شغلی مورد نظر خود وقت زیادی صرف نکنید و مرتبط ترین اگهی برایتان نمایش داده شود. از دیگر قابلیت های این برنامه ها می توان به پیشنهاد موقعیت های شغلی بر اساس رزومه کارجو و علایق او اشاره کرد. این قابلیت برای کارفرما نیز وجود دارد و اگر به دنبال نیروی متخصص می گردید می توانید افراد متقاضی را متناسب با نیازهای خود پیدا کنید.

اما برخی اپلیکیشن های این لیست از انتشار صرف آگهی فراتر رفته اند و تبدیل به یک شبکه اجتماعی شده اند که افراد علاوه بر یافتن موقعیت های شغلی مختلف، می توانند تجربیات، نظرات و پیشنهادات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. لینکدین (LinkedIn) را می توان بهترین نمونه از این بخش دانست.

حالا که شغل مورد نظر خود را پیدا کردیم می توانیم به سراغ برنامه هایی برویم که به ما در مدیریت امور کاری کمک می کنند. برنامه های مدیریت امور (Task Manager) این روزها از ضروریات استارتاپ ها به حساب می آیند و به شما کمک می کنند تا همه اعضای تیم خود را در یک مسیر نگه دارید یا از میزان پیشرفت کارها باخبر شوید. مدیریت زمان نیز از دیگر قابلیت هایی است که با نصب این اپلیکیشن ها به دست می آورید. شما می توانید تسک مورد نظر را تعریف کرده و در انتها زمان خروجی آن را با زمان شروع مقایسه کنید تا تخمین خوبی از زمان لازم برای انجام امور مختلف به دست بیاورید. افراد تیم نیز می توانند با استفاده از این برنامه ها با یکدیگر در ارتباط باشند یا در مورد خروجی ها نظر بدهند. Trello یا Slack را شاید بتوان سرآمد برنامه های این لیست دانست که تمام قابلیت های ذکرشده را در اختیار شما قرار می دهند.

اما همانطور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم ظهور تکنولوژی نحوه انجام کارها را به طور کامل تغییر داد. یکی از این تغییرات امکان کار به صورت دورکاری یا همان فری لنس (Freelance) است. اکنون تیم های بین المللی از سراسر جهان تشکیل شده و بدون حضور فیزیکی در یک شرکت کار خود را به منظم ترین شکل ممکن انجام می دهند. این کار بدون ابزار مدیریت کسب و کار ممکن نیست. اپلیکیشن های برگزاری جلسات آنلاین و ویدیو کنفرانس مهم ترین ابزار برای تیم هایی به حساب می آیند که اعضای آن به هر دلیلی قادر به حضور فیزیکی در یک مکان نیستند.

برنامه هایی مثل اسکایپ (Skype) که ابتدا در نقش یک پیام رسان معرفی شدند به مرور با اضافه کردن قابلیت هایی مثل مدیریت افراد حاضر در تماس یا بالا بردن تعداد افراد شرکت کننده در تماس ویدیویی تبدیل به ابزارهای مناسب برای برگزاری جلسات آنلاین و ویدیو کنفرانس های کاری شدند. برخی دیگر از اپلیکیشن ها مثل Adobe Connect نیز به طور خاص برای برگزاری کلاس های آنلاین و آموزش مجازی طراحی شدند تا ابزارهای کسب و کار اندروید طیف وسیع تری از قابلیت ها را پوشش دهند.

اما اگر صاحب یک کسب و کار کوچک یا بزرگ هستید اطلاع از قوانین مرتبط با حوزه فعالیتتان نه تنها کاربردی بلکه در برخی موارد ضروری نیز هست. البته در موارد تخصصی این حوزه نیاز به مشورت با وکیل خواهید داشت اما برای کسب اطلاعات پایه و اولیه در مورد حقوق و الزامات کسب و کار خود بد نیست سری به اپلیکیشن های اندرویدی این حوزه بزنید. برنامه های مرتبط با قانون اندروید شاید خیلی در بین کاربران شناخته شده نباشند اما می تواند کمک زیادی به شما در پیشبرد اهداف کاری بکنند. برنامه هایی حقوقی اندروید با بیان ماده قوانین مختلف و توضیح آن ها به زبان ساده تر به شما درک بهتری از قوانین مرتبط با کار می دهند تا قبل از گرفتن تصمیمات مهم از ابعاد قانونی آن نیز آگاه باشید.

در انتها نیز می توانید سری به سایر ابزار مکمل و کاربردی برای کسب و کار خود بزنید. از اپلیکیشن های اسکن مدارک تا برنامه های ریموت سیستم، نرم افزارهای اندرویدی در موضوعات مختلفی کسب و کار شما را تقویت می کنند.

با اجرای فایل دریافتی، ابتدا مایکت بر روی دستگاه اندرویدی شما نصب خواهد شد. بلافاصله پس از باز شدن اپلیکیشن مایکت، دانلود خواهد شد.