کافه بازار: انحصار طلبی با ژست رقابت پسندی

منتشر شده در ۱۶ فروردین ۱۳۹۹

دیروز بازی تخته باز (تخته نرد آنلاین) به درخواست توسعه دهنده (تیم آرمیک) در مایکت غیر فعال شد. این بازی در ۲۱ اسفند ۹۸ در مایکت قرار گرفت و طی فقط ۲۴ روز توسط ۳۱ هزار کاربر مایکت نصب شد. نیازی نیست در صنعت بازی باشید تا متوجه ارزش جذب این تعداد کاربر در این زمان کوتاه شوید. دلیل این درخواست نامتعارف سازنده بازی، شرط کافه بازار برای پروموت کردن این بازی در صفحه اول خود بود.

بر اساس قاعده ای که به صورت شفاهی توسط کافه بازار به توسعه دهندگان ایرانی اجبار می‌شود، اگر بازی ای بخواهد در صفحه اول کافه بازار قرار بگیرد، باید حداقل ۶ ماه در استور اندرویدی ایرانی دیگری (بخوانید مایکت) منتشر نشود. این شرط مستقل از کیفیت بازی، علاقه کاربران، یا آمار فروش بازی است.

البته این اولین بار نیست که کافه بازار دست به چنین اقداماتی می زند. برنامه ها و بازی های زیادی، دلیل قرار ندادن برنامه شون در مایکت رو تهدید کافه بازار عنوان میکنن. در حالی که تحقیقات نشان داده است که با انتشار در استورهای مختلف یا همان Multi-Store Publishing به نفع توسعه‌دهندگان است و درآمد آن‌ها را بالا می‌برد. در نتیجه روند کاری کافه بازار، به توسعه‌دهندگان هم ضرر می‌زند؛ به عنوان نمونه این نوشته را ببینید. با انتشار بازی در استورهای بیشتر، درآمد افزایش می یابد.

به نظر می‌رسد که امکانات کافه بازار برای کاربران و توسعه دهندگان آنقدر جذاب نیست که با انتشار همزمان یک برنامه یا بازی در کافه بازار و مایکت، برنده ماجرا از قبل مشخص باشد.

در عین حال ژست رقابت پذیری کافه بازار در فضای مجازی جالب توجه است. وقتی در سال ۹۸ شایعه فیلتر شدن گوگل پلی مطرح شد، کافه بازار ادعا کرد که همواره با هر گونه محدودیتی مخالف بوده است. امین امیرشریفی، مدیرعامل کافه‌بازار، ساعتی پس از پخش این شایعه، مخالفت خود را با هر گونه محدودیت برای رقبا اعلام کرد و در توییت خود نوشت:

«کافه بازار ۸ سال در کنار پلی استور گوگل رشد کرد و با ایجاد مزیت هایی روی محتوای بومی و پرداخت، در کنار محدودیت‌ های محتوایی و نداشتن امکان نصب پیش فرض و دسترسی های سیستمی، توانست ۴۰ میلیون کاربر را با خود همراه کند، و امروز هم از فیلترینگ رقیبش حمایت نمی‌کند»

این گونه انحصار طلبی کافه بازار، در شرایطی که بیش از ۷۰ درصد مارکت اندروید کشور را در اختیار دارد، یکی از بدوی ترین روش های لطمه زدن به رقیب هست که در اکثر نقاط دنیا منسوخ شده است؛ اما به نظر می رسد در ایران که خلأهای قانونی زیادی در فضای کسب و کارهای مجازی وجود دارد، هنوز موثرترین روش رقابت در تیم کافه بازار هست.

حفظ برتری تجاری از طریق ایجاد انحصار و از بین بردن رقابت، موضوعی است که در بسیاری از کشورها یک جرم محسوب می شود. بازیگری که در صدر بازار ایستاده معمولاً علاقه دارد تا رقابت را بکشد؛ همان کاری که زمانی مایکروسافت در دهه ۹۰ میلادی انجام می‌داد. تجربه نشان می‌دهد که این اتفاق، هم به زیان کاربران عمومی است و هم توسعه‌دهندگان. شاید قوانین جاری کشور به اندازه کافی به این موضوع توجه نکنند، اما این روند کافه بازار با ادعاهای دیگر این شرکت، مانند علاقه به رقابت، در تناقض است.

گزارش کامل تری از این موضوع را در دیجیاتو بخوانید.

Was this article helpful?
Dislike 0
قبلی: همکاری مایکت و برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق
بعدی: برنامه کاری مایکت در ایام نوروز ۹۹