پایگاه دانش مایکت

View Categories

ساخت کمپین تبلیغات در جست‌و‌جو

نحوه و جزئیات تعریف و اجرای کمپین سرچ‌ادز

منطق کلی برای تعریف کمپین سرچ‌ادز به شکل زیر است:
توسعه‌دهنده یک کمپین سرچ‌ادز برای یک برنامه از لیست برنامه‌های حساب توسعه‌دهنده خود تعریف می‌کند. در این کمپین، تعدادی کلمه کلیدی مشخص کرده و به ازای هر کدام (به ازای هر کلمه کلیدی)، یک قیمت تعریف می‌کند. به ازای کلماتی که توسط توسعه‌دهنده در کمپین ایشان تعریف شده است و توسط کاربر جست‌وجو می‌شود، آگهی برنامه (مرتبط با آن کلمه یا عبارت خاص) نمایش داده شده و در صورتی که نصب دریافت کند، مبلغی که به ازای همان کلمه مشخص کرده است، از اعتبار حساب تبلیغات ایشان کسر می‌گردد.
نکته اینجاست که در یک کمپین سرچ‌ادز، کلمات مختلفی با قیمت‌های نصب متنوع وارد شده است. پس رفتار و نتیجه کمپین، بر روی کلمات مختلف، متفاوت بوده و زمانی که توسعه‌دهنده یا ادمین، بخواهد یک کمپین سرچ‌ادز را بررسی کند، نتایج و گزارش‌های مختلف به ازای هر کلمه تعریف شده خواهد دید. در ادامه این موضوع را بیشتر باز خواهیم کرد.

در زمان تعریف یک کمپین سرچ‌ادز، تعدادی عبارت و تعریف وجود دارد که بایستی نسبت به آن‌ها مطلع شویم:

  • تاریخ شروع و پایان:
    توسعه‌دهنده مشخص می‌کند که کمپین در چه تاریخی شروع شده و در چه تاریخی تمام شود. تاریخ پایان می‌تواند باز باشد و مشخص نشود.
  • کلمات سیستمی (هوشمند):
    با انتخاب این گزینه، سیستم هوشمند مایکت متناسب با برنامه شما و برنامه‌های مشابه آن، کلمات کلیدی مرتبط را به کمپین اضافه می‌کند. در صورت استفاده از کلمات سیستمی، خود توسعه‌دهنده می‌تواند کلمه‌ای وارد نکرده و خود سیستم تبلیغات به صورت هوشمند، لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با برنامه ایشان را برای برنامه در نظر می‌گیرد و از آن‌ها برای اجرای کمپین استفاده می‌کند.
  • سقف هزینه نصب یا قیمت نصب:
    حداکثر مبلغی که توسعه‌دهنده حاضر است به ازای هر نصب موفق بپردازد. هر چه مبلغ تعیین شده بالاتر باشد، امکان نمایش تبلیغ برنامه شما بیشتر می‌شود. این قیمت در زمان ایجاد کمپین توسط توسعه‌دهنده تعیین می‌شود.
  • میانگین قیمت و حداقل قیمت:
    سیستم تبلیغات به ازای هر کلمه، بر اساس میزان رقابت و جست‌وجوی انجام شده بر روی آن کلمه یا عبارت، میانگین قیمت آن کلمه را مشخص کرده و به توسعه‌دهنده اعلام می‌کند. توسعه‌دهنده می‌تواند قیمتی کمتر، برابر یا بالاتر از قیمت میانگین ثبت کند. به ازای قیمت کمتر، شانس نمایش آگهی کمتر خواهد بود. به ازای قیمت برابر یا بیشتر، شانس مناسبی برای نمایش خواهد داشت. اما تبلیغ گران‌تری خواهد داشت.حداقل قیمت نیز برای تمامی کمپین‌ها و برنامه‌ها، برابر با 3000 تومان است. حداقل قیمت برای تمامی بازی‌ها، 1500 تومان است.
  • کلمات کلیدی:
    کلمات کلیدی که توسط توسعه‌دهنده و به صورت دستی برای کمپین تعریف می‌شود.
  • نوع انطباق:
    در این قسمت نوع انطباق عبارت جستجو شده توسط کاربر با کلمه کلیدی تعریف شده، مشخص می‌شود. حالت «مشابه» این امکان را می‌دهد تا برنامه، در مزایده عبارات مشابه کلمه کلیدی نیز شرکت کند. مثال: با انتخاب حالت مشابه برای کلمه کلیدی “بانک”، در حراجی کلماتی مانند “بانک”، “همراه بانک”، “اینترنت بانک”، “بانک رسالت” و … نیز شرکت خواهند کرد. همچنین با انتخاب حالت «دقیق» برای این کلمه، فقط در مزایدات مربوط به جستجوی کلمه “بانک” شرکت می‌کند.
  • سقف بودجه روزانه:
    با وارد کردن مبلغ مشخصی برای بودجه روزانه، می‌توان سقف هزینه کمپین در یک روز را مشخص کرد. با رسیدن به مقدار سقف روزانه، کمپین متوقف خواهد شد. بودجه روزانه می‌تواند تعریف نشده و نامحدود باشد.
  • سقف بودجه کمپین:
    با وارد کردن مبلغ مشخصی برای بودجه کمپین، می‌توان سقف هزینه مصرفی کمپین را مشخص کرد. با رسیدن به مقدار سقف بودجه، کمپین متوقف خواهد شد. بودجه کل کمپین می‌تواند تعریف نشده و نامحدود باشد.
  • ترکر:
    ترکر برای توسعه‌دهندگان اختیاری است. استفاده از ترکر‌های مختلف، این امکان را به توسعه‌‌دهنده می‌دهد که آمار نمایش، کلیک و نمایش صفحه اپ و نصب موفق آگهی برنامه خود را از طریق سیستم مجزایی که همان ترکر است، رصد کنند.

نکته: گفتیم که پارامترهای «تاریخ پایان»، «بودجه روزانه» و «بودجه کل کمپین»، می‌توانند نامحدود باشند. در این حالت، کمپین تا زمانی که پنل تبلیغات توسعه‌دهنده شارژ داشته باشد، ادامه خواهد داشت. در صورت تعریف یکی از پارامترهای‌ «تاریخ پایان» و «بودجه کل»، با فرارسیدن هر کدام از آن‌ها، کمپین به اتمام خواهد رسید. در صورت تعریف هر دو مقدار، هر کدام که زودتر فرا برسد، معیار پایان کمپین خواهد بود.
در صورت تعریف بودجه روزانه، پس از رسیدن به سقف بودجه همان روز، نمایش کمپین در آن روز متوقف خواهد شد.

تعریف کمپین سرچ‌ادز

پس از ورود به صفحه تعریف کمپین، اسم برنامه از لیست برنامه‌های توسعه‌دهنده انتخاب شده و سپس تاریخ شروع و پایان (در صورت تمایل) تعریف می‌شود. سپس توسعه‌دهنده وارد مرحله بعدی «بودجه کمپین» می‌شود که جزییات کمپین سرچ‌ادز خود را تعریف می‌کند.

ساخت کمپین تبلیغات در جست‌و‌جو

ساخت کمپین تبلیغات در جست‌و‌جو

گزینه کلمات سیستمی، در ابتدا انتخاب شده است. در صورتی که توسعه‌دهنده بخواهد از کلمات سیستمی استفاده کند، بایستی تیک کلمات سیستمی را فعال کرده و قیمت تعریف کند.
همچنین کلمات کلیدی به صورت دستی نیز در قیمت پایین‌تر مشخص است. در صورتی که توسعه‌دهنده بخواهد کلمات کلیدی استفاده کند، بایستی گزینه مشخص شده را فعال کند. نیز می‌تواند در این مرحله کلمات کلیدی انتخاب نکرده و بعدا (در صورت تمایل)، برای کمپین سرچ‌ادز خود، کلمات کلیدی تعریف کند.

ساخت کمپین تبلیغات در جست‌و‌جو

به جزییات تصویر بالا دقت کنید.
برای کلمات سیستمی، میانگین قیمت از سمت سیستم ۲۲,۹۵۰ تومان اعلام شده است. ما قیمت ۵،۶۰۰ تومان وارد کردیم که از قیمت پیشنهادی کمتر است، اما از حداقل قیمت بالاتر است.
سیستم اعلام کرده که قیمت از میانگین کمتر بوده و شانس نمایش کمتر است.
در این تصویر ضمنا، گزینه «کلمات کلیدی» را فعال کرده‌ایم و قسمتی برای وارد کردن کلمات کلیدی اضافه شده است. در فیلد «کلمه کلیدی»، کلمه کلیدی مورد نظر را وارد می‌کنیم، سپس سپس قیمت پیشنهادی را اعلام می‌کند و ما نیز قیمت خودمان را ۴،۵۰۰ تومان درج کرده‌ایم. مجددا سیستم اعلام کرده که قیمت از میانگین کمتر بوده و شانس نمایش کمتر است.

ساخت کمپین تبلیغات در جست‌و‌جو

چند کلمه کلیدی دیگر نیز اضافه کرده‌ایم و قیمت‌های مختلف به سیستم داده‌ایم. نوع انطباق نیز مشخص شده و برای برخی دقیق و برخی مشابه است.
مرحله بعدی، بودجه است. گفتیم که بودجه می‌تواند تعریف شده یا تعریف نشود. اختیاریست.

 

ساخت کمپین تبلیغات در جست‌و‌جو

در مرحله بعدی، ترکر تعریف می‌شود.
تعریف ترکر نیز اختیاریست. در صورتی که توسعه‌دهنده قصد تعریف ترکر داشته باشد، جزئیات و آموزش در اختیار ایشان قرار می‌گیرد.

نهایتا پس از ذخیره کمپین و فعال شدن آن، به ازای جست و جوی کلمات کلیدی تعیین شده برای یک برنامه یا کلمات و عبارت‌هایی که در لیست کلمات سیستمی هستند (به ازای نوع انطباقی که برای آن عبارت تعریف شده است)، آگهی برنامه در یک مزایده شرکت کرده و در صورت برنده شدن، آگهی برنامه نمایش داده می‌شود.
این مزایده، بر روی همان کلمه جست‌وجو شده توسط کاربر، بین کمپین دو یا چند برنامه که از همان کلمه استفاده کرده‌اند برگزار شده و آگهی کمپینی که برنده می‌شود، نمایش داده می‌شود.
توضیح نحوه انجام مزایده و نحوه برنده شدن در مزایده، در ادامه ارائه خواهد شد.