API خرید درونبرنامهای
برنامه شما با اتصال به کلاینت مایکت روی دستگاه کاربر، به سرویس خرید درونبرنامهای دسترسی پیدا میکند. سپس برنامه مایکت است که ارتباط بین برنامه شما و سیستم پرداخت را مدیریت میکند. در عمل، شما هرگز با این سیستم مستقیما ارتباط برقرار نمیکنید یعنی برنامه شما درخواستها را (از طریق مکانیزم Android IPC) به مایکت ارسال میکند و پاسخها را از آن میگیرد.
در نظر بگیرید که برای تکمیل کردن درخواست خرید درونبرنامهای، نیاز است مایکت روی دستگاه کاربر نصب شده و به اینترنت دسترسی داشته باشد.
محصولات درونبرنامهای
محصولات درونبرنامهای کالاهای دیجیتالی هستند که شما از درون برنامه خود برای فروش به کاربر عرضه میکنید. مثالهایی میتوان برای کالاهای دیجیتالی زد مانند پول درون بازی، ارتقاء حساب کاربری به نسخه ویژه، امکانات خاصی درون یک برنامه که در نسخه مجانی نیست، و خرید محتوای جدید برای برنامهتان. شما میتوانید از خرید درونبرنامهای فقط برای فروش محتوای دیجیتالی استفاده کنید. شما نمیتوانید از آن برای فروش کالاهای فیزیکی یا هر چیزی که نیاز به تحویل فیزیکی داشته باشد استفاده کنید.مایکت در قبال محتوای دیجیتالی که برای عرضه قرار میدهید، هیچ مسئولیتی را قبول نمیکند و صاحب برنامه مسئول این محتوا خواهد بود. محصولات درونبرنامهای همیشه مربوط به یک برنامه هستند. یعنی یک برنامه نمیتواند یک محصول را که برای یک برنامه دیگر است بخرد، حتی اگر آن برنامهها برای یک توسعه دهنده باشند. اما میتوانید برای برنامههای دیگری که دارید محصول دیجیتالی دیگری، ایجاد و عرضه کنید.
انواع محصولات درونبرنامهای
شما میتوانید محصولات را به دو صورت «مصرف شدنی» و «مصرف نشدنی» در پنل توسعهدهندگان تعریف کنید. محصولاتی که کاربر چند بار نیاز دارد بخرد و مزایای موقتی دارند را مصرف شدنی تعریف کنید، محصولاتی که کاربر نیاز دارد تنها یک بار بخرد و اثر دائمی دارند را مصرف نشدنی تعریف کنید. تفاوت در این است که اگر یک درخواست مصرف برای محصول مصرف نشدنی بفرستید، مایکت محصول را مصرف نمیکند و در پاسخ به برنامه میگوید عملیات ناموفق بوده است. با این کار محصولی که کاربر انتظار دارد تنها یک بار باید بخرد مصرف نمیشود.
ویژگیهای خرید درونبرنامهای
- درخواستها از طریق یک API ساده فرستاده میشوند که به شما این امکان را میدهد مشخصات محصول را بخواهید، محصولی را سفارش دهید، و به راحتی لیست محصولاتی که کاربر صاحب آنهاست را بگیرید.
- تمام خریدها توسط مایکت مدیریت میشوند. یعنی مایکت مالکیت کاربر بر محصولات را ثبت میکند. کاربر نمیتواند صاحب چندین نمونه از یک محصول باشد، در هر نقطهای در زمان تنها یک نمونه را میتوان در اختیار داشت.
- محصولات مصرف شدنی که خریده شدهاند را میتوان مصرف کرد. زمانی که محصولی مصرف شد به وضعیت «بدون صاحب» برمیگردد و دوباره میتوان آن را از مایکت خرید.
پنل مایکت برای توسعهدهندگان
پنل توسعهدهندگان جاییست که شما میتوانید برنامههایتان را منتشر کنید و محصولات دیجیتالی مختلفی را برای فروش درونبرنامهای مدیریت کنید، شما میتوانید به هر تعداد که میخواهید برای برنامهتان کالاهای دیجیتالی تعریف کنید. برای هر محصول شما میتوانید مشخصاتی مانند شناسه محصول (SKU ID)، قیمت، مصرف شدنی/نشدنی بودن، و توضیحات را مشخص کنید.
شروع پرداخت در دستگاه کاربر
کاربر هنگام خرید محصول درونبرنامهای، با درگاههای مختلف پرداخت مانند IPG، کیف پول و… مواجه میشود و میتواند به سادگی مثل تمام پرداختهای اینترنتی، محصول شما را خریداری نماید.
برای آغاز یک عملیات خرید، برنامه شما یک درخواست خرید برای یک محصول مشخص ارسال میکند، پس از آن مایکت تمام امور از جمله درخواست، تایید فرم پرداخت و پردازش عملیات مالی را اداره میکند. هنگامی که روند پرداخت کامل شد، جزئیات خرید مانند شماره سفارش، تاریخ و زمان سفارش، و قیمت را به برنامه شما و به صورت رسید برای کاربر خریدار، ارسال میشود. در هیچ نقطهای برنامه شما مسئولیتی برای رسیدگی به امور مالی را ندارد و تمام این امور را سیستم پرداخت مایکت انجام خواهد داد.