آشنایی با مفاهیم اولیه شروع برنامه نویسی اندروید

سیستم عامل اندروید در سال ۲۰۰۵ توسط شرکت گوگل از Android Inc.‌ خریداری شد و در حال حاضر توسط شرکت Google توسعه و پشتیبانی آن انجام می شود. این سیستم عامل، محبوب ترین سیستم عامل جهان است که بر روی گوشی های هوشمند، تبلت ها، ساعت های هوشمند و تلویزیون ها استفاده می شود. اندروید مبتی بر زبان برنامه نویسی جاوا (Java) و سیستم عامل لینوکس (Linux) است. این سیستم عامل متن باز است و کدهای منبع (source codes) آن به صورت دوره ای توسط گوگل منتشر میشود؛ این موضوع توسعه اندروید را سریع از سیستم عامل iOS شرکت اپل ساخته است.

چرا توسعه اپلیکیشن؟ مگر وب سایت کافی نیست؟

بسیاری از کسب و کارها، در کنار نسخه وب خود، اپلیکیشن اندروید نیز توسعه می دهند. این کار عمدتا به دلایل زیر است:

  • واسط کاربری (UI) بهتر و تجربه کاربری (UX) روان تر اپلیکیشن
  • قابلیت استفاده از ویجت (widget) های گرافیکی بیشتر نسبت به وب
  • دسترسی مستقیم به سخت افزار گوشی (مسیریاب GPS، دوربین، …)
  • ترجیح کاربران در استفاده از اپلیکیشن یه جای رفتن به وب سایت

چرا اندروید بر iOS ترجیح دارد؟

بسیاری از توسعه دهندگان، ساختن برنامه در بستر اندروید را به iOS شرکت اپل ترجیح میدهند. این موضوع در همه دنیا برقرار است، اما در کشور ما که تجریم های شرکت اپل نیز در کنار سایر مشکلات وجود دارد، اهمیتی دو چندان دارد.

مهم ترین مزیت های سیستم عامل اندروید نسبت به iOS عبارتند از:

  • زبان برنامه نویسی آسان تر (Java در مقابل Objective-C یا Swift)
  • ابزارهای توسعه رایگان (اپل به ازای هر سال استفاده از ابزار توسعه، ۹۹ دلار هزینه دریافت میکند)
  • اکوسیستم انعطاف پذیر (امکان استفاده از استورهای اندروید بومی مثل مایکت)
  • تعداد دستگاه های اندرویدی و بالتبع کاربران بیشتر

معماری سیستم عامل اندروید

سیستم عامل اندروید کتابخانه های مختلفی را برای استفاده از قابلیت هایی مانند لیست مخاطبین، قابلیت تماس، نوتیفیکیشن، گرافیک دو بعدی و سه بعدی، دیتابیس و ذخیره سازی فایل، امنیت و رمزنگاری، دوربین، ضبط صدا، انواع ورودی و خروجی فراهم می آورد.

معماری کلی سیستم عامل اندروید در شکل زیر نمایش داده شده است.

تاریخچه نسخه های اندروید

نام نسخه اندرویدشماره نسخه (ها)تاریخ انتشار اولیهAPI level
1.0September 23, 20081
1.1February 9, 20092
Cupcake1.5April 27, 20093
Donut1.6September 15, 20094
Eclair2.0 – 2.1October 26, 20095 – 7
Froyo2.2 – 2.2.3May 20, 20108
Gingerbread2.3 – 2.3.7December 6, 20109 – 10
Honeycomb3.0 – 3.2.6February 22, 201111 – 13
Ice Cream Sandwich4.0 – 4.0.4October 18, 201114 – 15
Jelly Bean4.1 – 4.3.1July 9, 201216 – 18
KitKat4.4 – 4.4.4October 31, 201319 – 20
Lollipop5.0 – 5.1.1November 12, 201421 – 22
Marshmallow6.0 – 6.0.1October 5, 201523
Nougat7.0 – 7.1.2August 22, 201624 – 25
Oreo8.0 – 8.1August 21, 201726 – 27
Pie9.0August 6, 201828
Android 1010.0September 3, 201929
Android 1111.0هنوز مشخص نشده است
تاریخچه نسخه های اندروید (از ویکی پدیا)

اندروید استودیو

محیط توسعه (IDE) رسمی توسعه برنامه های اندروید که توسط گوگل ارائه شده است. این محیط توسعه از محیط هایی مانند Eclipse برای توسعه اندروید بهتر است.

محیط توسعه Android Studio مبتنی بر ویرایشگر IntelliJ IDEA است و به صورت رایگان قابل دانلود و استفاده است.

ساختار یک پروژه برنامه نویسی اندروید

ساختار یک پروژه اندروید شامل بخش های زیر است:

فایل AndroidManifest.xml که شامل پیکربندی و تنظیمات کلی پروژه است.

پوشه src/java/… که شامل سورس کد نوشته شده توسط شما در فایل های جاوا است.

پوشه res/… که شامل فایل های resource است (تعداد زیادی فایل XML) و شامل موارد زیر است:

پوشهمحتویات
drawable/تصاویر
layout/توصیف واسط گرافیگی  – GUI layout
menu/منوی اصلی برنامه
values/مقادیر ثابت و آرایه ها
stringsرشته های فارسی یا انگلیسی مورد استفاده در برنامه
stylesنحوه نمایش عمومی برنامه

پوشه Gradle که تنظیمات مدیریت نحوه کامپایل (build) شدن برنامه است و فایل build.gradle فایل اصلی تنظیمات آن است.

دستگاه های مجازی (AVD)

دستگاه های مجاری (Android Virtual Devices یا AVD) به شما اجازه می دهند که پروژه خود را در یک شبیه ساز اندروید اجرا کنید. این یک شبیه ساز نرم افزاری کامل از گوشی، تبلت، یا ساعت هوشمند اندرویدی است.

وقتی دکمه اجرا (Run) را در اندروید استودیو می زنید، برنامه شما کامپایل میشود، بر روی شبیه ساز نصب و سپس اجرا می شود. برای این کار لازم است که ابتدا Virtual Device را درون اندروید استودیو راه اندازی کنید.

المان های اصلی در برنامه اندرویدی

المان های اصلی یک برنامه اندرویدی عبارتند از:

activity: یک صفحه UI که در اپلیکیشن نمایش داده میشود

view: المان هایی که بر روی صفحه activity نمایش داده می شوند که شامل یک سری ویجت (widget) مانند دکمه و کادر ورود اطلاعات، و طرح کلی صفجه (layout) برای مشخص کردن موقعیت و اندازه ویجت هاست.

event: رخدادی که در نتیجه تعامل کاربر با ویجت ها اتفاق میافند؛ مانند لمس کردن، اسکرول کردن، تایپ کردن، …

action bar: منوی نمایش دهنده کارهای اصلی اپلیکیشن در بالای صفحه

notification area: منطقه اعلان های اندروید

Was this article helpful?
Dislike 0
بعدی: آموزش ساخت رابط کاربری (UI) در اندروید