پایگاه دانش مایکت

View Categories

تبلیغات در جست‌و‌جو

تبلیغات در جست‌و‌جو (Search Ads)

در این نوع از تبلیغات هر برنامه یا سرویسی که امکان جستجو به کاربران خود می‌دهد می‌تواند در کنار نتایج ارگانیک جستجوی کاربر، مواردی را به عنوان اگهی نمایش دهد. مایکت با پیاده‌سازی این سرویس، این امکان را فراهم کرده که با جستجوی هر عبارت در مایکت، برنامه‌های مرتبط با نتایج جستجو در کنار موارد پیشنهادی (ارگانیک) مایکت نمایش داده شود.
خلاصه نحوه عملکرد کمپین تبلیغات در لیست جست‌و‌جو یا سرچ‌ادز، به این صورت است که توسعه‌دهنده تعدادی کلمه یا عبارت از قبل مشخص می‌کند که به ازای جست‌و‌جوی این عبارت‌ها و کلمات، «آگهی» برنامه ایشان در لیست نتایج جست‌و‌جوی ارگانیک مربوط به آن کلمه یا عبارت نمایش داده می‌شود.

نتایج ارگانیک چیست؟

زمانی که یک کاربر، یک عبارت مشخص را در مایکت جست‌و‌جو می‌کند، موتور جست‌و‌جوی مایکت، بر اساس پارامترهای مشخص (مانند مرتبط بودن عنوان، تعداد دانلود، امتیاز برنامه یا بازی، کامنت‌های کاربران، بروز بودن برنامه و غیره)، نتایج جست‌و‌جوی مربوط به آن عبارت را به کاربران نمایش می‌دهد.
در میان نتایج جستجوی مایکت، به صورت معمول دو جایگاه برای آگهی برنامه‌ها مشخص شده که مربوط به برنامه‌هایی است که کمپین تبلیغاتی مرتبط با آن کلمه یا عبارت جست‌وجو شده دارند. تصویر زیر را نگاه کنید:

تبلیغات در جست‌و‌جو

زمانی که کلمه «بانک سپه» را در مایکت جست‌و‌جو نماییم، لیست نتایج جست‌وجو برای این عبارت نمایش داده می‌شود که هرچه در نتایج پایین‌تر برویم، برنامه‌های مختلف که از نظر الگوریتم مرتبط با این عبارت بوده‌اند، نمایش داده می‌شوند. در ابتدای این نتایج، ما دو برنامه را می‌بینیم که با تگ «آگهی» مشخص شده‌اند.
هر دو این برنامه‌ها، بلو جونیور و میلی، برنامه‌هایی هستند که بر روی کلمه «بانک سپه» کمپین سرچ ادز دارند. لذا جایگاه تبلیغاتی مربوط به جست و جوی این کلمه را دریافت کرده‌اند. البته در ادامه توضیح خواهیم داد که داشتن یک کمپین برای یک عبارت خاص، الزاما به منزله اینکه با جست‌وجوی آن کلمه یا عبارت، حتما آگهی آن را ببینیم نیست و ممکن است برنامه دیگری نیز همان کمپین مشابه را داشته باشد و آگهی آن نمایش داده شود.
نکته بعدی؛ سیستم تبلیغات پویاست. یعنی الگوریتم به گونه‌ای قرار گرفته است که بتوانیم به کاربرانی که به دنبال محتوای خاصی هستند، بهترین نتیجه ممکن و مرتبط با رفتار آن‌ها (کلماتی که سرچ می‌کنند و صفحاتی که مشاهده می‌کنند) را به ایشان نمایش دهیم.
ممکن است بنابر الگوریتم تبلیغات، صرفا یک آگهی به کاربر نمایش داده شود. یعنی آگهی دوم در لیست نتایج جست‌وجو نمایش داده نشود. مانند تصویر زیر:

تبلیغات در جست‌و‌جو
یک نکته دیگر در این تصویر مشخص است؛ مستقل عمل کردن جست‌وجوی ارگانیک از سیستم تبلیغات. با سرچ کلمه «اسنپ رانندگان»، آگهی خود برنامه اسنپ رانندگان نمایش داده شده (قطعا برنامه اسنپ رانندگان، بر روی عبارت «اسنپ رانندگان» کمپین سرچ‌ادز دارد) و در لیست نتایج ارگانیک نیز، اولین نتیجه، برنامه اسنپ رانندگان است.
همچنین برای برخی از برنامه‌های پرطرفدار و بنابر الگوریتم تعریف شده، ممکن است آگهی برنامه، شامل نمایش تصاویر برنامه نیز باشد، مانند تصویر بالا.
به عنوان یک مثال دیگر از مستقل عمل کردن کمپین و نتایج ارگانیک، تصویر زیر را نیز می‌توانید در نظر بگیرید.

تبلیغات در جست‌و‌جو

کلمه «آچمز» جست‌وجو شده است. در نتایج سرچ ارگانیک، خود بازی آچمز به عنوان اولین نتیجه نمایش داده شده است. به عنوان آگهی اما، بازی منچیکو نمایش داده شده است.
بازی منچیکو روی کلمه «آچمز» کمپین سرچ‌ادز دارد. البته بسیاری از برنامه‌های دیگر نیز قطعا بر روی کلمه «آچمز» کمپین دارند، اما طی یک سازوکار (در ادامه توضیح داده می‌شود)، بازی منچیکو برنده شده و آگهی این برنامه نمایش داده شده است.

فضاهای تخصیص داده شده به سرچ‌ادز

جایگاه آگهی‌های سرچ‌ادز، در نتایج جست‌وجوی مایکت بوده که به ازای کلمات مختلف، در میان نتایج مختلف، یک یا دو آگهی مرتبط با کلمه جست‌وجو شده نمایش داده می‌شود. این فضا رقابتی بوده و توسعه‌دهندگان برای قرارگیری اپلیکیشن خود در جایگاه بالاتر با یکدیگر رقابت می‌کنند.