برنامه ارسال شده باید بدون باگ و اختلال، بر روی دستگاه کاربران نصب و اجرا شده و عملکرد مطلوبی داشته باشد. در صورتی که در زمان نصب یا اجرای برنامه، خطایی وجود داشته یا توسط کارشناس تیم مایکت مشاهده شود، برنامه یا بازی ارسال شده، توسط کارشناس رد شده و دلیل و توضیحات مرتبط با خطایی که وجود دارد، به توسعهدهندگان محترم اعلام میگردد تا با بررسی و اقدام در رابطه با آن، خطای مورد نظر را برطرف کرده و مجدد نسخه اپلیکیشن را برای بررسی و انتشار در مایکت ارسال نمایند.
ذکر این نکته حائز اهمیت است که در زمان تست برنامهها و بازیهای ارسال شده برای بررسی، کارشناس تیم مایکت نسخه اپلیکیشن را بر روی یک یا چند دستگاه اندرویدی نصب و تست خواهد کرد. در این حالت، سعی میشود که جامعیت مدلها و نسخههای مختلف اندروید، در تست برنامهها و بازیها دخیل شوند.
در نتیجه معیار عملکرد برنامه یا بازی ارسال شده و نتیجه بررسی اپلیکیشن، عملکرد اپلیکیشن بر روی دستگاههای تست تیم مایکت است.
توسعهدهندگان محترم باید پیش از ارسال برنامه، اپلیکیشن خود را بر روی تعداد مشخصی از دستگاههای اندرویدی بررسی کرده و از عملکرد صحیح آن اطمینان داشته باشید.
با این حال در صورتی که کارشناس مایکت در زمان بررسی برنامه یا بازی ارسال شده، خطای یا ایرادی مشاهده نماید، ایراد یا خطای مشاهده شده را به همراه مدل دستگاه یا دستگاههای تست شده، جهت بررسی و اصلاح، به توسعهدهنده اعلام خواهد شد.
خطاهایی که توسعهدهندگان باید مد نظر داشته باشند:
- نسخه برنامه به صورت صحیح خروجی گرفته شده و بر روی گوشیهای اندرویدی مختلف، بدون خطا نصب شود.
- نسخه برنامه با نسخههای جدیدتر و بالاتر اندروید سازگاری بوده و پیام «عدم سازگاری» در زمان ورود به برنامه وجود نداشته باشد.
در صورتی که نسخه برنامه، بر روی نسخههای مشخصی از سیستمعامل اندروید و یا مدلهای خاصی از دستگاههای اندرویدی عملکرد صحیحی ندارد، لازم است که در ابتدای «توضیحات فارسی اپلیکیشن» خود، این موضوع را مشخص کرده تا کاربران پیش از دانلود و نصب اپلیکیشن شما، از این مورد اطلاع پیدا کنند. - توسعهدهندگان باید الزامات «سپر امنیتی گوگل» یا «Google Play Protect» را مطالعه و بررسی کرده و از تطابق شرایط و وضعیت برنامه خود با الزامات گوگل و عدم وجود خطای «Blocked By Play Protect» یا به اختصار «خطای پلی پروتکت» برای نسخه اپلیکیشن خود اطمینان پیدا کرده و در صورت لزوم، اقدامات لازم برای رفع این خطا را پیگیری نمایند.
توضیحات تکمیلی در رابطه با این خطا در این آدرس، ارائه شده است. - خطای «توقف اجباری» یا «Force Close» برای نسخه برنامه وجود نداشته باشد و رخ ندهد.
- پس از نصب برنامه، عملکرد برنامه باید به صورت صحیح و بدون خطا باشد. برنامه در وضعیت «لودینگ» یا در حال بارگذاری گیر نکند و یا در زمان اجرای برنامه یا بازی، صفحه ثابت و بدون عملکرد (به اصطلاح فریز) نشود.
عملکرد گزینهها
تمامی گزینهها و بخشهایی که در محیط اپلیکیشن قرار گرفتهاند، باید دارای محتوا یا عملکرد مشخص باشند.
در صورتی که با کلیک بر روی یک گزینه یا یک بخش، عملکردی وجود نداشته و اتفاقی رخ ندهد، و یا پیام خطایی که مرتبط با اجرای عملکرد آن بخش باشد نمایش داده شود، ممکن است برنامه یا بازی تایید نشده و نسخه رد شود.
به صورت مثال، با کلیک بر روی یک گزینه مشخص، پیام: “خطا در ارتباط با سرور” نمایش داده شود.
در مواردی که یک گزینه و یا بخش مشخص در محیط اپلیکیشن، عملکرد کاملی نداشته و یا توسعهدهنده با علم و اطلاع از این مورد، صرفا این گزینه را در محیط برنامه یا بازی قرار داده است تا در آینده محتوا یا عملکرد مربوط به آن را اضافه نماید، باید:
- پیام متناسب و مرتبط تعریف شود؛ به طور مثال در کنار عنوان گزینه، عبارت “به زودی” نمایش داده شده و یا با کلیک بر روی آن گزینه، پیام “در آینده ارائه میشود” نمایش داده شود.
- نمایش پیام خطای نامرتبط، مورد قبول نیست.
- گزینهها و بخشهای مرتبط با پرداخت و فروش محصولات، باید دارای محتوا و عملکرد بوده و در غیر این صورت (تا زمان تکمیل شدن) از محیط برنامه حذف شوند.
- عملکرد دارای ماهیت خطا برای این گزینهها، مورد قبول نیست. به طور مثال، در صورتی که با کلیک بر روی یک گزینه، برنامه با خطای «توقف اجباری» روبرو شده و یا به صفحه ابتدایی یا «Home / خانه» برنامه منتقل شود.
در نظر داشته باشید که تمامی پیامهای نمایش داده شده در محیط برنامه، باید با ماهیت خطا همخوانی داشته باشد. به طور مثال، اگر کاربری قصد خرید یک آیتم درون برنامه یا بازی با استفاده از اعتبار درون برنامهای را داشته باشد (مثلا سکه) و تعداد سکههای ایشان کافی نیست، در زمان اقدام برای خرید آیتم مورد نظر، پیام خطایی که دریافت میکند باید مرتبط با علت باشد.
مثال پیام قابل قبول: تعداد سکههای شما برای خرید این آیتم کافی نیست.
فرآیندهای درون برنامهای
بسیاری از برنامهها و بازیها، ممکن است فرآیندها یا فرمهایی را درون اپلیکیشن پیادهسازی کرده باشند که کاربر باید چند مرحله از ثبت اطلاعات یا انجام برخی اقدامات را پیش ببرد، تا در نهایت، درخواست یا عملکرد مشخصی را در اپلیکیشن، انجام دهد.
- توسعهدهندگان باید از صحت عملکرد این فرمها تا تکمیل درخواست کاربرد اطمینان حاصل نمایند.
- در صورت نیاز به ارسال کد تایید به شماره همراه یا ایمیل کاربر، از صحت عملکرد سیستم ارسال کد تایید، اطمینان داشته باشند.
ارجاع به خارج از محیط برنامه
تمامی سرویسها و محتوا و خدمات برنامه یا بازی، باید درون محیط برنامه ارائه شده و از ارجاع کاربران به خارج از محیط برنامه، برای ارائه و انجام هرگونه محتوا، خدمت یا عملکرد خودداری شود.
- در صورت معرفی برنامههای اندرویدی، لینک دانلود برنامه از مایکت ارائه شود. درج و ارائه لینک دانلود از منابع ثالث به جز مایکت، برای دریافت برنامههای اندرویدی مورد تایید نمیباشد. در صورتی که اپلیکیشن مورد نظر در مایکت موجود نیست، صرفا معرفی شده و از ارائه لینک دانلود خودداری شود.
- ارجاع کاربران به ارسال پیام در پیامرسانها یا ارجاع ایشان به صفحه شبکههای اجتماعی (کانال روبیکا و موارد مشابه) برای ارائه سرویس و خدمات مورد تایید نیست و تمامی موارد و درخواستها باید درون محیط برنامه ارائه شده باشند.
همچنین در رابطه با درج لینک، لوگو یا اسم مارکتهای اندرویدی، در نظر داشته باشید که نام، لوگو، لینک یا اینتنتهایی که در محیط برنامه درج شده است، باید کاربران را به مایکت ارجاع داده و در صورتی که این قسمت به صورت مولتی مارکت ارائه شده است، نام و لینک مایکت نیز باید ارائه شده باشد.
به صورت مثال در بخشهای زیر میتوانید از اینتنتهای مایکت استفاده نمایید:
- امتیازدهی به برنامه
- اشتراک گذاری یا معرفی به دوستان
- دریافت بروزرسانی
- مشاهده صفحه برنامه
- مشاهده سایر برنامههای توسعهدهنده
برای مشاهده مستندات فنی مربوط به اینتنتهای مایکت اینجا را کلیک کنید.
ارسال آخرین نسخه برنامه
نسخهای که از برنامه یا بازی، برای انتشار در مایکت ارسال میکنید، باید آخرین نسخه برنامه باشد. در موارد زیر، نسخه برنامه یا بازی، توسط کارشناس مورد تایید نخواهد بود:
- نسخه بالاتری از اپلیکیشن، در سایر مارکتهای اندرویدی منتشر شده و موجود باشد.
- در زمان ورود به برنامه، پیامی مبنی بر «وجود نسخه جدیدتری برای برنامه» مشاهده شود.
- دانلود و نصب نسخه جدید برنامه، نباید با استفاده از لینک دانلود مستقیم و درون محیط برنامه یا بازی، انجام شود. کاربر برای بروزرسانی باید به صفحه برنامه در مایکت ارجاع داده شود.
همچنین، در صورتی درج لینک برای دریافت نسخه جدیدتر اپلیکیشن، لینک صفحه برنامه در مایکت باید ارائه شده باشد.
پرداخت درون برنامهای
در صورت ارائه سیستم پرداخت درون برنامهای در محیط برنامه یا بازی، عملکرد بخش پرداخت و خرید محصول، توسط کارشناس مایکت بررسی شده و باید به صورت صحیحی عملکرد داشته باشد.
با اقدام کاربر برای خرید یک محصول، سیستم پرداخت درون برنامهای باید به صورت صحیح عملکرد داشته، به درگاه مایکت متصل شده و پس از پرداخت موفق و بازگشت به محیط اپلیکیشن، محصول به کاربر داده شود. همچنین:
- قیمت محصول که در محیط اپلیکیشن به کاربر اعلام شده است، باید با قیمت پرداختی کاربر در درگاه پرداخت مطابقت داشته باشد.
- بخشی از محتوا یا خدمات برنامه یا بازی، حتما به صورت رایگان ارائه شده باشد. تمامی محتوا و خدمات در محیط اپلیکیشن نباید به صورت پولی و مستلزم انجام پرداخت توسط کاربر باشد.
- در زمان اتصال، برنامه یا بازی به سیستم پرداخت درون برنامهای مایکت، لازم است که در بخش «محصولات درون برنامهای» در صفحه برنامه در پنل توسعهدهنده، تعدادی محصول درون برنامه تعریف شود.
بازیهای دارای دیتا و شبیهساز
در صورتی که در بازی، نیاز به دانلود دیتا وجود داشته باشد، دانلود دیتا باید درون محیط بازی انجام شده و نصب و فعالسازی آن درون محیط بازی باشد و ارجاع به لینکهای متفرقه مورد تایید نیست.
لینک دانلود برنامه شبیهساز، باید کاربر را به مایکت ارجاع دهد. همچنین در صورتی که فایل دیتا نیاز به استخراج دارد، توضیحات و آموزش باید ارائه شده باشد.